156:n etujarrujen männät syöpyneet
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
156:n etujarrujen männät syöpyneet
Avautumisketjussa kerrottujen tapahtumien päätteksi sain kolarikorjaamolta seuraavan diagnoosin:
Jarrut vaativat polkimen pumppausta pureakseen sillä jarrumännät ovat syöpyneet.
Ilmiö tuli esille uusien jarrupalojen ja levyjen vaihdon jälkeen.
A. Kuulostaako uskottavalta diagnoosilta? Onko käynyt muille...
B. Mikä on järkevin ja / tai halvin apu tilanteeseen? Kunnostetut satulat? Mistä?
Ketuttaa ja auton sairasloma senkun jatkuu.
Jarrut vaativat polkimen pumppausta pureakseen sillä jarrumännät ovat syöpyneet.
Ilmiö tuli esille uusien jarrupalojen ja levyjen vaihdon jälkeen.
A. Kuulostaako uskottavalta diagnoosilta? Onko käynyt muille...
B. Mikä on järkevin ja / tai halvin apu tilanteeseen? Kunnostetut satulat? Mistä?
Ketuttaa ja auton sairasloma senkun jatkuu.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Juuri kuvaamallasi tavalla toimivat jarrut. Mikähän ilo tuossa on kusettaa kun voisi ilmata ja luovuttaa ehjän auton asiakkaalle sen perään?
Täytyy käskeä luotetun italopajan katsoa jakohihnarempan yhteydessä noita jarruja jotta saa toisen mielipiteen. Sen jälkeen auto palaa kolarikorjaamolle.
Kaikennäköistä...
Täytyy käskeä luotetun italopajan katsoa jakohihnarempan yhteydessä noita jarruja jotta saa toisen mielipiteen. Sen jälkeen auto palaa kolarikorjaamolle.
Kaikennäköistä...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kait se periaatteessa on. Jos männässä on syöpymiä niin voi olla ettei sylinterin tiiviste enää tiivisty kunnolla männän pintaa vasten, piiriin menee ilmaa ja silloin tarvitaan pumppaamista.
Käytännössä taitaisi käydä niin että vuotava tiiviste päästäisi myös nesteen männän väärälle puolelle pölysuojan alle ja siellä se tuskin kauaa pysyy vaan karkaa tontille. Lisäksi syöpyminen taitaa useamminkin oireilla niin että sylinteri ja mäntä turpoavat jumiin, jolloin jarru jää laahaamaan. Eikä tuo yleensä vielä kuulu kymmenvuotiaiden autojen ongelmiin.
Käytännössä taitaisi käydä niin että vuotava tiiviste päästäisi myös nesteen männän väärälle puolelle pölysuojan alle ja siellä se tuskin kauaa pysyy vaan karkaa tontille. Lisäksi syöpyminen taitaa useamminkin oireilla niin että sylinteri ja mäntä turpoavat jumiin, jolloin jarru jää laahaamaan. Eikä tuo yleensä vielä kuulu kymmenvuotiaiden autojen ongelmiin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Paloja ja levyjä vaihtaessa männät pystyi painamaan peukaloilla takaisin, joten ei ne ainakaan jumissa ole. Pölysuojat näyttivät ehjiltä enkä minä ruvennut alle kurkkimaan koska ei ollut mitään syytä epäillä. Jarruneste oli ja on maksimissa.
Alkujaan jarrut rohisivat sen varran pahasti kolarikorjauksen jäljiltä että palautin auton oitis - jolloin mutisivat sen johtuvan kuluneista paloista / levyistä ja koska vaihto olisi ollut ajankohtainen kesän aikana päätin sen yhteistyön nimissä tehdä itse. Siitä ei ole havaintoa olivatko jarrut jo tässä nykykunnossa ennen osien vaihtoa sillä rouhinta alkoi niin voimallisesti jarrupolkimeen koskiessakin että en tohtinut kokeilla kunnon jarrutusta vaan sipsuttelin kotia.
Kolaroidun kulman vanhasta sisäjarrupalasta uupui kitkapinnasta paloja - siinä liene äänen syy - se miksi ennen kanttariepisodia tätä ei kuulunut on mysteeri.
Alkujaan jarrut rohisivat sen varran pahasti kolarikorjauksen jäljiltä että palautin auton oitis - jolloin mutisivat sen johtuvan kuluneista paloista / levyistä ja koska vaihto olisi ollut ajankohtainen kesän aikana päätin sen yhteistyön nimissä tehdä itse. Siitä ei ole havaintoa olivatko jarrut jo tässä nykykunnossa ennen osien vaihtoa sillä rouhinta alkoi niin voimallisesti jarrupolkimeen koskiessakin että en tohtinut kokeilla kunnon jarrutusta vaan sipsuttelin kotia.
