GT jtd immobilizer failure jne...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

GT jtd immobilizer failure jne...

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Voe, voe...

GT sai tiukan kytkimen ja vaihdelaatikon, mutta korjaamon pojat soittivat pikku probleemasta. Immobilizer failure paukahtaa näyttöön eikä auto käynnisty. Sen lisäksi tulee tietysti virheilmoituksia osastoilta VDC, ABS jne.
Olivat sitten kokeilleet katsella vikakoodeja eikä mitään löytynyt.
Samalla olisivat laittaneet manuaalisesti koneelta ajonestolaitteen koodinkin, mutta yllättäen ohjekirjassa oleva mallitarkoituksella painettu numero ei ollut oikea... Toinen yritys sentään jätettiin käyttämättä.

Kun menin käymään korjaamolle ei oman läppärini Fiatecuscan myöskään saa yhteyttä ECUun eikä enää korjaamon yleislaitekaan.

Autossa on Defan varashälytin, jonka pääsulake oli jossain vaiheessa ollut irti ja ilmeisesti myös siihen tulevat johdot samoin, joten sitä hiukan epäilin murheenkryyniksi. Defan mies epäili puhelimessa syyn lähes varmasti olevan muualla.

Ajattelin syöttää kaasupolkimen läpyttelyllä oikean käynnistykseneston koodin, mutta eipä näköjään syty tuo keltainen moottorin kuvakaan mittaristoon, joten se siitäkin sitten.

Maadoitukset ja akun varaustilat tarkisteltiin ja muutaman tunnin tarkastelun jälkeen korjaamon vanhempi jamppa epäili, että startin ja laturin johdot ovat saattaneet mennä jotenkin väärin. Ainakin kytkentäkaaviosta tuo näin päätteli. Johtojen tarkistus jäi kuitenkin huomiselle.

Kaikki sähkölaitteet näyttivät muuten toimivan oikein, mutta Cruisen valo ei syttynyt, VDC valittaa vikaa ja sitten on tietenkin tuo Immblz failure. Hälytinkin reagoi ainakin luukkujen avaamiseen.

Mikä piru tuossa meni läskiksi? ECU sanoi kaputt vai jotenkin lukkiutui? Millähän tuon ECUnkin toimivuuden testaisi muutoin kuin hinaamalla auton Deltaan?

Ei tietääkseni koko puuhassa tarvinnut moneen sähköjohtoon edes koskea, mutta jokin siellä vaan sitten tietenkin meni pieleen... Olisinpa edes ryssinyt itse.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: GT jtd immobilizer failure jne...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

hjpp kirjoitti:Olisinpa edes ryssinyt itse.
Äläs nyt, korjaamo mokaa, korjaamo korjaa ;)

Voisikohan joku isovirta olla kateissa? Moottorin maadoitus (tämä on ollut varmasti irti), jokin päävirta johdoista väärin tai huonosti kiinni. Päävirtasulake palanut? Onhan moottorinohjainlaitteen sulakkeet jo tarkistettu.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Eilen tulikin mainittua Aku Ankkamaisesta tuuristani kaikenlaisten (merkki)korjaamojen suhteen, joten yleensä kaikki tulee sitten räplästettyä itse. Nyt ei vaan hotsittanut tuo projekti, kun lomakin loppui ja lomalla ei taas muuten huvittanut...eikä oikeastaan tarvinnutkaan.

Päävirtasulake taitaa pimentää koko auton -otaksun ja jostain vanhasta muistelisin? Sulakkeita pitänee vielä tarkistaa.

Defalle löysin kytkentäkaavion ja yksi johto näyttää tulevan tuonne startille. Alan vahvimmin epäillä sitä seutua perimmäiseksi syyksi, mutta mitä muuta sitten lie aiheutunut, niin jää etsittäväksi.

Onkohan muuten korjaamoilla jotain möhläysvakuutuksia vai jatkavatko nuo vaan sitten oman työnsä paikkailua klassisella VN-metodilla?

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Eikös noi kämmi vakuutukset oo pikkusen niinkuin pakollisia, ainakin jos bisnestä meinaa jatkaa / harjoittaa.
Ei kai kukaan yksityisyrittäjä luota asentajiensa 100% onnistumiseen aina, esim. jakohihna jutuissa ja hihnan kestoissa.
Kallista yrittämistä ilman....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän korjaamolla kämmivakuutuksia on, mutta tietääkseni ei alle 1000€:n kämmejä kannata vakuutuksista ottaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin facelift-156:ssa on akun päällä pari paikalleen pultattavaa sulaketta, joista toisen hajoaminen tekee kiusaa esmes ABS:lle. Nuo tahtoo murtua poikki jos niitä menee ronkkimaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Puolen päivää nuo sitä tänäänkin ronkkivat eikä asiat olleet juuri muuttuneet. Positiivista uutta oli tosin, että testeri oli saanut ainakin jotain vuoropuhelua käytyä auton kanssa, kun akku oli ollut yön yli irti kytkettynä.

Kaikki muut luetellut murheet olivat tosin tallella ja lisukkeeksi vielä vikailmoitus öljyn lämpötilan- tai määrän anturilta.

Päättivät sitten hinauttaa sen aamulla johonkin autosähköpajalle.

Huoh...odotellaan sitten. Olisin mieluusti jo monotellut sillä menemään.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

...ja sähköpaja oli pikaisella selvityksellä melko vakuuttunut, että "body computer" olisi mennyt rikki. Tutkivat kärryä vielä lisääkin, kun vain ehtivät.
Jotenkin epäilen tuota diagnoosia...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mites ajoneston, ABSien ja VDC:n viat liittyisivät "koritietokoneeseen", eikös se ohjaile lähinnä lukkoja, ikkunoita ja muita vastaavia rensseleitä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Auto käy -tai ainakin kävi.
Startin piuhat olivat tosiaan olleet jotenkin sekaisin ja startti on nyt kuulemma rikki, kun solenoidi ei ollut vapauttanutkaan sitä auton käynnistyessä.
Autolla oli kuitenkin ajettu testilenkki, joka oli päättynyt sähköjen katoamiseen melkein kaikkialta, mutta moottori oli pysynyt kuitenkin käynnissä.
Alkusyynä oli kuitenkin luultavasti Defan varashälytin, joka oli kytketty myös tuonne ajonestoon, sekä ilmeisesti sulakerasian takaa irronnut liitin. Todellisuus lie ollut näiden yhteisvaikutus.

Taidan otattaa tuon koko hälyttimen pois, kun en sillä mitään tarvettakaan näe. Asun korvessa, liikun korvessa, ja jos joku tuon vie, niin onhan siinä vakuutus.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Korjaamo sai GT:n "valmiiksi" ja iloisestihan tuo taas liikkui. :-D

Lainausmerkit ja imperfekti ovat seurausta siitä, että vauhdissa alkoi tuntua pientä vipatusta ja vasen etukulma kolahti selvästi pihatielle kääntäessä. No pikaisella tutkailulla totesin, että pyörähän heiluu hiukan. Tunkkasin kulman ylös ja otin pyörän irti -kappas kun näyttikin vetoakselin mutteri olevan irtoamaisillaan!

No kiristelin sitä vain todetakseni, ettei välys poistu mihinkään. Taitaapa siellä laakeri hiukan irvistellä...

Siirtelin auton takaisin pajan pihaan, tipautin avaimet postilaatikkoon ja juoksin lisälenkin kautta kotiin. :evil:

Vastaa Viestiin