Pyörän kulmien mittauslaitteet
Valvoja: Moderators
- fahlsjy
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Pyörän kulmien mittauslaitteet
Nysvääjä kun tekis harrastuksen piikkiin mielellään kaiken itse ja haluais pyörän kulmat just eikä sinnepäin.... onkos kellään kokemusta http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... c136c2&n=2 ? tolta sivulta siis laite G-4008 Trakrite ja Camber-Caster Trakrite
Olisvat ainakin ihan harraste hinnoissa vermeet. Onkos kukaan tormännyt muihin harrastehintaisiin vaihtoehtoihin?
Vai saako tällä perinteisellä menetelmällä paremman tuloksen
http://www.tunex.fi/puslat/index.htm tuolta se "camber laskuri"
Vai onko perinteinen luotilanka ja auton ympäri nysväilty lanka hässäkkä ja mauseri edelleen kova sana?
Olisvat ainakin ihan harraste hinnoissa vermeet. Onkos kukaan tormännyt muihin harrastehintaisiin vaihtoehtoihin?
Vai saako tällä perinteisellä menetelmällä paremman tuloksen
http://www.tunex.fi/puslat/index.htm tuolta se "camber laskuri"
Vai onko perinteinen luotilanka ja auton ympäri nysväilty lanka hässäkkä ja mauseri edelleen kova sana?
- fahlsjy
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, vatupassi, lankahärdelli ja mittanauha systeemiä on harrastettu 80 luvun alkupuolella kun pari autosuunnistus autoa rakentelin... Tuli kokeiltua erilaisia variaatioita ja kun silloin ei ollu kaikkitietävää nettiä niin lopputuloksetkin oli välillä aikas erikoisia.. Sain mm. aikaiseksi ohjauksen jossa kävi niin että kun tuli "tappi sladi" niin ohjaus jumittui aina ääriasentoon ja piti käydä potkimassa renkaaseen vähän apuvoimia jotta ratista pyörät taas käänty..
mielenkiintoinen ajettava kun kääntyi kyllä enemmän kun vakio mutta ääriasentoja piti varoa.. Syynähän oli tietysti nuorenmiehen innokkuus ja rajottimista tuli otettua vielä vähän enemmän tavaraa pois kun kokeneemmat neuvoi..
Yhdestä jenkistä laittelin shimmilevyjen kanssa etupyörien camberit vatupassilla mitaten ja aurauksen lankahärdellillä, kyllä siitäkin ihan ajettava tuli eikä syönyt renkaita.
Pointtinahan tässä on se että onko noista linkittämistäni mittareista korvaamaan perinteisiä vatupassi/lanka/mittanauha menetelmiä? Minkälainen niissä mahtaa olla tarkkuus? Noitahan kuitenkin markkinoidaan harrastelijoille helpottamaan mittauksia jos on tarvetta kulmia usein tarkastella. Jos noi on riittävän tarkkoja ja pistäisi mittaus tulokset aina ylös niin eikös noista pystyisi myös päättelemään esim. tukivarsien/nivelten kuntoa?
Rahan säästöähän tässä ei varsinaisesti haeta, lopputulos pitäisi varmaan kuitenkin tarkistuttaa ammattivehkeissä.
Eikä mun kokemuksen/käsityksen (mm. jutut tällä foorumilla) noissa liikkeissä kovin innokkaita olla tarkempaan kulmien nysväämiseen, auraukset kyllä hoituu mutta aikas nöyränä pitää pyydellä jos haluaa "tehtaan "arvoihin. Kesäkissakin on käynyt ihan virallisessa merkkihuollossa kulmien tarkistuksessa/säädössä eikä ihan kaikilta arvoiltaan kuitenkaan ole tehtaan toleransseissa. Selityksenä tulee: ihan hyvät/ ne voikin heittää ton verran /ei ole merkitystä / ei niitä voi säätää... ja mun mielestä kun olen altapäin kissaa tutkaillut niin säätömahdollisuuksia on runsaasti.
Voi tietysti olla niinkin että ammattimiehet on oikeassa ja mä vaan oon turhan tarkka. Tai en ole pyytänyt riittävän nätisti?(auttaisko jos antaa mekatsulle viskipullon?) Toisaalta jos nysvää ja juo sen itse

Yhdestä jenkistä laittelin shimmilevyjen kanssa etupyörien camberit vatupassilla mitaten ja aurauksen lankahärdellillä, kyllä siitäkin ihan ajettava tuli eikä syönyt renkaita.
Pointtinahan tässä on se että onko noista linkittämistäni mittareista korvaamaan perinteisiä vatupassi/lanka/mittanauha menetelmiä? Minkälainen niissä mahtaa olla tarkkuus? Noitahan kuitenkin markkinoidaan harrastelijoille helpottamaan mittauksia jos on tarvetta kulmia usein tarkastella. Jos noi on riittävän tarkkoja ja pistäisi mittaus tulokset aina ylös niin eikös noista pystyisi myös päättelemään esim. tukivarsien/nivelten kuntoa?
Rahan säästöähän tässä ei varsinaisesti haeta, lopputulos pitäisi varmaan kuitenkin tarkistuttaa ammattivehkeissä.
Eikä mun kokemuksen/käsityksen (mm. jutut tällä foorumilla) noissa liikkeissä kovin innokkaita olla tarkempaan kulmien nysväämiseen, auraukset kyllä hoituu mutta aikas nöyränä pitää pyydellä jos haluaa "tehtaan "arvoihin. Kesäkissakin on käynyt ihan virallisessa merkkihuollossa kulmien tarkistuksessa/säädössä eikä ihan kaikilta arvoiltaan kuitenkaan ole tehtaan toleransseissa. Selityksenä tulee: ihan hyvät/ ne voikin heittää ton verran /ei ole merkitystä / ei niitä voi säätää... ja mun mielestä kun olen altapäin kissaa tutkaillut niin säätömahdollisuuksia on runsaasti.
Voi tietysti olla niinkin että ammattimiehet on oikeassa ja mä vaan oon turhan tarkka. Tai en ole pyytänyt riittävän nätisti?(auttaisko jos antaa mekatsulle viskipullon?) Toisaalta jos nysvää ja juo sen itse

- kterkkila
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Viesti:
Noinhan se vähän tuppaa menemään. Nelipyöräsuuntauksessa säädetään kuitenkin lähinnä vain se auraus camperiin kosketaan harvemmin. Se hyvä puoli nelipyöräsuuntauksessa on että tulee helpommin ratti suoraan kerrasta.
On se vähän niin noiden kulumisten ja ajotuntuman kanssa, että auraus on kriittinen, eikä sitä näe silmällä. Camperi ei ole niin nuuka. Jos Camper on niin pielessä että vaikuttaa merkittävästi kulumiseen, niin sen näkee jo silmälläkin. Aurauksen lisäksi toinen renkaita pilaava juttu on vialliset nivelet ja välykset.
Noista TI-vehkeistä ei ole mulla kokemusta. Postissa odottaa digitaalinen vatupassi, jonka ajattelin olevan riittävä helpotus mun elämään.
On se vähän niin noiden kulumisten ja ajotuntuman kanssa, että auraus on kriittinen, eikä sitä näe silmällä. Camperi ei ole niin nuuka. Jos Camper on niin pielessä että vaikuttaa merkittävästi kulumiseen, niin sen näkee jo silmälläkin. Aurauksen lisäksi toinen renkaita pilaava juttu on vialliset nivelet ja välykset.
Noista TI-vehkeistä ei ole mulla kokemusta. Postissa odottaa digitaalinen vatupassi, jonka ajattelin olevan riittävä helpotus mun elämään.
Kimmo / alfatune.fi
Juttelin Bellassa kaverin kanssa jolla oli tuollainen Trakrite ja oli kovasti tyytyväinen siihen. Ihan mielenkiintoista tuollaista olisi kokeilla.
Itse tulee vanhemman kaluston kanssa nysvättyä kulmat kohdalleen (tai ainakin sinne päin) noilla perinteisillä menetelmillä ja ratin kohdalleen saaminen tosiaan teettää aina välillä "muutaman" koeajolenkin ennenkuin asettuu.
Itse tulee vanhemman kaluston kanssa nysvättyä kulmat kohdalleen (tai ainakin sinne päin) noilla perinteisillä menetelmillä ja ratin kohdalleen saaminen tosiaan teettää aina välillä "muutaman" koeajolenkin ennenkuin asettuu.
Giulia Super -69
- Cuore Sportivo
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- alfa164
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Tarkastajan valvoja sai täydet pointsitkterkkila kirjoitti:Astemittari tuli, joten kuvasin heti "opetusvideon"![]()
http://www.youtube.com/watch?v=8PkwYGvD-fg