Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Liittymä ja ohituskaista 9-tiellä. Yhdistelmä ja maasturi edeltä, minä kauempana perässä. Takaa tuli henkilöauto joka antoi tietä liittyä, ohittaen samalla maasturin ja yhdistelmän. Ammuin perään, marssivauhtiahan tuo auto kerää kiitettävällä tahdilla. Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..
Kuittasin painamalla jarrut orituvan jälkimmäisessä risteyksessä kiinni, vilkun kanssa kuitenkin kääntyen. Maasturi teki renkaita savutavan väistön, torvi pohjassa tietenkin. Minäkö kusip** ?? - kyllä tarvittaessa. Teki mieli vetää turpaan vaikka helsingissä, olihan tankki täynnä.
Kuittasin painamalla jarrut orituvan jälkimmäisessä risteyksessä kiinni, vilkun kanssa kuitenkin kääntyen. Maasturi teki renkaita savutavan väistön, torvi pohjassa tietenkin. Minäkö kusip** ?? - kyllä tarvittaessa. Teki mieli vetää turpaan vaikka helsingissä, olihan tankki täynnä.
..ammattina autoslalom..
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Sama homma, edellä oleva lähtee ohittamaan (100km/h) raskasta kalustoa (90km/h) ja käyttää koko ohitus kaistan pituuden ohitukseensa. kaiteet tietenkin estää hyvin keltaisten viivojen ylityksen...Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä
Näin meilläpäin

an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Tiedän tunteen, tälläsiä tilanteita käy joskus jopa Alfallakin.kumimuumi kirjoitti:Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..

Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Totta, lisäksi nämä perässä tappituntumalla roikkuvat ovat myös oma lukunsa. Hämmästyin kyllä näin tuoreena Alfa-kuskin siitä, miten jotkut ihmiset kiihdyttävät aivan perään roikkumaan ja veivaamaan - kaikenlaisista Carina-kotteroista lähtien.jiigee kirjoitti:Tiedän tunteen, tälläsiä tilanteita käy joskus jopa Alfallakin.kumimuumi kirjoitti:Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..Kateellisuuden ymmärrän, mutta pitääkö sen takia estää toisen eteneminen... kai se on joku sisäinen hannukarpo/seriffi kun noissa tampioissa herää aina kun joku on vähän nopeampi...

Viimeksi eilen eräs harmaa corolla ( kuinkas muuten ) ajeli jonkin matkaa taajama-alueen jälkeen perässä hieman kauempaa. Hetkisen päästä jannu ilmeisesti hoksaa että edessä menee Alfa isolla spoilereilla varustettuna. Heppu päättää sitten ruoskia riisipussinsa kiihkeämpään laukkaan ja hyökätä aivan Alfan perään kiinni nysväämään ja ohi yrittämään. Kyseessä ei ollut edes mikään amis-noppatoijota, vaan perus ruosteen raiskaama normicarina ja kuskina noin 50v. karvanaama ukko.

Tätä venkuilua ja provosointia hetken katsellessani peräpeilistä pudotin kolmosen sisään ja kierrokset sinne punarajan tuntumaan. Tojo yritti kiihdyttää perässä mutta muutamaa hetkeä myöhemmin muuttui se taustapeilissä pieneksi pisteeksi.
No ei siinä vielä kaikki; himmasin vauhdin takaisin normi-matkavauhtiin, ja seurasin tojotsun lähenemistä jälleen taustapeilistä, kunnes se oli jälleen tappituntumalla. Hetkisen myöhemmin tämä perässä hiihtänä kurvasi raivokkaasti läheisen huoltoaseman pihaan. Jatkoin itse matkaa, tosin hoksasin noin 20 sekuntia myöhemmin että olisi itsekkin pitänyt pysähtyä tankilla kyseisellä asemalla. Noh, heitin seuraavassa risteyksessä u-käännöksen ja kiihdytyin takaisin suoran päässä olevalla huoltoasemalla. Huoltsikan kohdalle tullessa minulla oli astetta enemmän kierroksia ns. sisässä ja kurvasinkin hyvin murinoiden saattelemana huoltoaseman pihaan. Tämä samainen tojokuski oli juuri ilmeisesti nousemassa autostaan, ja ilmeisesti huomasi minut kun kurvasin asemalle. Noh, ukko katteli silmät levällään hetkisen aikaa, ja ennen kuin itse ehdin autosta nousta niin tämä tojokuski karkaa paikalta

Tiedä sitten mitä kaveri luuli, mutta jaksoi naurattaa tilanne hetkisen kotimatkalla...

- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kyllä se Alfa aina herättää tunteita, millon on mikäkin auto peräpuskurissa. Vielä en ole saannut uutta puskuria, vaikka onkin ollut hiukan yritystä perässä roikkujien kustannuksella
Toinen asia... Mikä h**vetin talvirengasyhdistelmä!!??? On taas markkinoinnilla ollut tylsää, ja pitännyt keksiä uusi ilmaisu toimivan 'talvirengaspaketin' tilalle... Pyh! talvirengasyhdistelmä...

Toinen asia... Mikä h**vetin talvirengasyhdistelmä!!??? On taas markkinoinnilla ollut tylsää, ja pitännyt keksiä uusi ilmaisu toimivan 'talvirengaspaketin' tilalle... Pyh! talvirengasyhdistelmä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Tuntuu olevan yleinen toimintamalli mm. yliopistojen alkamis- ja pääsykoepäivinä kun sankka joukko ulkopaikkakuntalaisia tuppautuu kohtuu pienille kampusalueille vielä toistaiseksi yksityisautoilla. Ohan se helppoa kun saa kiintiön täyteen pienellä kävelylenkillä.pitkämies kirjoitti:Haiskahtaa tilanteen hyväksikäytöltä. ( lue : tahalliselta kiusanteolta....)
Sitten kun porukka oppii käyttämään julkista liikennettä ja p-paikkoja on taas tarpeeksi tarjolla, niin niitä satunnaisia (todellisesta piittaamattomuudesta johtuvia) virheparkkeja ei ole laputtamassa kukaan.
Aniara kirjoitti:Anteeksi! Oli pakko nauraa.
Hehee helpotti jo kun molemmat löytys

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Liikennetörttöilystä tuli oma kokemus mieleen (en musita olenko jo avautunt, mutta jos olen niin niin tässä uusinta)...
Ajelin vanhanpuoleisella autollani rauhallista 120km/h tuntinopeutta vasenta kaistaa hämeenlinnasta helsinkiinpäin (100km/h rajoitus). Huomaan jo kaukaa kun takaa tulee uudenkarhea Honda CRV kuuttasataa, mutta koska oikealla puolellani on auto, en voi väistää mihinkään. Suunnittelen ohittavani oikealla kulkevan auton ja meneväni sitten oikealle kaistalle, jotta Honda pääsee taas tuntemaan itsensä tärkeäksi. Tähän ohitukseen arvioin kuluvan noin 10-15 sekuntia.
No mutta, koska Hondalla ei voi ajaa hiljaa edes noin lyhyttä matkaa, alkoi apina takanani vilkuttelemaan pitkiä valoja ja tuli hyvin lähelle autoni takapuskuria. Minä siitä vedin herneet nenään koska muutenkin oli raskas viikonloppu takana ja en sitten väistänytkään oikealle kaistalle vielä tässä välissä, vaan jatkoin kylmän viileästi vasenta kaistaa. Honda-kuski veti tästä systä myös pussillisen pakasteherneitä nenään ja alkoi vilkuttamaan valoja ja ajoi töötti pohjassa ihan takapuskurissa kiinni.
Ja koska oravanpyörä pyörii ja herneitä alettiin jo nenään laittamaan, minä painoin rivakasti jarrupoljinta, jolloin myös Honda joutui hetkellisesti hidastamaan vauhtia äkillisesti. Sitten kamelinselkä katkesi ja Honda-kuskin päässä pimahti ja se lähti ohittamaan vasemmanpuoleisen pientareen puolelta hiekka pöllyten. Honda ajoi sitten ohitseni vain senttien etäisyydeltä oman autoni kyljestä ja puoliksi penkassa vauhdin ollessa kuitenkin 130-140km/h. Ohi pääsi hengissä ja jatkoi kuuttasataa horisonttiin. Siinä vaiheessa tuli vaan itselle mieleen, miten vaarallinen tilanne oikeasti oli. Onneksi ei ollut Alfa alla tässä vaiheessa, muuten oltaisiin lähdetty hippasille, adrenaliini pumppasi siihen malliin.
ps. Hondan kuski tosiaan ei ollut edes mikään teini, vaan kyseessä oli vanhempi herrasmies, jonka vieressä istui hänen rouvansa ihmeellinen ilme kasvoillaan.
Ajelin vanhanpuoleisella autollani rauhallista 120km/h tuntinopeutta vasenta kaistaa hämeenlinnasta helsinkiinpäin (100km/h rajoitus). Huomaan jo kaukaa kun takaa tulee uudenkarhea Honda CRV kuuttasataa, mutta koska oikealla puolellani on auto, en voi väistää mihinkään. Suunnittelen ohittavani oikealla kulkevan auton ja meneväni sitten oikealle kaistalle, jotta Honda pääsee taas tuntemaan itsensä tärkeäksi. Tähän ohitukseen arvioin kuluvan noin 10-15 sekuntia.
No mutta, koska Hondalla ei voi ajaa hiljaa edes noin lyhyttä matkaa, alkoi apina takanani vilkuttelemaan pitkiä valoja ja tuli hyvin lähelle autoni takapuskuria. Minä siitä vedin herneet nenään koska muutenkin oli raskas viikonloppu takana ja en sitten väistänytkään oikealle kaistalle vielä tässä välissä, vaan jatkoin kylmän viileästi vasenta kaistaa. Honda-kuski veti tästä systä myös pussillisen pakasteherneitä nenään ja alkoi vilkuttamaan valoja ja ajoi töötti pohjassa ihan takapuskurissa kiinni.
Ja koska oravanpyörä pyörii ja herneitä alettiin jo nenään laittamaan, minä painoin rivakasti jarrupoljinta, jolloin myös Honda joutui hetkellisesti hidastamaan vauhtia äkillisesti. Sitten kamelinselkä katkesi ja Honda-kuskin päässä pimahti ja se lähti ohittamaan vasemmanpuoleisen pientareen puolelta hiekka pöllyten. Honda ajoi sitten ohitseni vain senttien etäisyydeltä oman autoni kyljestä ja puoliksi penkassa vauhdin ollessa kuitenkin 130-140km/h. Ohi pääsi hengissä ja jatkoi kuuttasataa horisonttiin. Siinä vaiheessa tuli vaan itselle mieleen, miten vaarallinen tilanne oikeasti oli. Onneksi ei ollut Alfa alla tässä vaiheessa, muuten oltaisiin lähdetty hippasille, adrenaliini pumppasi siihen malliin.
