Alustasarjan asennus neuvoja 156 V6
Valvoja: Moderators
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Alustasarjan asennus neuvoja 156 V6
Eli tarvitaanko erikoistyökaluja tms. Onko vaikeakin homma? Selviänkö tee-se-itse hallin ja omien työkalujen avulla vai käännynkö suoraan ammattilaisen puoleen? Onko joku tehnyt työt itse? Kuvia? Vinkkejä? Matkahuollosta iltapäivällä hain KW korkeus-säädettävän inox-setin ja hyvältä näyttää
Olen kiitollinen kaikista neuvoista...
Olen kiitollinen kaikista neuvoista...
Ayrton Senna da Silva forever
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Lukaseppa Entusiasti 3/2001, siinä on juttu aiheesta :o Tais olla tolla nettisivuilla imutettavana PDF:näkin
edit: olihan se http://www.aref.fi/aref-malli.pdf
edit: olihan se http://www.aref.fi/aref-malli.pdf
Olipa saatu homma kuulostamaan aika yksinkertaiselle. Veikkaisin että meikäläisen kaltaiselle kuskille hommaan menisi koko viikonloppu ja vähintään 6 koria kaljaa ja paketti burana 600:sta. Ja edelleen ois alusta asentamatta. Ei meinaan mainittu esimerkiks lainkaan mihin ylimääräiset osat laitetaan
Mutta siis jos homma tosiaan on noin simppeliä niin on melkosen helppo nakki säästää vajaa 200 eeroa asennuskuluissa. Sehän on melkein 200 pulloa kepardia kaupasta (tarjouksesta ylikin) ja menee muutama seuraavakin viikonloppu rattoisasti, vapusta puhumattakaan.
Onkos joku jäsenistöstä ollut näppäräsorminen ja tehnyt hommat itse. Vastaako ohjeistus todellisuutta? Naapurissa ois autosähkökorjaamo (aika kätevää näin Alfistina ) ja tietysti pelit ja vehkeet.
Mutta siis jos homma tosiaan on noin simppeliä niin on melkosen helppo nakki säästää vajaa 200 eeroa asennuskuluissa. Sehän on melkein 200 pulloa kepardia kaupasta (tarjouksesta ylikin) ja menee muutama seuraavakin viikonloppu rattoisasti, vapusta puhumattakaan.
Onkos joku jäsenistöstä ollut näppäräsorminen ja tehnyt hommat itse. Vastaako ohjeistus todellisuutta? Naapurissa ois autosähkökorjaamo (aika kätevää näin Alfistina ) ja tietysti pelit ja vehkeet.
Joo noiden ohjeiden mukaan yrittelin itse aloittaa madallusjousien asentamisen, mutta onneksi se loppui jo ensimmäiseen eli vasempaan takajouseen kun yhden mutterin irrotus ei onnistunut.
Sitten oli ammattilainen mukana ja aikaa meni noin 10 tuntia. No työkalut eivät olleet aivan viimeisen päälle, mutta silti.
Suurin ongelma olivat sellaiset mutterit joissa päässä kuusiokolot, joiden kanssa oli todella suuria vaikeuksia.
Nämä vaikeudet korostuivat varmaankin siitä, että auto oli ruostesuojattu talvella ja kaikki mutterit olivat tuossa liimamaisessa massassa, johon nailonmutterit kyllä jumiutuivat tehokkaasti. Ahtaissa paikoissa jouduttiin 3 mutteria halkaisemaan jne.
Lopputulos oli kyllä todella hyvä H&R 30 mm madallusjousilla. Nyt kyllä vielä pitää tarkkailla renkaiden kulumista eli camber`han lienee muuttunut.
En ehdottomasti ryhtyisi tuohon hommaan enää uudelleen vaan veisin auton esimerkiksi Vianor`iin.
Sitten oli ammattilainen mukana ja aikaa meni noin 10 tuntia. No työkalut eivät olleet aivan viimeisen päälle, mutta silti.
Suurin ongelma olivat sellaiset mutterit joissa päässä kuusiokolot, joiden kanssa oli todella suuria vaikeuksia.
