Ostin siis hyvin varustellun 156:n tuossa muutama viikko sitten. Jäähdytysnesteitä oli vain litku paisuntasäiliön pohjalla, moottoriöljytikusta ei pystynyt selvästi sanomaan mitään, oli siinä puolen välin paikkeilla, mutta vain toisella puolella tikkua. Pakko se kuitenkin oli ottaa matkaan...

Noh, muutaman kerran vilkutti Engine oil pressure low:ta liikenneympyrässä tiukasti kääntäessä ja kerran ykkösellä rivakammin risteyksestä liikkeellelähdettäessä.
Kävi sitten 500 kilsan jälkeen ostosta Laakstenilla huollossa ja vikakoodeina luettiin P0430 (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)) ja joku ihme 225410 (oiskohan vain P2254?). Moottorissa oli öljyä vain 1,5 litraa 4,4 sijaan. Pikkuisen jänskätti, mutta ainakin öljykorkista katsottuna nokka näytti hyvältä. Sanoi, että ei välttämättä ole mitään tapahtunut, ehkä alakerrassa voi olla jotain kulumaa. Laitettiin Forte Gas Treatment tankkiin ja sitten kotiin. Ja... Ne tulpat vaihdettiin platinapäisiin mallikohtaisiin tulppiin (EDIT:)
Parikyt kilsaa ajoin, ja sitten 1. vaihteella kierrokset 6000:iin ja *piip piip* Motor System Control Failure --> Go to dealer. Vikakoodin kävi ystävällisesti lukemassa yksi foorumilainen ja niitä löytyi AlfaDiagilla P2254 (02 Bank 2 Sensor 1 Open Circuit) ja P2237 (O2 Sensor Positive Current Circuit/Open). Nollauksen jälkeen MSCF-ilmoitus tuli taas lyhyen ajon jälkeen.
Sitten kisailtiin Fiat Bravo 1.6:n kanssa (103hv / 144 Nm) ja kolmosella 80-120km/h. Tasoissa kiihtyivät, tosin Alfassa (165hv / 206 Nm) 100 kg enemmän painoa mukana. 8,6 s kesti 80-120, ja 0-100 ilman alkukierrosten nostoa ramppia alas(!) 10,5 s (2. vaihde loppuu sopivasti 98km/h:n kohdalla, joten otin 0,5 sekuntia pois mittaustuloksesta --> vastannee sitä, että ois vaihtanut manuaalisesti kolmosta sisään aikaisemmin).
Eli tällä hetkellä tehot vastaavat ilmeisesti 1.6 tessua, jos sitäkään.
Eilen sitten käytiin autoista tietävän kaverin kanssa testiajolla. Ajon jälkeen käytiin jokainen lambdan liitin läpi (4 kpl löytyi). Akun puolella olevat liittimet oli siistin näköisiä ja ne oli kiinnitetty lohkosta erilleen (kauhistelin vain niitä irtirapisevia erkkoja johtojen ympärillä…). Jäähdytysnestesäiliön puolen 4-napainen takalambdan liitin oli kiinni lohkossa sellaisella vakiokiinnikkeellä, mutta 6-napainen etulambdan liitin roikkui ilmassa kiinnittynä nippusiteella siihen toiseen lambdan liittimeen. Roikkuessaa liitin pääsi heilumaan aika holtittoman oloisesti. Liittimen lukitussalpa oli löysä ja liittimen sisusta selvästi muita hapettuneempi/likaisempi. Putsattiin se ja mitattiin, haittasivatko naarasliittimestä lähtevien johtojen liitokset (5 cm johtoja ja sitten liitetty uuden lambdan piuhat puristusholkeilla liittimen johtoihin). Ei vikaa.
Iskettiin sitten lambdat kiinni ja yritettiin MAF:ia saada irti putsaukseen, mutta liitin ei lähtenyt irti. Akun miinusnapa irti vartiksi, jos vaikka ECU säätäisi anturien arvot uusiksi. Takaisin koeajolle, eipä mitään vaikutusta mihinkään.
Huomioita koeajossa:
- alavääntöä löytyy kiitettävästi 2000-3500 rpm
- yläkierroksilla on nuhainen eli samanlainen kuin aina mun aikana ollut (siis tyyliin 10-11 s 0-100). Viittaisi siis imupuolen karstoittumiseen, tukkeutumiseen, kuristukseen (se JTS:än kiva ongelma: imupuoli karstoittuu pahasti, varsinkin, jos on käytetty löysiä öljyjä. Edellinen omistaja lisännyt huoltsikalta sitä, mitä on pyydettäessä käteen tökätty.).
- 2000 rpm:n kohdalla kierrokset pidettynä auto tuntuu nykivän (ennenkin tehnyt sitä samalla tavoin). Viittaisikohan MAF:in (onko se sama kuin ilmi?) vastuslangan likaisuuten tms.?
- lopulta 2:lla kiihdytin ylämäkeen läppä pohjassa ja meno oli todella nykivää ja takkuista.
- parkkipaikalla tyhjäkäynti oli epäsäännöllistä, melkein kone sammui välissä. Vaihdoin auton toiseen ruutuun ja kone sammui itestään merkkivalo- ja piippauskonsertin säestämänä. Vaihteiston valo vilkkui, näytössä luki muistaakseni Engine oil pressure low, switch off engine, do not proceed jne.
AlfaDiag esiin, demo ei tietenkään löytänyt vikakoodeja. FiatECUScannilla saatiin luettua. Aaargh, oli mukava lista:
Stored: (joskus aikaisemmin tullut, ei nyt?)
P0300 Misfires detected (1)
P0303 Cylinder 3 Misfire
P2254 O2S Negative Current Control Circuit/Open B251
P0155 Preheating resistance 2 above catalyst
P1670 - (Yritin ettiä: viitannee CPS = Cam Profile Switching, venttiilien muuttuvan ajoituksen juttu; onko JTS:ssä?)
Fatal: (tilanne päällä, P2237 varmaan myös ollut stored)
P2237 O2S Positive Current Control Circuit/Open B151
P1172 Mixture correction (multiplicative)
P0159 Lambda 2 signal below catalyst (slow)
P1175 Mixture 2 strength (multiplicative)
P1173 Mixture 1 strength (additive)
P1176 Mixture 2 strength (additive)
Vikakoodit otettiin ylös ja nollattiin. Sen jälkeen auto taas kävi normaalisti ilman oikkuja.
Pre cat lambda näyttivät tyhjäkäynnillä 2,3xx V ja molemmat after cat lambdat 0,001 V. Kun kaasua painoi vähäsen, vain toinen muuttui arvoon 0,040 V, toinen jäi 0,001 V:iin. Olisiko siis siinä anturissa vika?
Alfa on menossa Espoon Auto Milanoon keskiviikkona. JTS-spelialisti tulee kattomaan, mitä on vialla. Olisiko jollain kokemuksia, mitä kannattaisi vielä ennen huoltoa kokeilla?
Voipi olla, että imupuoli ja venttiilit on ihan tukossa. Selittänee tukkoisuuden korkeilla kierroksilla ja hyvän väännön matalilla. Kanavat ja venttiilit vois avauttaa ja puhdistaa sitten itse "ilmaiseksi" ja viedä takaisinlaitettavaksi huoltoon. Tosin kansi menee avaamisen jälkeen koneistukseen ja kuulemma jakohihna kannattaisi vaihtaa sitten samalla (nyt 1,5 v vanha), koska se ei tykkää irrottamista ja uudelleenasentamisesta. Näin ollet putsaus olisi edessä vasta vuoden päästä. Mutta vetääköhän tuo karstaisuus sillä välin lambdat rikki (jos labdat menee vaihtoon)?
Mitkä on alkuperäiset lambdat numeroiltaan? Heikalta löytyy Alfa 156:een 0258006190-malliset; ovatko ne alkuperäiset? Alfahuolloissa hintana on kuitenkin 200-275e (merkki NTK), joten hinta on yli tuplasti Heikan anturia kalliimpi… Ei nyt turhasta viitsisi maksaa, joten onko ehdotuksia tai tietoa lambdoista?
Kiitokset auttaneille avusta! Löytyisikö joiltakin vielä arvailuja, tietoa tai kokemusta vastaavasta tilanteesta?
EDIT: Yleisön toivomuksesta ja Ctrl+F-näppäinkomennon avittamiseksi lisätty tieto tulppien vaihdosta platinapäisiin...