ps. Hondan kuski tosiaan ei ollut edes mikään teini, vaan kyseessä oli vanhempi herrasmies, jonka vieressä istui hänen rouvansa ihmeellinen ilme kasvoillaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Noissa tilanteissa pitää vaan yrittää muistaa että osalla ihmisistä on ihan oikeasti tupeen alla klappia, ja maantiellä siitä voi äkkiä seurata ruumiita.
Joo tiedän, ei se aina ole helppoa olla provosoitumatta jos hermo on jo valmiiksi pinkeällä ja joku alkaa öykkäröimään. Leikkiin mukaan lähtemisellä voi vaan olla yllättävän suuret seuraukset.
TM 14/10:ssä oli muuten ihan mielenkiintoinen juttu tieraivosta.
Joo tiedän, ei se aina ole helppoa olla provosoitumatta jos hermo on jo valmiiksi pinkeällä ja joku alkaa öykkäröimään. Leikkiin mukaan lähtemisellä voi vaan olla yllättävän suuret seuraukset.
TM 14/10:ssä oli muuten ihan mielenkiintoinen juttu tieraivosta.
- Epäkelpokeräilijä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Mä oon huomannu että aikas tehokas keino päästä eroon puskurissa roikkujista on päästää ne ohi...
Edessä matelevista pääsee myös tehokkaasti eroon nilkkaa käyttämällä.. Sitä vaan en tajuu et miks pitää stressata tai vetää herneitä nenuun siitä että jonkun laatikko menee eri nopeutta kun jonkun toisen??
Edessä matelevista pääsee myös tehokkaasti eroon nilkkaa käyttämällä.. Sitä vaan en tajuu et miks pitää stressata tai vetää herneitä nenuun siitä että jonkun laatikko menee eri nopeutta kun jonkun toisen??
Itse olen päässyt jo siitä yli, että kaveri ajaa kovempaa. Vielä kun jotenkin saisi hermot kuriin alle rajoitusten ajavien kanssa.fahlsjy kirjoitti:Mä oon huomannu että aikas tehokas keino päästä eroon puskurissa roikkujista on päästää ne ohi...
Edessä matelevista pääsee myös tehokkaasti eroon nilkkaa käyttämällä.. Sitä vaan en tajuu et miks pitää stressata tai vetää herneitä nenuun siitä että jonkun laatikko menee eri nopeutta kun jonkun toisen??
VMP
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
^fahlsjy, komppaan täysin.
Takana ajaville vielä kun vilauttaa vilkulla että kiireesi on huomattu ja siirtyy kaistan oikeaan reunaan niin saa keskarin sijasta morotuksen tai hätävilkun kiitoksena.
Herää kuitenkin kysymys, miten hiljaa foorumilaiset oikein köröttelevät jos perässäroikkujia riittää ärsyyntymiseen asti? Minusta 50% autoilijoista ajaa alinopeutta ja ohitetuksi joutuminen on tien päällä poikkeustilanne josta voisi vetäisi ruksin ruutuvihkoon. Kaikki tämä sakkorajaa kunnioittaen.
Takana ajaville vielä kun vilauttaa vilkulla että kiireesi on huomattu ja siirtyy kaistan oikeaan reunaan niin saa keskarin sijasta morotuksen tai hätävilkun kiitoksena.
Herää kuitenkin kysymys, miten hiljaa foorumilaiset oikein köröttelevät jos perässäroikkujia riittää ärsyyntymiseen asti? Minusta 50% autoilijoista ajaa alinopeutta ja ohitetuksi joutuminen on tien päällä poikkeustilanne josta voisi vetäisi ruksin ruutuvihkoon. Kaikki tämä sakkorajaa kunnioittaen.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Komppaan myös tätä täysin. En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää ajaa väkisin vasenta kaistaa moottoritiellä muuta kuin ohitusta suorittaessa. Näitäkin sankareita näkee, jotka painavat vasenta kaistaa kymmenen kilometriä putkeen, vaikka oikealla olisi vapaa kaista. Ilmeisesti ovat kyvyttömiä kääntämään rattia, saati näyttämään suuntamerkkiä.mattijus kirjoitti:"Moottoritiellä tulee ajaa oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa"
Takana tulevan valovilkoitus on mielestäni aivan tavallinen tapa Saksan/Euroopan autobahnoilta, millä ilmoitetaan, että nopeutta on enemmän, saisiko tilaa. Suomessa ei tietysti ole vapaita rajoituksia, mutta jokainen ajaa kukkarolleen sopivaa nopeutta ja muiden kuin viranomaisten on turha alkaa sitä valvomaan tai poliisia leikkimään. Helpointa on päästää nopeammat menemään ja keskittyy omaan ajoonsa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire. Vaikka vakavassa sairastapauksessa ambulanssia vastaan. En itse kyseisessä tilanteessa odottaisi hetkeäkään kenenkään tahallista pussittamista vaan ohi jos fyysisesti mahdollista.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Väittäisin, että luku olisi jopa 95% luokkaa. Perustelen tämän väitteen suhteuttamalla ohitusten määrän ohitetuksi tulemiseen.maybetomorrow kirjoitti:Minusta 50% autoilijoista ajaa alinopeutta ja ohitetuksi joutuminen on tien päällä poikkeustilanne josta voisi vetäisi ruksin ruutuvihkoon. Kaikki tämä sakkorajaa kunnioittaen.

