Ööö.. Varmaan joskus viime elo-syyskuun vaihteessa. Tein siihen vaihtari-fiksin itse kun se meni liikkeeseen, eikä se muuta vaatinut kuin päällipesun, imuroinnin ja nahanhoitoaineet.Kurko kirjoitti:Millos sä olet tuon GTA.n viimeks vahannu ? ... pitänee käydä tuota hakemassa!
Puleerausketju.
Valvoja: Moderators
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Hep, nyt olisi sitten autonpesussa nyyppä henkilö (siis minä) hakemassa hyvää settiä Miton pesuun ja puunaukseen. Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.
Olen ajatellut Dodon tuotteita koittaa (tai vastaavan tasoisia), osaatte varmaan suositella sopivan kombon? Dodo siksi, kun olen lukenut paljon kehuja siitä ja ei noissa hintakaan ihan kauhea ole muihin laatumerkkeihin verrattuna. Ja kun näitä saakin jo paikallisesti Autonhoidosta ja ehkä jostain muualtakin, niin mikä ettei? Tarvisin liuotinpesun, shampoon, claybarin+liukkarin, vahauksen esikäsittelyn, ja vahan, eikö niin? Mutta mitkä? Kyseessä kun on uusi maalipinta ja kirkkaanpunainen auto, niin aattelin jotain tämmöistä:
Shampoo: Born to Be Mild (tai Mothersin vastaava?)
Claybar: Dodo Gentle Grey 200g
Liukusuihke: Dodo Born Slippy
Pre-Wax: Dodo Lime Prime Lite
Vaha: Hard Candy - Orange Crush? (tai jokin muu? Toinen kova, toinen pehmeä, mitä käytännön eroa?)
Vanteet: ehkä Mellow Yellow tai jotain muuta, mitä suosittelette?
Sitten tarvii tietysti pari ämpäriä, pari mikrokuitupesuhanskaa tms., mikrokuituliinoja ja vahatyynyjä kuivaukseen, vahan levitykseen ja poispyyhkimiseen, vanteen pesuun harja?
Tähän asti vanhaa lullaa on käyty hiomassa automaattipesussa, mutta siihen en lähde uuden kaaran kanssa. Nyt pitää tätä punaista hoitaa huolella ja sen 4 kertaa vuodessa koitan päästä vahaamaan.
Olen ajatellut Dodon tuotteita koittaa (tai vastaavan tasoisia), osaatte varmaan suositella sopivan kombon? Dodo siksi, kun olen lukenut paljon kehuja siitä ja ei noissa hintakaan ihan kauhea ole muihin laatumerkkeihin verrattuna. Ja kun näitä saakin jo paikallisesti Autonhoidosta ja ehkä jostain muualtakin, niin mikä ettei? Tarvisin liuotinpesun, shampoon, claybarin+liukkarin, vahauksen esikäsittelyn, ja vahan, eikö niin? Mutta mitkä? Kyseessä kun on uusi maalipinta ja kirkkaanpunainen auto, niin aattelin jotain tämmöistä:
Shampoo: Born to Be Mild (tai Mothersin vastaava?)
Claybar: Dodo Gentle Grey 200g
Liukusuihke: Dodo Born Slippy
Pre-Wax: Dodo Lime Prime Lite
Vaha: Hard Candy - Orange Crush? (tai jokin muu? Toinen kova, toinen pehmeä, mitä käytännön eroa?)
Vanteet: ehkä Mellow Yellow tai jotain muuta, mitä suosittelette?
Sitten tarvii tietysti pari ämpäriä, pari mikrokuitupesuhanskaa tms., mikrokuituliinoja ja vahatyynyjä kuivaukseen, vahan levitykseen ja poispyyhkimiseen, vanteen pesuun harja?
Tähän asti vanhaa lullaa on käyty hiomassa automaattipesussa, mutta siihen en lähde uuden kaaran kanssa. Nyt pitää tätä punaista hoitaa huolella ja sen 4 kertaa vuodessa koitan päästä vahaamaan.
Mun mielestä aika hyvä setti alkaisi olemaan kasassa tuossa sinun listassasi.
Kunnon huuhtelu irtoliasta, hellävarainen shampoopesu ja muistat huuhdella pesuvälinettä jatkuvasti. Harjaa en käyttäisi edes vanteisiin.
Liuotinta tuskin tarvitset, jos käsittelet pinnan shampoopesun jälkeen claybarilla ja/tai pre-wax cleanerillä. Niillä lähtee kyllä kaikki loppukin kakka pois pinnasta. Vahaus on välttämätön tuommoisen esikäsittelyn jälkeen jolloin maalipinnassa ei ole mitään suojaa.
Claybarin kanssa muistat vaan annostella runsaasti liukkaria ja muovata claybaria riittävän usein, kun se likastuu.
Ilmeisen hyviä tuotteita noi Dodon vahat, mitä olen kuullut. Omaa kokemusta ei tosin ole. Kumpaan sitten päädyt, kovaan vai pehmeään versioon, lienee makuasia. Pehmeä on helpompi levittää, mutta kova on riittoisampi. Kestosta en osaa sanoa, mutta mutuna veikkaisin kovavahan olevan kestävämpi.
Kunnon huuhtelu irtoliasta, hellävarainen shampoopesu ja muistat huuhdella pesuvälinettä jatkuvasti. Harjaa en käyttäisi edes vanteisiin.
Liuotinta tuskin tarvitset, jos käsittelet pinnan shampoopesun jälkeen claybarilla ja/tai pre-wax cleanerillä. Niillä lähtee kyllä kaikki loppukin kakka pois pinnasta. Vahaus on välttämätön tuommoisen esikäsittelyn jälkeen jolloin maalipinnassa ei ole mitään suojaa.
Claybarin kanssa muistat vaan annostella runsaasti liukkaria ja muovata claybaria riittävän usein, kun se likastuu.
Ilmeisen hyviä tuotteita noi Dodon vahat, mitä olen kuullut. Omaa kokemusta ei tosin ole. Kumpaan sitten päädyt, kovaan vai pehmeään versioon, lienee makuasia. Pehmeä on helpompi levittää, mutta kova on riittoisampi. Kestosta en osaa sanoa, mutta mutuna veikkaisin kovavahan olevan kestävämpi.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Joo ei kyllä vaahdotuslaitteista ole toivoakaan... yleensä saa vaan paineella jonkun pesupaikan käyttämän pesuaineen pintaan joka "muka" vaahtoaa.Verbaali kirjoitti:Ilmeisesti useimmissa pesupaikoissa on painepesurit, mutta noita foamlance-kapistuksia ei liene? Pitää käydä vakoilemassa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kestossa ja yleensäkkin lopputuloksessa ei ole juurikaan eroa. Hard Waxista saattaa riittää pidemmäksi aikaa iloa, koska sitä saa levitettyä todella ohuen kerroksen. Mutta ei puhuta mistään kymmenien autojen eroista.>>Kaitsu kirjoitti: Ilmeisen hyviä tuotteita noi Dodon vahat, mitä olen kuullut. Omaa kokemusta ei tosin ole. Kumpaan sitten päädyt, kovaan vai pehmeään versioon, lienee makuasia. Pehmeä on helpompi levittää, mutta kova on riittoisampi. Kestosta en osaa sanoa, mutta mutuna veikkaisin kovavahan olevan kestävämpi.
Lähinnä makuasia kumpaa tykkää käyttää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Hervannassa on ainakin Wanha bensis tms. (entinen FinoilVerbaali kirjoitti:Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Onnistuisko tuolla sitten semmoinen, että ostais oman vaahdotuslaitteen (vaikka Autonhoidon Nito?) ja kytkis sen tuohon vesiletkuun aina kun käy pesemässä?Hepa kirjoitti:Hervannassa on ainakin Wanha bensis tms. (entinen FinoilVerbaali kirjoitti:Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.
