Flektien ohjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Flektien ohjaus

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

No joo, taas vikaa melkein uudessa autossa eli junnun 156 2,5 V6 1998. Ilmastoinnin kytkeminen ei käynnistä flektiä (eikä naksuttele kompuran magneettikytkintä sen enempää, vaikka suoralla syötöllä se toimii). Sain apua palstalaiselta sen verran, että molemmat pyörivät testiohjelmalla täydellä nopeudella, mutta vain vasen hiljaisella. Releet ovat vaihdettu ja etuvastukset mitattu eikä sulakkeitakaan ole särki.

Ihmettelin eLearnin kuvauksia, mutta ilman menestystä/ymmärrystä. Irrallista ja rikkinäistä johtoa en ole silmämääräisesti löytänyt.

Eli kysymys: mistä nuo releet ja oikean puoleinen flekti saa ohjauksensa ja mitähän kurkkisi/ruuvaisi seuraavaksi ?

Kyseleepi

Jussi

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mun käsityksen mukaan fektejä ohjaa kaksi pyyntiä, jäähdyttimen lämpötila ja ilmastoinnin lauhduttimen paine. V6:ta saa käyttää aikas pitkään näillä keleillä ennenkuin pyyntiä jäähdyttimeltä tulee. Ilmastoinnin lauhduttimen paine kuumalla ilmalla kyllä pyytelee suht nopeasti viilennystä mutta ei taida näillä keleillä sekään kovin nopeasti jäähdytystä tarvita. Sitä paitsi jos magneettikytkin ei vedä lainkaan niin ei painekkaan lauduttimella nouse? Eli flektien pyörimättömyys näillä keleillä ei välttämättä ole vika ollenkaan. Magneettikytkimen vetämättömyys voisi johtua kylmäaineen vähyydestä? Jos ei ole riittävästi kylmäainetta niin järjestelmä ei anna käyntilupaa kompressorille.
Enpä ihan suoraan vastannut kysymykseesi :oops: mutta tarkistaisin ensi ilmastoinnin kylmäaineen määrän noilla oireilla

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Kylmäaineen määrä

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Juu, kävihän tuo kinneri ilmastointiaineen täytössä, mutta eipä alkanut pelittämään. En tiedä muuta kuin että sanoivat täyttäneensä ja että ainetta on, mutta ei lähde pyörimään eivätkä he ymmärrä Alfojen päälle, jotta mene jonnekin muualle.

Ajattelin vaan jotta jospa tuo ilmastoinnille tarkoitettu flekti ohjaa jotenkin magneettikytkintä eli ettei lähden vetämään ellei flekti pyöri.

Joku joskus palstalla ehdotteli painekytkimen ohitusta kokeiluluonteisesti, mutta minkä värinen piuha yhteen minkä kanssa ?

Tai sitten täytyy antaa periksi ja mennä asiantuntevaan ilmastointihuoltoon.

Jussi

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Vastaan siis itse

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Latasin FiatEcuScanin ilmaisen version, mutta eihän se toiminut, vaan herjasi, ettei 156 2,5 kuulu ilmaisen ohjelman palvelujen piiriin. Pöh, joutu sitten ostamaan lisenssin, mutta eihän tosimiehen korjaushommia pysäytä mikään...

Koitin FiatEcuScan kautta ja näyttäväthän nuo tuulettimet toimivan oikein. Myös kompuran magneettikytkimen testaus samalla masiinalla toimi. Siis vika ei liene kummassakaan.

Seuraava kohtaanto on kait sitten tuo painekytkin. Taidan kokeilla varaosakytkintä, kun tuosta ohitustestauksesta ei tunnu olevan tarkempaa tiedoa.

Jotta silleen...

Jussi

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

En tuota alfan ilmastointia tunne kovin tarkasti mutta noin yleistäen niin flektin ohjaukset ei ole naimisissa kompressorin magneettikytkimen kanssa. Usein (en tiedä onko alfassa näin) ilmastoinneissa on toinenkin painetieto joka valvoo että järjestelmässä on kylmäainetta ja jos näin ei ole niin käyntilupaa eli ohjausta magneettikytkimelle ei tule. Joku paremmin tietävä varmaan osaa vihjata noiden sijainnin.

Ulkolämpötila anturi varmaan kannatta tarkistaa koska tuolta tulee myös yksi käyntiluvan ehto. Se on helppo tsekata, katso näyttääkö auton mittaristossa lämpötila järkeviä lukemia. Jos ei niin tuokin riittää syyksi ettei mankkukytkin saa ohjausta.. anturi sijaitsee apukusken puoleisessa peilissa ja helpoimmillaan vika löytyy oven moninapaliittimestä.

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

jeps

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Joo, oletan, että ulkolämpötilasignaali menee perille, kun se tulee myös näyttöön eli vaihtamalla km-asetus C-asetukseksi näkyy mittarissa ulkolämpötila, joka tuntuisi olevan aika tarkkaan oikea. En siis usko siihen vikaan, vaikka voihan se tieto eculle jäädä matkalle muualla.

Ihmettely siis jatkuu ja tuskin on kyse flekteistä.

Luin muuten UK-palstalta, että se relejärjestys akun viereisessä kotelokannessa olisi väärä eli punainen pikkurele ei olisi AC, vaan 30 A keskellä. En kuitenkaan löytänyt po. relettä ac:n kyntkentäkaaviosta eLearnissa.

Jussi

Vastaa Viestiin