156 JTS lämmöt
Valvoja: Moderators
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
156 JTS lämmöt
Kuninka korkeelle noi lämmöt pitäis nousta minun autossa 70-75 astetta onko normaalia?, minulla uus termostaatti paketissa, onko hankala vaihtaa...ei ole auto suomessa viellä niin ei voi itte katsoa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
kauaan se ei 90 viihdy, vaan tipahtaa taajamaajossa hyvinkin äkkiä juuri tasolle ~75, eli kannataa katsoa sellainen 8-10km lenkki, jos silti alle 90, niin sitten termaria vaihtamaan.
On 2 (tai 3:lla) pultilla kiinni, alapuolella oleva pultti on vähän piilossa, mutta muuten ihan peruskauraa
On 2 (tai 3:lla) pultilla kiinni, alapuolella oleva pultti on vähän piilossa, mutta muuten ihan peruskauraa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Tässä kun tämä talvi on alkanut oikeen toden teolla niin noi lämmöt ei ole oikeen tahtoneet nousta kunnolla. Kojetaulun lämpömittari on mulla aina näyttänyt noin 20 astetta liian vähän (ei viissiny DA vaihtaa takuuseen). Tutkiskelin asiaa tossa ajossa OBD-testerin kanssa jolla näkee tarkemmin anturin lämpötilan. Termari aukeaa jo 72 asteessa ja sen vielä totesin konehuoneesta, koska silloin syyläliin menevä putki lämpeni. Ajossa lämmöt asettuvat 70 asteen kohdalle. Tuli meileen, että voiko termostaattin jousi "löystyä" siten, että se aukeaa liian matalalla lämpötilalla vai mikä mahtaa olla. Termostaatti ei kuitenkaan ole perinteisessä aina auki asennossa. Aika umpinaiselta se paketti näyttää, mutta mahtaisiko motissa olla jotain säätöä millä sitä saisi kiristettyä?
No kaipa se palikka menee vaihtoon niin tarkenee paremmin...
Mahtaako noita JTS:n termostaatteja saada muualta kun Heikalta?
Onko vinkkejä?
No kaipa se palikka menee vaihtoon niin tarkenee paremmin...
Mahtaako noita JTS:n termostaatteja saada muualta kun Heikalta?
Onko vinkkejä?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Rikkinäinen termari ei välttämättä nosta kesälläkään lämpöjä TARPEEKSI korkealle, tai sitten se keittää kesät talvetRolle kirjoitti:Jos nousee yli 70 ok, jos jää matka-ajossa alle kannattaa vaihtaa. Tuntuu olevan aika hyvä nyrkkisääntö. Rikkinäinen termarihan nostaisi kesällä lämmöt liian korkealle, joten eiköhän se kunnossa.

Kyllä koneen lämpöjen pitää nousta 90 asteeseen ja sen lämpötilamittarin pitää enemmän tai vähemmän osoittaa sitä kokoajan matka-ajossa.
V-mäisintä tuossa termarin vaihdossa lienee nesteiden talteenotto ja ne italian insinöörin klemmarit. Itse vaihdoin perinteisiä ruuvimeisselillä kirittäviä letkuklemmareita ahtaimpiin paikkoihin, kunnon klemmari pihdit kun maksaa vähintään 30€ ja noita perinteisiä klemmareita saa sillä rahalla jo pariin kolmeen alfaan joka letkuun...
Uusi termari neljäkymppiä, suosittelen.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tämäkin riippuu ihan termarin lämpöarvosta. Alfoissa aika monissa taitaa olla 83 asteinen termari (ainakin vanhemmissa) eikä ne lämmöt siitä yli nouse matka-ajossa niin kesällä kuin talvellakaan. Liikennevaloissa seisominen sitten erikseen.pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä koneen lämpöjen pitää nousta 90 asteeseen ja sen lämpötilamittarin pitää enemmän tai vähemmän osoittaa sitä kokoajan matka-ajossa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Joo niin olin asennoitunut että termostaatti menee vaihtoon. Ajattelin vaan onko joku keksiny jotain muuta menetelmää, mutta aika turha tuohon on mitään virityksiä väsäillä.
Onkos jollain tietoa meneekö tuo Motonetin 30-6378 termari myös jts:ään? Heikan sivujen kuvan puolesta jts:n termari on kovin saman näköinen kun ts-koneiden termostaatti anturilla, mutta osanumero on kyllä eri.
Onkos jollain tietoa meneekö tuo Motonetin 30-6378 termari myös jts:ään? Heikan sivujen kuvan puolesta jts:n termari on kovin saman näköinen kun ts-koneiden termostaatti anturilla, mutta osanumero on kyllä eri.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Heikan myymissä kai lämpötilaanturi, motonetin ei.
Ostin motonetista, ei ollut anturia.
Tuo heikan vois kannattaa, jos anturi.
Siis osa 672?
Noilla heikan voi olla vaan eri valmistajakin?
Olisko anturissa eroo?
Ostin motonetista, ei ollut anturia.
Tuo heikan vois kannattaa, jos anturi.
Siis osa 672?
Noilla heikan voi olla vaan eri valmistajakin?
Olisko anturissa eroo?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Joo tuli viimeviikolla haettua sitten Motonetistä termostaatti ja viikonloppuna laitettua paikoilleen. Kyllä se ihan JTS:äänkin näytti sopivan vaikkei siitä mitään mainintaa ollutkaan ja lämpötila-anturia ei ollut, mutta tiiviste lohkoa vasten oli. Tuli sitten ajeltua jonkin verran obd-testeri kiinni samalla seuraten läpöjä. Ennen aukes termari 72 asteessa vaikka vakion pitäisi ymmärtääkseni olla 77 asteinen (jokatapauksessa ainka vähän tällaisiin talviin)? Tämä uusi termostaatti aukesi juuri 88 asteessa niinkuin pitikin (todettu testeriä katsomalla ja termostaatista syyläriin menevää putkea tunnustelemalla). Kyllä tuo lämpötilaero tekee ihan hyvää auton sisätilan lämpenemiselle. Lisäksi nyt sitten selvisi moottorin lämpömittarin hassu toiminta. Sen asteikko on sellainen , että lämpöjen tulisi ilmeisesti olla asteikolla 70 ja 110 asteen välillä jos asteikko olisi lineaarinen. Obd:n mukaan asteikko käyttäytyy seuraavanlaisesti:
50 astetta = noin 60 astetta
70 astetta = 82 astetta
90 astetta = 92 astetta
Ylemmäs ei lämmöt maantieajossa nousseet, mutta 110 on varmaan noin 100 astetta mikä terveen lämmön yläraja. Flekti taitaa lähteä pyörimään siinä 95 oikean asteen kohdalla.
Tämä siis selittää myös sen miksi lämpömittari sahaa kojetaulun mittarin astekolla väliä 70-90 eli lämmöt nouse 90 asteeseen ja termari aukee -> lämmöt laskee sinne 85 ja termari kiinni ->uudestaan ylöspäin...
50 astetta = noin 60 astetta
70 astetta = 82 astetta
90 astetta = 92 astetta
Ylemmäs ei lämmöt maantieajossa nousseet, mutta 110 on varmaan noin 100 astetta mikä terveen lämmön yläraja. Flekti taitaa lähteä pyörimään siinä 95 oikean asteen kohdalla.
Tämä siis selittää myös sen miksi lämpömittari sahaa kojetaulun mittarin astekolla väliä 70-90 eli lämmöt nouse 90 asteeseen ja termari aukee -> lämmöt laskee sinne 85 ja termari kiinni ->uudestaan ylöspäin...