Nämä vaikeudet korostuivat varmaankin siitä, että auto oli ruostesuojattu talvella ja kaikki mutterit olivat tuossa liimamaisessa massassa, johon nailonmutterit kyllä jumiutuivat tehokkaasti. Ahtaissa paikoissa jouduttiin 3 mutteria halkaisemaan jne.
Lopputulos oli kyllä todella hyvä H&R 30 mm madallusjousilla. Nyt kyllä vielä pitää tarkkailla renkaiden kulumista eli camber`han lienee muuttunut.
En ehdottomasti ryhtyisi tuohon hommaan enää uudelleen vaan veisin auton esimerkiksi Vianor`iin.
Nonnin. Siinäs kuulitte. Kyllähän se auto sitten pitää ilmoisesti joko viedä Vianoriin tai Rasviksen pihalle. Molemmissa vaihtoehdoissa kustannus on kutakuinkin sama.
Ei vaisinkan. Voishan sitä yhen pyörän katsastaa niinkuin Teuhkakin oli tehnyt. Omassa sentään ei mutterit ainakaan toivonmukaan ole kauheesti jämähtäneet. Vielä.
Pitänee ajoittaa homma arkipäivään jos vaikka sattuu tarvitsemaan varaosia (vrt. halkaistut mutterit). Kävi nimittäin kerran valuhommissa niin jotta petonki loppui kesken ja mistäs sitä kesäsunnuntaina hommailee. Lähi Ruokavarastostako?? Maanantaihinhan se homma meni ja kauhee vitutus. Vitutus oli niin suuri että vaimokin alkoi vittuilemaan ...kele
Ei vaisinkan. Voishan sitä yhen pyörän katsastaa niinkuin Teuhkakin oli tehnyt. Omassa sentään ei mutterit ainakaan toivonmukaan ole kauheesti jämähtäneet. Vielä.
Pitänee ajoittaa homma arkipäivään jos vaikka sattuu tarvitsemaan varaosia (vrt. halkaistut mutterit). Kävi nimittäin kerran valuhommissa niin jotta petonki loppui kesken ja mistäs sitä kesäsunnuntaina hommailee. Lähi Ruokavarastostako?? Maanantaihinhan se homma meni ja kauhee vitutus. Vitutus oli niin suuri että vaimokin alkoi vittuilemaan ...kele
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No mikäs siinä, kauheat ruuvausvieroitusvapinat päällä kun en ole kuukauteen päässyt omaa autoa käpistelemäänpietro kirjoitti:Kyllähän se auto sitten pitää ilmoisesti joko viedä Vianoriin tai Rasviksen pihalle. Molemmissa vaihtoehdoissa kustannus on kutakuinkin sama.
Vaan ehkä nyt ei kumminkaan kannata Turusta tänne asti ajella.
Vierestä katselin kun 155TS vaihtoi yhteen 156:een alustaa ja ne Teuhkan mainitsemat mutterit olivat tosiaan aika pahat avata.
- Epäkelpokeräilijä -
Ne oli kyllä vähän hankalat, mutta kun omaa kunnon kuusiokoloavaimen ja mielellään sellaisen jonka saa räikkävääntimeen kiinni ei pahempia ongelmia pitäisi olla. Tietysti pitää muistaa putsata kierteet ja se kuusiokolo huolellisesti, nimittäin kun se kuusiokoloavain pääse kerran lipsahtaa niin sitten rupee tulee ongelmia. Tuokaa tänne vaan, Kyllä minäkin niitä voin vaihtaa, jos vaan löytyy aikaaScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Vierestä katselin kun 155TS vaihtoi yhteen 156:een alustaa ja ne Teuhkan mainitsemat mutterit olivat tosiaan aika pahat avata.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä ja varata varmuudeksi sellainen päivä ettei haittaa jos auto ei tule samana päivänä kasaan. Suurin ongelma on paikka, työkaluja löytyy perhe piiristä vaikka korjaamon tarpeisiin. Veli on rukannut autoja (Honda ja Opel ) sen verta paljon että kyllä uskon että valmista tulee.alfa 156 v6 kirjoitti:Lukaseppa Entusiasti 3/2001, siinä on juttu aiheesta :o Tais olla tolla nettisivuilla imutettavana PDF:näkin
edit: olihan se http://www.aref.fi/aref-malli.pdf
Ayrton Senna da Silva forever
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Olisko kallistuksen vakaajan yläpäät?? etukäteen mulkasin että voipi olla aikas V*mäiset... ainakin rajusti ruosteessa jos ei muutaGhost kirjoitti:Että osaisi ennakolta varautua vastoinkäymisiin, niin missähän nämä ilkikuriset mutterit sijaitsee?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Vierestä katselin kun 155TS vaihtoi yhteen 156:een alustaa ja ne Teuhkan mainitsemat mutterit olivat tosiaan aika pahat avata.
