Jossain näin kuvan säädettävistä ylätukivarsista, ikinä en ole semmosia oikeesti nähnyt, ja luulen että suomessakaan semmosia ei kenelläkään ole. Onko kyse suuresta heitosta? Paljonkin madallettu?
Vakiona säätöä ei ole. Kilpa-autoissa on käytetty epäkeskeisiä alatukivarren puslia, mutta saatavuus on heikko, eivätkä kyllä sovellu siviilikäyttöön.
Olka-akseli taipuu aika herkästi, toki yksi vaihtoehto on painaa olka-akselin taipuma takaisin. Ei kuitenkaan kannata tehdä ihan kylmiltään...
Voiko väärät ohjauskulmat vaikuttaa oikean puolen"jurnutukseen"?
Meinaan getvosesta vaihdoin -40mm jouset -20mm jousiin,niin oikealta edestä alkoi kuulumaan sellainen jurnutus,joka häipyy kun vähän "nojaa" rattiin.Katsastuksessa ei välyksiä löytynyt
Halfa kirjoitti:Joo siis vasen: -1.16 ja sit oikea -1.32
Noista sano mittauksessa, että on pahasti pielessä.??
Vähän sama vika rahikaisella: kotosalla kun tarkemmin suuntausraporttia ällistelin niin edessä oikean puolen camber on -1.06 eli reilusti ohjearvojen ulkopuolella ja vasen caster 3.24 eli himpun ohjearvojen ulkopuolella sekin. Kulkukulma säätöjen jälkeen -0.01, ilmeisesti noiden vikura-arvojen vuoksi ei ihan nollaan saa.
Jäin vaan ihmettelemään mitä tuolle voi tehdä - näin maallikon järjellä joku osahan siellä on taipunut tms mutta pystyykö tuommoista kohtuudella paikallistamaan, koko etupään ripustusten uusiminen "josko se sillä korjaantuisi" periaatteella ei oikein houkuta.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Camber voi muuttua esim puslien antaessa ajan myötä hieman periksi. Se, että negatiivinen camber hieman kasvaa ei ole kyllä mikään katastrofi. Ja madallusjousien kanssa näin käy vääjäämättä.
Kulkukulman saa kyllä kohdilleen.
camber kulmat muuttuvat suoraan jousituksen korkeuden mukaan kuten on ollut puhetta, siksihän sportti alustan arvot ovat erilaiset ja camper eroa myös sallitaan jonkun verran. caster näkyy olevan se helpoimmin metsässä oleva arvo joka myös muuttuu korkeuden mukaan mutta ilmeisesti väsähtäneet alatukivarren kumit vaikuttavat tuohon eniten. 156 alfassa tuollaiset camperit eroineen eivät tarkoita mitään ihmeellistä.
Jos ottaa minkä merkkisen auton vain ja vaikka uuden niin eroja kyllä löytyy
ja monessa muun merkkisessä on raja arvot selvästi suuremmat joskus suorastaan tolkuttomat.
Tuli käytyä säädättämässä kulmia ja kulkupuoli muuttui kyllä paljon parempaan suuntaan. Raporttia tuossa jälkikäteen katellessa tuli huomattua takapään haritus/auraus, kyllähän tuon pitäis olla säädettävä?
juu-u. normaali säätö, autohan kulkee kun koira. On meinaan senverran raju tuo kulkukulma sekä sitten vielä takapyorät rajusti harituksella kun tarttis olla aurauksella. hiukan ihmetyttää tuo touhu kun kulmat tulisi säätää takapään kautta kun kerran säätö löytyy. Tietysti voi olla jumissa, mutta siitä täytyy mainita, eikä 156 takasäätö ole mikään jumiutuva malli. Muuten tavallisia arvoja: etu caster minimissä, camberit kuin sportti alustalla.
Casteria ei ole paljoa. Volkkarin Bora-aikakauden Golf-alustalle ohjearvo noin 7 astetta Haynesin mukaan! Sillä jo irtoaa kehut keskittävästä ohjauksesta TM:ssa.
Kävelet kaalipata takas sinne liikkeeseen ja vaadit sitä mistä olet maksanutkin. Ja jos eivät osaa niin kerrot niille että se taka-auraus säädetään niistä taka poikkitukien keskinivelistä. Jos sattuu pultit aukeamaan, jos ei niin siinä voi olla syy miks ei ole säädetty.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
^ ja samalla sitten kannattaa pyytää se kokonaisauraus edessä arvoon -0°05' koska camberi on sen verran miinuksella ja se etupää täytyy kuitenkin rukata jotta ratti olisi suorassa.
En mä olis huolissaan muista arvoista kuin takapään aurauksesta. Tai siis senhän pitäis olla haritusta takana. Camberikin kuitenkin on aikalailla kondiksessa ja caster piisaa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
^näinhän se on. Ja virallinen selitys takapyörien säädöille oli ettei epäkeskopulttien säätövara riittänyt, palkki tarvii mahdollisesti irroittaa ja säätö kannattaa tehdä talvirenkailla uusiksi.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
^jos säätö ei riittänyt, niin miksi se on sitten samassa kohtaa kuin ennen säätöä? Säätäjä todennut että ei mene arvoihin ja vääntänyt takasin alkuarvoihin, tuskinpa.
156:n takaiskareita vaihtessa huomasin, että se pitkä pultti, millä takatukivarret tulee pyörännapaan kiinni ei ole suora. Kun pulttia pyörittää, niin takapyörä kääntyy ties kuinka paljon. Kuvittelin aina itse murjoneeni pultit, mutta nyt totesin GT:ssä saman ilmiön.
Liekö niin, että jos nuo pitkät pultit ovat kierot ja sopivasti "vaiheessa" ei sisäpään säätö riitä? Tiedä sitten.