Lähinnä liikenteessä nyppii ne, jotka eivät osaa vaihtaa nopeutta sujuvasti eri rajoituksien välillä. Ajetaan sitä 90km/h oli rajoitus sitten 100km/h tai 60km/h. Tai sitten se porukka joka pienemmän rajoituksen nähdessään ottaa nopeuden pois 5metrin matkalla jarruttamalla. Ja jos avautumaan aletaan, niin sekin on raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa näyttää vilkkua ja ryhmittyä! Ensin syttyy jarruvalot ilman mitään näkyvää syytä. Siinä sitten jarruttelet perässä ihmetellen, että mahtaako tiellä olla estettä vai miksi tuo jarruttaa. Tämän jälkeen ryhmitytään aivan minne sattuu, jopa eripuolelle kaistaa minne käännytään ja vilkku laitetaan, jos laitetaan, sitten samalla kun aletaan kääntyä.

Itse käyttäisin tällaisessa tapauksessa hätävilkkuja, ainakin sen aikaa, että edellä ajava ymmärtää kysessä olevan hätätilanteen.gYdEbUh kirjoitti:Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire. Vaikka vakavassa sairastapauksessa ambulanssia vastaan. En itse kyseisessä tilanteessa odottaisi hetkeäkään kenenkään tahallista pussittamista vaan ohi jos fyysisesti mahdollista.
Aihe on suorastaan polttava!
^Tottakai! Mikäli saavutan edellä ajavan ajoneuvon ajaen vaikkapa sitten 100km/h alueella sitä 103Km/h, niin "suostun" kyllä ajamaan edellä menevän perässä, riittävän turvavälin säilyttäen, tasan 100km/h ja jopa vähän allekin. (Tämä ei tarkoita, että ajaisin aina 3% ylinopeutta.) Mutta ikävä kyllä se riittää vain harvoin. Edellä ajava, kun tulee edelleen kontti edellä vastaan.
Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.

^Tottakai! Mikäli saavutan edellä ajavan ajoneuvon ajaen vaikkapa sitten 100km/h alueella sitä 103Km/h, niin "suostun" kyllä ajamaan edellä menevän perässä, riittävän turvavälin säilyttäen, tasan 100km/h ja jopa vähän allekin. (Tämä ei tarkoita, että ajaisin aina 3% ylinopeutta.) Mutta ikävä kyllä se riittää vain harvoin. Edellä ajava, kun tulee edelleen kontti edellä vastaan.

Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Jos joku vaikka haluis kitkat eteen ja kesänaksut taakseDaViega kirjoitti: ...Toinen asia... Mikä h**vetin talvirengasyhdistelmä!!??? On taas markkinoinnilla ollut tylsää, ja pitännyt keksiä uusi ilmaisu toimivan 'talvirengaspaketin' tilalle... Pyh! talvirengasyhdistelmä...

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Toden tottaJarsan kirjoitti: Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.
kumimuumin aiheeseen liittyen,kauhajoella kun käytiin,niin rekka ajoi meidän edellä,ja sen edessä auto reilua alinopeutta.Rekka päätti mennä ohi,niin mitä teki opeli,ei päästänyt rekkaa ohitse,vaan lisäsi vauhtia,ajoi rinnalla koko pitkän suoran,ja nainen ratissa ja joku urpo mies kyydissä,lopulta kun suora oli loppumassa niin joku järki päätti päästää ohitse.Otti oikein päähän rekkapenan puolesta moinen pelleily

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
VIlkun käyttö ennen kääntymistä/jarruttamista on joillekin ylivoimaista.
Toinen outo ryhmä ovat nämä "rallikuskit". Esim. oikealle kääntyvä ajaa oman ajoradan keskellä tai oikeaa laitaa. Sitten kun pitäisi kääntyä niin vedetään ensin vasempaan laitaan ja sitten käännytään oikealle.
Eikö sitä kutsuta "vastaheitoksi" tjn? Usein kai takavetoisilla hiekalla käytetty tapa. No kukin tyylillään, näyttää vain oudolta.
Vilkun käyttämättömyyttä joku voi perustella sillä ettei ole muuta liikennettä.
Itse pyrin käyttämään aina. Ne jotka eivät käytä varmaan tekevät samaa ajovalojenkin kanssa. Renaavat niitä liikenteen mukaan. Samat perustelut sopivat..
Toinen outo ryhmä ovat nämä "rallikuskit". Esim. oikealle kääntyvä ajaa oman ajoradan keskellä tai oikeaa laitaa. Sitten kun pitäisi kääntyä niin vedetään ensin vasempaan laitaan ja sitten käännytään oikealle.
Eikö sitä kutsuta "vastaheitoksi" tjn? Usein kai takavetoisilla hiekalla käytetty tapa. No kukin tyylillään, näyttää vain oudolta.
Vilkun käyttämättömyyttä joku voi perustella sillä ettei ole muuta liikennettä.
Itse pyrin käyttämään aina. Ne jotka eivät käytä varmaan tekevät samaa ajovalojenkin kanssa. Renaavat niitä liikenteen mukaan. Samat perustelut sopivat..
Kiitos. Tämä ottaa todellakin päähän - isosti. Joillakin meistä on myös sellaisia toimintoja poistaa rajoitin autosta, jolloin vauhtia saa 120-130km/h - näitä näkee välillä, siinä taitaa olla tosin turha selittää mitään onnettomuuden sattuessa..alfa164 kirjoitti:Toden tottaJarsan kirjoitti: Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.
kumimuumin aiheeseen liittyen,kauhajoella kun käytiin,niin rekka ajoi meidän edellä,ja sen edessä auto reilua alinopeutta.Rekka päätti mennä ohi,niin mitä teki opeli,ei päästänyt rekkaa ohitse,vaan lisäsi vauhtia,ajoi rinnalla koko pitkän suoran,ja nainen ratissa ja joku urpo mies kyydissä,lopulta kun suora oli loppumassa niin joku järki päätti päästää ohitse.Otti oikein päähän rekkapenan puolesta moinen pelleily
Mittari virhe yleisesti autoissa 3-8 km/h, jopa ferrarissa. Navi taasen ei valehtele nopeutta. Ajan itsekkin lähes aina +10 rajoituksiin nähden, joten ferkussa 110=104km/h=ei sakkoa..
..ammattina autoslalom..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Niinpä. Ajattelin, että ehkä Mäkisen Tomppaa koettavat matkiafahlsjy kirjoitti:^ vastaheitosta aikas kaukana.. ehkä "lehmänkäännös" voisi olla se oikeampi termi tuohon.. ja sillä ei ralleissa takavetoaikanakaan ollut käyttöä, vastaheitolla kylläkin.

