155:n laturi jumissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

155:n laturi jumissa

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Elikkäs AR 155 TS 2.0 16V -95:n laturi oli talvilevon jälkeen niin jumissa ettei se hievahtanut mihinkään vaikka autoa yritettiin hellästi vetää UAZilla :silly:. Starttimoottorilla ei siis tietenkään ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia pyörittää konetta niin kauan kuin apulaitehihna oli paikallaan.

Onko kenelläkään havaintoa siitä, että minkälaisia laakereita noissa 155:n latureissa yleensä on? Sain Heikalta yhden 6001RS-laakerin (http://www.vxb.com/Merchant2/merchant.m ... edBearings) ja se on ulkohalkaisijaltaan 28mm mutta eikö siellä laturissa ole myöskin jokin toinen ja isompi laakeri?

Pääsen auton ja laturin kimppuun vasta ensi viikon viikonloppuna joten otan mielelläni vastaan kaikki vinkit ja lisätiedot koskien laturia. Olisi kiva tietää, että kannattaisiko minun hankkia vielä jokin toinenkin laakeri ja jos, niin minkälainen?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuo laakeri voisi olla hihnapyörän puoleinen ja toisessa päässä vielä pienempi. Laakereita ei ole latureihin tullut vaihdettua, ainoastaan hiiliä tai lataussäädin kokonaan. Ihmeellistä jos jymähtänyt noin tiukkaan talven jäljiltä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuotahan ihmeteltiin jonkun aikaa että mikä nyt tuli kun ei startti jaksa pyörittää konetta, meinasi tulla hiki kun mietti vaihtoehtoja, sitten kun poikkaistiin apulaitehihna niin alkoi kone pyöriä, tehostimen pumppu kyllä toimii ja hihnapyörät joten ainoa vaihtoehto jää sitten tuo laturi, jos saisin nuo takalaakerin mitat niin voisin hakea Tampereelta laakeriliikkeestä uuden viikonloppua varten.

Onkohan paha nakki irroittaa laturi, saakohan sen alakautta ilman että irroittaa apurungon??

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Asia selvisi; sain tänään Heikalta sen toisen (isomman) laakerin. Tämän isomman laakerin ulkohalkaisija on 48mm. Viikonloppuna nähdään sitten miten laturin käy :P

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

No niin, nyt on laturi irroitettu autosta (operaatioon meni pari tuntia) mutta eipä se ollutkaan Boschin 100 ampeerinen vaan Magneti Marellin vastaava :crazyeyes: . Joten Heikalta saamani laakerit ja jännitteensäädin + hiilet eivät käy tähän laturiin. Mutta eipä haittaa, sillä laturi on kyllä muutenkin aivan entinen; kuori on haljennut monesta kohtaa.

Laitan aivan oman threadin "Ostetaan"-osioon, mutta mainitaan nyt sitten tässäkin samalla että tarvitsisin mahdollisimman pian uuden laturin (merkillä ei ole väliä, kunhan on 100A ja menee 155:een). Motonetin saldot näyttävät nollaa :(

Tässä huono kuva yhdestä halkeamasta:
Kuva

Lisää kuvia löytyy täältä:
http://notafront.org/~jacko/laturi/

Auto on 15v vanha ja siitä on pidetty hyvää huolta ja sillä on ajettu vain 180tkm joten pakko todeta että tuo Magneti Marellin laturi oli kyllä aika surkea kapistus...

Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja kalliais »

No vattu! Toihan pitäis olla melkeen jossain fefessä, lantikassa tai muussa kamppeessa jolla ajetaan kaasu pohjassa :D

Tosissaan: mun täytyy kattoa omasta autosta että minkälainen laturi siellä majailee... luulin että kaikissa on boschilaisia :shock:

Jos löytyy MM, niin onpi taas uus tekosyy ajaa lujempaa :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Poderoso kirjoitti:Auto on 15v vanha ja siitä on pidetty hyvää huolta ja sillä on ajettu vain 180tkm joten pakko todeta että tuo Magneti Marellin laturi oli kyllä aika surkea kapistus...
Oletko tosissasi? :roll:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eihän laturista yleensä kulu muut kuin hiilet ja liukurenkaat. Laakerit kyllä kestää 400-500 tuhatta. Ainakin 155 dieselin boschilaisessa. Halkeamat rungossa ovat harvinaisia, tosin Marellin laturi Fiatin traktorissa oli kyllä aika lyhytikäinen, alle 2500 tuntia ja oli aivan kaput.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Joo mulla on varaosa-alfassa mystisesti myös jymähtänyt laturi täysin jumiin (mitä kyselitkin), runko parista kohtaa poreilla. Oli kyllä täysin kunnossa ennen talvea täälläkin, oliskohan saanut jonkun suolauksen viimeiseksi niskaan ennen seisontaa... Varaosia tuosta varmaan saa muttei taida olla avuksi samaan ongelmaan .

Magneti Marellit on täällä yleensä kestäneet paremmin kuin boschit. Esim multiplan bosch leikkasi kiinni ja löi oikosulkuun 120tkm kohdalla. Vaihdettiin sinne tuplaten km nähnyt bravan magneti marelli. Muutenkin tuntuu että kaikki autoon vaihdettavat osat bosch merkkisiä olleet... no poikkeus vahvistaa säännön =)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Asia ratkaistiin siten että irroitin projekti 155:sta sen laturin ja se asennettiin sitten tilalle, sekin Magneti Marellin laturi ja vaikutti olevan täysin kunnossa joten sillä mennään, toivottavasti saan tilalle sitten koneen + laturin :wink:. Tämä olisi sitten tarkoitus alkuperäistää niin hyvin kuin taidan...
Liitteet
20100619_002_1.jpg
(66.88 KiB) Tiedosto ladattu 1736 kertaa

Vastaa Viestiin