Kolaroidun kulman vanhasta sisäjarrupalasta uupui kitkapinnasta paloja - siinä liene äänen syy - se miksi ennen kanttariepisodia tätä ei kuulunut on mysteeri.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Miltä poljin tuntuu? ei paljoa ilmaa tarvitse, että menee veltoksi, etenkin ensimmäisen parin sentin painalluksessa.
Mazdoissa (uudehkoissakin) jarrumäntä tahtoo ruostua...
Edit: ota palat pois, polje mäntä noin puoleen väliin, kyllä siitä jo pitäisi nähdä onko ruostetta
Mazdoissa (uudehkoissakin) jarrumäntä tahtoo ruostua...
Edit: ota palat pois, polje mäntä noin puoleen väliin, kyllä siitä jo pitäisi nähdä onko ruostetta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Ensimmäisellä polkaisulla poljin menee täysin pohjaan. Kaksi painallusta perään niin poljin on "normaali" ja jarrutkin ottavat normaalin oloisesti.
Näkyvällä matkalla ei kyllä mitään syöpymää (johon olisi kiinnitänyt huomiota) männissä ollut kun otin vanhat loppuun kuluneet palat pois.
Taitaa olla että en enää touhua tuon kanssa enempää ennen maanantaita jolloin saan auton hihnanvaihtoon ja osaaviksi tiedettyjen ihmisen silmien alle. Jospa ne osaisivat kertoa mikä jarruilla on hätänä.
Helpompi saada tähän säätöön kolmannen neutraalin osapuolen mielipide ja samalla välttää sen että kolarikorjaamo voi väittää että itse olen jarrut jotenkin pilannut. Tarpeeksi harmia ja säätöä saa varmasti jo muiden reklamointien kanssa.
Näkyvällä matkalla ei kyllä mitään syöpymää (johon olisi kiinnitänyt huomiota) männissä ollut kun otin vanhat loppuun kuluneet palat pois.
Taitaa olla että en enää touhua tuon kanssa enempää ennen maanantaita jolloin saan auton hihnanvaihtoon ja osaaviksi tiedettyjen ihmisen silmien alle. Jospa ne osaisivat kertoa mikä jarruilla on hätänä.
Helpompi saada tähän säätöön kolmannen neutraalin osapuolen mielipide ja samalla välttää sen että kolarikorjaamo voi väittää että itse olen jarrut jotenkin pilannut. Tarpeeksi harmia ja säätöä saa varmasti jo muiden reklamointien kanssa.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Mulla teki toi 1.8 ihan samaa kun vaihdoin talvella levyt ja palat kaikkiin kulmiin. Meinasin että pitää ilmata, mutta ilmiö poistui ennenkuin ehdin tekemään mitään (about viikon työmatka-ajot). Eikä ole sen jälkeen kummitellut..Ruokoton kirjoitti:Ensimmäisellä polkaisulla poljin menee täysin pohjaan. Kaksi painallusta perään niin poljin on "normaali" ja jarrutkin ottavat normaalin oloisesti.
En tyytynyt tavanomaiseen.
en usko että 156sessa on vielä syöpyny, Fiat Unossa kyllä syöpy aikoinaa alle 10 vuoden... mutta siinä autossa syöpy moni muukin paikka...eikä oire ollut kuvantunkaltainen....Rasvis kirjoitti: Lisäksi syöpyminen taitaa useamminkin oireilla niin että sylinteri ja mäntä turpoavat jumiin, jolloin jarru jää laahaamaan. Eikä tuo yleensä vielä kuulu kymmenvuotiaiden autojen ongelmiin.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Ilmaahan siellä ilmiselvästi on, mutta vääntö on ollut siitä miten se sinne on päässyt kun kukaan ei myönnä käyttäneensä letkuja irti.
Kolarikorjaamo tarjosi syyksi nuo syöpyneet männät, mutta eivät selittäneet tarkemmin mitä ne aiheuttavat. Rasviksen selitys valaisi tuon minulle.
Vastaan myös itse itselleni korjausvaihtoehdoista:
Heikalta tiedusteltuani sain vaihtosatulan hinnaksi 120e. Mäntä 40e (tehdastilaus), tiivistesarja 18e... Ei mitenkään riistohintoja mielestäni.
Kolarikorjaamo tarjosi syyksi nuo syöpyneet männät, mutta eivät selittäneet tarkemmin mitä ne aiheuttavat. Rasviksen selitys valaisi tuon minulle.
Vastaan myös itse itselleni korjausvaihtoehdoista:
Heikalta tiedusteltuani sain vaihtosatulan hinnaksi 120e. Mäntä 40e (tehdastilaus), tiivistesarja 18e... Ei mitenkään riistohintoja mielestäni.
Käsijarrua vedellään niin kauan että automaattisäätö löytää paikkansa ja männät säätyy levyjen lähelle... muutoin käy noin että joutuu hieman pumppaamaan aluksikatiska kirjoitti:^ Onko sitä kokeiltu kuitenkin ilmata ensin? Meinaan ennenkuin palikoita lähdetään uusimaan.
BTW. koeajoin pari tuntia sitten '98 2.0TS:n johon oli juuri vaihdettu taakse levyt ja palat. Siinä oli aivan samat oireet.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Tein tossa jarrurempan, etujarruissahan ei mitään jousia ole (pidike rauta),
takajarruissa, jousi kait vain palauttaa käsijarrun. Kumpikaan ei mielestäni aiheuta tuollaista, ainoastaan ilma.
jarrujen ilmaus on niin helppo homma et miksi jättää tekemättä.
Ilmausruuviiin letkunpätkä ylöspäin, ruuvi auki ja painaan jarru pohjaan ja nostaa hitaasti, ruuvi kiinni (ehkä muutama painallus). Autoa ei tarvitse edes pakosta nostaa ilmaan.
takajarruissa, jousi kait vain palauttaa käsijarrun. Kumpikaan ei mielestäni aiheuta tuollaista, ainoastaan ilma.
jarrujen ilmaus on niin helppo homma et miksi jättää tekemättä.
Ilmausruuviiin letkunpätkä ylöspäin, ruuvi auki ja painaan jarru pohjaan ja nostaa hitaasti, ruuvi kiinni (ehkä muutama painallus). Autoa ei tarvitse edes pakosta nostaa ilmaan.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ihmeen pitkät kirjoittelut mahdollisesta ilmasta jarruissa, senkun ilmaa ne niin ei tarvi miettiä. Paras kikkahan tähän ilmaushommaan on tältä foorumilta opittu yhden miehen systeemi; pätkä kirkasta putkea, joka sopii ilmausruuviin ja toiseen päähän polkupyörän venttiili. Ja putkenpää johonkin tyhjään pulloon. Ruuvi vähän auki. Noin vaikean homman kun saa kasattua, niin jarruja ilmailee yksinkin ilokseen melkeinpä jo naapurillekin. Jos nyt yhtään tietää mistä on kyse ja uskaltaa ilmausruuviin koskea.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Niin - korjaamo A mainitsi jarrujen olevan korjauskelvottomat ja koska auto oli edelleen heidän vastuulla kolarikorjauksen jäljiltä ei tullut mieleen heti kyseenalaistaa ja alkaa itse "senkun vain" ilmaamaan tai vaihtamaan osaa. Korjaamo B sitten laittoi jarrut laakista kuntoon hihnarempan yhteydessä. Korjautin omalla rahalla olettaen että ongelma johtui "luonnollisesta kulumisesta" kuten korjaamo A väitti, eikä kolarikorjauksesta tahi jarrupalojen / levyjen vaihdosta. Toki olisin voinut selvitellä tuota itsekkin, mutta yli kuukauden autottoman kauden jälkeen oli tilanteen nopea ratkaisu melko korkealla painoarvolla - auto kun oli vielä menossa takaisin kolarikorjaamolle.JiiTeeÄssä kirjoitti:Ihmeen pitkät kirjoittelut mahdollisesta ilmasta jarruissa, senkun ilmaa ne niin ei tarvi miettiä.
Monia pikkujuttuja (tulpankolo täynnä öljyä, laahaavat takajarrut, repsottava sulekarasian kansi, löysälle jätetty sytytystulppa, pielessä ollut jako, jne...) olen vuosien mittaan "senkun vain" korjannut tai korjauttanut ammattiasennuksen jäljiltä, mutta nyt arvelin että korjaamo voisi vaikka tehdä loppuun asti hommansa.
Edelleen menossa on ihmeen pitkä selvittely kolarikorjauksen yhteydessä kärynneestä airbagin ecusta, mutta en sitäkään aio itse hankkia saati sitten asentaa...
Tämän jälkeen vielä setvitään mitä kyljen skraadulle tehdään... Jos onni on myötä on auto heinäkuussa täysin kunnossa. Anteeksi purkautuminen.