Onko tommonen v6:sen siivapyörä joku eriskummallisempikin osa, kun moista ei tunnu mistään löytyvän? Vai eikö noi vaan muka koskaan hajoaa kun ei kellään tunnu olevan tarvetta hyllyssä pitämiseen.
Kyseessä on mitä ilmeisimmin, kampiakselin hihnapyörä, eli se iso pyörä joka pyörittää apulaitehihnaa.
Vähän aika sitten semmosta metsästin ja heikosti oli saatavilla. Tilasin semmosen tampereen Autokeskukseen, mutta peruin tilauksen myöhemmin kun tarve loppui. Olisikohan pyörä vielä siellä?
Omassa kinnerissä ko. osa petti 2 vuotta sitten. Onneksi löytyi vähän käytetty osa tilalle edullisesti.
Ratas kannattaa vaihtaa ASAP, koska jos rattaan ulkokehä on tarpeeksi pahasti vinossa, se alkaa jossain vaiheessa hankaamaan jakohihnaa. Minun auton tapauksessa "vink-vink" ääni tyhjäkäynnillä paljasti ongelman (kiitos jälleen MKT).
^ Jos en ihan hirveästi muista vikaan niin kaikkine hilppeineen noin 250e pintaan taisi olla? Poikkeuksellisesti asennus taitaa olla edukas, kun kaiketi vie vain noin tunnin osaavalla firmalla.
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
Paketti kasassa. Hihnapyörän tämän päivän tarkastettu kurssi on 181 euroa. Seuraava joka moista tarvii niin voi kysellä Jyväskyläläisen Hämeen auton huollosta..
Jakopäärempan yhteydessä kopsautin kampuran hihnapyörän lattiaan ja siitä kuului epäilyttävä heläys. Samoin kumivasaralla koputellessa kuuluu metallinen ääni.
Onkos tuo nyt sitten särki? Päälle päin ei näy mitään erikoista, ja toisaalta nyrkillä koputellessa ei kalise.
Onko dieselissä vastaava kuin V6:ssa? Eli semmonen jossa on kumivulkanointi kahden sisä ja ulkokehän välissä? Tuskin semmonen herkästi kolahduksesta rikki menee.
Ainakin Volvodiiselin vastaava värinänvaimennin on rikki ja alkaa myös ajossa ääntelemään jos siitä kuuluu kopauttaessa kilinää tai jos vulkaani on rispaantunut.
^^ Juu on erilliset sisä- ja ulkokehä ja niiden välissä gummia. Päälle päin ei kyllä näy mitään rispaantumista. Eipä tuo irti otettaessa voinut hajota mutta noilla on ilmeisesti taipumus kulua, eli on hyvin voinut olla rikki jo aikaisemmin.
^ Asia selvä, eli eiköhän tämä ole sökö. Ja vielä ennen jakopääremppaa olin tarkistavinani tuon kun kärry pitää minusta aika rumaa rouskutusta tyhjäkäynnillä. Tosin ei ole kokemusta muista 1.9 JTDm:istä eli ei ole mitään mihin verrata.
Voi kuinka kaipaan Busson soundtrackia Kuka haluaa vaihtaa omansa terhakkaan ja taloudelliseen, Eibachin vieteristöllä ryyditettyyn pikkuriisseliin?
Volvoissa tuossa usein vikaa ainakin mk1 v(s)70. Töissä urakoitsijalla kanssa hajosi. Sen tuttu Volvo huoltaja kertoi.
Kova kolina ja alkoi kuulemma myös "vemputtamaan", tuskin lisää hihnan ikää. Oli siinä muutakin vauriota, en vain muista mitä, pultit tjn..