155:n laturi jumissa
Valvoja: Moderators
155:n laturi jumissa
Elikkäs AR 155 TS 2.0 16V -95:n laturi oli talvilevon jälkeen niin jumissa ettei se hievahtanut mihinkään vaikka autoa yritettiin hellästi vetää UAZilla . Starttimoottorilla ei siis tietenkään ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia pyörittää konetta niin kauan kuin apulaitehihna oli paikallaan.
Onko kenelläkään havaintoa siitä, että minkälaisia laakereita noissa 155:n latureissa yleensä on? Sain Heikalta yhden 6001RS-laakerin (http://www.vxb.com/Merchant2/merchant.m ... edBearings) ja se on ulkohalkaisijaltaan 28mm mutta eikö siellä laturissa ole myöskin jokin toinen ja isompi laakeri?
Pääsen auton ja laturin kimppuun vasta ensi viikon viikonloppuna joten otan mielelläni vastaan kaikki vinkit ja lisätiedot koskien laturia. Olisi kiva tietää, että kannattaisiko minun hankkia vielä jokin toinenkin laakeri ja jos, niin minkälainen?
Onko kenelläkään havaintoa siitä, että minkälaisia laakereita noissa 155:n latureissa yleensä on? Sain Heikalta yhden 6001RS-laakerin (http://www.vxb.com/Merchant2/merchant.m ... edBearings) ja se on ulkohalkaisijaltaan 28mm mutta eikö siellä laturissa ole myöskin jokin toinen ja isompi laakeri?
Pääsen auton ja laturin kimppuun vasta ensi viikon viikonloppuna joten otan mielelläni vastaan kaikki vinkit ja lisätiedot koskien laturia. Olisi kiva tietää, että kannattaisiko minun hankkia vielä jokin toinenkin laakeri ja jos, niin minkälainen?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuotahan ihmeteltiin jonkun aikaa että mikä nyt tuli kun ei startti jaksa pyörittää konetta, meinasi tulla hiki kun mietti vaihtoehtoja, sitten kun poikkaistiin apulaitehihna niin alkoi kone pyöriä, tehostimen pumppu kyllä toimii ja hihnapyörät joten ainoa vaihtoehto jää sitten tuo laturi, jos saisin nuo takalaakerin mitat niin voisin hakea Tampereelta laakeriliikkeestä uuden viikonloppua varten.
Onkohan paha nakki irroittaa laturi, saakohan sen alakautta ilman että irroittaa apurungon??
Onkohan paha nakki irroittaa laturi, saakohan sen alakautta ilman että irroittaa apurungon??
No niin, nyt on laturi irroitettu autosta (operaatioon meni pari tuntia) mutta eipä se ollutkaan Boschin 100 ampeerinen vaan Magneti Marellin vastaava . Joten Heikalta saamani laakerit ja jännitteensäädin + hiilet eivät käy tähän laturiin. Mutta eipä haittaa, sillä laturi on kyllä muutenkin aivan entinen; kuori on haljennut monesta kohtaa.
Laitan aivan oman threadin "Ostetaan"-osioon, mutta mainitaan nyt sitten tässäkin samalla että tarvitsisin mahdollisimman pian uuden laturin (merkillä ei ole väliä, kunhan on 100A ja menee 155:een). Motonetin saldot näyttävät nollaa
Tässä huono kuva yhdestä halkeamasta:
Lisää kuvia löytyy täältä:
http://notafront.org/~jacko/laturi/
Auto on 15v vanha ja siitä on pidetty hyvää huolta ja sillä on ajettu vain 180tkm joten pakko todeta että tuo Magneti Marellin laturi oli kyllä aika surkea kapistus...
Laitan aivan oman threadin "Ostetaan"-osioon, mutta mainitaan nyt sitten tässäkin samalla että tarvitsisin mahdollisimman pian uuden laturin (merkillä ei ole väliä, kunhan on 100A ja menee 155:een). Motonetin saldot näyttävät nollaa
Tässä huono kuva yhdestä halkeamasta:
Lisää kuvia löytyy täältä:
http://notafront.org/~jacko/laturi/
Auto on 15v vanha ja siitä on pidetty hyvää huolta ja sillä on ajettu vain 180tkm joten pakko todeta että tuo Magneti Marellin laturi oli kyllä aika surkea kapistus...
Joo mulla on varaosa-alfassa mystisesti myös jymähtänyt laturi täysin jumiin (mitä kyselitkin), runko parista kohtaa poreilla. Oli kyllä täysin kunnossa ennen talvea täälläkin, oliskohan saanut jonkun suolauksen viimeiseksi niskaan ennen seisontaa... Varaosia tuosta varmaan saa muttei taida olla avuksi samaan ongelmaan .
Magneti Marellit on täällä yleensä kestäneet paremmin kuin boschit. Esim multiplan bosch leikkasi kiinni ja löi oikosulkuun 120tkm kohdalla. Vaihdettiin sinne tuplaten km nähnyt bravan magneti marelli. Muutenkin tuntuu että kaikki autoon vaihdettavat osat bosch merkkisiä olleet... no poikkeus vahvistaa säännön =)
Magneti Marellit on täällä yleensä kestäneet paremmin kuin boschit. Esim multiplan bosch leikkasi kiinni ja löi oikosulkuun 120tkm kohdalla. Vaihdettiin sinne tuplaten km nähnyt bravan magneti marelli. Muutenkin tuntuu että kaikki autoon vaihdettavat osat bosch merkkisiä olleet... no poikkeus vahvistaa säännön =)
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Asia ratkaistiin siten että irroitin projekti 155:sta sen laturin ja se asennettiin sitten tilalle, sekin Magneti Marellin laturi ja vaikutti olevan täysin kunnossa joten sillä mennään, toivottavasti saan tilalle sitten koneen + laturin . Tämä olisi sitten tarkoitus alkuperäistää niin hyvin kuin taidan...
- Liitteet
-
- 20100619_002_1.jpg
- (66.88 KiB) Tiedosto ladattu 1736 kertaa