156 2.5l V6 kulutus.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
huiskee
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Elo 2010, 06:12
Paikkakunta: Helsinki

156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja huiskee »

Mitä kierrosaluetta suosittelet matka-ajossa minimoidaksesi kulutuksen.
Missä nopeudessa 6. vaihde kannattaa ottaa käyttöön jottei joudu vääntämään liikaa ja lisää kulutusta?
Auto on vuoden 2000 156 2.5l.
Seka-ajossa olen päässyt 9,5 litraan. Puhdasta matka-ajoa en ole erityisemmin testannut vielä.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Rauhallisessa maantieajossa kesäkeleillä oma V6 nielaisee 8,5 L/100km, mutta silloin pitää ajella jo ns. keskittyen.......isointa pykälää taitaa olla aika turha tarjoilla alle kahdeksankympin vaikkakin kone kyllä jaksaa vääntää suurimmalla uskomattoman pienissä nopeuksissa ! Tällöin tosin taitaa laatikko jo huutaa niveaa eli en itse vedättelisi kutosella huvikseni kaupunkiliikenteessä......Ja lopuksi ihan oma henkilökohtainen mielipide kaikessa ystävällisyydessä: Jos ostit VeeKutosen tarkoituksenasi säästää bensaa, niin valitsit väärin :mrgreen: Kone nimittäin syö sitten soppaa ihan niin paljon kuin sille annat!! Eli talviajo kaupungissa kaikki grillit kuumina ja menee heittämällä 15 L/100km.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Joo, kutosta silmään 80km/h ylöspäin. Jaksaahan kone vetää tasaisella hiljemmassakin vauhdissa mutta mitään järkeä ei konetta ole kiusata.
Vitosella sitten jaksaa hyvin vetää 60km/h vaikka loivaa pitkää mäkeä ylös ilman että kone puutuu tai että polkimen asentoa tarvitsisi muuttaa.
Matka-ajossa (80-120 km/h) pääsee alle 9 litran jos malttaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja ei ole jatkuvasti ohittelemassa.. :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Hyvä tiedostaa että alfan 6v laatikossa isoin vaihde ei ole mikään "ylivaihde" kuten usein on tapana. Laatikko on maukkaasti välitetty ajamista varten. Kulutuksen minimointi ei ehkä ole ollut ykköskriteeri välityksiä valitessa.... Muistikuvan mukaan ottaa huiputkin kutosella
Jos ei tee mieli itseä viihdyttää niin ainakin mä heitän kutosen päälle heti taajamamerkin jälkeen....
Viimeksi muokannut fahlsjy, 23 Elo 2010, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juu huiput kuutosella. Itse olen päässyt alhaisimmillaan 156 V6:lla 7,46 l/100 km hyvin rauhallisessa maantieajossa ilman ohituksia.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Mä oon ajellut kutosella 60 kmh ja siitä ylöspäin jos mennään pitempään tasavauhtia. Hyvinhän se vetää ilman mitään tärinöitä mutta pitäiskö sitten silti lopettaa moinen hullutus?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ciancarlo kirjoitti:^juu huiput kuutosella. Itse olen päässyt alhaisimmillaan 156 V6:lla 7,46 l/100 km hyvin rauhallisessa maantieajossa ilman ohituksia.
Tuossa on jo melkein koko matka alamäkeä :mrgreen: Itse olen päässyt noin 8 l/100 km matkalla.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

michael kirjoitti:Mä oon ajellut kutosella 60 kmh ja siitä ylöspäin
Sama homma, menee ihan mukisematta ja nätisti.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Joo vetäähän se...
Mutta kukin tyylillään. :P
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Juuei koko ajan jengat viidessä tonnissa, jos joku vahingossa yrittäisi ohi!

huiskee
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Elo 2010, 06:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja huiskee »

Reippaasti polkemalla sain menemään 15,5 kaupungissa. Seka-ajoa siististi ajettuna 9,5. Matkaa en ole vielä testannut.
Eihän tämä säästöajoon ole hankittu. Mutta vertailun vuoksi kyselen että onko oma kone kunnossa kulutuksen suhteen.
Tosin pidemmällä retkellä kulutuskin olis hyvä olla kuosissa ja siihen liittyen tää kuudes vaihde kiinnostaa. 5. ja 6. vaihteen välillä on satojen kierroksien/min ero jossain 80 vauhdissa. Vaikuttanee myös kulutukseen.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Rolle kirjoitti:Juuei koko ajan jengat viidessä tonnissa, jos joku vahingossa yrittäisi ohi!
:) Sanoisin että neljässä ja puolessa tonnissa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

10L/100 melkein aina :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

10,7 l/100 km. Sekalaista enimmäkseen kaupunkiajoa, nopeusrajoitukset 40-80 km/h. Keskiarvo arviolta jotain 50-55 km/h.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Njoo, siinä 8-10 paikkeilla huitelee normiajossa. Toisaalta kun ei tule asuttua ns. isossa cityssä niin ei tarvitse pahemmin liikennevaloissa sahata.

Toisaalta taas ei oikein tuo bensa kulutus jaksa kiinnostaakkaan, taitaa vielä aikalailla saman verran kuin tuo tyttöystävän jenkkimaasturi :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mut kannattaa muistaa että hevosvoimat vie polttoainetta,ei vääntö.

Autokoulussa joskus testattiin kulutusmittariin sillain,että ajettiin 60km/h ensin 2.vaihteella ja siitä lämä pohjaan. Toinen veto sama vauhti mutta 4.vaihteella.

Hetkellisen kulutuksen ero oli järkyttävä. Kakkosella pomppasi jonnekkin 600-800l/100km ja nelosella n.50-60l/100km.

Auto oli 1.8l Astra-H Wagon.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ ?? en ole tämänkään alan asiantuntija mutta mun mielestä ei ihan noin suoraan voi vetää johtopäätöksiä?
Eikös kulutus kuitenkin korreloi jotenkin tota massan liikuttamista ja noissa kahdessa vedossa olettaisin myös tota massaa liikutetun eri kiihtyvyydellä?? Olettaisin että tossa tapauksessa kun hetkellistä kulutusta tiirailtiin niin myös massaa kiihdytettiin eri nopeudella? Ja vieläpä niin päin että suuremmalla polttoainemäärällä saatiin myös vastineeksi suurempi massan kiihtyvyys? Vai oonko mä nukkunu fysiikan tunnilla ja jotain menny ohi??

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kaipa Opelkin kiihtyy nopeammin pienemmällä vaihteella, joten testillä ei ole juurikaan merkitystä. Jos olisi kiihdytetty samalla kiihtyvyydellä niin sitten voisi verrata.

Kertooko joku miten teho käyttäytyy kierrosluvun ja vääntömomentin suhteen? Sitten vielä välitysten merkitys auton tapauksessa olisi hauska ymmärtää :mrgreen:
VMP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

mattijus kirjoitti:Kaipa Opelkin kiihtyy nopeammin pienemmällä vaihteella, joten testillä ei ole juurikaan merkitystä. Jos olisi kiihdytetty samalla kiihtyvyydellä niin sitten voisi verrata.

Kertooko joku miten teho käyttäytyy kierrosluvun ja vääntömomentin suhteen? Sitten vielä välitysten merkitys auton tapauksessa olisi hauska ymmärtää :mrgreen:
teho = vääntömomentti x pyörimisnopeus. Vääntömomentin maksimissa kulutus on yleenä minimissä tuotettu tehoa kohden. Optimi täytös ja palotapahtuma huomioiden mekaaniset ja termiset häviöt
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Alkoi matka-ajoa silmällä pitäen mietityttämään tämä asia.

Omassa kotterossa on vakionopeudensäädin joka ei pysy päällä kutosvaihteella alla 95kmh nopeuksissa (kierrokset liian matalat).

Mietin että vaikuttaisiko bensan kulutukseen paljonkin jos ajelisi vitosella noissa alle 90kmh nopeuksissa, voisi sitten
sitä vakkaria käyttää myös 80kmh alueella.

Itsellä on ollut aina sellainen mielikuva että kulutus nousee suoraan verrannollisesti koneessa pidettävien kierrosten mukaan (tietysti vauhtikin vaikuttaa). Vai onko tuolla väännöllä sitten merkitystä - kutoskoneen kovin vääntöhän ei ole siellä alle kahdessa tonnissa?!?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Normaali ajossa, suurin osa kylmällä koneella ja kaupungissa 13l/100 km
Kylmällä tarkoitan roikan päästä startattu ei normaalilämpöinen kone.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pienimmät lukemat yhdelle tankilliselle matka-ajossa 7,9l/100km. Tuo lukema ajettu aina suurinta sallittua, mittarivirhe hyvästi kompensoiden ja muutamia täyskaasu ohituksia sisältäen. Talvella moottoritietä sahatessa (115km/h mittarissa) lukema on vakiintunut aikalailla 10l/100km tuntumaan.

Vaihteet vaihtuu alle 4Krpm ~50% kaasulla kiihdyttäen. Tasamaalla mentäessä 30km/h kolmosella, 40km/h nelosella, 50km/h vitosella ja +60km/h kutosella. Kiihdytykset ja ylämäet sitten pykälää tai kahta pienemmällä, riippuen tilanteesta. Vaihteet vaihtuu tilanteen mukaan muutenkin aika herkästi, mutta siksi ajankin manuaalilla. :-D

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kesällä keskimäärin 10l sataselle, talvella 13l sataselle. Kesälomareissuissa pitkää matkaa tasaisesti tehden olen päässyt siihen 8 litran pintaan.
Saa nähdä mitä rikkonaisen lambdan vaihto uuteen vaikuttaa kulutukseen. Ainakin alavääntö lisääntyi huomattavasti.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Antieko kirjoitti:Kesällä keskimäärin 10l sataselle, talvella 13l sataselle. Kesälomareissuissa pitkää matkaa tasaisesti tehden olen päässyt siihen 8 litran pintaan.
Saa nähdä mitä rikkonaisen lambdan vaihto uuteen vaikuttaa kulutukseen. Ainakin alavääntö lisääntyi huomattavasti.
Joko hait päästölapun?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^
En ole vielä hakenut. Maanantaina ajattelin korjaamolla käydä. Jos hyvältä näyttää niin ajelen katsastukseen. Muussa tapauksessa vaihdetaan katti. Informoin kyllä miten äijän (minun) käy.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Olen kolmisen vuotta ajellut bussolla ja rauhallisella ajolla kaupunkikulutus on ollut n.11,5 litraa, ajotietokone näyttänyt n.0,5 litraa liian vähän. Tämän kesän aikana on tullut muutos että ajotietokone näyttää suht samaa edelleen, mutta tankkauksesta laskettuna kulutus on n.13 litraa.

Auto tuli juuri katsastettua ja päästöt olivat hyvät.

Mikä tämän voisi aiheuttaa, vanha lambda?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Vuoto. Tietokone laskee kulutuksen ruiskutuksen keston, kierrosluvun ja ajetun matkan perusteella eli kertoo määrän mikä on mennyt moottorin läpi.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Minkä vuoto?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Poika ajeli tuommoisella vapusta 2012 viime tammikuuhun. Alhaisin kulutus oli jotain seitsemää litraa ykköskehäajelussa. Olin että "otetaas sille".

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

jmi kirjoitti:Minkä vuoto?
Minkähän vuoto se voisi olla jos polttoainetta vähenee tankista paljon enemmän kuin ajotietokone näyttää?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
jmi kirjoitti:Minkä vuoto?
Minkähän vuoto se voisi olla jos polttoainetta vähenee tankista paljon enemmän kuin ajotietokone näyttää?
Voit mennä muualle vitsailemaan!

Bensalla on tapana haista jos sitä jostain vuotaa, jos et vielä sitä tiennyt.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai tässä kukaan mitään vitsaile. Suutin vuotaa imusarjaan, josta bensa menee varsin luonnollista reittiä kohti pakoputken päätä. Ajotietokone mittaa suuttimen aukioloaikaa, jonka perusteella kulutus lasketaan. Vuotava bensa menee tuon mittauksen ohi.

Joskus voi olla huono päivä, mutta harvemmin kukaan on toisille päätä aukomassa :)
VMP

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

jmi kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:
jmi kirjoitti:Minkä vuoto?
Minkähän vuoto se voisi olla jos polttoainetta vähenee tankista paljon enemmän kuin ajotietokone näyttää?
Voit mennä muualle vitsailemaan!

Bensalla on tapana haista jos sitä jostain vuotaa, jos et vielä sitä tiennyt.
No vittu anteeks kauheesti kun yritän auttaa !! :roll:
Mikään muu vuoto ei tuollaista ilmiötä saisi aikaan. Alipaine-/imuvuoto aiheuttaisi sekaisin menneen seoksenohjauksen, mutta se näkyisi ajotietokoneen kulutusmittauksessa. Vuotava suutin antaisi enemmän bensaa sylinteriin, mutta moottorinohjaus yrittäisi korjata sitä laihentamalla seosta lambdan ja nakutusantureitten ohjaamana. Loogisesti ajatellen polttoainevuoto on ainoa vaihtoehto. Tai sitten ajotietokone saa vääristynyttä tietoa ajetusta matkasta. Mitkä renkaat/vanteet autossa on? Ovatko erikokoiset kuin silloin kun tietokoneen lukemat pitivät paremmin paikkaansa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Desmoquattromaschio kirjoitti:No vittu anteeks kauheesti kun yritän auttaa !! :roll:
Tarkennuksesta heti alussa tuskin olisi haittaa ollut yllä olleen viestivaihdon ehkäisemisessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Lepo vaan kaikille :-D

Renkaat pysyneet samana, kuski ei ole lihonut.
Autolla ajettu vasta 114000km.

Saako esim. tuollaista vuotavaa suutinta mitenkään selville?
Ainut muutos autossa on ollut alkup. takapöntön vaihto CSC:hen.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Suuttimet irti ja testipenkkiin. En tiedä antaako vuotava ruutta mitään vikakoodia? Saattaa se tehdä sytkähäiriöitä jos oikein rikkaalle menee. Mut sit pitäis jo pytyn uida bensassa. Tulppien irrotuksella ja tarkastelulla pääsee jo alkuun. Jos joku tulppa selvästi karstaisempi ja/tai tummempi niin vois olla vuotoa.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Täytyy ajella vielä muutama tankillinen ennen suurempia tarkistuksia. Jos sitten katsoisi vaikka noita tulppia.

Olen ollut siinä käsityksessä että vanha jo hieman hitaasti reagoiva lambda voisi nostaa myös kulutusta.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onko kokemusperäistä tietoa, auttaako nää bensan sekaan lisättävät suuttimenpuhdistusaineet ikinä tällaisissa vuotavien suutinten tapauksissa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ainakin jumittavia suuttimia on saatu epäjumittumaan. Sattumaa vaiko ei, en tiiä.
Teknisestihän jumittava suutin on sama, kuin vuotava - ainakin jos jumittelee auki. Ja kyllähän sieltä voi polttoaineen mukana jos jonkinlaista jankkia kulkeutua, joka sotkee, vaikka täällä pääosin puhdasta tavaraa pistoolista tulisikin.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Lambdan toimintaa voi helposti tarkastella Multiecuscanilla.
Jos epäilee suuttimien vuotoa/jumitusta niin ultra-äänipesua voisi kokeilla.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja Finest »

jmi kirjoitti:Olen kolmisen vuotta ajellut bussolla ja rauhallisella ajolla kaupunkikulutus on ollut n.11,5 litraa, ajotietokone näyttänyt n.0,5 litraa liian vähän. Tämän kesän aikana on tullut muutos että ajotietokone näyttää suht samaa edelleen, mutta tankkauksesta laskettuna kulutus on n.13 litraa.

Auto tuli juuri katsastettua ja päästöt olivat hyvät.

Mikä tämän voisi aiheuttaa, vanha lambda?
Nuo molemmat luvut on mielestäni hyviä kaupunkikulutukseksi.
Mulla meni yrittämällä vajaa 11 sekalaisessa, pääasiassa pätkää.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jakke kirjoitti:Onko kokemusperäistä tietoa, auttaako nää bensan sekaan lisättävät suuttimenpuhdistusaineet ikinä tällaisissa vuotavien suutinten tapauksissa?
Joskus jts:n tankkiin noita pari putelia tuuppasin, ja mielestäni arvontakoneen ja todellisen kulutuksen lukemat lähenivät toisiaan.
Toki siinä tuli tehtyä vähän muutakin, mutta halpa keino kokeilla auttaako asiaan.
Ainakin "goto dealer" lakkasi tulemasta joka tankillisella.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 2.5l V6 kulutus.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Auttaa ne aineet, auttaa enemmän jos saa yhtäjaksoista ajoa ja laittaa suht väkevän seoksen.
(yhdestä citikastani hävisi kiihdytyksessä tapahtuva ravistaminen kokonaan yhdellä suuttimienpuhdistusaine purkillisella).

Vastaa Viestiin