166 V6 käyntihäiriö
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
166 V6 käyntihäiriö
Ajattelin laittaa 166sen myyntiin ja samalla kun tilailin ajan jakopäänhilppeiden vaihtoon niin kertastartista tasainen tyhjäkäynti katosi. Lähtee hyvin käyntiin mutta hetken lämmettyään ja kierrosten laskeuduttua normaaliin tyhjäkäyntiin alkaa täristävä ja kevyesti aaltoileva käynti. Varvimittarista heiluntaa ei juuri näe mutta kone tärisee ja äänestä tuon huomaa. Heti kun avaa kaasua hetken niin pelaa normaalisti. Vetää kierroksilla hyvin. Eikä tietty sytytä vikakoodia.
Kävin siinä läpi 15tkm sitten vaihdetut tulpat ja tulpankolot. Kaikki ok. Testailin imuilmavuodot - ei löytynyt yhtään. Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta. Yksi pytty kerrallaan pelistä poistaen voi todeta että mikään yksittäinen sylinteri ei aiheuta ongelmaa.
Nokkahihnahuolto tuli ja ajattelin että siinä samassa yhteydessä selviää. Vaan ei. Mitään vikaa ei löytynyt, kaikki toimii. Jakokin pitäisi olla nyt tarkistetusti kunnossa.
Pian tuon jälkeen etummaisen pakosarjaan tuli vuoto ja ajattelin että no siinähän se syy. Saa ilmaa joka sotkee happimittauksen ja siksi käy rikkaalla. Se on nyt korjattu ja vika ei poistunut. Vähitellen käyntihäiriö on siirtynyt myös tyhjäkäynnin ulkopuolelle. Satunnaisesti nykii tasakaasulla ajaen ja pätkii joskus vedätettäessäkin - vedossa on onttoja kohtia ja meinaa kuin tukehtua. Bensaa menee noin 1,5-kertaisesti normaaliin verrattuna. Välillä toimii normaalisti paitsi että tyhjäkäynti täristää ja on epätasainen. Kylmänä hetken toimii hyvin.
Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ja kaikkien järjestelmien testaus. Lambda toimii ja säätää oikein, ilmamassamittari toimii, polttoaineen paineet ok, kaikki mittaukset ohjearvoissa. Ei ilmavuotoja. Ei mitään mitattavaa vikaa.
Arvailuja otetaan mielellään vastaan että mikä tämän aiheuttaa - tietty se että auto ei pitänyt siitä kun ajattelin sen myyntiin laittaa mutta lienee tässä jokin muukin....
Kävin siinä läpi 15tkm sitten vaihdetut tulpat ja tulpankolot. Kaikki ok. Testailin imuilmavuodot - ei löytynyt yhtään. Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta. Yksi pytty kerrallaan pelistä poistaen voi todeta että mikään yksittäinen sylinteri ei aiheuta ongelmaa.
Nokkahihnahuolto tuli ja ajattelin että siinä samassa yhteydessä selviää. Vaan ei. Mitään vikaa ei löytynyt, kaikki toimii. Jakokin pitäisi olla nyt tarkistetusti kunnossa.
Pian tuon jälkeen etummaisen pakosarjaan tuli vuoto ja ajattelin että no siinähän se syy. Saa ilmaa joka sotkee happimittauksen ja siksi käy rikkaalla. Se on nyt korjattu ja vika ei poistunut. Vähitellen käyntihäiriö on siirtynyt myös tyhjäkäynnin ulkopuolelle. Satunnaisesti nykii tasakaasulla ajaen ja pätkii joskus vedätettäessäkin - vedossa on onttoja kohtia ja meinaa kuin tukehtua. Bensaa menee noin 1,5-kertaisesti normaaliin verrattuna. Välillä toimii normaalisti paitsi että tyhjäkäynti täristää ja on epätasainen. Kylmänä hetken toimii hyvin.
Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ja kaikkien järjestelmien testaus. Lambda toimii ja säätää oikein, ilmamassamittari toimii, polttoaineen paineet ok, kaikki mittaukset ohjearvoissa. Ei ilmavuotoja. Ei mitään mitattavaa vikaa.
Arvailuja otetaan mielellään vastaan että mikä tämän aiheuttaa - tietty se että auto ei pitänyt siitä kun ajattelin sen myyntiin laittaa mutta lienee tässä jokin muukin....
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tuota itsekin eniten epäilin. Kokeilin vanhalla jossa oli se vika että hyytyi ylemmillä kierroksilla (ja poltti tietty vikavaloakin). Alakierroksilla tuo anturi pelasi hyvin. Vaihdon jälkeen käynti tyhjäkäynnillä ei muuttunut mihinkään, sama täristys ja kierroksilla nykimistä tasakaasulla ja kiihdytettäessä. No vikavalo tietty syttyi tuolla mittarilla.Epezi kirjoitti:Kuulostaa ihan ilmamassamittari vialta.