Ehkä niillä on autossa vain niiiiin suuri kääntösäde.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Vitut varmastikaan ollut kiire mihinkään. Kenenkään elämä ei ole kiinni siitä kymmenen sekunnin odotuksesta. Luultavasti tämä Honda-ääliökin olisi ollut aikaisemmin kotona, jos olisi antanut edellä ajavan suorittaa rauhassa ohituksensa, eikä provosoinut liimautumalla puskuriin ja vilkuttelemalla valojaan.gYdEbUh kirjoitti:Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire.
Niinpä. Huomattavasti alle nopeusrajoituksen körötteleviä on mahdotonta ymmärtää, koska näistä vitun idiooteista 99% ei ymmärrä antaa tietä normaaleille ihmisille. Henkilöautolla pääsee ohi, mutta pitää muistaa, että on myös raskasta liikennettä, joille nämä mulkerot on todellinen riesa.mattijus kirjoitti:Vielä kun jotenkin saisi hermot kuriin alle rajoitusten ajavien kanssa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta (en tarkoita pelkästään tässä ketjussa virinnuttä juttua) joku heittää esim että 90% jengistä ajelee alinopeutta kun mittarit näyttää väärin jne. Ja varmaan kokeekin asian olevan näin.
Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...
Mikähän sitten lienee absoluuttinen totuus...
(joo, eihän sellasta kai voi sitten ollakkaan tälläisessä asiassa)
Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...
Mikähän sitten lienee absoluuttinen totuus...

Vaikka 80% kuskeista ajaisi 5km/h yli, ei tarvita kuin yksi joka ajaa 5km/h alle ja nuo tappajakaaharitkin halvaantuvat tuohon alinopeuskuskin perään. Ohittaahan ei uskalla kukaan, ellei ole ohituskaistaa => ohituskaistoilla pätee sitten viidakon lait.fahlsjy kirjoitti:Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta (en tarkoita pelkästään tässä ketjussa virinnuttä juttua) joku heittää esim että 90% jengistä ajelee alinopeutta kun mittarit näyttää väärin jne. Ja varmaan kokeekin asian olevan näin.
Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...
Mikähän sitten lienee absoluuttinen totuus...(joo, eihän sellasta kai voi sitten ollakkaan tälläisessä asiassa)
Ylinopeutta ajava kärsii erilaisesta ajonopeudestaan itse, alinopeutta ajava pistää kärsimään muut.
VMP
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Autoilijat voidaan jakaa neljään eri ryhmään.
Ryhmä 1:
Autoilija, joka tiedostaa mittarivirheen ja katsoo mittaria aina vähän viisarin alapuolelta, mutta kuitenkin liian alhaalta ja auto kulkee siis lievää ylinopeutta.
Ryhmä 2:
Sitten taas osa autoilijoista tietää, että sakkoja ei tule pienestä ylityksestä ja lisää mittarivirheen päälle vielä muutaman nopeusyksikön ja menee hiukan muita lujempaa. Kohdatessaan ensimmäisen ryhmän kuljettajia, tulee ensimmäisenä mieleen että tuo ajaa alinopeutta.
Ryhmä 3:
Nämä autoilijat kunnioittavat nopeusrajoituksia, eikä ajattele mittarin hiukan valehtelevan, joten ajavat aina hieman alle rajoituksen (joka on siis rajoituksen oikea tarkoitus). Tähän päälle kun laitetaan mittarivirhe, ollaan oikeasti aika alhaisissa lukemissa. Kun nämä ja toisen ryhmän autoilijat kohtaavat, alkaa nopeilla kuskeilla kiehumaan koska nämähän ajavat oikeasti alinopeutta ja se tuntuu vielä pahemmalta.
Ryhmä 4:
Ihminen, joka ei enää edes näe nopeusrajoituksia saati omaa nopeusmittaria. Vakionopeus 40km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa. Toinen variaatio tämän ryhmän kuljettajasta on henkilö, jota ei vaan kiinnosta rajoitukset ja ajaa aina 120km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa.
Jätetään laskuista pois ryhmä 4, koska niitä on harvassa. Johtopäätöksenä kuitenkin:
Ryhmien 1 ja 2 autoilijat siis ajattelevat muiden ajavan alinopeutta, mutta todellisuudessa ajavat itse lievää ylinopeutta.
Hieno analyysi...
Ryhmä 1:
Autoilija, joka tiedostaa mittarivirheen ja katsoo mittaria aina vähän viisarin alapuolelta, mutta kuitenkin liian alhaalta ja auto kulkee siis lievää ylinopeutta.
Ryhmä 2:
Sitten taas osa autoilijoista tietää, että sakkoja ei tule pienestä ylityksestä ja lisää mittarivirheen päälle vielä muutaman nopeusyksikön ja menee hiukan muita lujempaa. Kohdatessaan ensimmäisen ryhmän kuljettajia, tulee ensimmäisenä mieleen että tuo ajaa alinopeutta.
Ryhmä 3:
Nämä autoilijat kunnioittavat nopeusrajoituksia, eikä ajattele mittarin hiukan valehtelevan, joten ajavat aina hieman alle rajoituksen (joka on siis rajoituksen oikea tarkoitus). Tähän päälle kun laitetaan mittarivirhe, ollaan oikeasti aika alhaisissa lukemissa. Kun nämä ja toisen ryhmän autoilijat kohtaavat, alkaa nopeilla kuskeilla kiehumaan koska nämähän ajavat oikeasti alinopeutta ja se tuntuu vielä pahemmalta.
Ryhmä 4:
Ihminen, joka ei enää edes näe nopeusrajoituksia saati omaa nopeusmittaria. Vakionopeus 40km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa. Toinen variaatio tämän ryhmän kuljettajasta on henkilö, jota ei vaan kiinnosta rajoitukset ja ajaa aina 120km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa.
Jätetään laskuista pois ryhmä 4, koska niitä on harvassa. Johtopäätöksenä kuitenkin:
Ryhmien 1 ja 2 autoilijat siis ajattelevat muiden ajavan alinopeutta, mutta todellisuudessa ajavat itse lievää ylinopeutta.
Hieno analyysi...

Tässä taas aihe lisää, joka pistää toisinaan sapen kiehumaan. Ajetaan siihen hitaamman kantaan kiinni eikä mennä ohi. Viedään kaikki tila, että takaa tuleva ei voi ohittaa yhtä autoa kerrallaan. Jos tekee mieli mennä ohi, niin täytyy rikkoa lakia ja ohittaa vähintään se kaksi autoa kerralla. Ja tottakai, mitä pidemmäksi tuo perskärpästen jono kasvaa, sitä harvemmassa on ne paikat missä edes voisi turvallisesti useamman auton ohittaa.mattijus kirjoitti:ja nuo tappajakaaharitkin halvaantuvat tuohon alinopeuskuskin perään.
Vähintään (tien ainoat) pari hyvää ohituspaikkaa missaat sen tähden, kun luulet, että tuo edellä menevä on aikeissa ohittaa sen edessä olevan hitaamman ajoneuvon, kun kerran kyttää siinä peräpellin päällä tai vähintäänkin LIIAN lähellä.
Tai sitten se toinen vaihtoehto: Ohittaa sen yhden ja ottaa välistä paikan väkisin, suurella riskillä tietenkin ja toivoen, että edellä menevä(t) jatkaa ajamaansa nopeutta, ja ettei kukaan tee mitään muutakaan odottamatonta. Usein kuitenkin tapahtuu niin, että toisena oleva alkaakin yllättäen jarruttaa, kun olet siirtymässä hänen taakseen ja juuri, kun olet "pakottanut" letkan viimeisen antamaan riittävästi tilaa. Kuvittelee tietenkin tekevänsä hyvän teon "helpottamalla" ohitusta hänestäkin.
Ja sitten se kolmas vaihtoehto; puret hammasta, nielet kiukun ja ajat siellä perässä alinopeutta muiden jatkona.
Tai se kaikkein paras vaihtoehto, jota voi suositella kaikille, eikä sisällä edes liikennelain rikkomista: Käännyt ensimmäiselle huoltoasemalle, tai kioskille. Ostat kupin kahvia ja unohdat kaiken negatiivisen. Jatkat matkaa, etkä enää ikinä saavuta niitä hitaampia. Jos kahvi ei maistu, niin pysähdy vaikka vessaan tai tankkaa auto. Molemmat joudut tehdä kuitenkin ennen pitkää!

- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Ryhmä 2 ilmoittautuu, koskien tietenkin vain norm keliä. Alinopeutta ajelevat välillä vit*****, mutta sallittuahab se ja ohi aina pääsee. Ni miten perustelen nopeuden 105kmh. Kun keli ok, alle uusi auto ja renkaat, niin ainut ongelma nopeuden kasvaessa on reaktiomatkan piteneminen. Eli jos hirvi tai poro tai vaikka meteoriitti pamahtaa yhtäkkiä eteen niin alhaisemmalla nopeudella kerkeän väistää lyhyemmän matkan päästä. No täällä nopeudet muutenkin niin alhaisia ja verrattuna tiellä kulkeviin vanhoihin laatikkoihin uskon ajoni kuitenkin olevan melko turvallista, enkä poe huionoa omaatuntoa jos ajan lievästi yli nopeusrajoituksen.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Itse olen saanut kahdet rikesakot vuoden sisään lievästä ylinopeudesta. Tästä syystä tulee ajettua monesti sitä mittarin näyttämää nopeutta ihan varmuuden vuoksi. Ohiteltua sitten tarpeen mukaan. Varsinkin monilla teillä, missä muuttuvat rajoitukset, niin ei aina muista paljonko se taas tänään olikaan.
Perässä roikkujia riittää aina ajoi sitten hiukan yli tai alinopeutta. Ärsyttävää on se, että letkassa kärkytään sitä ohituspaikkaa puskurissa kiinni, vaikka olisi sulkuviivaa kilometritolkulla. Miksi ei voi pitää pientä väliä sulkuviivan kohdalla ja imuttaa iskuetäisyydelle lähempänä sitä ohituspaikkaa. Jos ei autossa riitä tehot tähän, niin ei ne sitten riitä siihen ohitukseenkaan.
Tuntuu siltä, että monet ei muuta liikenteessä näe kuin sen edessä ajavan puskurin. Pikkuisen klauemmas kun tiirailee, niin ei tule joka hetkessä niin kovin kiire.
Pidemmille matkoille tulee nykyisin lähdettyä hyvissä ajoin ja ajeltua pääsääntöisesti sen liikennevirran mukaan. Hermotkin pysyy paremmassa kunnossa.
Toki jos joku ajaa sen 10-20 km/h alle rajoituksen ärsyttää, mutta yleensä pääsee ohi kun hetken malttaa odottaa. Mutta pääsääntöisesti se, että liikenteessä liikkuu eri nopeutta kulkevia, kuuluu kai asiaan.
Perässä roikkujia riittää aina ajoi sitten hiukan yli tai alinopeutta. Ärsyttävää on se, että letkassa kärkytään sitä ohituspaikkaa puskurissa kiinni, vaikka olisi sulkuviivaa kilometritolkulla. Miksi ei voi pitää pientä väliä sulkuviivan kohdalla ja imuttaa iskuetäisyydelle lähempänä sitä ohituspaikkaa. Jos ei autossa riitä tehot tähän, niin ei ne sitten riitä siihen ohitukseenkaan.
Tuntuu siltä, että monet ei muuta liikenteessä näe kuin sen edessä ajavan puskurin. Pikkuisen klauemmas kun tiirailee, niin ei tule joka hetkessä niin kovin kiire.
Pidemmille matkoille tulee nykyisin lähdettyä hyvissä ajoin ja ajeltua pääsääntöisesti sen liikennevirran mukaan. Hermotkin pysyy paremmassa kunnossa.
Toki jos joku ajaa sen 10-20 km/h alle rajoituksen ärsyttää, mutta yleensä pääsee ohi kun hetken malttaa odottaa. Mutta pääsääntöisesti se, että liikenteessä liikkuu eri nopeutta kulkevia, kuuluu kai asiaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Johtuisko tää siitä että tuntuu nuo näyttötaulut olevan monesti niissä 80-rajoitusten alueella. Siellä ajetaan sitä samaa 9-kymppiä, tai vähän yli kuin satkullakin kun ei ymmärretä että se rajoituksen muuttuminen pitäisi näkyä myös oman auton vauhdissa... Ainakin omien havaintojen mukaan maantiellä kun asia tuntuu menevän niin että 80 alueella ajetaan yli, ja 100 tai 120 alle.fahlsjy kirjoitti: Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...
No onhan sitä monesti tullut liikenteessä provosoiduttua, sekä tullut myös provosoitua. Valojen vilkautus esim. motarilla on fiksu tapa jos sinne vasemmalle kaistalle jää munimaan, mutta en mä sitä ymmärrä että niitä vilkutellaan jos toinen ajaa jo ylinopeutta ja on aloittanut ohittamisen ajoissa. Jos tosiaan toinen jo kaukaa näkee että tulee selvästi kovempaa ohituskaistaa niin ainakin itse voin siinä vaiheessa ennen ohitusta jarruttaakin, tai nostaa kaasun ainakin ylös, eikä mennä äkkiä ohittmaan kun mä olin tuon auton perässä ensin. Mutta mä arvostakin sujuvaa liikennettä ja koitan toimia niin toisia kohtaan kuin itsekin halusin muiden toimivan. Ja liikennesääntöjen pilkuntarkka noudattaminen kun ei välttämättä ole sitä sujuvaa liikennettä, ja ennen kaikkea pitää muistaa että omista oikeuskistakin voi joskus luopua. Ja omien kokemusten perusteella se liikenne tosiaan toimii selvästi joustavammin Keski- ja eteläeuroopassa kuin täällä Pohjoismaissa...
Johtuiskohan tämä illuusio ihan vain havainnoinnin puutteesta tai sen puolueellisuudesta. Otetaan vaikkapa tällanen kuvitteellinen tilanne.fahlsjy kirjoitti:Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta...
50 autoa ajaa lievää ylinopeutta (105km/h) 200km matkan. Etäisyys autoilla toisiinsa vaikkapa sen 1km. Edellä 5 autoilijaa ajamassa 90km/h. Jokainen ylinopeutta ajava "joutuu" ohittaa kaikki 5 hitaampaa. Eivätkä ikinä huomaa toisia ylinopeutta ajavia, kun heidän välinen etäisyys pysyy samana.
Näin ollen 50 ylinopeutta ajavaa väittää, että kaikki liikenteessä olevat ajoi alinopeutta. Ja jokainen alinopeutta ajava väittää, että kaikki ajoi ylinopeutta.
Tutka kertoo, että 90% ajaa ylinopeutta.
Edit: Ja se, että alinopeuden ajajista valitellaan ja puhutaan niin paljon. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurinosa valittajista on ylinopeuden ajajia, koska 90% ajaa ylinopeutta. Aika loogista siis!


Viimeksi muokannut Jarsan, 27 Elo 2010, 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...mattijus kirjoitti:Mielestäni tuo pitkien väläyttäminen on oikeasti fiksu tapa, jos ajaa kovempaa.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Mun mielestä pitkien väläyttäminen on hyvä tapa varsinkin motarilla. jatkuva rämppääminen ja auton heiluttelu taas ei. Näin on käynyt usein mulle: kun väläytän pitkiä vasemmalla kaistalla edellä ajavalle, niin selkeästi huomaa että siellä ollaan unohdettu millä kaistalla ajetaan, eikä olla peilejäkään katseltu kun niin hätkähtäen katsovat taakseen ja siirtyvät oikealle kaistalle.Joonake kirjoitti:Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...mattijus kirjoitti:Mielestäni tuo pitkien väläyttäminen on oikeasti fiksu tapa, jos ajaa kovempaa.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Ei kun katsoo eteenpäin ja keskittyy omaan ajamiseenJoonake kirjoitti: Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...

