Kävin eilen Osaset liikkeessä lukemassa jousiluettelon Alfasta VW:iin. Täysin sopivaa ei löytynyt. Lähellä on yksi Ford Granadan etujousi ja Saabin etujouset 900+900T. Jos tuosta 900 jousesta olisi madallusversio niin voisi koittaa. Muuten menee katkomiseksi (paitsi jos haluaa ajaa korkealla perällä ja jäykällä jousella = ralliversio)
DeDion:in jousen alapään tuen halkaisija alhaalta 114mm (Ainakin mun kahdessa akselissa) Hieman pienempihalkaisijaista voi yrittää sovittaa ja tiedän, että Saabin jousia on asennettu. Älkää kysykö miten.
Alfa Romeo vakiojousi:
pituus: 444mm
halkaisija: 13,25mm
ulkohalkaisija:152mm (sisältä siis 125,5mm, eli varmasti sopii!)
Jäykkyys lisääntyy karkeasti langan paksuuden neljänteen potenssiin (jos muut arvot samoja). Jousen pituus, joka kaavassa kierrosten lukumääränä on kääntäen verrannollinen jäykkyyteen ja samoin ulkohalkaisija.
k=G*d*d*d*d/(8*v*D*D*D)
k=jousivakio (N/mm)
G=materiaalivakio (N/(mm*mm))
d=langan halkaisija (mm)
v=Aktiivisia kierroksia (lukumäärä )
D=Jousen keskihalkaisija (mm)
Sierra 16mm vs Ricambi Originale:
16^4/13,25^4 * 7/6 * 138,75/126
= 2,7
kertoo että Sierran jousi olisi noin 2,7 kertaa jäykempi. Valitettavasti ei ole antaa jousten kierrosten lukumääriä. Saabissa muistaakseni 7.
Lähinnä sopivia jousia: (Granada puuttuu)
Saab 900 etu:
L: 381mm
t: 14,0mm
d: 139mm / 111mm (jälkimmäinen sisähalkaisija)
Saab 900T etu
L: 350mm
t: 15,0mm
d: 140mm / 110mm
Ford Scorpio dsl taka:
L: 335mm
t: 14,5mm
d: 137mm / 108mm (on luultavasti aivan liian pieni)
Sierra Kombi Last
L: 310mm
t: 16mm
d: 142mm / 110mm (eri versioita löytyy: sellainen mikä levenee hieman 141-148mm, mutta vain 296mm korkea)
Kuten ruottin puolella ilmaisin niin Sierran 16mm paksu versio on jäykkä. Joidenkin mielestä liiankin jäykkä jopa radalle (katkaistuna). Toisten mielestä taas löysä, mutta tuo on mielestäni outo mielipide, ellei puhuta rata-autosta. No Sierran jousta saa eri versioina ja en ota vastuuta muiden käsittelemistä versioista. Puheena tuollakin oli käsittääkseni vain 16mm versio. Jutun aloittaja väitti jousta lineaariseksi, mutta kuvista voi päätellä ainakin sen toisen version olevan progressiivinen.
Olkoon Saab kuinka painava keulasta tahansa: Saab 14mm on aika passeli mun mielestä, mutta sitä saa lyhentää. Mulla oli alla 330mm/14mm/150mm madallusjouset ennen kuin katkesivat. Ne oli aika matalat: Noin 50mm madallusta

. Eli Saabin jousi suunnilleen vakiokorkeudella. Toi ei mun mielestä ole liian jäykkä. Sen sijaan 30mm katkaistu vakiojousi on löysä: Jos auton pakkaa täyteen niin saa pelätä pohjaamista montuissa. 75V6 joka kulkee ihan mallikkaasti Saabin jousilla.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=106013 .
Ai miksikö Sierrassa noin järeitä jousia: Geometria tyystin toinen. Vakio Sierraa ajaneet tietävät kuinka vetelä sen alusta on.