Ajattelin kysäistä, josko täältä foorumilta löytyisi vinkkejä Alfaa kohdanneen ongelman taltuttamiseksi.
Kyseessä on vm. 2001, 120tkm ajettu 147 2.0 TS Selespeed ja ongelma on seuraavanlainen:
Selespeed vaihteisto on ruvennut toimimaan epäloogisesti ja kojetaulussa päällä olevaa vaihdetta ilmaiseva numero vilkkuui N, 1, 2 ja 3 vaihteilla.
Tuntuu siltä, kuin järjestelmä ei tietäisi mikä vaihde on sisässä. Esim. kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle saattaa kojetaulu väittää, että sisässä onkin nelonen, vaikka tosiassa kakkonen on sisässä. Sitten kun vaihtaa ylöspäin, järjestelmä vaihtaa omaa logiikkaansa seuraten suoraan vitoselle. Ongelma ilmenee etenkin koneen ollessa kylmänä ja liikuttaessa kaupunkiliikenteessä.
Välillä kojetaulun numerot saattavat myös ruveta tosissaa arpomaan mikä vaihde on päällä, eli numerot 1 - 5 rullaa edestakaisin, vaikka oikeasti on esim. kolmonen päällä.
Ongelma ilmenee myös startatessa, eli startatessa kojetaulu saattaa välkyttää joko N tai 1 -vaihdetta, eikä anna järjestelmän startata. Sitten kun pistää pakin päälle järjestelmä starttaa ja vaihtaa vapaalle normaalisti.
CITY-moodissa ei voi ajaa käytännössä ollenkaan, koska järjestelmä arpoo vaihdetta liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä.
MEKAANISESTI tuntuu kuitenkin, että kaikki toimii. Eli kaikki vaihteet löytyy eikä mikään tipu pois päältä. Jos järjestelmä väittää nelosen olevan sisällä vaikka oikeasti on kakkonen, niin kolmonen tulee kyllä kun vaihtaa alaspäin.

Sitten tulee se verta kiehauttava osuus: käytin tänään auton huollossa Delta-Autossa. Siellä todettiin testerillä, että vaihteiston ohjaimen ja moottorinohjaimen välissä on CAN-väylävika. Tätä tutkittiin ja lopulta tinattiin uudet johdot ohjainten välille, jotta liittimien kosketushäiriöt yms. saatiin eliminoitua. Tämän operaation jälkeen testeri ei enää ilmoita sanottua väylävikaa, mutta OIREET EIVÄT POISTUNEET. Sama vika siis jatkuu.
Korjaajan mukaan tämä "viittaisi mekaaniseen vikaan, esim. vaihteiston siirtovivuston nahkeaan toimintaan". Ja tämä lysti maksoi tietenkin 376,20 euroa, ilman että vikaa edes löydettiin saati korjattiin!

Kysymys kuuluu: mistä tuossa viassa oikeasti on kyse ja miten vian voi korjata? Paljonko se maksaa? Ja missä sen voisi korjauttaaa?
Vai otanko auton suoraan pois vakuutuksesta ja ajan takapihalle lasten leikkimökiksi?
Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Alfukka