75 V6 nykii ja hukkaa käynnin lämmettyään
Valvoja: Moderators
- milanonmies
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
75 V6 nykii ja hukkaa käynnin lämmettyään
Yleensä niin huolettomasti palvellut kesäalfa lambdaton AR 75 2.5 V6 -88 aloitti nyt hetki ajoon ottamisen jälkeen oikuttelemaan seuraavanlaisesti: -Eli alkuun parisen viikkoa sitten pariinotteeseen moottorin lämmettyä käyttölämpöiseksi(Eli n.10km ajon jälkeen) ilmaantui kiihdytettäessä 1 - 2 vaihteelle vaihdon yhteydessä hyvin terävää nykimistä, ikäänkuin koko sytytys putoaisi pois osilta sylintereiltä kesken kiihdytyksen.
Nyt ongelma on eskaloitunut jo siihen että moottori alkaa nykimään ja vekotin sammuilee välikaasulla ajettaessa moottorin kunnolla lämmettyä, vaihteesta riippumatta eikä enää suostu käynnistymään vasta kun pitkä pyörittelyn jälkeen ja kaasua pumppatessa/ kaasu pohjassa. Samaan syssyyn, niin tyhjäkäynti kuin käynti alle n.4000rpm häviävät samalla. Kuormitettaessa moottorin toisinsanoen sammuu ja käynnistyy uudelleen koko ajan kesken ajon ellei kaasu ole pohjassa, tai lähestulkoon pohjassa. Tänäänkin pihaan päästyäni tyhjäkäynti taas palautuu kohdilleen ja paikallaan kaasuteltaessa moottori käy taas melkosen normaalisti, lukunottamatta hetkittäistä prötäämistä kaasua vaijerilta nyittäessä.
Pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpat vaihteilin jo ensiapuna ja samalla tuli todettua vanhojen tulppien olevan melko nokeentuneet, mikä osaltaan selittää auton kohtuu korkeaa 800 HC arvoa päästötestissä. Hitusen haljennut virranjakajan alipainesäädön letkukin tuli samalla uusittua ja muita imuvuotoja etsiskeltyä.
Nyt moottorin pätkiessä koitin vielä viilennellä kylmäsprayllä syt.pääteastetta ja puolaa mutta em. toimenpiteillä ei havaittavaa vaikutusta käyntiin.
Olisiko kellään villejä veikkauksia mistäpäin lähdettäisiin seuravaksi vikaa metsästelemään?
Nyt ongelma on eskaloitunut jo siihen että moottori alkaa nykimään ja vekotin sammuilee välikaasulla ajettaessa moottorin kunnolla lämmettyä, vaihteesta riippumatta eikä enää suostu käynnistymään vasta kun pitkä pyörittelyn jälkeen ja kaasua pumppatessa/ kaasu pohjassa. Samaan syssyyn, niin tyhjäkäynti kuin käynti alle n.4000rpm häviävät samalla. Kuormitettaessa moottorin toisinsanoen sammuu ja käynnistyy uudelleen koko ajan kesken ajon ellei kaasu ole pohjassa, tai lähestulkoon pohjassa. Tänäänkin pihaan päästyäni tyhjäkäynti taas palautuu kohdilleen ja paikallaan kaasuteltaessa moottori käy taas melkosen normaalisti, lukunottamatta hetkittäistä prötäämistä kaasua vaijerilta nyittäessä.
Pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpat vaihteilin jo ensiapuna ja samalla tuli todettua vanhojen tulppien olevan melko nokeentuneet, mikä osaltaan selittää auton kohtuu korkeaa 800 HC arvoa päästötestissä. Hitusen haljennut virranjakajan alipainesäädön letkukin tuli samalla uusittua ja muita imuvuotoja etsiskeltyä.
Nyt moottorin pätkiessä koitin vielä viilennellä kylmäsprayllä syt.pääteastetta ja puolaa mutta em. toimenpiteillä ei havaittavaa vaikutusta käyntiin.
Olisiko kellään villejä veikkauksia mistäpäin lähdettäisiin seuravaksi vikaa metsästelemään?
