Puslat vs Tukivarret

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Harry
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 20:29
Paikkakunta: Vantaa

Puslat vs Tukivarret

Viesti Kirjoittaja Harry »

Eli vaihdoin 156:seen madallusjouset puolivuotta sitten ja nyt tuntuu auto olevan entistäkin löysempi ja pitää ikävää kitinää töyssyissä, kävin kysymässä hintoja läheisessä konalan korjaamolla. Tukivarsi eteen alas 350€ ja ylös 160€, pelkkiä puslia eivät siellä kyenneet asentamaan onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja missä olette asian hoitaneet?
:-D


Autolla ajettu 91000.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Miksi pelkkiä puslia ei kyetty asentamaan? Minulla on hiukan samansuuntaista onkelmaa, joka tosin alkoi ilmetä jo ennen madallusta.

Rattia oikealle käännettäessä kuuluu etupäästä epämääräistä narinaa. Jousien vaihdon yhteydessä asentaja tsekkasi paikat ja rasvaili sieltä täältä - ongelma poistuikin hetkeksi aikaa. Nyt se kuitenkin palasi ja perjantaina vien auton Deltaan, jossa asia hoidetaan totuttuun tyyliin ripeästi ja halvalla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tehdas ei varmaankaan toimita puslia erikseen, pelkästään kokonaisia tukivarsia. Tätä on nykymaailma, osia ei korjata vaan ne vaihdetaan.

Tarvikkeena niitä puslia on kyllä myynnissä, ainakin uretaanisia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Vittorio Jano kirjoitti:vien auton Deltaan, jossa asia hoidetaan totuttuun tyyliin ripeästi ja halvalla.
Niinpä :mrgreen:
Makaroonia jo vuodesta -98

Harry
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 20:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harry »

Sanoivat pajalla että en halua vaihtaa kaikkia osia siellä koska tulee niin suolainenhinta, ja suosittelivat menemistä automilanoon jossa on tietotaitoa vaihtaa pelkät puslat! :-D


Niin ja se paja ei ollut Konalan Delta, sieltä en yleensä apua heti alkuun hae vasta lopuksi. :roll:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Miksi pelkkiä puslia ei kyetty asentamaan? Minulla on hiukan samansuuntaista onkelmaa, joka tosin alkoi ilmetä jo ennen madallusta.
ei tuota pelkkää puslanvaihtoa juuri missään merkkiliikkeessä harrasteta jos vain suinkin voidaan myydä koko varsi...työ on kallista nykyään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yes ja asentajia ei kiinnosta näprääminen.Koska nautitaan provikka palkkaa.Työn arjessa kyllä innostus ja asiakkaan lompakon miettiminen unohtuu.Itse ainakin syyllistyin ihan kympillä tuohon. :roll: Erikseen sitten ku omassa tallissa laittelee.Duunissa kyllä miettii sitä miten itse saa parhaimmat tilit.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Harry kirjoitti:Sanoivat pajalla että en halua vaihtaa kaikkia osia siellä koska tulee niin suolainenhinta, ja suosittelivat menemistä automilanoon jossa on tietotaitoa vaihtaa pelkät puslat! :-D
No eipä minulle ainakaan AutoMilanossa tarjottu edes tuollaista vaihtoehtoa... Uusiksi meni alatukivarsi. Hintaa osalla reilusti päälle 200€ ja työhön pojat sai kulumaan muistaakseni 1,5h. Yhteensä kuitenkin karvan alle 400€. Ja kyseessä siis vain 1 alatukivarsi!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joo kyllä se tosiasia on ettei töissä jaksa eikä edes halua tollasia ruveta näpertään, tili menee äkkiä pakkaselle jos homma alkaa venymään ja harva maksaa rajattomia summia tuntityötä a 65 euroo.

kotona menis kyllä kun vaan on aikaa ja tarpeelliset työkalut.

kerran laitoin kun olin osaset korjaamolla töissä yhelle nuorelle sällille töissä 1.8 zetec escorttiin simons putkiston, vähän tee se itse ja muotoile mallisen..mikään muu paikka ei ollut suostunut moiseen hommaan sovittiin sit että laitan ja hän maksaa mitä pitää..meni moninkertanen aika tavalliseen putkeen verrattuna et sai kaikki hyvin kohdalleen ilman ikävää runkotärinää sun muita onkelmia. a 40 euroo tunti...oli ahtaita paikkoja 3 tuumaselle röörille.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa on vielä talon kannalta harmillisia takuu kysymyksiä.Osaa korjaamalla talo vastaa,osan vaihtamalla on osan valmistaja vastuussa,(jos työ tehty oikein).Esim GM tuotteissa oleva valomuisti(automatiikka)rele porsii aina samasta kannasta sieltä sisältä.Sen voisi korjata 10-15 min.Sen vaihdoksi(siis uutta hyllystä) on merkattu 30min+valmistelu aika (eli nosturivärkkäykset yms) joka on aina yhtä käyntiä kohden 20min.Siinä menee vaihdossa aikaa 5min.Asentaja saa 50min palkan 5min eli voi ottaa heti seuraavaa hommaa alle.Vielä kun provisio on nouseva niin sopivilla hommilla voi tienata huomattavasti enemmän (asentajansilmin :lol: ).Sama provisio "kannustaa" tekemään esim 3 tunnin huollon 1 tuntiin.Varsinkin ennen ku huoltoväli oli 15tkm ja autoista ei löytänyt siinä välihuollossa koskaan mitään.....käytännössä valot,öljynvaihto ja silmämääräinen tarkistus.Provikalla asentaja reppana saa muutaman sata eskoo enemmän ja yllättäen talo tuhansia enemmän.
Ihan vinkki:jos maksat,katso vieressä vaikka huoltokirjan kanssa.Tietysti asentajana vihasin yli kaiken ko.tyypin asiakkaita. :-D
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ootteko pannut merkille 156:ssa sellasta että kun madallusjouset laittaa niin kyllä vähän päästä myös joku pusla alkaa nitiseen ja irtoaa vulkanoinneista...

tuntuu olevan yleinen vaiva monessa merkissä, puslat on tietyssä asennossa vakiojousilla ja kun madalluksen laittaa vain kiinni ilman että löysää puslien pultit ja kiristää uudelleen madallusjouset kiinni tulee pusliin ylimääräinen rasitusvääntö...asento muuttuu sitä enemmän mitä enemmän madaltaa.

Nissan primeran (vanhan) etupäässä multilink tukivarsi on aika samankaltainen ja näkönen kuin 156:en etuylätukivarsi, sen korinpään pultin kiristysmomentti on noin 10nm mikä on aika vähän sellaseen paikkaan... mutta lienee ajateltu puslan kestoa silmälläpitäen, se pääsee liikkumaan rauta rautaa vasten eikä rasita täten puslaa, jos madaltaa asento säätyy itsestään sopivaksi.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Muukkoselle oli just tullu power flexejä 156sen ylätukivarsiin, 35e per tukivarsi.

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

jiiässä kirjoitti:Nissan primeran (vanhan) etupäässä multilink tukivarsi on aika samankaltainen ja näkönen kuin 156:en etuylätukivarsi, sen korinpään pultin kiristysmomentti on noin 10nm mikä on aika vähän sellaseen paikkaan...
Primerasta meneekin multilinkit (siis ainakin vanhemmista) lähes poikkeuksetta 50 tkm kohdalla vaihtoon. Näin kävi aikanaan myös minulle.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Delta Auto, Käteismyynti.

Oikean ylätukivarren kumit kitisivät. Tukivarsi irroitettu ja kumit voideltu. Työkokonaisuuden välisumma yhteensä 59,39 + ALV 22,00% = 72,45.

Taitavat käyttää jotakin naisten silmänympärysvoidetta, kun noin paljon maksoi? Nitinä katosi - ainakin hetkeksi.

Edit. Pari typoa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin