Autotallista.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Autotallista.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa talliprojekti edistyy hiljalleen. Mitä vinkkejä tai ideoita olette nähneet kotitalleissa? Eli lähinnä sähköistykseen, työtasoihin, oviin yms... Tilaa tulee n.9m*6m. Korkeus ei riitä nosturiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Muuta suunnitelmia ja nosta korkeutta tai jätä mahdollinen välikatto pois. Kyllä uuteen talliin pitää nosturi saada mahtumaan. Jos tekee tallin ilman nosturia niin sehän on sama kuin tekisi kylppärin ilman lattiakaivoa :-D . Tosin, jos on ihan mahdotonta saada hyötykorkeutta lisää niin ainahan voi kaivaa montun.

Ja sitten siihen mitä kysyttiin: Voimavirta, jotta saa riittävän ison kompuran ym. vehkeet toimimaan, vesi tietysti ja riittävän hyvät kaadot lattiaan, ettei jää vesi lillumaan. Omassa pajassani lattia on ruvennut halkeilemaan kun pohjaa ilmeisesti ei ole tiivistetty riittävästi :( . Pesu ei siis onnistu, vaikka lattiakaivokin on.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Hyvä valaistus.
Itselläni oli useita neonputkia ympäriinsä ja pari kappaletta oli siirettäviä.
Nuo siirrettävät oli näppäriä nostaa lattialle kun auton alaosaan tarvitsi kunnonvaloa.
1-putkiset ovat edullisia ja helppo asentaa ympäriinsä.
Kaikissa oli päivänvaloputket jolla tuli parasvalo.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Ja sitä voimavirtaa kannattaa vetää useampaankin paikkaan kuin yhteen nurkkaan, ettei sitten tarvitse jatkojohdoilla ja haaroituksilla pelailla, kuten minun. Itselläni voimavirtaa tarvitsevia laitteita on kompura, pylväsporakone ja lämmitin. Valovirtakin saisi tulla vähintään 16A sulakkeen takaa, koska esim isommat painepesurit tarttevat sen verran. No, tuskinpa 10A sähköjä oli ajatuskaan vetää, mutta minun tallissani sellaiset on prkl... Painepesurillekin pitää ottaa sitten sähköt tuon yhden ainokaisen voimavirtatöpselin kautta. :(

Itselläni roikkuu myös katosta sopivasta paikasta 3-rasiainen kuminen sähköroikka muutaman kumipintaisen letkukiinnikkeen pitämänä. Se on paremmin käsillä kuin seinällä olevat töpselit ja piuhat yltää paremmin - eikä johdot ole niin helposti jaloissa pyörimässä.

Työtaso tietenkin sen verran tukeva, että pysyy paikallaan, vaikka ruuvipenkissä vähän ronskimminkin vääntelisi. Ja valoa tietty rutkasti... yleisvaloa ja työpistevaloja.

Olisi hyvä, jos tilaa saisi tarvittaessa hieman jaettua, jos esim tekee jotain sotkuisempaa hommaa, jottei sitten hiontapöly tms ole ympäri tallia työkalujen ym. tavaroiden päällä. Itse olen juuri tehnyt suursiivousta tallissa ja nyt on tarkoitus pistää pressu jollain verhokiskolla tms. tilaa jakamaan tarvittaessa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä tulee talli muutoksien myötä. Se oikeastaan rajaa pois tuon korkeuden muutoksen ja montun. Autotalli,varasto ja kellari muuttuu yhdeksi tilaksi johon tulee kaksi ovea. Normikäytössä autoilla reiluhkot tilat omilla ovillaan ja remontoidessa auto tulee sivuttain koko tilaan.
Voimavirta tulee. Sähköpisteitä pitää vetää lisää, viemärit on ja vesikin tulisi jo seinän taakse. Ajattelin ilmalämpöpumppua pääasialliseksi lämmityslaitteeksi. Ilma kiertäisi, sähköä säästyisi ja tarvittaessa voisi ilmaa kuivattaakkin.
Edellisessä tallissa sisustin kaikki seinät ja katon ohuella sinkityllä pellillä, oli lisäksi reilusti (rehellisesti sanottuna liikaa :roll: ) valoja niin eipä ollut pimeitä kolkkia. Ja kun siellä vedin pellit ennen valua niin pellit oli useita senttejä valun sisällä niin eipä kipinöillä ollut reittiä rakenteisiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

MrKirby kirjoitti:Olisi hyvä, jos tilaa saisi tarvittaessa hieman jaettua, jos esim tekee jotain sotkuisempaa hommaa, jottei sitten hiontapöly tms ole ympäri tallia työkalujen ym. tavaroiden päällä. Itse olen juuri tehnyt suursiivousta tallissa ja nyt on tarkoitus pistää pressu jollain verhokiskolla tms. tilaa jakamaan tarvittaessa.
Tähän mulla on heittää vinkkinä käytännössä toteutettu versio. Tosin kyse on lentokonehallista eli mittakaava on ihan eri luokkaa kun normaalissa autotallissa mutta kuitenkin.
Meillä tuolla perushuoltopuolen hallissa tehtiin joku vuosi sitten remonttia ja sinne tehtiin juuri tuommoiset "tilanjakoverhot". Käytännössä se on vaan semmoinen rullaverho joka roikkuu katosta, normaalisti ylhäällä rullalla ja kun pitää jakaa tila, esim yhden koneen maalauksen tai hionnan takia, lasketaan verho alas.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jossain vaiheessa, kun sitä ok-taloa aletaan rakentamaan :lol: . Ajattelin tehdä tallista sen kokoisen, että sinne mahtuu 2 auto rinnakkain helposti ja pituutta pari metriä auton mitan yli. Mahtuu sitten sitä yhtä autoa aina ropaamaan huolella, toisen ollessa ulkona. Kiskot kiertämään koko alueen yli ja esim. talvella autoa pestessä vetää muovin koko alueen ympärille, ei kostu työkalut ja muut vermeet tai vaikka maalatessa :wink:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse tein talli/varaston, jonka pohja on 7x10 metriä, eli tallin osuus about 7x7. Sinne mahtuu hyvin kaksi autoa ja tilaa jää vielä autojen väliin ja eteen kaikille vaiheessa oleville projekteille.

Siankarlo
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Oman tallin pohja tulee olemaan n. 6.5 x 5 metriä. Korkeutta on reippaat kolme metriä, ja mielessä on käynyt että kun alfan nostaisi katon rajaan niin alle mahtuisi hyvin ihmettelemään.

Kiinnostaisikin tietää, missä hinnoissa yksityiskäyttöön sopivat nosturit liikkuvat ja kuka niitä yksityisille myy?
164 3.0 V6 QV -90

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »


Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Siankarlo kirjoitti:
Kiinnostaisikin tietää, missä hinnoissa yksityiskäyttöön sopivat nosturit liikkuvat ja kuka niitä yksityisille myy?
Niitä saa suoraan esim. ATOY:stä. Oma 2-pilarinosturi (espanjalainen Istobal 2800kg max nosto epäkesko) maksoi muutama vuosi sitten 16500mk. Vaatii min 12cm betonia lattiassa. Joku suomalainen valmistaja tekee myös fiksunoloisia 1-pilarinostureita. Tuo istobaali oli markkinoiden halvimpia, toinen halpa oli italialainen OMA. Mekaaniset ruuvinosturit ovat halvempia ja hitaampia kun taas hydrauliset kalliimpia ja nopeampia. Etsiskelin pitkään käytettyä, mutta niiden hinnat olivat aina yli 10tmk, joten päädyin uuteen, jossa takuu.

Tässä muuten mielenkiintoinen laite vaikka kimppakäyttöön
http://www.maywoodgarageequipment.co.uk ... _lift.html

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Lattialämmitys olisi ehdoton mukavuuden kannalta, jos aikoo lattialla makoilla nosturin puuttumisen takia :mrgreen:

Kunnollinen ilmanpoistotsydeemi myös tarpeellinen, vaikka sopivan haitariputken kera, että voi kohdistaa imun haluamaansa paikkaan. Itsellä on kyllä Hornettiin verrattavaa ääntä pitävä laite seinässä, mutta harvoinpa sitä just sen edes puuhastelee.

Itse hyväksi havaittu laite on kiinteää polttoainetta nielevä ja sähköpuhaltimella varustettu lämmitin. Puhkuu kivasti lämpöä esim. auton jäteöljyjä, öljyisiä rättejä, sahanpuruja yms. kierrätettäessä. Näin ei täyty roskis ja säästöä tulee myös lämmityskuluissa. Ja hyvällä hyötysuhteella tapahtuva jätteiden poltto katsotaan EU-lakien mukaan päästöttömäksi toiminnaksi, jolloin naapurin greenpeace-aktivistityttö voi yskiä tyytyväisenä öljynsavussa.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Alfisti kirjoitti: Itse hyväksi havaittu laite on kiinteää polttoainetta nielevä ja sähköpuhaltimella varustettu lämmitin. a.
Olen samaa mieltä. omassa tallissa on Ikavoten tekemä Air Hot 30

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Giri kirjoitti:Tässä muuten mielenkiintoinen laite vaikka kimppakäyttöön
http://www.maywoodgarageequipment.co.uk ... _lift.html
Tuollaisenhan voisi ostaa omaa pihaan ja nostaa auton taivaisiin aina, kun haluaa että vaimo menee pyörällä töihin. Käyttöä olisi varmaan myös niissä alfaperheissä, joissa on ajokortti-ikään ehtineitä lapsia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:shock: Kun katsoo aloitus päivää.
Päivityksiä. Tuohon tuli kattotuoli muutos jolla nuo väliseinät eivät enää kanna. Samalla saatiin sisäkorkeutta niin että nosturiakin voi harkita, korkeudesta ei ole kiinni, lattiavalu pitää tutkia.
Tuossa oli siis vanha huopakatto johon oli sitten laitettu pelti päälle. Otettiin pellit pois. Purettiin osa vanhasta katosta. Uudet kattotuolit, vanhat pellit. Eli vanha rakennus jäi tallin osalta sinne katon alle. Toki ulkoseinät pysyi alkuperäisenä. Ainoastaan nousivat "pari" senttiä jotta se vanha katto mahtui sinne alle. Nyt olen sitten purkanut vanhaa kattoa, väliseiniä yms. pois. Nyt uskon että kesällä voisin saada valmiiksi. Aikaa olisi, omat voimat ja rahat voi loppua....

Nuo harrastebiilit olleet pihalla koko talven. Tosin peitettynä mutta väärinhän se on.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Pitemmän aikaa tutkiskellut tallia, jonka pohja 500+50 neliötä. Osin kylmä, osin lämmin + lämpimät taukotilat. Ovi korkeutena 6m, riittää siis isollekkin autolle. Täytyy selvitellä vielä ylläpitokuluja ja montaa muutakin asiaa, mutta varteenotettava versio.. :?
..ammattina autoslalom..

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Autotalli

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos harkitset sitä autonosturia, niin lattiavalun pitää olla vähintään 20 cm paksu pilarien alta.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Lattian vaatimukset vähän vaihtelee nosturien mukaan. Jos on nelipilarinen, niin ei vaadi juuri mitään. Kaksipilariset ja muut jotka voivat kaatua, tarvivat sitten vähän jykevämmän. Mutta sittenkin raudan määrä ratkaisee paljon. Jopa 100mm voi riittää jos verkkoa on kunnolla, ja 150 riittää vaikka mihin. Niin ja tietenkin betonillakin on merkitystä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Autotalli rakenteilla, muurataan eristetyistä leca-harkoista. pohjatyöt tehty ja lattiat valettu, (lattioihin asennettiin lämmityselementit), pääsäntöinen lämmitys tulee olemaan ilmalämpöpumppu. Sen verran korkea että saa nosturin asennettua, laitan yhden harkkokerroksen lisää että onnistuu marginaalilla 8)
Liitteet
autotalli_kuva_4_4.jpg
(14.35 KiB) Tiedosto ladattu 4746 kertaa
autotalli_3_1.jpg
(11.19 KiB) Tiedosto ladattu 4746 kertaa

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Sehän näyttää pätevältä :-D Meinaakko viemäröintiä & öljynerotuskaivoa?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä on, tarkoitus on jossain vaiheessa kytkeä se naapurin viemäriin :mrgreen: , ei vaisinkaan, lattian alle on vedetty viemäröinti sekä asennettu öljynerotuskaivo, vesijohto on myös valmiina, eli odottaa vain liittämistä johonkin 8) ..ja taas...

Lattiakaivoksi valitsin HEPO 0,2:sen

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuossa itse asiassa näkyy jotenkuten lattiakaivo + viemäröinti. Talli oli rakennettava palamattomasta materiaalista tai ainakin pohjoinen seinä kun tuli lähelle naapurin autotallia, sain sitten idean muurata koko talli Leca-harkoista. Voi rauhassa sitten polttaa auton :mrgreen:. Tallin sisämitat on 4x8m suurempaa ei saannut rakentaa kun rakennusoikeutta oli 30M2 talousrakennukselle nyt 32m2 ja sekin poikkeama piti mainita päätöksessä.
Liitteet
IMG_4060_2.JPG
(44.39 KiB) Tiedosto ladattu 4692 kertaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vanha pois.
Metrillä nosto. Köyhänä käytin vanhat pellit uudestaan.
Sisältä otetaan vielä tuo väliseinä pois.
Väliseinän kohdalle tulee nosturi. Autot on noin päin säilytyksessä mutta nosturilla touhutessa auto on 90 astetta toisin päin. Eli tallin suuntaisesti.
Nosturi alueen ulkopuolelle tein varastoparven.

Tietysti nuo hyllyt yms. ovat väliaikaisia. Hommia ja raha reikiä vielä piisaa. Loppu lattian valu, eristykset, sisäverhous, sähkötyöt, valaistus, nosturi.......
Mutta jotenkin tuntuu että syksyllä vois olla varsin valmiina. Tosin rahat saattaa loppua. Tai äijästä virta. Tai ehkä kesä on liian kuuma tai sateinen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Näyttää tulevan varsin asialliset harrastustilat!

Meikäläisen on pärjättävä yhden auton tallilla mutta parempi sekin kun ei mitään. Pihan rumistukseksi jää sitten kylläkin kaksi projektiautoa, asuntovaunu ja käyttöauto (tonen käyttöauto saa lähteä). Tarttis keksiä jotain.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Valtava peräkärryllinen törkyä vanhan kellarin ja ulkohuussin alta. Nyt on puhtaalla betonilla. Hiekkaa, eristeet ja valu. Helppo jutta. Mutta nosturin kohta ei täytä nosturin vaatimuksia. Pitänee selvitellä ja piikkailla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Nosturiksi olen kaavaillut tätä. Tietysti kommentit ko.nosturistakin kiinnostaa. Mutta yritän saada huojennusta sydämelle.
Eli nosturin kiinnittämiseen olisi kiva saada ajatuksia.
Nosturi painaa n.700kg. Lattiavaatimus on +20cm betonia. Tolpat tulee 10*kiila-ankkurit, alalätkät on kokoa 38cm*52cm
Nykyinen lattia. Nähtävästi nuo tilat olleet alkujaan rossipohjaisia. Alimpana on vanha betonilattia n.7cm. Siinä hiekka, styroxi ja "uusi" lattia n.7cm. Tuo välissä oleva antura tuntuu heiveröiseltä, oli vanhan väliseinän anturina. Ainakin onnistuin heiluttamaan sitä rautakangella. Ajattelin porata vanhaan lattiaan ,pitkiä, kiila-ankkureita jotka sitoisivat uuden valun vanhaan lattiaan. Raudoitusta lisää ja valu uuden lattian pintaan asti. Uuden lattian raudoitukset olen onnistunut säilyttämään joten uusi valu tulisi kiinnittymään myös "uuteen" lattiaan. Tuolloin valun paksuudeksi tulisi vanhalattia+n.20cm uutta valua. Eli kuvassa näkyvä koko kolo täyttyisi betonilla. Ja tuonne anturin toiselle puolelle myös tulisi sama systeemi. Tosin ajattelin pienempää aukkoa.
Anturin piikkausta en vielä kokeillut. Joko sen jättää paikoilleen: poraa läpi reiät joista harjateräkset tai käyttää kiila-ankkureita jotta rakenteesta tulisi yhtenäinen. Tuolloin voisin piikata "uuden" lattian reunaa pois niin että saisin raudan ja betonin valettua noiden lätkien välille. Tavallaan tuon anturin viereen toinen anturi joka tukisi valuvahvennuksia toisiinsa.
Tai sitten piikkaan anturin yläosan pois jolloin saan lattian yläpinnnan raudoitettua yhteen. Tai sitten koko anturipois.
Oven puolella on lisäksi tuo kynnysvalu joka on todella vahva ja siihen tämän uuden valun liitettyä. Seinän puolella ei tuollaista ole käytettävissä.
Kuinka suureksi tekisitte uuden valun. Eli kuinka isot aukot täytyy piikata. Uskaltaako tehdä kahtena erillisenä laattana, vai yhdistääkö betonikaistaleella vai jopa piikaten koko tolppien välin pois?
Nosturin varrethan tahtovat kaatua toisiaan päin ja auton painopisteestä riippuen eteen tai taaksekkin päin.
Lisäksi ollut ajatus että voisihan tuota tukea myös ulkoisin raudoin. Niitä voisi laittaa ja tallin käyttöä ne eivät haittaisin mitenkään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Homma jatkunut. Ihan aktiivisesti vaikka nopeammathan ois jo tehneet valmiiksi ja nauttisivat terassikeleistä.
Nosturin pohjat. Eli sain nosturin mitat ja ajattelin että vedän valuun 20mm 8.8 kierretangot. Tein sabluunat mittoihin ja nyt pitäisi saada nuo just kohdilleen. Nosturissa on 22mm reiät kiinnityksiin joten mitoituksen pitäisi olla juuri kohdillaan. Mutta onko tuo ihan liian vaikea ja riskaabeli yritys. Olisiko tasainen lattia ja 20mm kiilapultit järkevämpi ratkaisu?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Olisiko tasainen lattia ja 20mm kiilapultit järkevämpi ratkaisu?
Melkein väittäisin näin. Tällä tavalla olen kiinnittänyt kaksi nosturia, ja hienosti on sujunut. Helppoa ja tehokasta.

Paitsi että molemmilla kerroilla on pora osunut lattilämmitys vesiputkeen, mutta tämä on johtunut epätarkoista putkipiirrustuksista :mrgreen:

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Tai teet sen valun ja laitat jälkeenpäin ne kierretangot ankkurointimassalla kiinni.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Tee pahvista sabluuna missä on ne kiinnityspulttien reiät. Näin saat kierretangot valuun varmasti kohdilleen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tein tarkan sabluunan 21mm vahvasta lastulevystä. Hmm...itse olin ajatellut tehdä tuosta jo valmiiksi raudoituksiin hitsatun hässäkän mutta jos painais sen sitten vasta kun ko.kohta on valettu. Kauankos sitten pystyy ähräämään sitä kohdilleen? Tietysti jotain pitää olla että ei lähde muttereiden kanssa pyörimään tai pullahda ulos.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nosturin paikalleen nostaminen voi olla aika hankalaa, kun on pinnat pystyssä. Kiila-ankkureissa on se hyvä puoli että ne voi lyödä paikalleen kun nosturi on jo kohdallaan.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Mitä on joskus betoniin tullut töissä kiinnitettyä, niin tein juuri niinkuin Epezi sanoi.

Kiila-ankkurit (siis sellaiset lyötävät pultit) on kätevät. Senkun poraa hiltillä reiät betoniin ja lyö pultit paikalleen. Ei tarvi nostella tosiaan nosturia yli ja ei väänny valaessa vinoon ja saa varmasti kohdalleen. Jos laippa on tarpeeksi iso, niin voi periaatteessa mallata nostimen paikalleen ja porata reiän läpi betoniin ja lyödä ne ankkurit paikalleen ja vetää mutterit kiinni.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Täytynee tehdä noin. Jos ja kun on suuri vaara että nuo kierretangot ei mene kohdilleen niin sitten on homma aikas vaikee kun pultit muutaman millin väärässä. Vois tietty sen verran katsoa että ei laita pahimpia raudoituksia noihin pulttien kohdille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos vanhaa ja uutta laattaa haluaa naittaa keskenään niin esim 8mm reikiä ja niin harjateräksen pätkät ja vääntää päät lattian suuntaan ja verkko päälle. Sama myös styroksin päällä olevan laatan kylkeen.
Veikkaan myös, että helpompi valun jälkeen porata reiät kiila- tai lyöntiankkureille.

Vastaa Viestiin