Re: 75 V6 nykii ja hukkaa käynnin lämmettyään
Mulla yhteen vanhaan kiesiin tuli samanlaiset oireet virranjakajan keskipakoissäädön jumittuessa liian aikaiselle. Eli lakkas käymästä muutoin kuin "kaasu pohjassa". Siihen auttoi kun putsas ja voiteli jakajan hilppeet...milanonmies kirjoitti:Hitusen haljennut virranjakajan alipainesäädön letkukin tuli samalla uusittua ja muita imuvuotoja etsiskeltyä.
Toikin vähän kuulostais että säätö jumittaa toisinaan jos alkaa nuo oireet kiihdytyksen jälkeen eli lämä tiskiin -> ennakot aikaiselle -> kaasu pois -> ennakot ei palaudu jostain syystä alas -> ei jaksa käydä alhaalla kun liian aikainen kipinä.
Tuntematta ko. virranjakajan rakennetta en tiedä että onko tuossa mahdollista käydä noin (joku viisaampi voinee kertoa?) mutta alipainesäädön kello+koneisto kannattaa tarkistaa/putsata/voidella joka tapauksessa, ei siittä ainakaan haittaakaan ole.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- milanonmies
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Heti alkuun kiitokset kaikille osallisille nopeista vastauksista:)
Tuo virranjakajan keskipakoissäätö tuli kurkittua samalla kun ihmettelin sitä haljennutta alipainletkua ja vaihtelin pyörijää. Ainakin liikkui herkästi ja nähdäkseni virranjakajan puolella kaikki näitti päällepäin olevan kunnossa. Tuo Hall-anturi tuli itsellekin mieleen, mutta itse olin siinä uskossa että jos tuo mykistyy loppuisi hurina kokonaan, eikä ainoastaan pienillä kierroksilla.
Eilisiltana tuli vielä käytyä läpi ja puhdisteltua kaikki puolaan tulevat johdot ja puolan vieressä oleva laatikko, jonka kautta ilmeiseti kulkee myös osa puolalle tulevista johdoista?
Tänään tuli kurkattua im-mittarin sisään ja siellä olevat liuku/kontaktipinnat olivat ainakin ehjiä, joskin pintä uraisuuttakontaktipinnoissa oli, mutta näillä vuosilla se todellakin kuluu jo asiaan. Joka tapauksessa putsailin nyt mittarin sisuksen sähköosat sähkösprayllä, kun mittari oli nyt tullut otettua pöydälle.
Tämän jälkeen kovaa koeajoa useampaan otteeeseen yhteensä noin 30km, eikä havaintoa nykimisestä, saatika sitten sammuilusta. Noh parempi ettei heti nyt hurraa sen enempää, kun ei varsinaista vianaiheuttajaa tullut vielä varmistettua. Harjoitukset jatkuvat taas huomenissa, joten katsotaan nyt miten elämä seitenvitosen kanssa etenee
Tuo virranjakajan keskipakoissäätö tuli kurkittua samalla kun ihmettelin sitä haljennutta alipainletkua ja vaihtelin pyörijää. Ainakin liikkui herkästi ja nähdäkseni virranjakajan puolella kaikki näitti päällepäin olevan kunnossa. Tuo Hall-anturi tuli itsellekin mieleen, mutta itse olin siinä uskossa että jos tuo mykistyy loppuisi hurina kokonaan, eikä ainoastaan pienillä kierroksilla.
Eilisiltana tuli vielä käytyä läpi ja puhdisteltua kaikki puolaan tulevat johdot ja puolan vieressä oleva laatikko, jonka kautta ilmeiseti kulkee myös osa puolalle tulevista johdoista?
Tänään tuli kurkattua im-mittarin sisään ja siellä olevat liuku/kontaktipinnat olivat ainakin ehjiä, joskin pintä uraisuuttakontaktipinnoissa oli, mutta näillä vuosilla se todellakin kuluu jo asiaan. Joka tapauksessa putsailin nyt mittarin sisuksen sähköosat sähkösprayllä, kun mittari oli nyt tullut otettua pöydälle.
Tämän jälkeen kovaa koeajoa useampaan otteeeseen yhteensä noin 30km, eikä havaintoa nykimisestä, saatika sitten sammuilusta. Noh parempi ettei heti nyt hurraa sen enempää, kun ei varsinaista vianaiheuttajaa tullut vielä varmistettua. Harjoitukset jatkuvat taas huomenissa, joten katsotaan nyt miten elämä seitenvitosen kanssa etenee
- milanonmies
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti: