156 ja pulputtava ääni
Valvoja: Moderators
156 ja pulputtava ääni
Kaikkeen sitä törmää, mutta nyt on muutaman kerran auton sammutettuani, ei tosin peräkkäin, kuulunut vähän aikaa (muutama sekuntti) nesteen pulputusta. Aivan kuin joku vetäisi kossua pullon suusta urakalla!:) Nesteet ovat kohdillaan, tosin jäädytysneste on sillä rajalla, että onko sitä vähän liikaa. Onko vastaavia kokemuksia ja mistä johtuu/johtui? t. nimim. kuulin ääniä ja ohjattiin hoitoon
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
ei kuulostaa kovin vakavalta...vähän paineet tasaantuu kun sammutat koneen, vesipumppu lakkaa pyörimästä ja kone kuitenkin on vielä lämmin...varsinkin jos reippaasti päästää moottoritiellä, ajaa huoltiksen pihaan ja sammuttaa heti, kannattaa oikein kovan rääkin jälkeen vaikka hetki käyttää tyhjää ja lämppäri hetkeks hohkaan lämpöstä varsinkin turbovehkeissä.
Saksan tuontibemareissa on sillon tällön ollut kieroja kansia muutamilla tyypeillä tässä viime aikoina mikä melko varmasti johtuu tuosta liian hätäsestä nahkahousujen sammutuksesta yli 200 km/h kaahauksen jälkeen...kuutoskone on vielä herkempi kuin nelonen, taaemmat pytyt käy vähän kuumempana kuin etummaiset.
mulla tekee 164 usein kesällä ja joskus talvellakin samankaltasen äänen mikä tosin lieveni kun vaihdoin alkuperäsen painekorkin uuteen.
Saksan tuontibemareissa on sillon tällön ollut kieroja kansia muutamilla tyypeillä tässä viime aikoina mikä melko varmasti johtuu tuosta liian hätäsestä nahkahousujen sammutuksesta yli 200 km/h kaahauksen jälkeen...kuutoskone on vielä herkempi kuin nelonen, taaemmat pytyt käy vähän kuumempana kuin etummaiset.
mulla tekee 164 usein kesällä ja joskus talvellakin samankaltasen äänen mikä tosin lieveni kun vaihdoin alkuperäsen painekorkin uuteen.
Kiitoksia vinkeistä! Liittynee tuohon ilmastointiin, kun kysäisin DA:sta niin kaveri, joka langan päähän sattui kertoi kuulleensa samanlaista pulputusta omassa 147:ssa, jossa kaksialueilmastointi on sama kuin 156:ssa. Asia oli ruvennut vaivaamaan ja hänen tutkimustensa perusteella kyseessä on ilmastointiin liittyvä sähkömoottori joka sulkee jotkut läpät, jotka estävät ulkoilman pääsyn pysäköityyn autoon. Moottorin ääni kuulemma muistuttaa pulputusta ja se toimii muutaman sekunnin virtojen pois kytkemisen jälkeen. Ääni ei kuulu aina, koska se riippuu ilmastointilaitteen säädöistä miten läppiä pitää käännellä. Kuullosti omaan korvaan kaukaa haetulta, mutta mistä tuota tietää. Jos lämppärissä olisi ilmaa, niin pitäisi kuulemma pulputtaa sitten koko ajan, kun moottori on päällä ja nykyään ilman pitäisi muutenkin poistua itsestään ilman ilmausta. Mielenkiintoista!:)
Nyt kun tuota ääntä on tullut kuunneltua tarkemmin, niin on aivan varma, että ääni ei tule mistään sähkömoottorista. Kylle se nesteen kuplutusta on. Tunteeko kukaan tuota ilmastointilaitetekniikkaa sen verran, että tietäisi josko tuo pulputus voisi olla jotenkin haitallista pitemmän päälle ja millä siitä pääsisi eroon?