Millähän todettu?Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ... ilmamassamittari toimii
Ja vanha toimii varmasti?Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta
Hyvä kysymys että miten todettu. Ilmeisesti testerin kautta että mitatut arvot ovat säätöalueen sisällä.
Ilmamassamittarin johdon irroitus ei tee muuta kuin sytyttää vikavalon.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jos ongelma olisi se millä tämä alkoi eli tyhjäkäynnillä täristää niin se olisi voinut olla vaihtoehto. Ajattelin jopa sitä että toisen lohkon jako olisi heittänyt pykälällä. Nyt kun vika laajeni tasakaasulla ajamisen ja jopa kiihdytyksessä tuntuviin "onttoihin" kohtiin niin en veikkaisi tuon puolesta.pjotrthegreat kirjoitti:Venttiili kantaa matalilla kierroksilla? Kierroksilla sitten toimii niinkuin pitää.
Tällainen arvaus...
Mahtaakohan se putkisto siltikin vuotaa jostain ennen lambdaa....
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
166
Aikoinaan kun meillä oli 166:nen niin se teki suunnilleen samalla lailla. Ja vika paheni koko ajan. Vikaa etsittiin jopa Boschin kouluttajan toimesta, onnistumatta. Pakokaasut olivat niin kuumat, että hemmo pelkäs pakoputkiston sulavan. No loppujen lopuksi yksi alfamestari Järvenpäästä keksi pistää piirtävän ilmamassamittarin mittauksen, laite siis piirtää mittauskäyrää siitä kuinka mittari toimii, koneeseen kiinni. Ja kunkas ollakaan siellä se vika oli. Mittari pätki. Siis antoi oikeaa arvoa ja ei antanut.
Ilmamassamittarin vaihdolla siitä selvittiin. Tosin lambda kerkes siinä tuhoutumaan (paloi), mutta se on toinen juttu.
Ilmamassamittarin vaihdolla siitä selvittiin. Tosin lambda kerkes siinä tuhoutumaan (paloi), mutta se on toinen juttu.
Kautta likaisten varpaitteni!
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Mielenkiintoista, siis sinullakin täristi tyhjäkäynnillä koko ajan? Voisihan sitä koettaa tuliterällä ilmilläkin. Erikoista tietty että sama vika olisi tullut vanhaan, mittausalueen yläpäästä väsähtäneeseen mittariinkin koska käyntihäiriö säilyi silläkin. Jostain tätä on kyllä alettava eliminoimaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Onkohan tuossa kuitenkin joku sopeutus myös tuolle ilmamäärälle? korjannee ilmin signaalia mm. lambdan antaman signaalin mukaan. jos ajansaatossa säätänyt "eri laitaan" aluetta itsensä kuin mitä oli tuolla vanhalla mittarilla, niin tekisi sen että ei toimi se vanhakaan enää. Ainakaan ennen ECU:n resetointia.MKT kirjoitti:Mielenkiintoista, siis sinullakin täristi tyhjäkäynnillä koko ajan? Voisihan sitä koettaa tuliterällä ilmilläkin. Erikoista tietty että sama vika olisi tullut vanhaan, mittausalueen yläpäästä väsähtäneeseen mittariinkin koska käyntihäiriö säilyi silläkin. Jostain tätä on kyllä alettava eliminoimaan.
Itsellä kävi näin meinaan TS:n kanssa, ECU:n resetointi auttoi ja vanha mittari alkoi taas toimia ja toimikin ihan ok siihen asti että sain uuden tilattua.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
166
Joo, täristi ja lopuksi meni siihen ettei meinannut liikkeelle päästä esim. valoista.
Vikaa tosiaan haettiin korjaamolla siten, että paikalla oli Boschin kouluttaja. Auto oli siis todellinen koulutuskappale. Ja hän ei sitä vikaa löytänyt.
Piirturi käytti selvästi miten mittari pätki kun koneelle annettiin kierroksia, välillä toimi ja välillä ei. samoin kun palattiin tyhjäkäynnille oli mittaus mitä sattui. Välillä oikein ja välillä väärin.
Vikaa tosiaan haettiin korjaamolla siten, että paikalla oli Boschin kouluttaja. Auto oli siis todellinen koulutuskappale. Ja hän ei sitä vikaa löytänyt.
Piirturi käytti selvästi miten mittari pätki kun koneelle annettiin kierroksia, välillä toimi ja välillä ei. samoin kun palattiin tyhjäkäynnille oli mittaus mitä sattui. Välillä oikein ja välillä väärin.
