Keulasta valot pimeenä, takana toimii?!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Keulasta valot pimeenä, takana toimii?!

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Olisko jotain vikaa havaittavissa, jos ajovalot, pitkät, parkkivalot ja etupään vilkut on pimeenä, mutta takana toimii vilkut ja parkit ja takavalot?

Kokeilen vaihtaa kaikki valoihin liittyvät releet, koska sulakkeet ovat kunnossa. Olisko jollain kokemuksen syvää rintaääntä pistää, vai onko kukaan koskaan kuullut moisesta viasta?

Auto on tuttu ja turvallinen 155 2.5 V6 -92.

Kaikki vastaukset otetaan kiitollisuudella ja kunnioituksella vastaan.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Olisiko jokin liitin auennut tai valojen miinusjohdin irronnut/katkennut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mahtaako olla samantyypinen vika kuin 156:issa.
Itsellä kyllä vilkut ja parkit toimivat. Sopivasti liitiintä vääntämällä nekin kyllä saa katoamaan.
Eli siis monitoimikytkin tai sen liitin.

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Elikkä monitoimikytkin on siis vilkku/valoviiksi ratin juuuressa kiinni? Pitää tarkistaa sekin, mutta en usko että siinä olisi, koska valot eivät edes välähdä vaikka kääntelisi kuinka ja esim. hätävilkut eivät toimi edessä ja kojelauta näyttää että valot olisivat päällä. Polttimot menee suraavaksi syyniin ja vaihdan ne releet tänään. Katsotaan vielä sen lisäksi tuleeko polttimoille virtaa. Palaan asiaan.

Edelleen saa vinkata jos on ideoita.

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Releet ok,
Sulakkeet ok,
polttimot ok.
Piuhat?

Mihin meni etuvalot?! Yhyy!

Tietäiskö kukaan helsinginseudun (~20km) parasta paikkaa, jossa saisi etuvalot tahi muut sähköviat kondikseen hyvällä tai edes kohtuullisella hinta/laatu suhteella?

Ja jos joku keksii missä vika ennen sitä, niin kertokaatten. Kits.

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Katsoin vielä varmuudeksi sen viiksen toiminnan ja aukasin ratin kotelon ja tökin kaikki liittimet paikoilleen ja varmistin kaiken mahdollisen, eikä auttanut.

Nyt sit vaan huoltoja miettimään.
prkl.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sitten yleismittari kouraan ja katsomaan missä se 12V jää matkalle?
VMP

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

g-sus kirjoitti:Katsoin vielä varmuudeksi sen viiksen toiminnan ja aukasin ratin kotelon ja tökin kaikki liittimet paikoilleen ja varmistin kaiken mahdollisen, eikä auttanut.

Nyt sit vaan huoltoja miettimään.
prkl.
Se viiksen toiminan voi mahdollisesti myös 155 tarkistaa parilla hyppylangalla. Jos toimii niin vika viiksessä, jos ei niin sitten muualla.
Mittaa mihin tulee virta (ainakin kahteen pitäisi tulla?) ja yhdistää niitä mykkiin liittimiin.

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Se on ku vaan osaisi, niin katsoisin hyppylangalla, mutta jos tökkään vahingossa oikosulun plussan ja miinuksen välille, ni ei hyvä heilu. yleismittarikin hukkui johonkin ja kaikki on ihan pielessä. Seuraavan palkan jälkeen tod. näk. huoltoon (taas).

Mutta kiitoksia neuvoista (taas).

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

156:ssa taisi olla liitiin näin:
ylhäältä alas päin (värejä en muista)

+ parkit
- parkit
+ ajovalot
- lyhyet
- pitkät

ja muutama tyhjä aukko välissä. eli johto plussasta miinukseen.
ajovaloilla pitkät rosvolla tai sellaisella haaroittavalla liittimellä.
Toki voi vain kokeilla johdon pätkällä nopeasti.

sulakkeen saattaa polttaa, jos parkista ottaa molemmille ajovaloille?? en muista sulakkeiden kokoja.

itse kokeilin + ja - liittimet kaikki keskenään ja sulakkeet eivät palaneet.

Ja 155 voi olla erilainen liitin. 5e saa jo jonkinlaisen mittarin.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Keulasta valot pimeenä, takana toimii?!

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

g-sus kirjoitti:Olisko jotain vikaa havaittavissa, jos ajovalot, pitkät, parkkivalot ja etupään vilkut on pimeenä, mutta takana toimii vilkut ja parkit ja takavalot?

Kokeilen vaihtaa kaikki valoihin liittyvät releet, koska sulakkeet ovat kunnossa. Olisko jollain kokemuksen syvää rintaääntä pistää, vai onko kukaan koskaan kuullut moisesta viasta?
En ole kuullut moisesta viasta ennen, mutta arvaanpa minäkin: Selailin tuota venäläiseltä nettisivustolta impattua pdf-korjausmanuaalia, josta valitettavasti uupuu muutama tämän asian kannalta kriittinen sivu. Sen verran heikoista skannauksista saa selvää, että ainakin yhteen sulaketaulun takana olevaan liittimeen on ympätty melkein koko takapään valoarsenaali, joten voisi kuvitella, että toisessa moninapaliittimessä olisi etupään valaistuksen kytkennät. Voisikohan siis sulaketaulun takaa olla yksi liitin löyhässä tai kokonaan irti paikaltaan? Sulaketaulun taakse voisi onnistua vilkuilemaan hammaslääkärityyliin peilin ja taskulampun avulla ilman että sitä tarvitsee irroittaa yläpään saranoinnista.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

jos kaikki etuvalot pimeenä.
Olisko rotta jyrsinyt johtosarjan.
Tuskin, joten runkoon menevä johto irti.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuo TeroV:n vinkki tuntuisi olevan asiaa. Sulakerasia on helppo irroittaa niistä yläsaranoista, jolloin pääsee paremmin katsomaan sinne taakse.
Etuvalojen maadoitus on kummallakin puolella lokasuojien lähettyvillä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kummallakin puolella oma maadoitus? jos kummankin puolen valot pimeänä, niin se tuskin on maadotus vika, mutta kannataahan tuo kokeilla!

Pääsetkö käsiksi yleismittariin? mittaa jännite akun + navasta ja lampun (ajovalo mielelään, helpoin) + liittimiestä kun valot on päällä 0-1v OK, akkujännite ( ~ 12v) jostain pääsee maihin, tai johto/rele/sulake/viiksi vikaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulasta valot pimeenä, takana toimii?!

Viesti Kirjoittaja g-sus »

TeroV. kirjoitti:
En ole kuullut moisesta viasta ennen, mutta arvaanpa minäkin: Selailin tuota venäläiseltä nettisivustolta impattua pdf-korjausmanuaalia, josta valitettavasti uupuu muutama tämän asian kannalta kriittinen sivu. Sen verran heikoista skannauksista saa selvää, että ainakin yhteen sulaketaulun takana olevaan liittimeen on ympätty melkein koko takapään valoarsenaali, joten voisi kuvitella, että toisessa moninapaliittimessä olisi etupään valaistuksen kytkennät. Voisikohan siis sulaketaulun takaa olla yksi liitin löyhässä tai kokonaan irti paikaltaan? Sulaketaulun taakse voisi onnistua vilkuilemaan hammaslääkärityyliin peilin ja taskulampun avulla ilman että sitä tarvitsee irroittaa yläpään saranoinnista.
Joo, huomasin sulaketaulun tulevan kiikkusaranoilla alas, mutta todella ahdasta olisi kurkkia sen taakse. Irtoaa väkivallalla ja pitää katsoa tarkemmin. Myös maadoituksen katselen uudestaan. Kiitos vinkistä!

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

vihdoin ja viimein

Viesti Kirjoittaja g-sus »

Valot toimivat!!

Valoviiksi on vaihdettu, ei vaikutusta.

Sen sijaan sulaketaulun takana oli yksi rivi/napaliitin irti, joka löytyi mittaamalla.

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja mielenkiinnosta!

Vastaa Viestiin