156 v6 1998 automaatti-ilmastointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

156 v6 1998 automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Mistä etsiä vikaa, kun ilmastoinnin sisätuuletin pyrkii hyytymään? Manuaalilla pyörii 4 nopeudella n. 3 -6 min. normaalisti, sitten pyöriminen hidastuu, kunnes pysähtyy kokonaan, tai jää nakuttamaan.
Hetken kun pitää säädintä 0-asennossa, niin taas toimii.Kolmos nopeus toimii pidempään, samoin auto-asenossa. Tosin siinä ei juuri nopeaa nopeutta pidemmäksi aikaa tulekkaan. Sisäilmansuodatin on nyt vaihdettu. Se olikin melko tukossa. Olisko vika nopeudensäätöpalikassa, siellä jossain puhallinmoottorin vieressä?

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

puhallin moottorin esivastus??? voisi olla jonkinsortin vastus/kosketushäikkä. myös tuo että sisäilman suodatin on tukossa voi saada esivastuksen kuumenemaan liikaa sillä puhaltimen ilmavirta jäähdyttää sitä... oletko koittanut tapahtuuko sama sisäkierrolla

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

sansse kirjoitti:puhallin moottorin esivastus??? voisi olla jonkinsortin vastus/kosketushäikkä. myös tuo että sisäilman suodatin on tukossa voi saada esivastuksen kuumenemaan liikaa sillä puhaltimen ilmavirta jäähdyttää sitä... oletko koittanut tapahtuuko sama sisäkierrolla
Itseasiassa kun oireilu alkoi, tarkastin sisäilman suodattimen. Se oli aivan tukossa! Hain uuden motonetista ja tuntui vähänaikaa siltä, että puhallin toimisi. Mutta sitten oireilu vain paheni. Löytyykö se esivastus jostain puhaltimen läheltä helposti? Pitänee huomenna alentua apumiehen jalkatilaan kyykistelemään. :-D

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Tuo vastuspaketti tai mikä lienee löytyy sieltä puhaltimen vasemmalta puolelta. Soikea palikka, jossa on muistaakseni kaksi johtonippua, ohuempi ja paksumpi. Pienillä muistaakseni noin 5 mm pultinkantaruuveilla (tai mitä lienee oikealta nimeltään) kiinni. Palikan kun irrottaa niin paljastuu iso alumiinirivasto, joka on tuolla ilmakanavassa jäähtymässä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Terzius kirjoitti:Tuo vastuspaketti tai mikä lienee löytyy sieltä puhaltimen vasemmalta puolelta. Soikea palikka, jossa on muistaakseni kaksi johtonippua, ohuempi ja paksumpi. Pienillä muistaakseni noin 5 mm pultinkantaruuveilla (tai mitä lienee oikealta nimeltään) kiinni. Palikan kun irrottaa niin paljastuu iso alumiinirivasto, joka on tuolla ilmakanavassa jäähtymässä.
Olisko kellään tietoa tuosta morkulasta, sillä vika lienee siinä.
Käykö esim. 2002 vuosimallin osa tuohon 1998 malliin? Kummassakin on automaatti-ilmastointi. Tieto olisi tarpeen, jotta voisin tilata ko. osan.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Jos toimii täydellä puhallus teholla normaalisti ja KOKO AJAN.
Silloin vika ei ole esivastuksessa. Jos taas osanopeuksilla on ongelmia, silloin voi vastuksessa olla vikaa...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

pjotrthegreat kirjoitti:Jos toimii täydellä puhallus teholla normaalisti ja KOKO AJAN.
Silloin vika ei ole esivastuksessa. Jos taas osanopeuksilla on ongelmia, silloin voi vastuksessa olla vikaa...
Vika on nyt seuraavanlainen:

Nopein nopeus lähtee toimimaan, mutta jo minuutin parin päästä nopeus alkaa hyytymään. Pienenee ikään kuin portaatomasti, kunnes pysähtyy tai jää pyörimään äärimmäisen hitaasti ja samalla pitää puputtavaa ääntä. Tuon saman se tekee muillakin nopeuksilla, mutta esim. 2 ja 1 nopeudet toimivat jopa puoli tuntia. Kun tuuletin hiljenee niin nopeusvalinnan kytkin 0-asentoon hetkeksi aikaa kun valinta on käsikäytöllä saa taas tuulettimen toimimaan. Auto toiminnalla tuntuu oireilevan samoin tavoin. Silloin kun tuuletin toimii täydellä nopeudella, ei sen moottori pidä mitään ihmeellistä lisä ääntä, joten uskoisin moottorin olevan ehjä. Koska sisäilman suodatin oli aiemmin ihan tukossa, veikkaisin, että se moottorinopeuden säädin olisi tuhoutunut.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Taydellä nopeudella puhaltimen moottorille menee virta yleensä ohi säätö vastuksen. Jos nyt moottori alkaa hyytymään vähän ajan kuluttua, voisi se kertoa, että moottorin hiilet alkavat olla loppu, onhan auto yli 10 vuotta vanha, ja sisäilma suodatin ollut tukossa, joten puhaltimen moottori pois pöydälle tarkastettavaksi. Niistä yleensä menee myös laakerit, joita ei saa uusia, joten uutta kehiin.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

rasvanäppi:Taydellä nopeudella puhaltimen moottorille menee virta yleensä ohi säätö vastuksen.

Automaatti-ilmastoinnissahan se morkula on jänniteregulaattori ja manuaalipelissä on etuvastus. Joten puhataan eri asioista?
Ok. täytyyhän se hiilipuolikin tarkistaa. On vaan selkä semmoisessa kunnossa, ettei ihan heti viitsi sinne kojelaudan alle kurkistella. :wink:

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

rasvanäppi oli oikeassa. :)
Selkävaivaa uhmaten irroitin puhaltimen ja pyöritin sitä virtalähteellä.
Karmeeta virtaahan se alkoi nykimään.
Tarkempi tarkastelu osoitti varsinkin toisen hiilen olevan enemmän kuin loppu. Kollektorikin kulunut siihen malliin, että tilasin motonetista uuden puhaltimen. Ilmeisesti suuri virta löi sen säätöregulaattorin polvilleen.
Näistä neuvoista oli taas suuri apu. Kiitos! Ilman tälläistä foorumia ei ainakaan minulla tulisi alfan pidosta mitään.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Ei sinänsä liity aiheeseen, ja vikahan löytyi jo.
Mutta olen samaa mieltä, että tämä palsta on
enemän kuin sata jänistä :-D

Itse olen "säästänyt" yi 1000€ tämän palstan avulla.
No, tuskin olisin korjaamolle autoa ilman palstaakaan vienyt,
mutta olen saanut hyvää tietoa.

Vian etsiminen on joskus hankalaa, siksi monesti veikkauksia :)
Itse lähden siitä, että jos ei vikaa voi mihinkään osoittaa,
vaihdetaan halvin osa ensin tai katsotaan ilmaiset vaihtoehdot :silent:
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Joo huomattavasti parempi tämä Alfa palsta kuin mitä esim. mazdalla.

Alfaan maksaa varaosat sen verran että täällä oikeasti halutaan jo korjatakin jotain osia eikä vaan vaihtaa summassa kaikkia mahdollisia palikoita....

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Uusi tuuletin paikoillaan ja ilmastointi toimii! Jännitteensäätöregulaattori ei ollut tuhoutunut. Se vaan meni nokilleen kun moottori otti rajusti virtaa.
Minulla on nyt ylimääräinen regulaattori, jos jolle kulle tulisi tarvetta.
Tuulettimen vaihto on tosi helppo homma. Vois arvioida, että "veltosta veltoon" menee noin 10 min. Paljonkohan delta on tuohon saanut aikaa kulumaan? Tuuletinkin löytyi kohtuu hintaan Motonetista.
Olen nyt helpottunut, koska luulin taas kyseessä olevan jonkun perin hankalan ja hinnakkaan vian! :)

Vastaa Viestiin