Kautta likaisten varpaitteni!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kai oli akunkaapelit irti kun hitsailitte?MKT kirjoitti:Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Finalisoidaanpa tämä ketju jos tulee jollekin vastaavaa eteen niin ei mene rahaa yhtä paljon kuin itsellä. Pakosarja oli ja on edelleen 100% ehjä - turhaanpa sitä toista kertaa tuli lähdettyä korjaamaan. Ja se syy: Toisinkuin tuossa aiemmin mainitsin niin eipä se jako lopulta ollutkaan kohdallaan. Sen ammattimainen tarkastaminen ei vaan näemmä onnistunut paikassa x, kiitokset menevät AutoMilano Viikille erinomaisesta diagnoosista. Paloilla laitettiin jako paikalleen, kolme nokkaa oli hampaan pielessä ja se taaimmaisin kahdella hampaalla. Merkkien ja reippaasti tasoittuneen tyhjäkäynnin perusteella jo aiemmassa hihnanvaihdossa on kämmäilty ja sitten ilmeisesti juuri ennen hihnanvaihtoa heitti startissa lisää. Liekö syynä ollut löysällä ollut kiristin? Ainakin kiristimen positiointi oli jälleen pielessä.MKT kirjoitti:Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
Kylläpä muuten kehrää ja kulkee nätisti
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Propsit oikeasta arvauksesta - ja samat onnittelut itsellekin sillä tuota epäilin alusta alkaen. Mutta kun jako oli "tarkastettu" kahteen otteeseen niin oli pakko hakea muuta. Luonnollisesti en kerro tässä vaiheessa reklamaatiokierrosta tekopaikan nimeä jotten mustamaalaa suotta. Annetaan mahdollisuus kirkastaa kilpi - vien kuitenkin viestin niin selvästi perille että seuraavat hommat onnistuvat.toolman kirjoitti:mitäs mä sanoin (kerrankin osui arvaus oikeaan)
EDIT: kerrotko vielä mikä putiikki sen jakopäärempan ryssi? Ihan vaan ettei muut erehdy samaan paikkaan.
V6:lla autoileville tiedoksi että ilman lukituspaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen vaatii aika paljon ammattitaitoa taaimmaisen nokan osalta. Auto on joko vietävä sellaiseen paikkaan jossa tuota kokemuksen tuomaa ammattitaitoa on tai sitten pyytää tekemään työ lukituspaloja käyttäen.
Sehän on selvä että jos paja sanoo että jako tarkistettu, niin vikaa aletaan etsimään muualta. Kilpi ei kirkastu enää millään, mutta toki voit koittaa saada rahallista hyvitystä, niin itsekin tekisin. Tollasen paskapajan nimi pitäis silti paljastaa, meinaatko että ne lukee tätä foorumia ja kieltäytyy hyvittämästä sulle jos kerrot nimen täällä?MKT kirjoitti:Propsit oikeasta arvauksesta - ja samat onnittelut itsellekin sillä tuota epäilin alusta alkaen. Mutta kun jako oli "tarkastettu" kahteen otteeseen niin oli pakko hakea muuta. Luonnollisesti en kerro tässä vaiheessa reklamaatiokierrosta tekopaikan nimeä jotten mustamaalaa suotta. Annetaan mahdollisuus kirkastaa kilpi - vien kuitenkin viestin niin selvästi perille että seuraavat hommat onnistuvat.toolman kirjoitti:mitäs mä sanoin (kerrankin osui arvaus oikeaan)
EDIT: kerrotko vielä mikä putiikki sen jakopäärempan ryssi? Ihan vaan ettei muut erehdy samaan paikkaan.
Ilman lukkopaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen ei ole mahdollista! Hihnanvaihdon voi kyllä tehdä ilman paloja jos luottaa että jako on ok, mutta kaikilta se ei onnistu kuten huomasit.MKT kirjoitti: V6:lla autoileville tiedoksi että ilman lukituspaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen vaatii aika paljon ammattitaitoa taaimmaisen nokan osalta. Auto on joko vietävä sellaiseen paikkaan jossa tuota kokemuksen tuomaa ammattitaitoa on tai sitten pyytää tekemään työ lukituspaloja käyttäen.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Artikuloin kirjallisesti turhan epäselvästi. Jos ajoitus on pielessä niin ei sitä ilman lukituspaloja saa kohdalleen kuin lottovoittajan tuurilla, sehän on selvä. Tarkoitin juuri tuota että jos ilman lukituspaloja tekee hihnanvaihdon niin homma täytyy osata. Kiristysvaiheessa muutoin taaimmaisin nokka heittää helposti.toolman kirjoitti:Ilman lukkopaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen ei ole mahdollista! Hihnanvaihdon voi kyllä tehdä ilman paloja jos luottaa että jako on ok, mutta kaikilta se ei onnistu kuten huomasit.