), jossa pesupaikka missä voi ihan ämpärin ja letkun kanssa pestä. Monessa paikkaa on omien välineiden käyttö jopa kiellettyä, missä on noi polettipesurit.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Eilen tuli kokeiltua ekaa kertaa hiomasavea, edellisen kerran olin vahannut viime kesänä Turtle Ice kiinteällä vahalla. Pinta oli talven jäljiltä melko hyvä, mutta silti kun alkoi tarkemmin käymään läpi meni savea puolikas pala ja pakkauksen liukastinpullo kokonaan. Täytyy toista autoa varten hommata joku tiivistepullo ja saveakin isompi kimpale. Nyt käytin tätä
http://www.meguiars-store.fi/product_in ... c43fbf4ef7
Tuo Turtlen vaha vaikuttaa hyvältä ja on riittoisaa. Pari kuvaa laitoin albumiin.
http://www.meguiars-store.fi/product_in ... c43fbf4ef7
Tuo Turtlen vaha vaikuttaa hyvältä ja on riittoisaa. Pari kuvaa laitoin albumiin.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Itsekin sain pitkästä aikaa inspiraation ja hoidin Alfaa pidemmän kaavan mukaan. Huuhtelu ja Autoglymin shampoolla pesu + claybarilla puhdistus autoglym shampoo+vesi seoksella liukastaen. Sitten glymin violetia vahaa ja kultaista perään. Ovien karmien välit yms mikrokuidulla ja lopuksi ehostin vielä kumilistat ja muovi osat sun muut. Menihän siihen taas aikaa mutta autostakin lähti muutama vuosi ikää. Samalla huomasin että hienosti oli maalari suojannut auton kun korjasi parkkipaikka kolhun tannoin. Kuskin ovenkahva oli myös maalattu alapuolelta. Ei hyvää päivää. Sen sai hienolla hiomatahnalla ja varovaisella dremelöinnillä onneksi pois.
Seuraavana aamuna kauhea linnunpaska takapaksilla
Siihen sitten pesu ja varmuudeksi vielä vaha.
Saven kanssa muuten kannattaa myös olla tarkkana jos on lämmin päivä ja pellit tahtoo lämmetä...
Seuraavana aamuna kauhea linnunpaska takapaksilla

Saven kanssa muuten kannattaa myös olla tarkkana jos on lämmin päivä ja pellit tahtoo lämmetä...
Ayrton Senna da Silva forever
Mites...
Mites tälläselle vanhemmalle maalipinnalle (-00), onko mitään hyötyä tosta goldista? Tai pesin ja vahasin huolellisesti pari kuukautta sitten autoglymillä (tais olla punainen) niin jos nyt pesisin ilman liuotinta ja pistäisin suoraan sitä goldia niin mitäköhän tulis lopputulemaksi? Vai pitäiskö vaan vahata uudestaan ja pistää goldia jos jaksaa...?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Se punanen lähinnä vaan kiillottaa ja puhdistaa... jos pinta on hyvä niin sen kultasen voi vetää suoraan kunhan pesee hyvin.
Jotkut sekottaa punasta ja kultaa 50/50 niin ei tarvitse vetää kahdella eri aineella. Lopputulos ei tietenkään ole ihan niin hyvä kuin vetäisi ne erikseen.
Jotkut sekottaa punasta ja kultaa 50/50 niin ei tarvitse vetää kahdella eri aineella. Lopputulos ei tietenkään ole ihan niin hyvä kuin vetäisi ne erikseen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Haalistunut Alfa 166 korjattu 
Kustannukset 150-200€ ja hitosti töitä
Otin ja ylimaalasin koko systeemin.
Aloittelin homman sillä että hioin 400 karkeusasteen vesihionnalla koko
paskan käsin. Tein hommia parin viikon ajan tunnin kaksi päivässä. Puskureista kannattaa hio miltei kaikki lakka irti, ainakin niiltä paikoin mistä lähtenyt irtoilemaan...
Jos oli jotain kiveniskuja, hioin niiltä paikoin miltei pellille/muoville ja sitten siihen kohtaan suihkautin pohjamaalia/muovitartuntapohjamaalia reippaasti.
Kuivuttua hioin sitten taas nelisatasella kohdat karheiksi.
Päälle päätteeksi kertaalleen läpikävin 600 karkeusasteen vesihiomapaperilla. Luonnollisesti ennen tuota viimeistä pikaista hiontaa pesin koko auton viimeisen päälle tärpätin ja astianpesuaineen kera.
Sitten kuivaus/teippaus. Ennen maalauksen aloitusta vielä mikrokuituliinalla pyyhkäisy.
Maalina 15 purkkia motipin 41370 sävyä, eli sprayta
Ja maalaus ihan tavallisessa autotallissa, ulkona/sisällä lämpöä noin 20 astetta.
Kaksi itikkaa luovutti jalkansa maalipintaan ja koska spray kuivaa hiton nopeasti + on tosi hidasta ruiskuttaa, useampaan kohtaan tuli spray harsoa/kiillotonta kohtaa joka kuitenkin lähti kivasti armottomalla myllyttämisellä. (kannattaa varata kaveri ravistelemaan niitä purkkeja, itellä ei ollut, meinasi tulla uupumus...)
Saas nähdä kauanko pysyy kivana, toistaiseksi pinta ainakin hintansa väärti. Antaisin itse pinnalle 8+ eli ei toki paras mahdollinen mutta ok.
Siis kaikenkaikkiaan työläs mutta edullinen projekti tyydyttävällä lopputuloksella. Lähdenkin tästä terassille mehustelemaan automaalarilta säästyneet rahat

Kustannukset 150-200€ ja hitosti töitä
Otin ja ylimaalasin koko systeemin.
Aloittelin homman sillä että hioin 400 karkeusasteen vesihionnalla koko
paskan käsin. Tein hommia parin viikon ajan tunnin kaksi päivässä. Puskureista kannattaa hio miltei kaikki lakka irti, ainakin niiltä paikoin mistä lähtenyt irtoilemaan...
Jos oli jotain kiveniskuja, hioin niiltä paikoin miltei pellille/muoville ja sitten siihen kohtaan suihkautin pohjamaalia/muovitartuntapohjamaalia reippaasti.
Kuivuttua hioin sitten taas nelisatasella kohdat karheiksi.
Päälle päätteeksi kertaalleen läpikävin 600 karkeusasteen vesihiomapaperilla. Luonnollisesti ennen tuota viimeistä pikaista hiontaa pesin koko auton viimeisen päälle tärpätin ja astianpesuaineen kera.
Sitten kuivaus/teippaus. Ennen maalauksen aloitusta vielä mikrokuituliinalla pyyhkäisy.
Maalina 15 purkkia motipin 41370 sävyä, eli sprayta

Ja maalaus ihan tavallisessa autotallissa, ulkona/sisällä lämpöä noin 20 astetta.
Kaksi itikkaa luovutti jalkansa maalipintaan ja koska spray kuivaa hiton nopeasti + on tosi hidasta ruiskuttaa, useampaan kohtaan tuli spray harsoa/kiillotonta kohtaa joka kuitenkin lähti kivasti armottomalla myllyttämisellä. (kannattaa varata kaveri ravistelemaan niitä purkkeja, itellä ei ollut, meinasi tulla uupumus...)
Saas nähdä kauanko pysyy kivana, toistaiseksi pinta ainakin hintansa väärti. Antaisin itse pinnalle 8+ eli ei toki paras mahdollinen mutta ok.
Siis kaikenkaikkiaan työläs mutta edullinen projekti tyydyttävällä lopputuloksella. Lähdenkin tästä terassille mehustelemaan automaalarilta säästyneet rahat

-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
No tässäpä kuvia. Tämän tarkemminhan sitä ei ihmiset muutenkaan toistensa autoja tutki
ja eihän noita tarkempia kuvia oikein tälle foorumille voi liittenä laittaakaan.
Pikkisen pitis vielä parista kohtaa myllyttää mutta loppu tuo into ja hiomatahna kesken....
Jos ei tämäkään täydellinen ole niin massivisen paljon parempi kuin se originaali haalistunut "pinkki" joka oli tosiaan vielä puskureista alkanut lakkauksien osalta irtoilla...

ja eihän noita tarkempia kuvia oikein tälle foorumille voi liittenä laittaakaan.
Pikkisen pitis vielä parista kohtaa myllyttää mutta loppu tuo into ja hiomatahna kesken....
Jos ei tämäkään täydellinen ole niin massivisen paljon parempi kuin se originaali haalistunut "pinkki" joka oli tosiaan vielä puskureista alkanut lakkauksien osalta irtoilla...
- Liitteet
-
- takaa.jpg
- (65.55 KiB) Tiedosto ladattu 6114 kertaa
-
- edestä.jpg
- (64.8 KiB) Tiedosto ladattu 6114 kertaa
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ei se punaseen tehnyt mitään erikoista efektiä, toisin kuin työkaverin tumman siniseen... Vahana tuntui kuitenkin ajavan asiansa. Ensiksi punainen sitten joko kulta tai tuo Ultra deep shine, niin itse tein...
Asiasta kukka ruukkuun: Mun etupuskuri on joskus jäännyt kivisuihkuun, maalissa pieniä reikiä joissa vaha nyt sitten 'jumissa', saako siistittyä miten? minkään sortin pesu ei tuota tulosta, tai sitten ei ole ollut tarpeeksi järeitä syövyttimiä
Hienoa kun punanen puskuri ja valkosia kauneuspilkkuja laidoissa
Asiasta kukka ruukkuun: Mun etupuskuri on joskus jäännyt kivisuihkuun, maalissa pieniä reikiä joissa vaha nyt sitten 'jumissa', saako siistittyä miten? minkään sortin pesu ei tuota tulosta, tai sitten ei ole ollut tarpeeksi järeitä syövyttimiä

Hienoa kun punanen puskuri ja valkosia kauneuspilkkuja laidoissa

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Glymit on hyviä tuotteita.
Ihan helkkarin hyviä pintoja oon saanut vetämällä ensin märkään (ja pestyyn tietty) pintaan
würthin puhdistavan vahan (jossa on muuten etiketissäkin jo 164nen) ja myllytyskoneella hinkaten ja lisävettä pumppupullosta suihkien. Tämän jälkeen kiillotus.
Sen jälkeen glymin punainen ja kunnon kiilloitus. Sitten vaan glymin kulta päälle ja annetaan sen olla yön yli, niinkuin oikea ohje neuvoo, niin kyllä perhana kiiltää kuin tiaisen pääluu. Ei oo yhtään sen hankalampaa kiilloittaa, kuin just harmaaksi vetäneenä.
Ihan helkkarin hyviä pintoja oon saanut vetämällä ensin märkään (ja pestyyn tietty) pintaan
würthin puhdistavan vahan (jossa on muuten etiketissäkin jo 164nen) ja myllytyskoneella hinkaten ja lisävettä pumppupullosta suihkien. Tämän jälkeen kiillotus.
Sen jälkeen glymin punainen ja kunnon kiilloitus. Sitten vaan glymin kulta päälle ja annetaan sen olla yön yli, niinkuin oikea ohje neuvoo, niin kyllä perhana kiiltää kuin tiaisen pääluu. Ei oo yhtään sen hankalampaa kiilloittaa, kuin just harmaaksi vetäneenä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kullan pitäminen yön yli ei tuota mitään lisää... ellei levitä liian paksua kerrosta jolloin pohjan kuivuminen kestää kauemmin. Hyvin ohut kerros ja pari tuntia riittää siihen että se on kauttaaltaan kuivaa. Ei se kuivuttuaan enää lisää odottelemalla miksikään muutu.Alfred Romero kirjoitti:Sitten vaan glymin kulta päälle ja annetaan sen olla yön yli, niinkuin oikea ohje neuvoo, niin kyllä perhana kiiltää kuin tiaisen pääluu. Ei oo yhtään sen hankalampaa kiilloittaa, kuin just harmaaksi vetäneenä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Eipä siellä mitään minnekkään tunkeudu (essonbaari juttuja). Pigmentit eivät korostu mihinkään. Kiillotus (esim tuo glymin punainen) palauttaa värin. Kulta on vain pinnoite aine joka antaa kiiltoa ja jättää pinnalle kovan kalvon.Alfred Romero kirjoitti:Voipi olla näinkin. Milläs perustelet sitten maalipintaan tunkeutuvat aineet, jotka korostavat pigmenttiä ja tekevät pinnan kovaksi?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Just. Eli kaikki, missä lukee, että lopullinen kovuus saavutetaan niin ja niin monen vuorokauden kuluttua, on paskapuhetta? Eli uudet autot saa pestä missä haluaa, kun niissä on jo kuivat maalit?
Mahtaa autofixaamojen miehet masentua, kun huomaavat tehneensä turhaa työtä vuosikaudet..
Mahtaa autofixaamojen miehet masentua, kun huomaavat tehneensä turhaa työtä vuosikaudet..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Hetkinen sanoi putkinen. Mikäs on oikea tapa käyttää tuota ultra deep shinea, kun glymin kotisivuilta ei saa tolkkua, että onko tapana laittaa se vasta punaisen jälkeen? Itse olen ymmärtänyt että se on samankaltainen vaha punaisen kanssa ja jos on niin ei se sitten varmaankaan hyvin tartu maalipintaan. Ja miten toimii ultra deep shine kultasen kanssa? Tahnan myyjäkään ei pystynyt varmuudella vastaamaan...DaViega kirjoitti:Ei se punaseen tehnyt mitään erikoista efektiä, toisin kuin työkaverin tumman siniseen... Vahana tuntui kuitenkin ajavan asiansa. Ensiksi punainen sitten joko kulta tai tuo Ultra deep shine, niin itse tein...
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
punainen on puhdistavaa vahaa ja ultra deep on "vain" vahaa tosin antaa paremman kiillon kuin punainen
toimii hyvin kultaisen kanssa
kokeilkaapa Glymin HD waxia....hiemanhan se kallista on mutta super riittoisaa ja on ainakin paras vaha mitä itse olen koskaan käyttänyt ja siihenkin päälle voi vielä kultaisen laittaa ja kesto on mainio
toimii hyvin kultaisen kanssa
kokeilkaapa Glymin HD waxia....hiemanhan se kallista on mutta super riittoisaa ja on ainakin paras vaha mitä itse olen koskaan käyttänyt ja siihenkin päälle voi vielä kultaisen laittaa ja kesto on mainio

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Eipäs vedetä nyt taas herneitä nenään. Miksi nämä glymistä puhumiset muuttuvat aina "tappeluksi"? Tosin ymmärtäähän sen kun Alfistit on glymi miehiä suurimmaksi osaksiAlfred Romero kirjoitti:Just. Eli kaikki, missä lukee, että lopullinen kovuus saavutetaan niin ja niin monen vuorokauden kuluttua, on paskapuhetta? Eli uudet autot saa pestä missä haluaa, kun niissä on jo kuivat maalit?
Mahtaa autofixaamojen miehet masentua, kun huomaavat tehneensä turhaa työtä vuosikaudet..

Glymin Kulta voi varmaan kovettua lopulliseen kovuuteen kauemmin, mutta ei sen paksun kerroksen pitäminen pinnassa yön yli vaikuta siihen. Kun se levitetty aine pyyhitään pois jää pinnalle kalvo joka saattaa vielä kovettua ajan myötä (mm. Carnauba pohjaisissa vahoissa käy näin).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Glym
Glymit ja Meguiarsit on kyllä hyvin brändättyjä tuotteita kun kaikki pitää näitä parhaina mutta harvemmin pärjäävät missään autolehtien testeissä vaan jotkut biltemat ja prisman vahat löytyvät kärkipäästä vaikka maksavat murto-osan ns. "laatuvahojen" hinnoista.
Itse kannatan testeissä menestyvien halppisvahojen käyttöä. Autopesulayrittäjänä vahaan muutamia autoja päivittäin, ja olen tullut siihen lopputulokseen että nykyisissä vahoissa on vain hyvin vähän, tai ei lainkaan eroja kiillon ja kestävyyden suhteen. Tärkeimmät erot löytyvät lähinnä käytettävyydessä (helppoudessa) ja vahojen sisältämien hiovien ainesosien määrässä.
Jos vaikka vahaat toisen puolen autostasi glymillä ja toisen biltemalla niin veikkaampa että ero on aika olematon.
Itse kannatan testeissä menestyvien halppisvahojen käyttöä. Autopesulayrittäjänä vahaan muutamia autoja päivittäin, ja olen tullut siihen lopputulokseen että nykyisissä vahoissa on vain hyvin vähän, tai ei lainkaan eroja kiillon ja kestävyyden suhteen. Tärkeimmät erot löytyvät lähinnä käytettävyydessä (helppoudessa) ja vahojen sisältämien hiovien ainesosien määrässä.
Jos vaikka vahaat toisen puolen autostasi glymillä ja toisen biltemalla niin veikkaampa että ero on aika olematon.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Jep jep... Satun tuntemaan ihmisiä jotka ovat tehneet näitä vahatestejä ja tiedän miten niitä tehdään.
Auto vahataan, kiiltomittarilla mittaillaan kiiltoa pesukertojen välillä ja sitten silmämääräisesti katsotaan miten helmeilee...
Satun omistamaan kiiltomittarin ja sen antamat lukemat ovat erittäin suuntaa-antavia ja heittelevät paljon eikä niistä voi oikeastaan vetää mitään johtopäätöksiä (ei niitä ole tarkoitettu vahan antaman kiillon mittaamiseen tarkasti).
Ja sitten vielä jotkut vahat tarvitsevat aikaa että saavuttavat sen lopullisen kovuuden (niinkuin yllä puhuttiin) ja yleensä nämä testit tehdään yhden työpäivän aikana, jolloin ensimmäinen pesukerta on 15 minuuttia vahauksen jälkeen jotta kaikki 10 pesukertaa saadaan mahdutettua siihen yhteen päivään.
Minun yrityksen (ennen) maahantuoman Mothers tuoteperheen vaha oli mm. AutoBildin testissä joskus. Kyseessä oli tuote joka on osa 3 tuotteen settiä (viimeinen vaihe puhdasta carnauba vahaa). Ja käyttöohjeet menee jotakuinkin niin että pinta kiillotetaan 1 vaiheen aineella ensin ja 2 vaiheen glaze antaa kiillon ja sen päälle tuo testissä ollut vaha suojaamaan (joka ei siis anna kiiltoa itsessään juurikaan). Noh testissähän pinta vedettiin vain tuolla 3 vaiheella... 5 sija 12:sta ko. testissä tällä menetelmällä. Kyllähän sen järkikin kertoo että aine joka on tehty käytettäväksi muiden kanssa ei voi toimia yksinään yhtä hyvin kuin aine joka on tarkoitettu toimimaan yksinään (siis joka sisältää vahan ja kiiltoa antavat aineet samassa). Tästähän nämä lehtien "ammattilaistestaajat" eivät välitä
Auto vahataan, kiiltomittarilla mittaillaan kiiltoa pesukertojen välillä ja sitten silmämääräisesti katsotaan miten helmeilee...
Satun omistamaan kiiltomittarin ja sen antamat lukemat ovat erittäin suuntaa-antavia ja heittelevät paljon eikä niistä voi oikeastaan vetää mitään johtopäätöksiä (ei niitä ole tarkoitettu vahan antaman kiillon mittaamiseen tarkasti).
Ja sitten vielä jotkut vahat tarvitsevat aikaa että saavuttavat sen lopullisen kovuuden (niinkuin yllä puhuttiin) ja yleensä nämä testit tehdään yhden työpäivän aikana, jolloin ensimmäinen pesukerta on 15 minuuttia vahauksen jälkeen jotta kaikki 10 pesukertaa saadaan mahdutettua siihen yhteen päivään.
Minun yrityksen (ennen) maahantuoman Mothers tuoteperheen vaha oli mm. AutoBildin testissä joskus. Kyseessä oli tuote joka on osa 3 tuotteen settiä (viimeinen vaihe puhdasta carnauba vahaa). Ja käyttöohjeet menee jotakuinkin niin että pinta kiillotetaan 1 vaiheen aineella ensin ja 2 vaiheen glaze antaa kiillon ja sen päälle tuo testissä ollut vaha suojaamaan (joka ei siis anna kiiltoa itsessään juurikaan). Noh testissähän pinta vedettiin vain tuolla 3 vaiheella... 5 sija 12:sta ko. testissä tällä menetelmällä. Kyllähän sen järkikin kertoo että aine joka on tehty käytettäväksi muiden kanssa ei voi toimia yksinään yhtä hyvin kuin aine joka on tarkoitettu toimimaan yksinään (siis joka sisältää vahan ja kiiltoa antavat aineet samassa). Tästähän nämä lehtien "ammattilaistestaajat" eivät välitä

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Puleerasin sen minkä pystyin, konepelti ja etulokasuoja vaatii maalauksen.
Ensin Menzernan intensive polishilla ja karvalaikalla ympäri, sitten Malcon MAG 2 ja vohvelilaikalla viimeistelyä. Päälle Malcon imperial wax. Kohtuullinen kiilto tuli, lopullinen "jynssäys" suoritetaan kun korjausmaalaukset on tehty.
Tässä kurja kuva:

Ensin Menzernan intensive polishilla ja karvalaikalla ympäri, sitten Malcon MAG 2 ja vohvelilaikalla viimeistelyä. Päälle Malcon imperial wax. Kohtuullinen kiilto tuli, lopullinen "jynssäys" suoritetaan kun korjausmaalaukset on tehty.
Tässä kurja kuva:

Kysymysyksiä
Vielä pakko kysyä tosta värivahasta, kun itsellä kolme viimeistä autoa olleet "ferrarinpunaisia" eli melkeinkirkkaanpunaisia (eritasoisia haalistuneita pintoja siis).
Vaha mitä eniten olen näihin tuhlannut on ollut Turtle Waxin Color Magic (värivaha) ja tulokset on ollut omiin silmiin ainakin hyviä. Vaikka vaan yhdellä kerroksella. (Autonhoito.comissakin näköjään jaellaan tätä)
Nykyiseen Alfa Rossoon kokeilin tosiaan tota Autoglym punaista pari kk sitten (luulin että oli normivaha) eikä tietenkään tulos ollut pelkästään tällä aineella mitenkään erikoinen.
Eli mites jos nyt pesen auton uudestaan liuottimella, autoglym punaista ja lopuksi vielä turtle waxin punaista värivahaa?
Vai vedänkö värivahaa vain suoraan pesun jälkeen (ilman liuotinta) pari kuukautta vanhalle glymipinnalle?
Voi olla aika hifistelyä tai turhaa höpinää mutta mieltä nyt askarrutti vaan tälläinen...
Vaha mitä eniten olen näihin tuhlannut on ollut Turtle Waxin Color Magic (värivaha) ja tulokset on ollut omiin silmiin ainakin hyviä. Vaikka vaan yhdellä kerroksella. (Autonhoito.comissakin näköjään jaellaan tätä)
Nykyiseen Alfa Rossoon kokeilin tosiaan tota Autoglym punaista pari kk sitten (luulin että oli normivaha) eikä tietenkään tulos ollut pelkästään tällä aineella mitenkään erikoinen.
Eli mites jos nyt pesen auton uudestaan liuottimella, autoglym punaista ja lopuksi vielä turtle waxin punaista värivahaa?
Vai vedänkö värivahaa vain suoraan pesun jälkeen (ilman liuotinta) pari kuukautta vanhalle glymipinnalle?
Voi olla aika hifistelyä tai turhaa höpinää mutta mieltä nyt askarrutti vaan tälläinen...

- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr