alustaa 33:seen
Valvoja: Moderators
alustaa 33:seen
No niin, nyt se meikäläisen lotja liikkuu taas . Eli kun kytkin rempasta selvittiin, lämppäri, keskulukitus ja tööttikin saatiin kuntoo. Nyt menee tietty kaasuvaijeri uusiks tai voihan sitä nyt käyttää köyhän miehen cruise controllina.. No anyway, toinen etuiskari vuotaa ja ois muutenkin tarkotus vaihtaa noita puslia sun muita, niin mitäs olette mieltä mistä saa parasta hintalaatusuhdetta olevaa varaosaa. Olen kauhistellut noita iskareiden hintoja ja muistankin joskus löytäneeni Hollantilaisen saitin jossa niitä myytiin hiukka edukkaammin, mutta missäköhän se oli? Vinkkejä? Ideoita?
Olis myös katsastus tiedossa tossa parin viikon päästä. Oisko kertoo mitään hyvää paikkaa, missä vois säädättää ja mittauttaa päästöt kohdalleen?
Eipä kummempia, hyvää kevättä vaan kaikille!
-Boxer33
Olis myös katsastus tiedossa tossa parin viikon päästä. Oisko kertoo mitään hyvää paikkaa, missä vois säädättää ja mittauttaa päästöt kohdalleen?
Eipä kummempia, hyvää kevättä vaan kaikille!
-Boxer33
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Powerflexit Muukkoselta oliko 260e, konin keltaiset + eibachin jouset 889e en vaan perhana muista mistä. Luulisi pysyvän tiellä sen jälkeen
Mun päästöjä ruuvaili yks tuttu ja aina meni läpi. Kait se riittää että löydät päästömittauslaitteen ja jonkun joka ymmärtää jostain jotain, luulisi joka toisella huoltiksella onnistuvan?
Mun päästöjä ruuvaili yks tuttu ja aina meni läpi. Kait se riittää että löydät päästömittauslaitteen ja jonkun joka ymmärtää jostain jotain, luulisi joka toisella huoltiksella onnistuvan?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Voi kun olisikin noin helppoa... Mun 33:ssani oli autosähköputiikin mielestä jotain fataalia mekaanista vikaa kun eivät saaneet päästöjä kohdalleen. Vaan "takapihaspesialisti" löysi vian hyvinkin nopeasti: Niinkin normaali juttu kuin viallinen bensanpaineensäädin. Tutkiminen taisi maksaa vitosen.Rolle kirjoitti:Mun päästöjä ruuvaili yks tuttu ja aina meni läpi. Kait se riittää että löydät päästömittauslaitteen ja jonkun joka ymmärtää jostain jotain, luulisi joka toisella huoltiksella onnistuvan?
On se kumma että mikään ulkopuolisella teetetty homma ei tunnu onnistuvan, ainakaan ensimmäisellä kerralla Ei sillä että kaikki menisi itseltäkään heti putkeen, mutta silloin ei ainakaan voi syyttää muita kuin itseä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos sulla on se mun vanha musta 16V niin joka vuosi oli jotain päästöjen kanssa. Ekana vuonna lambda vaihtoon ja viime kesänä siitä ruuvattiin jotain ilmamäärään liittyvää, en muista enkä tiedä tarkemminErik kirjoitti:PS Rolle: kukakohan se säätäjä oli...? Nimim. päästöt 100*yli sallitun ;-\
Se kannattaa muistaa että päästöt menee helpoiten kohilleen reippaasti yli 2500 kierroksen. Muistaakseni mentiin jopa yli 4000rpm ennenkuin alkoi näyttämään siedettävää.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Yleisesti katalysaattori malleista.Palotapahtumahan on sinänsä ihan samanlainen,mutta lambda-anturilla pyritään pitämään seos sellaisena että katalysaattorin lämpötila ja poltettava seos olisi oikea.Osalla korjaamoilla on sellainen väärä käsitys että jos pakokaasuanalysaattori näyttää että lambda ei ole 0.97-1.03 niin lambda on rikki.Mutta läheskään aina niin ei ole.Esim katalysaattorin rikkoutuminen muuttaa arvoa,samoin "tuprautteleva" kone,väärä lämpötilaanturin toiminta.Lambda toimiessaan antaa säännöllistä aaltomaista käyrää.Sen vai todeta joko oskiloskoopilla tai autoon kytkettävällä testerillä.Yleismittarit ovat liian hitaita.
Jos tuo "100*" tarkoittaa että päästöt on 100kertaa yli sallitun niin ensiksi tutkimuksiin moottorin peruskunto,sytytys ja sen ajoitus,kokonais ennakko jakopäässä,lämpöanturit.Sitten kurkkaisin katalysaattoriin että "hunajakenno" on kokonaan ehjä.Nuo kaikki voi tarkistaa itse.Jos vikaa ei löydy niin viedä jollekkin speciaali miehelle.Esim autosähköasentajalle, varmasti tuntihinta hirvittää mutta pätevä kaveri löytää vian sähköpuolelta tunnissa enempää siihen ei saa mennä.Käytännössä sille jää lambdan,ilmamäärä mittarin ja sytytyksen katsominen oskiloskoopilla.Oikeastaan ohjauslaite on ainut jonka joskus joutuu "kokeeksi" vaihtamaan.Mutta ainakin meillä on onnistunut että saa ajoon viikoksi ja jos vika jatkuu niin laitetaan vanha takaisin ja tutkiminen jatkuu.Ihan uusimmat ovat tuossa suhteessa huonompia ku niihin syötetään käynnistyksen estot,kilometrit,osa tunnistaa auton muut komponentit ja sen jälkeen ku ohjelmoitu yhteen autoon niin sitä ei saa toiseen autoon toimimaan.
Minulla on mahdollisuus lainata suomenkielistä boxi kirjaa jossa on mittasuureet ohjauslaitteen päästä ja siinä on myös "kaikki" Alfat 75 lähtien.Eli jos on tarvetta niin vois yrittää tänne jotenkin kopsata...
Jos tuo "100*" tarkoittaa että päästöt on 100kertaa yli sallitun niin ensiksi tutkimuksiin moottorin peruskunto,sytytys ja sen ajoitus,kokonais ennakko jakopäässä,lämpöanturit.Sitten kurkkaisin katalysaattoriin että "hunajakenno" on kokonaan ehjä.Nuo kaikki voi tarkistaa itse.Jos vikaa ei löydy niin viedä jollekkin speciaali miehelle.Esim autosähköasentajalle, varmasti tuntihinta hirvittää mutta pätevä kaveri löytää vian sähköpuolelta tunnissa enempää siihen ei saa mennä.Käytännössä sille jää lambdan,ilmamäärä mittarin ja sytytyksen katsominen oskiloskoopilla.Oikeastaan ohjauslaite on ainut jonka joskus joutuu "kokeeksi" vaihtamaan.Mutta ainakin meillä on onnistunut että saa ajoon viikoksi ja jos vika jatkuu niin laitetaan vanha takaisin ja tutkiminen jatkuu.Ihan uusimmat ovat tuossa suhteessa huonompia ku niihin syötetään käynnistyksen estot,kilometrit,osa tunnistaa auton muut komponentit ja sen jälkeen ku ohjelmoitu yhteen autoon niin sitä ei saa toiseen autoon toimimaan.
Minulla on mahdollisuus lainata suomenkielistä boxi kirjaa jossa on mittasuureet ohjauslaitteen päästä ja siinä on myös "kaikki" Alfat 75 lähtien.Eli jos on tarvetta niin vois yrittää tänne jotenkin kopsata...
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 11 Touko 2003, 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Löytyisikö 75 Turbon LE-jetin sytkäboksin signaaleita? Ei nimittäin saatu kipinää ulos broidin Alfasta, boksi ei näytä lähettävän mitään. Vianetsintään pitäisi tietää mitä kaikkea siihen purkkiin pitäisi mennä sisään. Tötsä oli kyllä pahaenteisen näköisesti avattu, liekö sitten tosiaan rikki...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Minulla on mahdollisuus lainata suomenkielistä boxi kirjaa jossa on mittasuureet ohjauslaitteen päästä ja siinä on myös "kaikki" Alfat 75 lähtien.Eli jos on tarvetta niin vois yrittää tänne jotenkin kopsata...
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noissa 33 16v, GTV jne. värkeissähän on yhteistä se, että kaikkien ruokailusta huolehtii Motronic. Versiot ovat kyllä erilaisia, mutta voisiko liittimien nastajärjestys olla kuitenkin sama?
