Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Tietääkö kukaan saako noita runkokumeja erikseen vai pitääkö vaihtaa
koko vakaaja jos on väljää?

Ei ainakaan oikein netistä tahdo löytyä...


Auto siis 159 2.2

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ainakin tuohon mulla myynnissä olevaan A3.seen löytyi hyllystä suoraan mallin mukaan.
Hintaa parille oli 9 €.
Tosin tuo alkaa samalla kirjaimella, muttei ole alfa.
Ilmeisesti kovin menevää tavaraa.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=709

166:seen laitoin tällaiset...
Veikkaan että myös 159:iin saa kun soittaa ja kysäisee...

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Ok.

Kustannusten erohan olisi valtaisa mikäli nuo on vaihdettava.

Uusi vakaajatanko kun maksaa kuulemma reilut 300 €. Tässä taitaa
kuitenkin olla mukana myös työ. Toivottavasti :shock:

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Mulla vaihdettiin 156 V6:een etummaisen kallistuksenvakaajan runkokumit ja aikaa meni 2h 45min. Apurunkoa, pakoputkistoa ja vaihteistoa piti irroitella jotta mahtui vaihtamaan.
Kun kumit itsessään 156:een maksavat sen 12€, työstä tuossa se suurin kustannus tulee. Mulla tosin laitettiin vähän arvokkaammat uretaanipuslat, mutta enivei.

Uutta vakaajatankoa ei kai tarvitse vaihtaa, mutta kyllä työt parinsadan kieppeillä on laitettiin sitten uutta tankoa tai vaihdettiin puslia. Kokonaishinta tietty riippuu tuntihinnasta.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mistäs noita runkopuslia saa? Maahantuoja taitaa myydä vain koko vakaajan? Heikalla ainakaan ei enää näyttänyt olevan listalla.

Näkyyhän nuo lotaavan omassakin kinnerissä. Lisäksi toinen alapallo väljä ja molempien alatukivarsien puslat vainaat, etujarrulevyt loppu, käsijarruvaijeri poikki, tuulilasi halki jne. Saapahan harrastaa koko rahalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Perus varaosaputkasta pitäisi löytyä puslat tai sitten jotkut tuninkiuretaanipuslat.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Löytyykö ihan 156:seen tarkoitettuja normipuslia vai pitääkö olla mallikappale lapasessa kun lähtee kyselemään? Motonjetissä ainakin näkyy olevan listalla vain 155:n puslia, voihan se toki olla että käyvät 156:seenkin mutta kun ei oo tietoa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Maahantuoja X:n luettelosta pitäisi löytyä 156:n vakaajan puslat (en muista oliko koivunen vai joku muu)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Haa, siispä maanantaina varaosaputkaan häiriköimään. Tänks!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kallistuksenvakaajan runkopuslat? tilasin heikalta 6€ kpl, 2 odottamassa kontissa vieläkin :mrgreen:

Ei ole tosin enään ainakaan sivulla. En suosittele yhteyden ottamista, olen 3 eri asiassa kokeillut, mutta ikinään ei ole vastausta kuulunnut :crazyeyes:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei tää nyt ollutkaan helppo nakki. Tukkurilla X kyllä on 156:n puslat kirjoissaan mutta niitä ei jostain syystä ole saatavilla, tukkureilla Y, Z ja Å ei ole edes kirjoissa.

Ja kun pieni kiire olis, auto on levällään ja huomenna se pitäisi kasata että vessan voi maanantaina ajaa tuulilasinvaihtoon :roll:

Sinänsä kyllä maalimanlopun keksintö koko rakenne, ei tosiaan ole suunnittelupöydän takana montaa ajatusta uhrattu sille että puslat voisi joskus joutua vaihtamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Ei muuta kuin kutiste sukka vakaajan ympärille ja vanhat puslat paikalleen, väliin jarrukumirasvaa niin kestää pidempään.
TPP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^ Suurin piirtein sama projekti kuin olisi puslien vaihto... mutta jos kiire ja auto todellakin auki, niin sittenhän tuo saattaisi olla varteen otettava vaihtoehto

minne kumit on yht'äkkiä kadonneet, en voi käsittää... Maailman lopun rakkineista on pakko mainita Lagunan niitatut alapallo nivelet, 3kpl vaihdettu tällä viikolla :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo ei näitä tunnu nyt saavan mistään. Powerflexillä olisi kyllä urkkapuslia mutta omaan kinneriin sopivia 22-millisiä ei ole maassa. 23-millisiä kyllä olisi mutta ne taitavat käydä veekutoseen ja ehkä 2.4 JTD:hen.

Taidan patentoida tilalle ainakin toistaiseksi 155:n vakaajan puslat. Ovat vähän eri malliset mutta leveys ja reiän koko on sama, kai ne sinne jotenkin saa istutettua. Jos ei saa niin sitten otetaan käyttöön plan B eli tuo kutistesukka ja jarrukumirasva.

Ja vakaajasta ne olakkeet veks jotta ensi kerralla nuljakkeet saa vaihdettua ilman apurungon pudotusta.

Yhtenä tämän auton hankinnan kriteerinä muuten oli että siihen saa osia paljon paremmin kuin tuohon koreanlinttaan :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

DaViega kirjoitti:^ Maailman lopun rakkineista on pakko mainita Lagunan niitatut alapallo nivelet, 3kpl vaihdettu tällä viikolla :silly:
Onhan noita niittejäporailtu, opel astra<->artsa lepo
niitattu kans.

Mutta kuulostaa toi muutaman reiän poraaminen houkuttelevammalta
kun esim. apurungon irrotus.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miks ylätukivarren vaihdossa pitäis iskariin koskea.
No itsehän sahasin pultin poikki ja uus lokarinpuolelta sisään...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla ois yhdet uudet Heikalta tilatut 156:n runkopuslat ylimääräisenä.

Eivät alkaneet huollossa noita vaihtamaan vaan ruuvasivat helvetin pitkällä jatkokärjellä niihin vanhoihin pusliin peltiruuvit. Loppu kopinat ja tuli jämy ajettava. On niissä kuulemma kova työ vaihtaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Niinhän noi isot pojat sanoo "kova työ vaihtaa".

Mutta kun lähtee tolle tielle, että tehdään joku patenttiratkasu.
On auton loppulaskenta alkanu, koska pian noita patentteja
on ympäri autoa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Juu ei löydy muita "harakirejä" ainakaan omasta autostani :) Työ on kuitenkin kova mokomienkin kikkareiden vuoksi. Seuraavalla kerralla minun autoon vaihtuu koko vakaaja jos alkaa kolisemaan. 12 euron kikkareiden vuoksi 250 euron työ, no thanks! Koko vakaaja vaihtuu varmaan halvemmalla.
On tietty eri asia jos auto on jo valmiiksi osina. Sillon nuo on ilman muuta järkevää vaihtaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vakaajan puslien vaihdolla poistui huomattavan kova kolina ja kohtuullinen narina. Ennen remppaa kuulosti siltä että vähintään yksi alapallo putoaa kohta pesästään pois. Kiitoksia vielä Jannelle puslista!

On siellä tosin ainakin toinen alapallokin väljä, mutta uusia alatukivarsia en saanut paikalleen sitten millään. Vanhat meni kyllä takaisin kun niissä on sen verran väljät puslat että sallivat helpommin käännellä sopiviin asentoihin. Pakko nöyrtyä ja viedä kärry pajalle, ei viitsi ihmistä kiusata määräänsä enempää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja teho »

Nostetaanpas vanhaa ketjua, kun sivuaa vähän aihetta. Alatukivarren vaihto-operaatio on tässä meneillään 156:n. Ei ollut ehkä helpoin tapa aloittaa tätä tee-se-itse autokorjaajan uraa, mutta nyt ollaan jo voiton puolella. Tukivartta irottaessa huomasin, että kallistuksenvakaaja ottaa kiinni kuskin puolella tukivarren reunaan. Näyttäisi hiertäneen jo jonkin aikaa. Ei tuo vakaajatanko varmaan vääntymään pääse enemminkin epäilisin, että on liikkunut sivusuunnassa. Onko kokemuksia aiheesta? Ajattelin hieman lekalla tuota säätää, jos saisi sitä liikkumaan takaisinpäin. Rattikin on vinossa, liittyisikö samaan aiheeseen? Oli muuten aika ahdas paikka saada uusi varsi paikalleen, kunnes hoksasin irroittaa toiseltakin puolelta koiranluun ja sain tuon tangon kääntymään pois tieltä.
Kun koitin tehdä tilaa tukivarren asentamiselle vetämällä vetaria vähän ulospäin, hyppäsi koko vetari kolostaan. Näytti menevän takaisin samaa tietä, siellä ei näyttäisi olevan mitään lukitusta, että menee paikalleen ihan noin vaan työntämällä ja lukittuu sitten paikalleen kun ruuvaa nuo tukivarret ja muut roippeet kiinni? Että tällaista aloittelevan autoharrastajan arjesta. :)

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Teho:

Ymmärsinkö nyt oikein, että sulla on auto tunkilla ja nurkka purettuna? Jos näin on, niin kallistuksen vakaaja vääntyy sen nurkan mukaan, mistä se on vielä vedossa. Siksi saattaa asento vaikuttaa luonnottomalta... Eli suosittelen nostamaan keulan pukkien varaan niin, että koko keulan ripustukset ovat vapaassa riipunnassa. Tällöin vakaajankin pitäisi palata lähes oikeaan asentoon.

Älä nyt hyvä mies ainakaan lekaa sille vakaajalle anna :crazyeyes:

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja JLM »

Mulla liikkui etuvakaaja sivusuunnassa. Lisäksi tietysti kolisi ja puslat narisi. Kiinnityspannat löysäämällä menee paikalleen ilman lekaa ja ainahan voi puslia "korjata" puuruuveilla..

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja teho »

Pukkien päällä on keula. Pitääpä koittaa ensin löysäillä kiinnikkeitä. :)

Nyt olis tukivarsi about kiinni, kun sais jotenkin vängättyä tuon iskarinpohjan pitkittäispultin kiinni. Pittää melkeen napata yksi neuvoa-antava huurteinen. :)

JaaGo
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Syys 2013, 13:19
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.S. 2001
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja JaaGo »

Olis itelläkin tiedossa kalliatuksenvakaajan puslien vaihto. Motonetistä löytyy kahta kokoa 22 millin reiällä ja 23 millin reiällä. Kumpihan sopii 2001 vuoden 1.8 tssään? :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkokumi?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Koodi: Valitse kaikki

Eteen
156 (1,6-2,5l) = 22mm 
156 GTA        = 24mm 
Eibach         = 26mm 

Taakse
156 (1,6-2,5l) = 14mm 
156 GTA        = 17mm 
Eibach         = 18mm

Vastaa Viestiin