Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Tietääkö kukaan saako noita runkokumeja erikseen vai pitääkö vaihtaa
koko vakaaja jos on väljää?
Ei ainakaan oikein netistä tahdo löytyä...
Auto siis 159 2.2
koko vakaaja jos on väljää?
Ei ainakaan oikein netistä tahdo löytyä...
Auto siis 159 2.2
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=709
166:seen laitoin tällaiset...
Veikkaan että myös 159:iin saa kun soittaa ja kysäisee...
166:seen laitoin tällaiset...
Veikkaan että myös 159:iin saa kun soittaa ja kysäisee...
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Mulla vaihdettiin 156 V6:een etummaisen kallistuksenvakaajan runkokumit ja aikaa meni 2h 45min. Apurunkoa, pakoputkistoa ja vaihteistoa piti irroitella jotta mahtui vaihtamaan.
Kun kumit itsessään 156:een maksavat sen 12€, työstä tuossa se suurin kustannus tulee. Mulla tosin laitettiin vähän arvokkaammat uretaanipuslat, mutta enivei.
Uutta vakaajatankoa ei kai tarvitse vaihtaa, mutta kyllä työt parinsadan kieppeillä on laitettiin sitten uutta tankoa tai vaihdettiin puslia. Kokonaishinta tietty riippuu tuntihinnasta.
Kun kumit itsessään 156:een maksavat sen 12€, työstä tuossa se suurin kustannus tulee. Mulla tosin laitettiin vähän arvokkaammat uretaanipuslat, mutta enivei.
Uutta vakaajatankoa ei kai tarvitse vaihtaa, mutta kyllä työt parinsadan kieppeillä on laitettiin sitten uutta tankoa tai vaihdettiin puslia. Kokonaishinta tietty riippuu tuntihinnasta.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mistäs noita runkopuslia saa? Maahantuoja taitaa myydä vain koko vakaajan? Heikalla ainakaan ei enää näyttänyt olevan listalla.
Näkyyhän nuo lotaavan omassakin kinnerissä. Lisäksi toinen alapallo väljä ja molempien alatukivarsien puslat vainaat, etujarrulevyt loppu, käsijarruvaijeri poikki, tuulilasi halki jne. Saapahan harrastaa koko rahalla.
Näkyyhän nuo lotaavan omassakin kinnerissä. Lisäksi toinen alapallo väljä ja molempien alatukivarsien puslat vainaat, etujarrulevyt loppu, käsijarruvaijeri poikki, tuulilasi halki jne. Saapahan harrastaa koko rahalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kallistuksenvakaajan runkopuslat? tilasin heikalta 6€ kpl, 2 odottamassa kontissa vieläkin
Ei ole tosin enään ainakaan sivulla. En suosittele yhteyden ottamista, olen 3 eri asiassa kokeillut, mutta ikinään ei ole vastausta kuulunnut
Ei ole tosin enään ainakaan sivulla. En suosittele yhteyden ottamista, olen 3 eri asiassa kokeillut, mutta ikinään ei ole vastausta kuulunnut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tää nyt ollutkaan helppo nakki. Tukkurilla X kyllä on 156:n puslat kirjoissaan mutta niitä ei jostain syystä ole saatavilla, tukkureilla Y, Z ja Å ei ole edes kirjoissa.
Ja kun pieni kiire olis, auto on levällään ja huomenna se pitäisi kasata että vessan voi maanantaina ajaa tuulilasinvaihtoon
Sinänsä kyllä maalimanlopun keksintö koko rakenne, ei tosiaan ole suunnittelupöydän takana montaa ajatusta uhrattu sille että puslat voisi joskus joutua vaihtamaan.
Ja kun pieni kiire olis, auto on levällään ja huomenna se pitäisi kasata että vessan voi maanantaina ajaa tuulilasinvaihtoon
Sinänsä kyllä maalimanlopun keksintö koko rakenne, ei tosiaan ole suunnittelupöydän takana montaa ajatusta uhrattu sille että puslat voisi joskus joutua vaihtamaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
^ Suurin piirtein sama projekti kuin olisi puslien vaihto... mutta jos kiire ja auto todellakin auki, niin sittenhän tuo saattaisi olla varteen otettava vaihtoehto
minne kumit on yht'äkkiä kadonneet, en voi käsittää... Maailman lopun rakkineista on pakko mainita Lagunan niitatut alapallo nivelet, 3kpl vaihdettu tällä viikolla
minne kumit on yht'äkkiä kadonneet, en voi käsittää... Maailman lopun rakkineista on pakko mainita Lagunan niitatut alapallo nivelet, 3kpl vaihdettu tällä viikolla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo ei näitä tunnu nyt saavan mistään. Powerflexillä olisi kyllä urkkapuslia mutta omaan kinneriin sopivia 22-millisiä ei ole maassa. 23-millisiä kyllä olisi mutta ne taitavat käydä veekutoseen ja ehkä 2.4 JTD:hen.
Taidan patentoida tilalle ainakin toistaiseksi 155:n vakaajan puslat. Ovat vähän eri malliset mutta leveys ja reiän koko on sama, kai ne sinne jotenkin saa istutettua. Jos ei saa niin sitten otetaan käyttöön plan B eli tuo kutistesukka ja jarrukumirasva.
Ja vakaajasta ne olakkeet veks jotta ensi kerralla nuljakkeet saa vaihdettua ilman apurungon pudotusta.
Yhtenä tämän auton hankinnan kriteerinä muuten oli että siihen saa osia paljon paremmin kuin tuohon koreanlinttaan
Taidan patentoida tilalle ainakin toistaiseksi 155:n vakaajan puslat. Ovat vähän eri malliset mutta leveys ja reiän koko on sama, kai ne sinne jotenkin saa istutettua. Jos ei saa niin sitten otetaan käyttöön plan B eli tuo kutistesukka ja jarrukumirasva.
Ja vakaajasta ne olakkeet veks jotta ensi kerralla nuljakkeet saa vaihdettua ilman apurungon pudotusta.
Yhtenä tämän auton hankinnan kriteerinä muuten oli että siihen saa osia paljon paremmin kuin tuohon koreanlinttaan
- Epäkelpokeräilijä -
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Onhan noita niittejäporailtu, opel astra<->artsa lepoDaViega kirjoitti:^ Maailman lopun rakkineista on pakko mainita Lagunan niitatut alapallo nivelet, 3kpl vaihdettu tällä viikolla
niitattu kans.
Mutta kuulostaa toi muutaman reiän poraaminen houkuttelevammalta
kun esim. apurungon irrotus.
En kyllä ymmärrä sitäkään, miks ylätukivarren vaihdossa pitäis iskariin koskea.
No itsehän sahasin pultin poikki ja uus lokarinpuolelta sisään...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Juu ei löydy muita "harakirejä" ainakaan omasta autostani Työ on kuitenkin kova mokomienkin kikkareiden vuoksi. Seuraavalla kerralla minun autoon vaihtuu koko vakaaja jos alkaa kolisemaan. 12 euron kikkareiden vuoksi 250 euron työ, no thanks! Koko vakaaja vaihtuu varmaan halvemmalla.
On tietty eri asia jos auto on jo valmiiksi osina. Sillon nuo on ilman muuta järkevää vaihtaa.
On tietty eri asia jos auto on jo valmiiksi osina. Sillon nuo on ilman muuta järkevää vaihtaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vakaajan puslien vaihdolla poistui huomattavan kova kolina ja kohtuullinen narina. Ennen remppaa kuulosti siltä että vähintään yksi alapallo putoaa kohta pesästään pois. Kiitoksia vielä Jannelle puslista!
On siellä tosin ainakin toinen alapallokin väljä, mutta uusia alatukivarsia en saanut paikalleen sitten millään. Vanhat meni kyllä takaisin kun niissä on sen verran väljät puslat että sallivat helpommin käännellä sopiviin asentoihin. Pakko nöyrtyä ja viedä kärry pajalle, ei viitsi ihmistä kiusata määräänsä enempää.
On siellä tosin ainakin toinen alapallokin väljä, mutta uusia alatukivarsia en saanut paikalleen sitten millään. Vanhat meni kyllä takaisin kun niissä on sen verran väljät puslat että sallivat helpommin käännellä sopiviin asentoihin. Pakko nöyrtyä ja viedä kärry pajalle, ei viitsi ihmistä kiusata määräänsä enempää.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Nostetaanpas vanhaa ketjua, kun sivuaa vähän aihetta. Alatukivarren vaihto-operaatio on tässä meneillään 156:n. Ei ollut ehkä helpoin tapa aloittaa tätä tee-se-itse autokorjaajan uraa, mutta nyt ollaan jo voiton puolella. Tukivartta irottaessa huomasin, että kallistuksenvakaaja ottaa kiinni kuskin puolella tukivarren reunaan. Näyttäisi hiertäneen jo jonkin aikaa. Ei tuo vakaajatanko varmaan vääntymään pääse enemminkin epäilisin, että on liikkunut sivusuunnassa. Onko kokemuksia aiheesta? Ajattelin hieman lekalla tuota säätää, jos saisi sitä liikkumaan takaisinpäin. Rattikin on vinossa, liittyisikö samaan aiheeseen? Oli muuten aika ahdas paikka saada uusi varsi paikalleen, kunnes hoksasin irroittaa toiseltakin puolelta koiranluun ja sain tuon tangon kääntymään pois tieltä.
Kun koitin tehdä tilaa tukivarren asentamiselle vetämällä vetaria vähän ulospäin, hyppäsi koko vetari kolostaan. Näytti menevän takaisin samaa tietä, siellä ei näyttäisi olevan mitään lukitusta, että menee paikalleen ihan noin vaan työntämällä ja lukittuu sitten paikalleen kun ruuvaa nuo tukivarret ja muut roippeet kiinni? Että tällaista aloittelevan autoharrastajan arjesta.
Kun koitin tehdä tilaa tukivarren asentamiselle vetämällä vetaria vähän ulospäin, hyppäsi koko vetari kolostaan. Näytti menevän takaisin samaa tietä, siellä ei näyttäisi olevan mitään lukitusta, että menee paikalleen ihan noin vaan työntämällä ja lukittuu sitten paikalleen kun ruuvaa nuo tukivarret ja muut roippeet kiinni? Että tällaista aloittelevan autoharrastajan arjesta.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Teho:
Ymmärsinkö nyt oikein, että sulla on auto tunkilla ja nurkka purettuna? Jos näin on, niin kallistuksen vakaaja vääntyy sen nurkan mukaan, mistä se on vielä vedossa. Siksi saattaa asento vaikuttaa luonnottomalta... Eli suosittelen nostamaan keulan pukkien varaan niin, että koko keulan ripustukset ovat vapaassa riipunnassa. Tällöin vakaajankin pitäisi palata lähes oikeaan asentoon.
Älä nyt hyvä mies ainakaan lekaa sille vakaajalle anna
Ymmärsinkö nyt oikein, että sulla on auto tunkilla ja nurkka purettuna? Jos näin on, niin kallistuksen vakaaja vääntyy sen nurkan mukaan, mistä se on vielä vedossa. Siksi saattaa asento vaikuttaa luonnottomalta... Eli suosittelen nostamaan keulan pukkien varaan niin, että koko keulan ripustukset ovat vapaassa riipunnassa. Tällöin vakaajankin pitäisi palata lähes oikeaan asentoon.
Älä nyt hyvä mies ainakaan lekaa sille vakaajalle anna
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
- Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Mulla liikkui etuvakaaja sivusuunnassa. Lisäksi tietysti kolisi ja puslat narisi. Kiinnityspannat löysäämällä menee paikalleen ilman lekaa ja ainahan voi puslia "korjata" puuruuveilla..
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Pukkien päällä on keula. Pitääpä koittaa ensin löysäillä kiinnikkeitä.
Nyt olis tukivarsi about kiinni, kun sais jotenkin vängättyä tuon iskarinpohjan pitkittäispultin kiinni. Pittää melkeen napata yksi neuvoa-antava huurteinen.
Nyt olis tukivarsi about kiinni, kun sais jotenkin vängättyä tuon iskarinpohjan pitkittäispultin kiinni. Pittää melkeen napata yksi neuvoa-antava huurteinen.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 07 Syys 2013, 13:19
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.S. 2001
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Olis itelläkin tiedossa kalliatuksenvakaajan puslien vaihto. Motonetistä löytyy kahta kokoa 22 millin reiällä ja 23 millin reiällä. Kumpihan sopii 2001 vuoden 1.8 tssään?
Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?
Koodi: Valitse kaikki
Eteen
156 (1,6-2,5l) = 22mm
156 GTA = 24mm
Eibach = 26mm
Taakse
156 (1,6-2,5l) = 14mm
156 GTA = 17mm
Eibach = 18mm