156 v6 1998 automaatti-ilmastointi
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
156 v6 1998 automaatti-ilmastointi
Mistä etsiä vikaa, kun ilmastoinnin sisätuuletin pyrkii hyytymään? Manuaalilla pyörii 4 nopeudella n. 3 -6 min. normaalisti, sitten pyöriminen hidastuu, kunnes pysähtyy kokonaan, tai jää nakuttamaan.
Hetken kun pitää säädintä 0-asennossa, niin taas toimii.Kolmos nopeus toimii pidempään, samoin auto-asenossa. Tosin siinä ei juuri nopeaa nopeutta pidemmäksi aikaa tulekkaan. Sisäilmansuodatin on nyt vaihdettu. Se olikin melko tukossa. Olisko vika nopeudensäätöpalikassa, siellä jossain puhallinmoottorin vieressä?
Hetken kun pitää säädintä 0-asennossa, niin taas toimii.Kolmos nopeus toimii pidempään, samoin auto-asenossa. Tosin siinä ei juuri nopeaa nopeutta pidemmäksi aikaa tulekkaan. Sisäilmansuodatin on nyt vaihdettu. Se olikin melko tukossa. Olisko vika nopeudensäätöpalikassa, siellä jossain puhallinmoottorin vieressä?
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Itseasiassa kun oireilu alkoi, tarkastin sisäilman suodattimen. Se oli aivan tukossa! Hain uuden motonetista ja tuntui vähänaikaa siltä, että puhallin toimisi. Mutta sitten oireilu vain paheni. Löytyykö se esivastus jostain puhaltimen läheltä helposti? Pitänee huomenna alentua apumiehen jalkatilaan kyykistelemään.sansse kirjoitti:puhallin moottorin esivastus??? voisi olla jonkinsortin vastus/kosketushäikkä. myös tuo että sisäilman suodatin on tukossa voi saada esivastuksen kuumenemaan liikaa sillä puhaltimen ilmavirta jäähdyttää sitä... oletko koittanut tapahtuuko sama sisäkierrolla
Tuo vastuspaketti tai mikä lienee löytyy sieltä puhaltimen vasemmalta puolelta. Soikea palikka, jossa on muistaakseni kaksi johtonippua, ohuempi ja paksumpi. Pienillä muistaakseni noin 5 mm pultinkantaruuveilla (tai mitä lienee oikealta nimeltään) kiinni. Palikan kun irrottaa niin paljastuu iso alumiinirivasto, joka on tuolla ilmakanavassa jäähtymässä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Olisko kellään tietoa tuosta morkulasta, sillä vika lienee siinä.Terzius kirjoitti:Tuo vastuspaketti tai mikä lienee löytyy sieltä puhaltimen vasemmalta puolelta. Soikea palikka, jossa on muistaakseni kaksi johtonippua, ohuempi ja paksumpi. Pienillä muistaakseni noin 5 mm pultinkantaruuveilla (tai mitä lienee oikealta nimeltään) kiinni. Palikan kun irrottaa niin paljastuu iso alumiinirivasto, joka on tuolla ilmakanavassa jäähtymässä.
Käykö esim. 2002 vuosimallin osa tuohon 1998 malliin? Kummassakin on automaatti-ilmastointi. Tieto olisi tarpeen, jotta voisin tilata ko. osan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vika on nyt seuraavanlainen:pjotrthegreat kirjoitti:Jos toimii täydellä puhallus teholla normaalisti ja KOKO AJAN.
Silloin vika ei ole esivastuksessa. Jos taas osanopeuksilla on ongelmia, silloin voi vastuksessa olla vikaa...
Nopein nopeus lähtee toimimaan, mutta jo minuutin parin päästä nopeus alkaa hyytymään. Pienenee ikään kuin portaatomasti, kunnes pysähtyy tai jää pyörimään äärimmäisen hitaasti ja samalla pitää puputtavaa ääntä. Tuon saman se tekee muillakin nopeuksilla, mutta esim. 2 ja 1 nopeudet toimivat jopa puoli tuntia. Kun tuuletin hiljenee niin nopeusvalinnan kytkin 0-asentoon hetkeksi aikaa kun valinta on käsikäytöllä saa taas tuulettimen toimimaan. Auto toiminnalla tuntuu oireilevan samoin tavoin. Silloin kun tuuletin toimii täydellä nopeudella, ei sen moottori pidä mitään ihmeellistä lisä ääntä, joten uskoisin moottorin olevan ehjä. Koska sisäilman suodatin oli aiemmin ihan tukossa, veikkaisin, että se moottorinopeuden säädin olisi tuhoutunut.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Automaatti-ilmastointi
Taydellä nopeudella puhaltimen moottorille menee virta yleensä ohi säätö vastuksen. Jos nyt moottori alkaa hyytymään vähän ajan kuluttua, voisi se kertoa, että moottorin hiilet alkavat olla loppu, onhan auto yli 10 vuotta vanha, ja sisäilma suodatin ollut tukossa, joten puhaltimen moottori pois pöydälle tarkastettavaksi. Niistä yleensä menee myös laakerit, joita ei saa uusia, joten uutta kehiin.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
rasvanäppi:Taydellä nopeudella puhaltimen moottorille menee virta yleensä ohi säätö vastuksen.
Automaatti-ilmastoinnissahan se morkula on jänniteregulaattori ja manuaalipelissä on etuvastus. Joten puhataan eri asioista?
Ok. täytyyhän se hiilipuolikin tarkistaa. On vaan selkä semmoisessa kunnossa, ettei ihan heti viitsi sinne kojelaudan alle kurkistella.
Automaatti-ilmastoinnissahan se morkula on jänniteregulaattori ja manuaalipelissä on etuvastus. Joten puhataan eri asioista?
Ok. täytyyhän se hiilipuolikin tarkistaa. On vaan selkä semmoisessa kunnossa, ettei ihan heti viitsi sinne kojelaudan alle kurkistella.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
rasvanäppi oli oikeassa.
Selkävaivaa uhmaten irroitin puhaltimen ja pyöritin sitä virtalähteellä.
Karmeeta virtaahan se alkoi nykimään.
Tarkempi tarkastelu osoitti varsinkin toisen hiilen olevan enemmän kuin loppu. Kollektorikin kulunut siihen malliin, että tilasin motonetista uuden puhaltimen. Ilmeisesti suuri virta löi sen säätöregulaattorin polvilleen.
Näistä neuvoista oli taas suuri apu. Kiitos! Ilman tälläistä foorumia ei ainakaan minulla tulisi alfan pidosta mitään.
Selkävaivaa uhmaten irroitin puhaltimen ja pyöritin sitä virtalähteellä.
Karmeeta virtaahan se alkoi nykimään.
Tarkempi tarkastelu osoitti varsinkin toisen hiilen olevan enemmän kuin loppu. Kollektorikin kulunut siihen malliin, että tilasin motonetista uuden puhaltimen. Ilmeisesti suuri virta löi sen säätöregulaattorin polvilleen.
Näistä neuvoista oli taas suuri apu. Kiitos! Ilman tälläistä foorumia ei ainakaan minulla tulisi alfan pidosta mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Ei sinänsä liity aiheeseen, ja vikahan löytyi jo.
Mutta olen samaa mieltä, että tämä palsta on
enemän kuin sata jänistä
Itse olen "säästänyt" yi 1000€ tämän palstan avulla.
No, tuskin olisin korjaamolle autoa ilman palstaakaan vienyt,
mutta olen saanut hyvää tietoa.
Vian etsiminen on joskus hankalaa, siksi monesti veikkauksia
Itse lähden siitä, että jos ei vikaa voi mihinkään osoittaa,
vaihdetaan halvin osa ensin tai katsotaan ilmaiset vaihtoehdot
Mutta olen samaa mieltä, että tämä palsta on
enemän kuin sata jänistä
Itse olen "säästänyt" yi 1000€ tämän palstan avulla.
No, tuskin olisin korjaamolle autoa ilman palstaakaan vienyt,
mutta olen saanut hyvää tietoa.
Vian etsiminen on joskus hankalaa, siksi monesti veikkauksia
Itse lähden siitä, että jos ei vikaa voi mihinkään osoittaa,
vaihdetaan halvin osa ensin tai katsotaan ilmaiset vaihtoehdot
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Uusi tuuletin paikoillaan ja ilmastointi toimii! Jännitteensäätöregulaattori ei ollut tuhoutunut. Se vaan meni nokilleen kun moottori otti rajusti virtaa.
Minulla on nyt ylimääräinen regulaattori, jos jolle kulle tulisi tarvetta.
Tuulettimen vaihto on tosi helppo homma. Vois arvioida, että "veltosta veltoon" menee noin 10 min. Paljonkohan delta on tuohon saanut aikaa kulumaan? Tuuletinkin löytyi kohtuu hintaan Motonetista.
Olen nyt helpottunut, koska luulin taas kyseessä olevan jonkun perin hankalan ja hinnakkaan vian!
Minulla on nyt ylimääräinen regulaattori, jos jolle kulle tulisi tarvetta.
Tuulettimen vaihto on tosi helppo homma. Vois arvioida, että "veltosta veltoon" menee noin 10 min. Paljonkohan delta on tuohon saanut aikaa kulumaan? Tuuletinkin löytyi kohtuu hintaan Motonetista.
Olen nyt helpottunut, koska luulin taas kyseessä olevan jonkun perin hankalan ja hinnakkaan vian!