159 2,4 JTDm suuttimen kiristäminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

159 2,4 JTDm suuttimen kiristäminen

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään oli taas pitkästä aikaa vähän vapaata tutkia Alfojen tilaa. 156:nen halusi vain vähän lisää Seleniaa, mutta 159 vaatikin vähän enemmän huolenpitoa.

Joskus luin foorumilta että jollain oli suutin aiheuttanut vuotoa ja korjaamolla suutin oli kiristetty. Nyt huomasin saman vian omassa autossani eli yhden sylinterin suuttimen ympärys vuotaa ja kone sutkuttaa tyhjäkäynnillä imuvuodon äänellä. Suhina loppui kun kaatoi vettä suuttimen ympärille, mutta kuplat kertoivat pienehköstä vuodosta.

Suuttimen ympärilllä on nokea, joten varmastikin suuttimen ja kannen välinen tiiviste on rikki tai kiristystä vaille. Yritin kiristää suuttimen kaulusta, mutta mutteri ei liikahtanut mihinkään pienellä lenkkiavaimella.

Kysymys kuuluukin voiko nuo suutimien putket irroittaa ja laittaa takaisin vai onko niissä jokin kertäkäyttötiiviste?

EGR tuli myös vaihdettua omatekoisen tiivisteen kera. Kyseinen tiiviste tuli tehtyä messingistä ja virtaus kulkee nyt kolmen pienen reiän kautta. Kaipa tuo messinki siellä kestää vai tuliko valittua materiaali huonosti kun rosteria ei sattunut olemaan ja kupari ei vissiinkään sovi oikein alumiinin kanssa yhteen.

Päivin aluksi onnistuin vielä tiputtamaan yhden pultin jonnekin laturin taakse, eipä löytynyt, mutta näyttäisi siltä ettei se tippunut mihinkään vaaralliseen paikkaan. Käynnistys tosin vähän jännitti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ihan varmaksi en mene 159:stä sanomaan, mutta yhdessäkään vastaan tulleessa dieselissä ei ole polttoaineputken ja suuttimen välissä tiivistettä ollut.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 2,4 JTDm suuttimen kiristäminen

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Maunu kirjoitti: EGR tuli myös vaihdettua omatekoisen tiivisteen kera. Kyseinen tiiviste tuli tehtyä messingistä ja virtaus kulkee nyt kolmen pienen reiän kautta. Kaipa tuo messinki siellä kestää vai tuliko valittua materiaali huonosti kun rosteria ei sattunut olemaan ja kupari ei vissiinkään sovi oikein alumiinin kanssa yhteen.
On laboroitu noita kuristuspeltejä, Deltan pellissä 4 x 8mm reikää, 4 x 6mm vielä toimii, 4 x 5mm alkoi herjata manuaalissa mutta ei automaatissa... Siinä jossain se raja menee.
vesku

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Epezi kirjoitti:Ihan varmaksi en mene 159:stä sanomaan, mutta yhdessäkään vastaan tulleessa dieselissä ei ole polttoaineputken ja suuttimen välissä tiivistettä ollut.
samaa mieltä. en mene kyllä 159n kohdalta vannomaan kun en ole nähnyt, mutta yleensä liitos on vähän vastaava kun jarruputkissa. itse oon suuttimia vaihtanut käyttäen vanhoja putkia (mikä ei ole kuitenkaan suositus mutta halvempi ratkaisu) eikä ole yhtäkään tullut takaisin vuodon takia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli otettua suuttimen putki auki ja kokeilin kiristää suutinta, mutta sama sutkutus jatkuu eli huomenna haen uuden tiivisteen ja yritän vaihtaa sen.

Mitenkäs tuon suuttimen irroitus kotikonstein onnistuu? Elearn näyttää että suutin irroitetaan ulosvetimen avulla. Onko kellään kokemusta kyseisestä operaatiosta?
Liitteet
suutinvuoto.jpg
(33.62 KiB) Tiedosto ladattu 3632 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

veikkaanpa ettei tarvi ulosvedintä. yleensä lähteneet hienosti irti käsin.pyörittää sitä suutinta hieman edes taas ja samalla nostaa.jos on pahasti karstanen niin saattaa tarvita vääntörautaa tms,mutta kun nyt laitoit ton kuvan niin ko. rakenteessa tuskin tarvii. sit vaan putsaat sen tiivistys pinnan ja suuttimen pään ja huolella putki ja suuttimen pidike momenttiin niin eiköhän siitä tuu hyvä. niin ja suuttimeen ei sais mitään likaa päästä sisälle joten tarkkana sen suhteen. ilmaamisesta en sitten osaa sanoa.toyotissa kun on sellanen käsipumppu dieselsuodattimessa niin sitä kun aikansa puppaa niin ei tarvi kauaa sahata konetta käymään että hörähtää. en tiä kuinka helposti alfassa sitten onnistuu tuo ilmaus kun ei oo niistä kokemusta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eiköhän tuo ilmaa itsensä kun polttoaine alkaa kiertää takaisin tankkiin (toivottavasti). Ainakin tänään auto lähti lähes normaalisti käymään vaikka suuttimen putki oli ollut irti.

Hyvät ohjeet kuitenkin tuohon tiivisteen vaihtoon, joten eiköhän tuosta selvitä. Nyt vaan huomenna katsomaan maksaako tiiviste mahdottomasti Deltassa tai Pelttarilla ja onko niitä varastossa. Eper näytti Italian hinnaksi huisat 1,3e, joten kaipa tuosta suomessa joutuu maksamaan 15e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Anteeksi off topic, mutta nyt on pakko kysyä kun tuosta ilmaamisesta oli puhetta.

Toimiiko näissä uusissa common rail koneessa (yleensä kaikki merkit) tuo itseilmaus? esim jos tankki käy tyhjänä tai vaihdetaan polttoainesuodatin? tarpeeksi kauan kun vain sahaa niin lähtee? uusissa kuorma-autoissa ainakin toimii vain tällä tavalla, suodattimenkin kun vaihtaa niin joku 10s starttausta niin käynnistyy...

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

beta kirjoitti: Toimiiko näissä uusissa common rail koneessa (yleensä kaikki merkit) tuo itseilmaus?
Tietääkseni toimii. Ainakin vm -03 Stilossa (JTD) toimi, miksei sitten näissä uudemmissakin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Uusi tiiviste tulossa uuden maahantuojan edustajan kautta. En jaksanut Deltasta kysyä vaikka heillä varmasti varastossa olisikin ollut ko. tiiviste.

Nyt joutuu odottomaan kaksi päivää ja köyhtymistä tapahtuu kokonaiset 1,90e. Olisin ottanut useamman tiivisteen varastoon, mutta maahantuojalta löytyi varastosta vain yksi kappale. Taitaa olla liian kallis osa varastossa pidettäväksi tai sitten menekki on tosi pientä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nyt sain vihdoin vaihdettua suuttimen tiivisteen ja samalla avarsin EGR:n tiivisteen reikiä, koska vikavalo syttyi kertaalleen.

Täytyy sanoa että kyllä kannatti korjata tuo vuoto, nyt auto tuntuu olevan huomattavasti tehokkaampi ja alavääntökin parani älyttömästi. Liikkeelle voi nyt lähteä kakkosellakin ilman suurempaa sammumisen vaaraa.

Otin muutaman kuvan operaatiosta, johon kului about tunti aikaa. Suurin osa ajasta meni suuttimen repimiseen irti. Syykin jumittumiseen selvisi kun sain suuttimen vihdoin irti, nokea oli riittävästi kertynyt varren ympärille.

Kannattaa tarkistaa suuttimien reunat nokijäljistä mikäli kone tuntuu tehottomalta tai tyhjäkäynnillä kuuluu suhinaa. Tuo loppulta 1,7e maksanut osa voi tehdä ihmeitä.
Liitteet
IMG_4111.JPG
Alkutilanne. Kakkossylinterin suuttimen juuressa nokea.
(188.91 KiB) Tiedosto ladattu 3285 kertaa
IMG_4112.JPG
Putket, letkut ja sähköt irroitettuna. Lisäksi irroitin vielä ykkössylinterin suuttimen polttoaineputken nipan.
(181.34 KiB) Tiedosto ladattu 3285 kertaa
IMG_4113.JPG
Suutin irroitettu. Tiivisteestä näkee vuotokohdan
(123.23 KiB) Tiedosto ladattu 3285 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ja lisää kuvia.

Auton polttoaine järjestelmä ilmasi muuten itsensä noin 15 sekunnin startin aikana.
Liitteet
IMG_4115.JPG
Ulkopuolelta erittäin nokinen suutin.
(127.78 KiB) Tiedosto ladattu 3280 kertaa
IMG_4116.JPG
Vanha suuttimen tiiviste ja hitsauspuikosta valmistettu erikoistyökalu irroitukseen.
(102.59 KiB) Tiedosto ladattu 3280 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko suutin vain tuolla peltihaarukalla kiinni? Eli lähteekö irti vain mutterin avaamisella ja normaalilla venkutuksella? Jos ovat tiukassa, niin suuttimen juureen mahtunee kiintoavain, jolla voi pyöritellä?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu mutteri irti ja suutin ylös periaatteella mennään. Tosin tässäkin tapauksessa nokea oli sen verran että siirtoleukapihdeillä (papukaijapihdit, v*tt*pihdit, pokstongit) heiluttelin suuttimen irti. Tarkkana saa silti olla ettei pihdit irtoa ja riko suutimen yläosaa.

Elearnissa neuvottiin tosiaankin käyttämään ulosvetäjää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuva

Karstanpoistotyökalu suuttimen pesään Biltemasta, myös merkkikohtaisia ja yleismallisia ulosvetimia löytyy, CDI mersuilla ajaville tuttuja hommia.. :mrgreen:

Suuttimia kun irrottaa niin täytyy olla varovainen ettei yhtään taivuttele polttoaineputkea, muuten tiivisteen vaihto sinänsä on ihan simppeli homma jos vaan suutin irtoaa helposti.

http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... kevat.html

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Julman näköisiä vehkeitä :-D

Hei, onko tuo eLearn jokin sähköinen huolto-ohje Alfaan? Mistä saa?

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

alfista kirjoitti:Julman näköisiä vehkeitä :-D

Hei, onko tuo eLearn jokin sähköinen huolto-ohje Alfaan? Mistä saa?
Tuolla on jotain linkkiä: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... 159-a.html

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re:

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Caijo-Romeo kirjoitti:veikkaanpa ettei tarvi ulosvedintä. yleensä lähteneet hienosti irti käsin.pyörittää sitä suutinta hieman edes taas ja samalla nostaa.jos on pahasti karstanen niin saattaa tarvita vääntörautaa tms,mutta kun nyt laitoit ton kuvan niin ko. rakenteessa tuskin tarvii. sit vaan putsaat sen tiivistys pinnan ja suuttimen pään ja huolella putki ja suuttimen pidike momenttiin niin eiköhän siitä tuu hyvä.
Mikäs näiden suuttimien kiinnitysmomentti muuten on JTD koneissa?

Pitäs viikonloppuna Crossiin vaihdella kuparit suuttimien ja kannen väliin.

Vastaa Viestiin