Btw - mitenkään tähän tapaukseen liittymättä - joskus on tullut liimauduttua jonkun puskuriin kun on tullut sivutieltä eteen ja ei vaan tunnu oikeen auto kiihtyvän (ps. ja olen ajanut korkeitaan suurinta sallittua nopeutta)... Sitten kun kaveri huomaa että nyt toinen tulee lähemmäksi niin sitten vasta sen ajo meneekin sekaisin kun pää pyörii ja katsotaan enemmän taustapeileihin kuin eteenpäin! Ja jos jarruvalot vilahtaa niin siirtyy pari metriä eteenpäin (niin että ei oltu edes perseessä) jonka jälkeen alkaa kädetkin käymään vielä entistä enemmän eli oliskohan syytä vaan silloin syytä keskittyä omaan ajamiseen - kyllä sen perässäajavan velvollisuus on huolehtia ettei osu edellä ajavaan ja maksaa ellei siihen pysty.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Olen jo jonkinaikaa ihmetellyt ettei tällaista aihetta ole vielä ollut.
Mitä tuohon yli/alinopeuteen tulee, viimeisen kymmenen vuoden aikana on todella monissa paikoissa nopeusrajoitus tippunut 10-20km/h samalla kun ajokalusto on parantunut huomattavasti. Jos on normaalikuski on 10km/h ylitys yleisesti ottaen normaali nopeus..
Tuolla aiemmin joku ihmetteli käännökseen väärältä puolelta ryhmittymistä. Tämä kyseinen tapa säästää aikaa, renkaita/polttoainetta, ja teen itse näin kun siitä ei ole muille tienkäyttäjille haittaa.
Mitä tuohon yli/alinopeuteen tulee, viimeisen kymmenen vuoden aikana on todella monissa paikoissa nopeusrajoitus tippunut 10-20km/h samalla kun ajokalusto on parantunut huomattavasti. Jos on normaalikuski on 10km/h ylitys yleisesti ottaen normaali nopeus..
Tuolla aiemmin joku ihmetteli käännökseen väärältä puolelta ryhmittymistä. Tämä kyseinen tapa säästää aikaa, renkaita/polttoainetta, ja teen itse näin kun siitä ei ole muille tienkäyttäjille haittaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Ihan pakko osallistua keskusteluun, kun ajokorttikin on ollut peräti reilut 2kk ja tunnen yhä olevani hiukan uuno
Avauduin täällä jo kerran aiemmin näistä perässä roikkujista, jotka ahdistaa ihan pirusti. Pahinta se on tässä Espoossa Finnoontiellä ja pyrin ajamaan samassa rytmissä kuin muutkin - hiukan ylinopeutta siis. Kun Finnoontiellä rajoitus on 60km/h, niin jengi ajaa lähemmäs 70km/h. Vastaava +10 on myös kun nopeusrajoitus on 50km/h.
Tästä huolimatta perässä on lähes aina joku. Eräs extraurpo tyyppi teki Olarissa ohituksen 40km/h -alueella, joka on täynnä suojateitä, risteyksiä ym.
Tunnustan, että toisinaan varmaan lipsunkin sinne alinopeuteen. Meitä kokemattomiakin siellä liikenteessä pyörii ja mieluummin vieraalla reitillä ajan liian hitaasti kuin liian nopeasti
En siis kumminkaan aja mitään 30km/h vaikkapa 60km/h alueella. Joku roti
Voisiko joku kertoa näitä yleisimpiä merkkikieliä liikenteessä? Jos joku väläyttelisi mulle valoja, niin epäilisin ensimmäisenä unohtaneeni itse laittaa autooni valot tjsp. Jos se osoittautuu vääräksi, niin seuraavaksi ajattelen varmaan välkyttelijän viestittävän minulle, että olen totaaliurpo, joka on löytänyt korttinsa muropaketista

Avauduin täällä jo kerran aiemmin näistä perässä roikkujista, jotka ahdistaa ihan pirusti. Pahinta se on tässä Espoossa Finnoontiellä ja pyrin ajamaan samassa rytmissä kuin muutkin - hiukan ylinopeutta siis. Kun Finnoontiellä rajoitus on 60km/h, niin jengi ajaa lähemmäs 70km/h. Vastaava +10 on myös kun nopeusrajoitus on 50km/h.
Tästä huolimatta perässä on lähes aina joku. Eräs extraurpo tyyppi teki Olarissa ohituksen 40km/h -alueella, joka on täynnä suojateitä, risteyksiä ym.
Tunnustan, että toisinaan varmaan lipsunkin sinne alinopeuteen. Meitä kokemattomiakin siellä liikenteessä pyörii ja mieluummin vieraalla reitillä ajan liian hitaasti kuin liian nopeasti


Voisiko joku kertoa näitä yleisimpiä merkkikieliä liikenteessä? Jos joku väläyttelisi mulle valoja, niin epäilisin ensimmäisenä unohtaneeni itse laittaa autooni valot tjsp. Jos se osoittautuu vääräksi, niin seuraavaksi ajattelen varmaan välkyttelijän viestittävän minulle, että olen totaaliurpo, joka on löytänyt korttinsa muropaketista

Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Valoista muistuttamisen lisäksi varoitetaan "vaarasta". Vaikkapa nopeusratsiasta tai hirvistä! Itse väläytän pitkiä myös ohittamaan lähtiessä pienemmillä teillä. Ja joskus jos toinen Alfa tulee vastaan. Kai niitä voi väläyttää myös kun luopuu omasta etuajo-oikeudestaan. Tai silloin kun haluaa pitää oikeudestaan kiinni kiilaustilanteessa. Kaiken kaikkiaan monitulkintainen viestintäväline!Morre kirjoitti:Voisiko joku kertoa näitä yleisimpiä merkkikieliä liikenteessä? Jos joku väläyttelisi mulle valoja, niin epäilisin ensimmäisenä unohtaneeni itse laittaa autooni valot tjsp.

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^^
Tältä forumilta on turha opetella ajokäyttäytymistä...
sen verran on sekalaisen sekavaa seurakuntaa..
Ajat vaan niin kuin ennenkin, liikennesääntöjen ja ajotaidon
mukaan, provosoitumatta perässäroikkujista.
Tältä forumilta on turha opetella ajokäyttäytymistä...
sen verran on sekalaisen sekavaa seurakuntaa..

Ajat vaan niin kuin ennenkin, liikennesääntöjen ja ajotaidon
mukaan, provosoitumatta perässäroikkujista.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM