alfa 156 käynnistysongelmat..
Valvoja: Moderators
alfa 156 käynnistysongelmat..
joo eli minulla on 156, vm 99, 2,0l sellainen ongelma ettei se mielellään käynnisty.
välillä se kuulostaa siltä että yrittää käynnistyä mutta hyytyy, välillä taas ei minkäänlaista äännähdystä,ainoastaan sihahtaa.
akku vaihdettiin pari viikkoa sitten, kun luultiin että akku on tyjä (sitä ei oltu vaihdettu ilmeisesti hyvinkään pitkiin aikoihin liekö ollenkaan). sen jälkeen auto oli kunnossa mutta nyt käynnistyongelmat jatkuvat..
kellään saman tyylisiä ongelmia tai tietoa mistä voisi johtua?
välillä se kuulostaa siltä että yrittää käynnistyä mutta hyytyy, välillä taas ei minkäänlaista äännähdystä,ainoastaan sihahtaa.
akku vaihdettiin pari viikkoa sitten, kun luultiin että akku on tyjä (sitä ei oltu vaihdettu ilmeisesti hyvinkään pitkiin aikoihin liekö ollenkaan). sen jälkeen auto oli kunnossa mutta nyt käynnistyongelmat jatkuvat..
kellään saman tyylisiä ongelmia tai tietoa mistä voisi johtua?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo. Nopeusmittaria ympäröivän muovikehyksen ristipääruuvi auki, kehys pois ja alta paljastuvat muutamat ruuvit auki. Sitten mittari tulee vetämällä pois paikaltaan ja polttimon pääsee vaihtamaan. Kannattaa vaihtaa samalla kaikki muutkin polttimot, muuten viimeistään seuraavalla viikolla kärähtää viereinen tuikku.
- Epäkelpokeräilijä -
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Jep, tyhjentyy yllättävän nopiaan ellei lataa. Tosiaan akun plus ja miinusnavoilta mittaa jännitteen - ilman käyntiä siellä pitäisi olla se 12v ja käydessä se about 14v. Jos lataus toimii niin sitten siellä purkaa joku akkua. Millaista ajomatkaa ajat? Meinaan pätkajossa silloin akku ei kerkee edes latautua jos on kauheen tyhjä.
Voi, ei autoa tartte siksi vaihtaa
. Vaihtolatureita nykyään melkeen laitellaan ja laturi ja starttikorjaamot alkvat olla katoavaa kansanperinnettä. Tosin osa noista maksaa sen verran että korjaustakin kannattaa harkita... Aikoinaan Rauhankadun päässä oli ainakin yksi paja, ja sitten Läntisellä Pitkäkälläkadulla kanssa, alkupäässä linkkariaseman päässä mutta ainakaan sitä ei taida olla siinä enää. Näemmä google löytää edelleen tuon Turun Laturin ja Startin, Rauhankadulta...

-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Laturi pelaa, eli hyvä homma. Sitten katsoisin että minkä näköinen se vanha mittariston palanut polttimo on, näkeekö siitä rikkinäisen langan, tai onko se polttimo hyvin tumma sisältä, eli lanka vahvasti kulunut tai poikki. Jos vanha polttimo näyttää ehjältä voi matkamittarivalossa olla jotain muuta vikaa, muutoin epäilisin neitin asennus/osanhankintataitoja, kun ei ihan mistään kokeneesta asentajasta kuitenkaan puhuta 

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Niin onko käynnistyminen huonoa aina vai esim. ajamattoman jakson jälkeen - eli starttaako hyvin heti vaikka sen jälkeen kun on tullut ajosta, ja jännite on tuollainen riittävä? Meinasin vaan jos jossaan on virtavuoto - tai sitten joku virrankuluttaja päällä... Tai sitten vika on startissa tai jossaan muualla.
kävin mittaamassa ne juurikin uudestaan, eli sammuksissa 12,67V ja käynnissä 14,11V.
Harri: auto käynnistyy aina pitkien matkojen ajon jälkeen mukavasti, mutta jos se on ollut ajamattomana, sanotaan vaik ny kolmisen päivää ni sit on ongelmaa. ja vaik se sit lopulta käynnistyy ja sillä ajaa vajaan 10 km ni seuraavan kerran ei käynnisty taaskaan.
Harri: auto käynnistyy aina pitkien matkojen ajon jälkeen mukavasti, mutta jos se on ollut ajamattomana, sanotaan vaik ny kolmisen päivää ni sit on ongelmaa. ja vaik se sit lopulta käynnistyy ja sillä ajaa vajaan 10 km ni seuraavan kerran ei käynnisty taaskaan.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ookkei eli laturi toimii ja akunkin voisi olettaa toimivan. Seuraavaksi pitäisi mitata virrankulutus. Eli kaikki ovet ja laitteet kiinni ja virta pois. Sitten akusta toinen kenkä irti ja virtamittari irtonaisen akunkengän ja vapaana olevan akunnavan väliin. Toisin sanoen yhdistetään irroitettu akunkenkä virtamittarin kautta. Sitten katotaan että montako Ampeeria virtaa kuluu.
Kuulostais vähän siltä että purkaa tosiaan akkua jostain - mittaa se jännite sellaisen useamman päivän seisonnan jälkeen. Veikkaan että on silloin huomattavasti alhaisempi. Ja voi sen virrankulutuksen mitata myös yleimittarilla - akunkenkä irti ja yleimittari väliin 10A asetuksella. Ja voihan tuota virrankulutusta mittailla myös sulakkeilta.
edit - mä olin hidas
. Niin pystyy tekemään silloin jos vaan tosiaan on riittävän iso alue virranmittaukselle - siitä sun yleimittarista mitään tietämättä.
edit - mä olin hidas

- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Mittaus tuloksia ilman mitään päällä (kello käy+radiossa punainenvalo) 0.02A.
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.
Edit:
Eihän mikään valo jää palamaan.
Takaluukun?
Hansikaslokeron?
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.
Edit:
Eihän mikään valo jää palamaan.
Takaluukun?
Hansikaslokeron?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jep ainakin itselläni radio purki akkua, sillä ei ollut alkuperäinen ja johtosarjan sovitin liittimet oli tehty jotenkin fiksusti siten että radion sai päälle vaikka virrat oli pois. Elikkäs radiolle kulki jatkuva heräte.
Kannattaa tarkastaa/tarkistuttaa radion liitokset ja ja koittaa mitata virrankulutus radion sulake irti. eli virrankulutksen mittaat siirtämällä mittarista ensin punaisen johdon kolmanteen reikään jossa lukee jotain esim 20A tai 10A ja fused vieressä. Sitten mittari A asentoon ja akun miinuskenkä autosta irti. Sitten laitat mittarin akunkengän ja miinuskaapelin väliin. Ei ole väliä kummin päin johdot.
normaali kulutus tosiaan sen 0,02A virrat poiskytkettynä ja ovet kiinni.
Ja toi radio saattaa tosiaan viedä sen 1,0-2A riippuen radiosta jos on kytketty väärin.
Helpoin tapa selvittää että mikä syö virtaa on mitata virrankulutus ja ottaa yksitellen eri laitteiden sulakkeita irti. ohjekirjasta löytyy sulakkeiden sijainnit ja mihin laitteisiin mikäkin vaikuttaa.
Kannattaa tarkastaa/tarkistuttaa radion liitokset ja ja koittaa mitata virrankulutus radion sulake irti. eli virrankulutksen mittaat siirtämällä mittarista ensin punaisen johdon kolmanteen reikään jossa lukee jotain esim 20A tai 10A ja fused vieressä. Sitten mittari A asentoon ja akun miinuskenkä autosta irti. Sitten laitat mittarin akunkengän ja miinuskaapelin väliin. Ei ole väliä kummin päin johdot.
normaali kulutus tosiaan sen 0,02A virrat poiskytkettynä ja ovet kiinni.
Ja toi radio saattaa tosiaan viedä sen 1,0-2A riippuen radiosta jos on kytketty väärin.
Helpoin tapa selvittää että mikä syö virtaa on mitata virrankulutus ja ottaa yksitellen eri laitteiden sulakkeita irti. ohjekirjasta löytyy sulakkeiden sijainnit ja mihin laitteisiin mikäkin vaikuttaa.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Mittauksessani tarkoitin radion päällä ollessa 1.7A.
Siihen hän nyt vaikuttaa moni asia.
Virran mittauksessa kannattaa olla varovainen, ettei riko mittaria.
Mittaus siis vain johdon välistä, esim sulake irti ja sulakkeen eri puolilta.
Kannattaa mittauksen jälkeen siirtää mittarin johto heti takas V alueelle, ettei seuraavalla kerralla jännitettä mitatessa ole johto amperi alueella.
Siihen hän nyt vaikuttaa moni asia.
Virran mittauksessa kannattaa olla varovainen, ettei riko mittaria.
Mittaus siis vain johdon välistä, esim sulake irti ja sulakkeen eri puolilta.
Kannattaa mittauksen jälkeen siirtää mittarin johto heti takas V alueelle, ettei seuraavalla kerralla jännitettä mitatessa ole johto amperi alueella.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jos joku ei tiedä niin useimmissa mittareissa (niissä joissa on useampi paikka mittausjohdoille) "amppeeri asento" = oikosulku eli johtoja ei tosiaankaan kannata jättää niihin paikkoihin vaan volttien mittauspaikoille jolloin ei voi käydä mitään vahinkoja...beetta julia kirjoitti: Kannattaa mittauksen jälkeen siirtää mittarin johto heti takas V alueelle, ettei seuraavalla kerralla jännitettä mitatessa ole johto amperi alueella.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88