155 nykiminen ja huono käynnistyvyys
Valvoja: Moderators
155 nykiminen ja huono käynnistyvyys
Ihan vaan kyselen kokemuksia/ehdotuksia tuon 155 2.0 TS 16V Alfonson huonoon käyntiin. Auto ei siis melkein koskaan käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, konetta saa sahata vaikka puoli vuotta eikä se kuitenkaan käynnisty ekalla. Joskus, hyvin vaivalloisesti, sen saa kyllä käynnistymään mikäli kaasupoljinta pumppaa samalla. Toisella kerralla aina sit taas käynnistyy välittömästi kuin palmun alta.
Tyhjäkäynti on aina ihan ok.
Huonoa käyntiä ja nykimistä esiintyy kylmällä/viileällä moottorilla etenkin tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2000 välillä. Ihan testimielessä olen kokeillut ajaa juurikin jollakin 1800rpm:llä kolmonen tai nelonen silmässä nykien vähän pidemmän matkaa ja sitten jossakin vaiheessa tuntee, kun auto oikein hätkähtää ja syöksyy eteenpäin kun kone alkaa käymään kunnolla kaikilla sylintereillä. Kunnon tehoja koneesta ei kuitenkaan tunnu saavan irti kuumanakaan. Vertailukohteita on ollut.
Olen jo selaillut foorumeita ja löytänyt jonkun verran mahdollisia syitä huonoon käynnistyvyyteen ja käyntiin:
Ilmavuodot
Bensasuodatin
Suuttimet tukossa
Vaihdetut osat:
Kaikki sytytystulpat
Lambda-anturi
Päästömittaus viime katsastuksen yhteydessä oli OK. Olen myös viime tankkauksen yhteydessä laittanut tankkiin pullollisen STP:n 'Complete fuel system injector and valve cleaner':ia, mutta en ole ainakaan vielä huomannut minkäänlaista parannusta käyntiin. Ilmansuodatin on myös OK. Kone ottaa kiltisti kierroksia ja käy hyvin kun sille annetaan kenkää joten ongelman ei ainakaan pitäisi olla ILMIssä?
Tyhjäkäynti on aina ihan ok.
Huonoa käyntiä ja nykimistä esiintyy kylmällä/viileällä moottorilla etenkin tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2000 välillä. Ihan testimielessä olen kokeillut ajaa juurikin jollakin 1800rpm:llä kolmonen tai nelonen silmässä nykien vähän pidemmän matkaa ja sitten jossakin vaiheessa tuntee, kun auto oikein hätkähtää ja syöksyy eteenpäin kun kone alkaa käymään kunnolla kaikilla sylintereillä. Kunnon tehoja koneesta ei kuitenkaan tunnu saavan irti kuumanakaan. Vertailukohteita on ollut.
Olen jo selaillut foorumeita ja löytänyt jonkun verran mahdollisia syitä huonoon käynnistyvyyteen ja käyntiin:
Ilmavuodot
Bensasuodatin
Suuttimet tukossa
Vaihdetut osat:
Kaikki sytytystulpat
Lambda-anturi
Päästömittaus viime katsastuksen yhteydessä oli OK. Olen myös viime tankkauksen yhteydessä laittanut tankkiin pullollisen STP:n 'Complete fuel system injector and valve cleaner':ia, mutta en ole ainakaan vielä huomannut minkäänlaista parannusta käyntiin. Ilmansuodatin on myös OK. Kone ottaa kiltisti kierroksia ja käy hyvin kun sille annetaan kenkää joten ongelman ei ainakaan pitäisi olla ILMIssä?
Terve!
Itellä oli samaa ongelmaa 156 kanssa. Viaksi paljastui ajonestolaitteen kontaktihäiriö. Eli ei saanut bensaa, vaikka startti pyöritti hienosti. Muutama kerta aina sai yrittää startata ja sit kuin palmun alta lähti yht äkkiä käyntiin.
Ajoneston avainvalo jäi palamaan kun käänsin virrat päälle. Sitäkään en tietenkään huomannut kaiken kiukun keskellä, keskellä saaristoa.
Yritin kans pumpata kaasua sillon ja tuntus auttavan "kun liitin heilu just riittävästi".
Helppo ainakin sulkea pois kun suoraan näkee palaako valo vai ei kun virrat kääntää.
Itellä oli samaa ongelmaa 156 kanssa. Viaksi paljastui ajonestolaitteen kontaktihäiriö. Eli ei saanut bensaa, vaikka startti pyöritti hienosti. Muutama kerta aina sai yrittää startata ja sit kuin palmun alta lähti yht äkkiä käyntiin.
Ajoneston avainvalo jäi palamaan kun käänsin virrat päälle. Sitäkään en tietenkään huomannut kaiken kiukun keskellä, keskellä saaristoa.
Yritin kans pumpata kaasua sillon ja tuntus auttavan "kun liitin heilu just riittävästi".
Helppo ainakin sulkea pois kun suoraan näkee palaako valo vai ei kun virrat kääntää.
Eikös rikkinäinen ilmi oireile etenkin korkeammilla kierroksilla ja silloin kun antaa vähän enemmän kenkää? Meikäläisen Alfa toimii hyvin nimenomaan korkeammilla kierroksilla/silloin kun kaasujalka on hieman raskaampi.KJS kirjoitti:Eikös tuossa ole jo samanlainen ilmamäärämittari kuin 156:ssa on? Vika voisi olla siinä.
Ton ajonestolaitteen toiminnan vois kyll tarkistaa tänään, ei ainakaan ole mikään vaikea homma. Ongelmaa on kyllä esiintynyt jo pidemmän aikaa ja ainakin uskoisin, että auto ei enää käynnistyisi ollenkaan jos vika olisi liittimessä.
Niin ja noista puolista, mistä ne löytyvät 16V twin sparkista? Eivätkös ne (4kpl) sijaitsekin suoraan sytytystulppien päällä?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
http://www.rinis-automotive.com/shopima ... -FINAL.jpg
Eikös ne ole tollaiset? taisivat vaihtua juuri '95 noista niihin tulpanyhteydessä olevieen yksittäisiin puoliin. Nopea vilkaisu konepeelin alle kun seuraavan kerran menet autolle, jos puolanjohtoja on ihan perkeleesti, niin sitten siinä on 2 puolaa
Jos ne nuo ovat, niin ne ovat tod.näk. moottorin vieressä vaihdelaatikonpäädyssä, näin ainakin hatara muistikuva vanhasta 164:sta usean vuoden takaa.
Eikös ne ole tollaiset? taisivat vaihtua juuri '95 noista niihin tulpanyhteydessä olevieen yksittäisiin puoliin. Nopea vilkaisu konepeelin alle kun seuraavan kerran menet autolle, jos puolanjohtoja on ihan perkeleesti, niin sitten siinä on 2 puolaa
Jos ne nuo ovat, niin ne ovat tod.näk. moottorin vieressä vaihdelaatikonpäädyssä, näin ainakin hatara muistikuva vanhasta 164:sta usean vuoden takaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Vikakoodit katottu (ei vikoja), tyhjäkäyntiventtili puhdistettu (läppä oli hieman jumissa), EGR venttiili otettu pois pelistä --> ei apua.
Tarkistettiin myös ettei vain olisi ilmavuotoja suihkuttamalla starttisprayta taktisiin paikkoihin, mutta eipä niitä vuotoja vaikuttanut olevan. Auto siis käynnistyy vieläkin huonosti ja tökkii pintakaasulla ajettaessa, etenkin kylmänä.
Poistin myös autosta Squadratuningin turbolastun tosin eipä sekään oikein auttanut ongelmaan, käynnistyy kyllä ehkä hieman paremmin. Ennen ei koskaan käynnistynyt ekalla, nyt käynnistyy kyllä jos hetken aikaa jaksaa sahata.
Huomenna vaihdetaan varaosakoneesta koko ilmanottoputki ilmanputsarilta eteenpäin. Mukana tulee tietty toinen ILMI ja tuloilman lämpötila-anturi.
Ehdotuksia otetaan vastaan
Tarkistettiin myös ettei vain olisi ilmavuotoja suihkuttamalla starttisprayta taktisiin paikkoihin, mutta eipä niitä vuotoja vaikuttanut olevan. Auto siis käynnistyy vieläkin huonosti ja tökkii pintakaasulla ajettaessa, etenkin kylmänä.
Poistin myös autosta Squadratuningin turbolastun tosin eipä sekään oikein auttanut ongelmaan, käynnistyy kyllä ehkä hieman paremmin. Ennen ei koskaan käynnistynyt ekalla, nyt käynnistyy kyllä jos hetken aikaa jaksaa sahata.
Huomenna vaihdetaan varaosakoneesta koko ilmanottoputki ilmanputsarilta eteenpäin. Mukana tulee tietty toinen ILMI ja tuloilman lämpötila-anturi.
Ehdotuksia otetaan vastaan