Jos oikein pahaksi äityy niin mulla olisi lääkkeeksi jarruremontti siihen kaksilitraiseenScuderia Rasvanäppi kirjoitti:No mikäs siinä, kauheat ruuvausvieroitusvapinat päällä kun en ole kuukauteen päässyt omaa autoa käpistelemään
Vaan ehkä nyt ei kumminkaan kannata Turusta tänne asti ajella.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Jostain syystä niissä vakioissa koiranluissa ole pallonivelissä mitään tartuntapintaa josta saisi kiinni pidettyä ruosteista mutteria avatessa. Se kuusiokolo muljahtaa heti. Ilmanpaineella toimivalla iskevällä mutterinvääntimellä aukeaa kyllä näppärästi. Tilalle vaihdoinkin koiranluun mallia motonet, jossa on kiintoavaimelle kolot.alfa 156 v6 kirjoitti: Olisko kallistuksen vakaajan yläpäät?? etukäteen mulkasin että voipi olla aikas V*mäiset... ainakin rajusti ruosteessa jos ei muuta
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Itse tilasin Raumalta Kiiltovaunusta. Asiallista ja asiantuntevaa palvelua.
KW Variant 2 (ulosvaimennus) n. 1350€, ja KW Variant 1 taisi olla jotain 1150€ luokkaa Alfaan. Korkeudensäätö molemmissa sama, -35 - 65mm.
Suosittelen, olen ollut helvetin tyytyväinen.
KW Variant 2 (ulosvaimennus) n. 1350€, ja KW Variant 1 taisi olla jotain 1150€ luokkaa Alfaan. Korkeudensäätö molemmissa sama, -35 - 65mm.
Suosittelen, olen ollut helvetin tyytyväinen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En kyllä muista enää mitään 156:n alustan rakenteesta mutta muistaakseni siinä ei ollut McPhersoneita takana? Muistelisin että iskarin yläpäät olivat korissa kiinni noilla muttereilla ja iskareiden varsissa oli "reiät" kuusiokoloavaimille. Mutterit piti siis avata ennen kuin tolpat lähtivät autosta veks. Siinä iskarin kiinnityksessä oli joku kumimöltti, joka jousti ärsyttävästi kun mutteria yritti avata.Ghost kirjoitti:Että osaisi ennakolta varautua vastoinkäymisiin, niin missähän nämä ilkikuriset mutterit sijaitsee?
155TS muistaa varmaan paremmin.
Tänään yritin tappaa pahinta vapinaa painimalla Pajeron kanssa, mutta ei sekään oikein auttanut Jos saan sen oman auton kotiin ennen viikonloppua niin käpistelen sitten sitä, siinäkin on yhtä sun toista pientä puuhattavaa. Vaan jos tulli ei vieläkään pysty keksimään laskun loppusummaa niin sitten viikonlopulle täytyy keksiä jotain muuta. Kilpurin jarrujen kopelointi ei kuulosta yhtään huonommalta vaihtoehdolta Mitäs niille pitäisi tehdä?BSTR kirjoitti:Jos oikein pahaksi äityy niin mulla olisi lääkkeeksi jarruremontti siihen kaksilitraiseen
- Epäkelpokeräilijä -
Ainiin ne ne takaiskareiden yläkiinnitys mutterit. ne oli tosiaan lujassa kiinni, mutta olisiko niiden avaamis vaikeudet kyseisessä autossa johtunut siitä, että siihen oli vaihdettu jouset aikasemmin Vianorilla. Pojat varmaan vetänyt siellä ne paineilmaräikällä niin tiukkaan kuin menee. Oikeastihan niitä ei kovin tiukalle tarvitse laittaa.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Noniin, nyt on sitten Eibachit alla. Ja että mikä oli lujassa?
Takaiskareiden yläpäät lähti helpolla, kallsituksenvakaajan koiranluut olikin sitten vaikeammat, ikäänkuin kierteen pää olisi lyöty linttaan kaikista neljästä tangosta. Takapään koiranluut sain auki, etupäästä piti avata rälläkällä. Takaiskareitten alapään/poikittaistuen pultit aukesi helpolla, mutta itse pultin irtisaaminen olikin jo toinen juttu; 20cm pitkä pultti kun oli käsittämättömän ruostunut ja jumittunut. Paineilma työkalut ja apumies olisivat olleet kova sana.
Etupäässä kaikki muu paitsi jo mainitut koiranluut ja iskarin alapäässä oleva 10mm kannalla oleva kuusiokolopultti aukesivat helpolla. Kuusiokolopultin kohdalla oli pakko luovuttaa ja lähteä pajalle. Aukesihan se 120 cm jatkovarrella ja lekalla koputtelemalla, paineilma mutterinvääntimestä ei ollut mitään apua,oli meinaan aivan sika jumissa.
Itse etujouset ovat jo 2,0 t.s:ssä 13,5 cm pitemmät, kuin se väli, mihin ne on puristettu ja kun jousen halkaisija on pieni ei "kaksikoukkuinen" jousen puristin oikein toimi... onnistuu se jotenkin, mutta...
Aikaa kului rutkasti enemmän, kuin olin ennakkon arvionut, ehkä noin 10 tuntia, samalla tosin vaihtui etupään ylätukivarret, vanhat kun narisivat.
Uusiin tukivarsiin laitoin powerflex-puslat, saas nähdä nariseeko. Hienoinen yllätys oli, että molempien alkuperäisten ylätukivarsien pallonivelet oli väljät, autolla kun on ajettu alle 60tkm! Selvisipä syy kadonneeseen suuntavakavuuteen.
Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.
Takaiskareiden yläpäät lähti helpolla, kallsituksenvakaajan koiranluut olikin sitten vaikeammat, ikäänkuin kierteen pää olisi lyöty linttaan kaikista neljästä tangosta. Takapään koiranluut sain auki, etupäästä piti avata rälläkällä. Takaiskareitten alapään/poikittaistuen pultit aukesi helpolla, mutta itse pultin irtisaaminen olikin jo toinen juttu; 20cm pitkä pultti kun oli käsittämättömän ruostunut ja jumittunut. Paineilma työkalut ja apumies olisivat olleet kova sana.
Etupäässä kaikki muu paitsi jo mainitut koiranluut ja iskarin alapäässä oleva 10mm kannalla oleva kuusiokolopultti aukesivat helpolla. Kuusiokolopultin kohdalla oli pakko luovuttaa ja lähteä pajalle. Aukesihan se 120 cm jatkovarrella ja lekalla koputtelemalla, paineilma mutterinvääntimestä ei ollut mitään apua,oli meinaan aivan sika jumissa.
Itse etujouset ovat jo 2,0 t.s:ssä 13,5 cm pitemmät, kuin se väli, mihin ne on puristettu ja kun jousen halkaisija on pieni ei "kaksikoukkuinen" jousen puristin oikein toimi... onnistuu se jotenkin, mutta...
Aikaa kului rutkasti enemmän, kuin olin ennakkon arvionut, ehkä noin 10 tuntia, samalla tosin vaihtui etupään ylätukivarret, vanhat kun narisivat.
Uusiin tukivarsiin laitoin powerflex-puslat, saas nähdä nariseeko. Hienoinen yllätys oli, että molempien alkuperäisten ylätukivarsien pallonivelet oli väljät, autolla kun on ajettu alle 60tkm! Selvisipä syy kadonneeseen suuntavakavuuteen.
Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.
Oikea asenne!Epezi kirjoitti:mä epäilen omia kykyjäni ja mulla ei oo pitkää pinnaa, mutta silti meinaan hommaan ryhtyä saas nähä mitä siitäkin tulee...Ghost kirjoitti:Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.
Ihminen pystyy melkein mihin vaan, kunhan saa homman käyntiin.. aikaa saattaa kyllä palaa
- Alfaholic -
Ongelmat ovat tuttuja mutta pelimieshän aloittaa rempan pe. iltana, joten on olemassa pienenpieni mahdollisuus päästä kiesillä duuniin maanantaina.. eikä sovi unohtaa riittävää määrää asennusoluttaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Siinä se ongelma yleensä onkin. Kun rassi tarttis yleensä saada ajoon seuraavaksi päiväksi... Ja pultithan luonnollisesti katkeavat vasta siinä vaiheessa kun palikkakaupat ovat jo kiinni.Jappe kirjoitti:aikaa saattaa kyllä palaa
- Alfaholic -
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Noin 85e postikuluineen, Muukkoselta. Kallistuksenvakaajan välitangot olisi muuten Deltassa maksaneet 63,50/kpl ja Motonetissä 19,90...puuha kirjoitti:Paljonkos ylätukivarsien puslat kustansi?
Eibach jouset eivät aivan täyttäneet odotuksiani, auto kun putosi keulasta 40mm ja takaa 25 !!! Nyt se makaa nenä maassa kuin ajokoira ja "pohjakelmu" raapii joka paikassa, roiskeläpät vain silloin tällöin . Ajopuoli on kyllä ihan ok, mutta muijallehan tuollaista autoa ei voi enää kauppareissulle antaa
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Pakko yhtyä yllä olevaan näkemykseen. Hieman masentaa kun koko päivän hikoillut ja viimein saanut KW var 1 alle ja sitten huomaa että ja nyt on jotain pahasti pielessä. Auto on maassa kiinni niin ettei edes tunkkia saa alta pois. Ja tämä siis korkeus-säädön ylä asennossa. Yritän tässä selvittää tuliko mukana väärät jouset, kun menivät paikoilleenkin niin paljon helpommin kuin vanhat tulivat pois. Palaan asiaan kun saan jotain selvyyttäGhost kirjoitti:Noniin, nyt on sitten Eibachit alla. Ja että mikä oli lujassa?
Takaiskareiden yläpäät lähti helpolla, kallsituksenvakaajan koiranluut olikin sitten vaikeammat, ikäänkuin kierteen pää olisi lyöty linttaan kaikista neljästä tangosta. Takapään koiranluut sain auki, etupäästä piti avata rälläkällä. Takaiskareitten alapään/poikittaistuen pultit aukesi helpolla, mutta itse pultin irtisaaminen olikin jo toinen juttu; 20cm pitkä pultti kun oli käsittämättömän ruostunut ja jumittunut. Paineilma työkalut ja apumies olisivat olleet kova sana.
Etupäässä kaikki muu paitsi jo mainitut koiranluut ja iskarin alapäässä oleva 10mm kannalla oleva kuusiokolopultti aukesivat helpolla. Kuusiokolopultin kohdalla oli pakko luovuttaa ja lähteä pajalle. Aukesihan se 120 cm jatkovarrella ja lekalla koputtelemalla, paineilma mutterinvääntimestä ei ollut mitään apua,oli meinaan aivan sika jumissa.
Itse etujouset ovat jo 2,0 t.s:ssä 13,5 cm pitemmät, kuin se väli, mihin ne on puristettu ja kun jousen halkaisija on pieni ei "kaksikoukkuinen" jousen puristin oikein toimi... onnistuu se jotenkin, mutta...
Aikaa kului rutkasti enemmän, kuin olin ennakkon arvionut, ehkä noin 10 tuntia, samalla tosin vaihtui etupään ylätukivarret, vanhat kun narisivat.
Uusiin tukivarsiin laitoin powerflex-puslat, saas nähdä nariseeko. Hienoinen yllätys oli, että molempien alkuperäisten ylätukivarsien pallonivelet oli väljät, autolla kun on ajettu alle 60tkm! Selvisipä syy kadonneeseen suuntavakavuuteen.
Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.
Ayrton Senna da Silva forever