75 1.8 i.e.:ssä lienee suunnilleen sama LE2-Jetronic kuin Turbossakin, mutta ei kai sen kaavio voi suoraan käydä? Turbossahan on kuitenkin mm. ahtopaineensäätöventtiili ja nakutuksentunnistin, joita vaparissa ei ole. Luulisi kuitenkin, että 1.8 i.e.:n kaavioilla saisi selville kaikki sytkän toiminnan kannalta elintärkeät tulosignaalit.
75 1.8 i.e.:ssä lienee suunnilleen sama LE2-Jetronic kuin Turbossakin, mutta ei kai sen kaavio voi suoraan käydä? Turbossahan on kuitenkin mm. ahtopaineensäätöventtiili ja nakutuksentunnistin, joita vaparissa ei ole. Luulisi kuitenkin, että 1.8 i.e.:n kaavioilla saisi selville kaikki sytkän toiminnan kannalta elintärkeät tulosignaalit.
- Epäkelpokeräilijä -
Lieneekö tästä apua: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/docs ... talian.pdf Ainakin sivulta 29 löytyy jotain kytkentäkaavioita. Tuohan on italiankielinen, mutta siihen auttaa: http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr
Löytyyhän tuolta nuo muutkin turbon huolto-oppaat(joissa oli myöskin joitain sähkökaavioita) vaikkaan ei englanninkielisinä. Siis täältä: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/technical2.html
Petri
Löytyyhän tuolta nuo muutkin turbon huolto-oppaat(joissa oli myöskin joitain sähkökaavioita) vaikkaan ei englanninkielisinä. Siis täältä: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/technical2.html
Petri
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kytkentäkaaviot on omastakin takaa mutta niiden lisäksi tuosta manuaalista näyttäisi löytyvän kaikenlaisia ruiskun tarvitsemia signaaleja. Vähän vaan pelkään, että tekniikan italian kääntäminen voi olla tekemätön paikka, oma sanavarasto kun käsittää lähinnä lausahdukset 'Ciao! Ricambi originali!'. Kiitos kuitenkin.
Kaikkein eniten asiaa auttaisi varmaan, jos jostain kivenkolosta löytyisi LE2-jetin yleiset toimintavaatimukset ja vianhakuohjeet. Kytkiksien perusteella tiedän kyllä, minkä johdon pitäisi mennä mihinkin rekkulaan, mutta esmes sytkä- ja ruiskupurkkien välisten johtojen signaaleista ei ole harmainta hajua. Tarvitsisin siis tietoa siitä, mitä pulssia mihinkin nastaan pitäisi tulla että sytytysmoduuli suostuu generoimaan kipinää.
Kaikkein eniten asiaa auttaisi varmaan, jos jostain kivenkolosta löytyisi LE2-jetin yleiset toimintavaatimukset ja vianhakuohjeet. Kytkiksien perusteella tiedän kyllä, minkä johdon pitäisi mennä mihinkin rekkulaan, mutta esmes sytkä- ja ruiskupurkkien välisten johtojen signaaleista ei ole harmainta hajua. Tarvitsisin siis tietoa siitä, mitä pulssia mihinkin nastaan pitäisi tulla että sytytysmoduuli suostuu generoimaan kipinää.
- Epäkelpokeräilijä -
Oisko noista mitään apua Scuderia:
http://perso.wanadoo.fr/nyf/ecu.htm
http://www.carsoft.ru/avtorepair/ecm/6.html
http://www.autodealer.ru/apedia/ebu.php
Tossa viimeisessä linkissä on lista missä on mikäkin ruisku. Sen mukaan turbo uunossa olisi LE2-jetronic
http://perso.wanadoo.fr/nyf/ecu.htm
http://www.carsoft.ru/avtorepair/ecm/6.html
http://www.autodealer.ru/apedia/ebu.php
Tossa viimeisessä linkissä on lista missä on mikäkin ruisku. Sen mukaan turbo uunossa olisi LE2-jetronic
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Erikoinen juttu, mielestäni noilla kaikilla sivuilla on esitelty vain yksi ECU, ja 75 Turbossa on omat purkit sytkälle ja ruiskulle. Näyttää ihan siltä kuin sekä pösö- että venäläisellä sivulla olisi käsitelty pelkästään ruiskun ECUa. Täytyy vielä tarkistaa että se ruikkari tosiaan oli LE2.
Kiitosta vaan, noiden pösöpalstan skemojen perusteella voi vaikka rakentaa oman ruisku-ECUn
Kiitosta vaan, noiden pösöpalstan skemojen perusteella voi vaikka rakentaa oman ruisku-ECUn
- Epäkelpokeräilijä -