Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
Valvoja: Moderators
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Kiitti vinkeistä! Taitaa olla tarvikekatti tuo ebayssä?
Mietin vain tuota Seleä, kun esim. moottorin käydessä ei voi ylämäessä pitää vapaalla tai vaihde silmässä (1 tai R) ja antaa auton lipua taaksepäin. Alkaa nimittäin jotenkin hidastamaan itsestään. Pitää siis pistää pakki päälle ja painaa kaasua, jotta peruuttaa ilman tuota hidastusta.
Liekö ominaisuus vai vika?
Mietin vain tuota Seleä, kun esim. moottorin käydessä ei voi ylämäessä pitää vapaalla tai vaihde silmässä (1 tai R) ja antaa auton lipua taaksepäin. Alkaa nimittäin jotenkin hidastamaan itsestään. Pitää siis pistää pakki päälle ja painaa kaasua, jotta peruuttaa ilman tuota hidastusta.
Liekö ominaisuus vai vika?
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Oisko jollain jotain ohjeita kannenvaihtoon?
Mulla on vain Alfa 156 -huoltocd, jossa on aika karkeesti esitetty kaikenlaisia vaihtotöitä.
Kirjastoista ei löytynyt Alfa 156 JTS 2.0:aan Haynesiä tms. Oisko jollain lainata sopivaa kirjaa?
Tekisi mieli parin kannenvaihdosta kiinnostuneen kanssa laittaa kädet öljysiksi!
Ainakin siihen asti, kun taidot riittävät...
Jos jollain on kokemusta, niin saa antaa vinkkejä! Ja mukaankin saa tulla kiinnostuneet. Alustavasti la 18.9. varattuna koko päivä tuohon hommaan.
Mulla on vain Alfa 156 -huoltocd, jossa on aika karkeesti esitetty kaikenlaisia vaihtotöitä.
Kirjastoista ei löytynyt Alfa 156 JTS 2.0:aan Haynesiä tms. Oisko jollain lainata sopivaa kirjaa?
Tekisi mieli parin kannenvaihdosta kiinnostuneen kanssa laittaa kädet öljysiksi!

Jos jollain on kokemusta, niin saa antaa vinkkejä! Ja mukaankin saa tulla kiinnostuneet. Alustavasti la 18.9. varattuna koko päivä tuohon hommaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Onko sulla siis tämä huolto-cd? Kyllähän noilla ohjeilla kannen vaihtaa, ne on vaan tehty niin maan perusteellisesti, että samalla saattaa tulla kaikenlaisia turhiakin kokonaisuuksia purettua, katsoo omalla järjellä mitä kannattaa purkaa ja jos menee sormi suuhun niin sitten turvaa noihin ohjeisiin.
Ja kasausohjeet momentteineen löytyy sitten oikealla alhaalla olevan keltaisen nuolen takaa. Niidenkin kanssa sitten järki käteen, ovat sen verran joskus vaikeasti kirjoitettu että kannattaa aina hetki miettiä että tarviiko m8 pulttia ihan 100Nm momentilla yrittää.
Oikealla olevaa kiintoavaimen kuvaa kannattaa myös naputella niin saa erikoisavaimista kertovan tekstin opaskuvan edestä pois häiritsemästä.
Tämähän löytyy siis esim: http://193.219.82.238/~manual/Workshop%20manual%27s//
Ja kasausohjeet momentteineen löytyy sitten oikealla alhaalla olevan keltaisen nuolen takaa. Niidenkin kanssa sitten järki käteen, ovat sen verran joskus vaikeasti kirjoitettu että kannattaa aina hetki miettiä että tarviiko m8 pulttia ihan 100Nm momentilla yrittää.
Oikealla olevaa kiintoavaimen kuvaa kannattaa myös naputella niin saa erikoisavaimista kertovan tekstin opaskuvan edestä pois häiritsemästä.
Tämähän löytyy siis esim: http://193.219.82.238/~manual/Workshop%20manual%27s//
- Liitteet
-
- kaappaus.jpg
- (113.63 KiB) Tiedosto ladattu 8633 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Laturin-ohj tehostimen-ilmastoinnin hihna on se pitkä moniurahihna, joka puretaan ekana tieltä pois. Tasapaino akseleita pyörittävä hihna on hammashihna jossa hampaat molemmin puolin, toisena pois. Jakohihna on perimmäisenä.Entä apulaitehihnat yms. muut hihnat? En ymmärrä mikä on tasapainoakseli, mikä on laturinhihna jne. Selventäisikö joku, kiitos!
Hmm, mikähän on uuden kannen kunto? Jos on alakerta mennyt ja kansi on sellaisesta koneesta, niin onko varma että kansi ei ole saanut kipeää?Kansi menee vaihtoon, koska löytyi tod. näk. sopiva (2005 vuoden malli varmaan menee tähän 2002:een heittämällä?
Venakopan tiivistettä ei tarvi uusia ja jos jääkin tihkumaan niin helppo vaihtaa tai korjata tiivisteliimalla myöhemmin. Itse olen vanhan korjannut noin. Imu/pakotiivisteistä en osaa sanoa, mutta kannattaisiko ostaa koko yläpään tiivistesarja niin ei tarvi miettiä jääkö imuvuotoja tjms? Nokka-akselien tiivisteet ehkä kannattaa uusia, koska ne vuotaa sitten jakopäähän, noita kai uusitaan ihan normi jakohihnaremontin yhteydessä joskus.Mitä tiivisteitä pitää ostaa? Tässä lista, mitä mulle tuli mieleen:
- venttiilikopan tiiviste, kuminen (käykö vanha, jos tuntuu pehmeältä?)
- kannen tiiviste, uusi
- imusarjan tiiviste (käykö vanha?)
- pakosarjan tiiviste, metallinen (käykö vanha?)
- jotain muuta?
Tämä on pakonokan pyörittämän korkeapainepumpun putki, joka yhdistää pumpun ja ruiskujen jakoputken. Ei ole ilmeisesti pakko vaihtaa koska täällä joku on kirjoitellut laittaneensa vanhan kanssa kasaan ja toimii. En osaa sanoa kuinka iso homma uusia jos vuotaakin, mutta pumppu on kyllä hyvin esillä kannen oikeassa päässä ja siinä se putkikin näkyy.Ilmeisesti jotain polttoaineletkuja pitää irrotella ja jostain luin, että kannattaa vaihtaa uusiin. Pitääkö paikkaansa?
Niin mikäs se tämä kansihomma on, onko uusi kansi kiero vai miksi koneistus?Samalla olisi tarkoitus putsauttaa imukanavat, venttiilit ja venttiililautasten vastinpinnat. Kansi koneistetaan.
Sitten lopuksi tämä jakohihnan ratas juttu, itsellä on allaolevan näköinen kampiakselin ratas, josta Delta-auton asentaja tuttu on kuvien perusteella sanonut että kohtuu kulunut vaikkei mikään pahakaan, mutta kannattaa kuitenkin vaihtaa "kohtuu kilometrien" jälkeen. En sitten tiedä mistä todella pahasti kuluneen tunnistaa, on sanottu että jakohihnan hampaan kärki ei saisi osua rattaan uran pohjaan, ja tuossa ne kyllä osuu vahvasti. Mutta kannattaa varmaan sinun tuota silmäillä nyt kun se jakopää on auki ettei mene koko kansiremppa hukkaan. Itse vaihdan seuraavassa jakohihnan vaihdossa.
Kuva: http://flic.kr/p/8wTNkR
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Tässä aluksi listaa osista ja huolloista
100tkm määräaikaishuolto, sis.
- platinatulpat á 16,50e
- öljynvaihto, Valvoline 10W-60 n. 16e/l
- Forte Gas Treatment 32e
- raitisilmasuodattimet n. 45e
- öljynsuodatin 13e
- varaöljyjä 3,5 l 14e/l
- takapyyhkimen sulka-aihio 9e
Huoltotöineen yhteensä n. 390e.
Vianetsintä moottorivikavalon poistamiseksi ja suorituskyvyn palauttamiseksi kohdalleen:
- Bosch After-Cat lambdoja 2 kpl 120+130e (toinen sis. omat toimituskulut)
- Bosch Pre-Cat lambda 120e
- Bosch ilmamassamittari 132e pikatoimituksella
- Bosch puola 3 kpl á 40e
- Wix ilmansuodatin 13e
- Lambda-hylsy 6e
- adapteri yllä olevaan 3e
- vikakoodinlukija 45e
- lisäksi vielä vikakoodipiuha 8e
Yhteensä n. 680e.
Huollossa vianetsintä (joka jo tuottikin tuloksen:)
- Venttiilikoppa auki ja pakonokka kulunut, tulpanrei'istä kurkattua imukanavien kunto = öljyinen, niinku JTS:ssä "kuuluukin" olla...
Yhteensä 200e.
Kansi venttiileineen, uusine vesipumppuineen ja nokkineen 150e.
Yhteensä siis 1420e.
100tkm määräaikaishuolto, sis.
- platinatulpat á 16,50e
- öljynvaihto, Valvoline 10W-60 n. 16e/l
- Forte Gas Treatment 32e
- raitisilmasuodattimet n. 45e
- öljynsuodatin 13e
- varaöljyjä 3,5 l 14e/l
- takapyyhkimen sulka-aihio 9e
Huoltotöineen yhteensä n. 390e.
Vianetsintä moottorivikavalon poistamiseksi ja suorituskyvyn palauttamiseksi kohdalleen:
- Bosch After-Cat lambdoja 2 kpl 120+130e (toinen sis. omat toimituskulut)
- Bosch Pre-Cat lambda 120e
- Bosch ilmamassamittari 132e pikatoimituksella
- Bosch puola 3 kpl á 40e
- Wix ilmansuodatin 13e
- Lambda-hylsy 6e
- adapteri yllä olevaan 3e
- vikakoodinlukija 45e
- lisäksi vielä vikakoodipiuha 8e
Yhteensä n. 680e.
Huollossa vianetsintä (joka jo tuottikin tuloksen:)
- Venttiilikoppa auki ja pakonokka kulunut, tulpanrei'istä kurkattua imukanavien kunto = öljyinen, niinku JTS:ssä "kuuluukin" olla...
Yhteensä 200e.
Kansi venttiileineen, uusine vesipumppuineen ja nokkineen 150e.
Yhteensä siis 1420e.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Hihna-asia selkisi, eli 2 hihnaa koko koneessa. Tuo cd taitaa olla, ostin netistä kympillä (jostain sivuilta, näytti ainakin ihan asiallisilta...).
Uusi kansi on tämän merkkiliikkeen huoltomiehen mukaan toimiva ja laakeripinnat virheettömät. Nokista on osaa sanoa juuta enkä jaata: onhan ne kiillottuneet kärjistä, mutta pintaa näytti olevan aivan kulumattoman tavoin (en oo nähty tosin uutta). Koneistus tulisi kuulemma usean lähteen mukaan aina pakolliseksi, koska avattaessa saattaa olla kierooutunut. Koneistuksen hinta 40e ei pelota.
Venttiilikopan tiiviste voisi jäädä samana paikoilleen, vaikka huollossa sanottiinkin sen olevan jo hieman kovettunut. Sittenpähän nään, kun avaan. 45e taisi maksaa kaupassa.
Muut tiivisteet varmaan menis uusiksi ehdottomasti. Joo, nokka-akselin tiivisteet vaihtaisin.
Kiitti tuosa kampiakselipyörän kuluneisuuden vinkistä! Täytyy tarkastaa.
Nyt vaikuttaa siltä, että tuo kansi saa jäädä vaihtamatta. Vaihtokulut ois pyöreesti 1000e, putsaus 315e. Alle puolella pääsen, jos vaihdatan pelkän nokka-akselin ja venttiilin paininkupit. Ja se taitaa olla tässä epävarmassa tilanteessa järkevä vaihtoehto. Ei ole nimittäin mitään hajua, miten hyvin tuo kone kestää jatkossa käyttöä, kun 59tkm ja 111tkm kohdalla ollut öljyä riittämättömästi. Ei ainakaan vielä kuulu mitään marinoita alakerrasta. Toivottavasti ei siis laakerit yms. ole ottaneet siipeensä.
Sitten houkuttelee mielessä tuo nokan ja jakohihnan vaihtohommat. Sanokaas, onko siinä mitään järkeä tehdä itse, kun on kaikki mahdollisuudet kämmätä se jollain seuraavista: väärä jako, liian kireät tai löysät hihnat jne. Itse tehtynähän jakohihnan vaihto kustantaisi n. 200e + mahdolliset työkalut (mittakello ja jakopään lukkopalat).
Jos jollain olisi nuo lukkopalat ja mittakello, niin olisiko myös halukkuutta lainata/vuokrata niitä?
1,5 vuotta ollut nykyinen hihna, ajettu 10tkm, pitääkö vaihtaa hihnojen lisäksi kaikki kiristimet yms. kilkkeet, mitä Heikan paketissa tulee mukana?
Olisiko pahin mahdollinen remontti tuo kannen vaihto ja mäntien päiden jälkien poistohionta, jos napsahtais? Kansihan tuosta kontista jo löytyykin ja venttiilit siinä kiinni, joten pelkokerroin on jokseenkin pieni. Jänskättää vain se, saisko sen jakohihnan asennettua oikein ja hyvin...
Uusi kansi on tämän merkkiliikkeen huoltomiehen mukaan toimiva ja laakeripinnat virheettömät. Nokista on osaa sanoa juuta enkä jaata: onhan ne kiillottuneet kärjistä, mutta pintaa näytti olevan aivan kulumattoman tavoin (en oo nähty tosin uutta). Koneistus tulisi kuulemma usean lähteen mukaan aina pakolliseksi, koska avattaessa saattaa olla kierooutunut. Koneistuksen hinta 40e ei pelota.
Venttiilikopan tiiviste voisi jäädä samana paikoilleen, vaikka huollossa sanottiinkin sen olevan jo hieman kovettunut. Sittenpähän nään, kun avaan. 45e taisi maksaa kaupassa.
Muut tiivisteet varmaan menis uusiksi ehdottomasti. Joo, nokka-akselin tiivisteet vaihtaisin.
Kiitti tuosa kampiakselipyörän kuluneisuuden vinkistä! Täytyy tarkastaa.
Nyt vaikuttaa siltä, että tuo kansi saa jäädä vaihtamatta. Vaihtokulut ois pyöreesti 1000e, putsaus 315e. Alle puolella pääsen, jos vaihdatan pelkän nokka-akselin ja venttiilin paininkupit. Ja se taitaa olla tässä epävarmassa tilanteessa järkevä vaihtoehto. Ei ole nimittäin mitään hajua, miten hyvin tuo kone kestää jatkossa käyttöä, kun 59tkm ja 111tkm kohdalla ollut öljyä riittämättömästi. Ei ainakaan vielä kuulu mitään marinoita alakerrasta. Toivottavasti ei siis laakerit yms. ole ottaneet siipeensä.
Sitten houkuttelee mielessä tuo nokan ja jakohihnan vaihtohommat. Sanokaas, onko siinä mitään järkeä tehdä itse, kun on kaikki mahdollisuudet kämmätä se jollain seuraavista: väärä jako, liian kireät tai löysät hihnat jne. Itse tehtynähän jakohihnan vaihto kustantaisi n. 200e + mahdolliset työkalut (mittakello ja jakopään lukkopalat).
Jos jollain olisi nuo lukkopalat ja mittakello, niin olisiko myös halukkuutta lainata/vuokrata niitä?
1,5 vuotta ollut nykyinen hihna, ajettu 10tkm, pitääkö vaihtaa hihnojen lisäksi kaikki kiristimet yms. kilkkeet, mitä Heikan paketissa tulee mukana?
Olisiko pahin mahdollinen remontti tuo kannen vaihto ja mäntien päiden jälkien poistohionta, jos napsahtais? Kansihan tuosta kontista jo löytyykin ja venttiilit siinä kiinni, joten pelkokerroin on jokseenkin pieni. Jänskättää vain se, saisko sen jakohihnan asennettua oikein ja hyvin...
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Huolto tehty. Vaihdetut osat:
- pakonokka + stefa
- venttiilikuppi
- pakonokan yläpuoliset laakerinpuolikkaat
- vesipumppu
- jakopään osat
- vaihteistoöljyt (Tutela GL-4+)
- venttiiikopan tiiviste
- takajarrulevyt ja -palat (TRW) (n. 105e)
- jarrunesteet (Tutela)
- jäähdytysnestettä ainakin lisätty, ellei vaihdettu kokonaan (vesipumppu vaihdettu)
Työt n. 515e. Osat vein ite, n. 350e + pakonokan kamat tuosta käytetystä kannesta (jossa muuten näkyi selvät kulumat venttiilikupeissa nokan kärjen tekemänä).
Vaihteistoöljyssä oli kuulemma silppua jonkin verran. Magneetti keräsi ne kutakuinkin. XADO:t lopuksi sekaan paikkailemaan kaikenlaista.
Jarrunestettä oli roiskunut moottorin muovisuojalle ja imuilman haitarille ja oli siellä muutakin märkänä. Haittaako, syövyttääkö?
Selen öljyjä en vaihdattanut: ehkä sitten joskus, kun auto eksyy taas huoltoon.
Kokemuksia ensikilometreiltä:
- moottorissa on nyt mureammat äänet, jeah!
- ehkä hieman enemmän tehoa
- O2 bank 2 sensor 1 -vikakoodi piipitti heti tervetulotoivotuksensa --> liitin ylisillataan ja katsotaan, loppuuko
- tyhjäkäynnillä sama kolkko "kolkotus" jostain edestä oikeelta: ei ainakaan jakopää vaihtamalla kadonnut
- moottorijarrutuksella hitaalla nopeudella kuuluu uutta hinkkausääntä, ihan kuin hihna ottais jostain kiinni. Liekö vain uudet jarrupalat hiomassa levyjä..
- MAF antoi samoja tuloksia kuin aikaisemmin, kokeilin tosin 2:lla 3-vaihteen sijaan.
Tuo lambda-anturin vika saattaa vaikuttaa moottorin toimintaan... Pitänee katsella jossain vaiheessa, onko vika siinä aikaisemmin ylisillatussa liittimessä.
Jännittää, kuinka paljon öljynkulutus on normaaliajossa. Viimeksi taisi olla 8 dl / 1000 km. Nyt on XADO:t sisällä ja kulutus saisi laskea vaikka kymmenenteen osaan mun puolesta. Tai edes neljännekseen. Tai...
Voisi kokeilla katsastusta vaik huomenna, jos ois vapaata aikaa.
- pakonokka + stefa
- venttiilikuppi
- pakonokan yläpuoliset laakerinpuolikkaat
- vesipumppu
- jakopään osat
- vaihteistoöljyt (Tutela GL-4+)
- venttiiikopan tiiviste
- takajarrulevyt ja -palat (TRW) (n. 105e)
- jarrunesteet (Tutela)
- jäähdytysnestettä ainakin lisätty, ellei vaihdettu kokonaan (vesipumppu vaihdettu)
Työt n. 515e. Osat vein ite, n. 350e + pakonokan kamat tuosta käytetystä kannesta (jossa muuten näkyi selvät kulumat venttiilikupeissa nokan kärjen tekemänä).
Vaihteistoöljyssä oli kuulemma silppua jonkin verran. Magneetti keräsi ne kutakuinkin. XADO:t lopuksi sekaan paikkailemaan kaikenlaista.
Jarrunestettä oli roiskunut moottorin muovisuojalle ja imuilman haitarille ja oli siellä muutakin märkänä. Haittaako, syövyttääkö?
Selen öljyjä en vaihdattanut: ehkä sitten joskus, kun auto eksyy taas huoltoon.
Kokemuksia ensikilometreiltä:
- moottorissa on nyt mureammat äänet, jeah!
- ehkä hieman enemmän tehoa
- O2 bank 2 sensor 1 -vikakoodi piipitti heti tervetulotoivotuksensa --> liitin ylisillataan ja katsotaan, loppuuko
- tyhjäkäynnillä sama kolkko "kolkotus" jostain edestä oikeelta: ei ainakaan jakopää vaihtamalla kadonnut
- moottorijarrutuksella hitaalla nopeudella kuuluu uutta hinkkausääntä, ihan kuin hihna ottais jostain kiinni. Liekö vain uudet jarrupalat hiomassa levyjä..
- MAF antoi samoja tuloksia kuin aikaisemmin, kokeilin tosin 2:lla 3-vaihteen sijaan.
Tuo lambda-anturin vika saattaa vaikuttaa moottorin toimintaan... Pitänee katsella jossain vaiheessa, onko vika siinä aikaisemmin ylisillatussa liittimessä.
Jännittää, kuinka paljon öljynkulutus on normaaliajossa. Viimeksi taisi olla 8 dl / 1000 km. Nyt on XADO:t sisällä ja kulutus saisi laskea vaikka kymmenenteen osaan mun puolesta. Tai edes neljännekseen. Tai...

Voisi kokeilla katsastusta vaik huomenna, jos ois vapaata aikaa.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Nyt on maalautettu auto! Ruostehelmat vaihtuivat metallinhohtoisiin: kuin Tuhkimo olisi kuoriutunut täyteen loistoonsa. Katon ruosteläikkä sen sijaan poistui, mutta paikkamaalattuna sen huomaa: vielä en ole päivänvalossa nähnyt. Hirvittää vähän...
Jäähdytysnesteen lämpötila näyttää 70 astetta koko ajan matka-ajossa. Pienemmällä määrällä nestettä huiteli kesällä 110 asteessa (oli 0,5 l alle maksimin. Onko noita siis 70 ja 90 asteisia termostaatteja, häh? Mitä iloa olisi vaihtaa 90 asteinen, joka ilmeisesti olisi normaali? Kannattaako?
Sitten olisi vuorossa maalien kuivuttua pesu, vahaus ja eturoiskeläppien á la Korja-Kumi asennus peltiruuveilla peltilokariin ja muutamalla popparilla muoviseen sisälokariin.
Ja parin viikon sisällä taitaa mennä alle vanhat kitkat, jotta pystyy näkemään, onko noissa talvivanteissa vielä kaikki ominaisuudet tallella. Jos sitten jääkauden laskeuduttua kävis laittamassa niihin Nokian Hakkapeliitta 7:t (480e tasapainotuksella alta alle tähän mennessä paras tarjous 185/65 R15).

Jäähdytysnesteen lämpötila näyttää 70 astetta koko ajan matka-ajossa. Pienemmällä määrällä nestettä huiteli kesällä 110 asteessa (oli 0,5 l alle maksimin. Onko noita siis 70 ja 90 asteisia termostaatteja, häh? Mitä iloa olisi vaihtaa 90 asteinen, joka ilmeisesti olisi normaali? Kannattaako?
Sitten olisi vuorossa maalien kuivuttua pesu, vahaus ja eturoiskeläppien á la Korja-Kumi asennus peltiruuveilla peltilokariin ja muutamalla popparilla muoviseen sisälokariin.
Ja parin viikon sisällä taitaa mennä alle vanhat kitkat, jotta pystyy näkemään, onko noissa talvivanteissa vielä kaikki ominaisuudet tallella. Jos sitten jääkauden laskeuduttua kävis laittamassa niihin Nokian Hakkapeliitta 7:t (480e tasapainotuksella alta alle tähän mennessä paras tarjous 185/65 R15).
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Se asteikon toinen viiva huhujen mukaan ei ole 70 vaan 80...? Vaan samantekevää. Joka tapauksessa jos se siinä pysyy niin hyvä - jos jää alle niin huono. Termari on hengissä jos nostaa aluksi n. 90 asti ja tipauttaa sitten siihen 50 ja 90 välissä olevan viivan tuntumaan.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Kallista. Oulussa 342€ 195/65/15" Brisdgestone Noranza 2 evo uutuusmalli, kyllä mulle tämän syksyn testikolmosetkin kelpaa tuohon hintaan. Tosin vein irtovanteet. Nokialaisethan nyt pärjää vaikka slickseinä TM:ssä...zzs kirjoitti:Jos sitten jääkauden laskeuduttua kävis laittamassa niihin Nokian Hakkapeliitta 7:t (480e tasapainotuksella alta alle tähän mennessä paras tarjous 185/65 R15).
Mulle vaihdettiin ostotakuuseen termostaatti, joka nyt käyttää lämpöjä vähän alle 90 lämmetessään, ja sitten jää siihen vähän päälle 70 (vai onko se nyt sitten 80) pyörimään, matka-ajossa. Ostaessani jäi karvan verran alle 70, ja vaihtoivat suosiolla uuden termarin.zzs kirjoitti: Jäähdytysnesteen lämpötila näyttää 70 astetta koko ajan matka-ajossa. Pienemmällä määrällä nestettä huiteli kesällä 110 asteessa (oli 0,5 l alle maksimin. Onko noita siis 70 ja 90 asteisia termostaatteja, häh? Mitä iloa olisi vaihtaa 90 asteinen, joka ilmeisesti olisi normaali? Kannattaako?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Ei nouse yli tuon viivan ja pysyy muutaman millin sen alapuolella koko ajan. Sitten jos on kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä, niin nousee 90:iin ja jopa seuraavaan viivaan (100°?).maybetomorrow kirjoitti:Se asteikon toinen viiva huhujen mukaan ei ole 70 vaan 80...? Vaan samantekevää. Joka tapauksessa jos se siinä pysyy niin hyvä - jos jää alle niin huono. Termari on hengissä jos nostaa aluksi n. 90 asti ja tipauttaa sitten siihen 50 ja 90 välissä olevan viivan tuntumaan.
Tarkottaako siis tuo, että tällä hetkellä matka-ajossa jäähdytysneste pysyy liian kylmänä ottaen huomioon sen, että moottori on kuitenkin joistakin kohdin paljon jäähdytysnestettä korkeampi? Ja koska jäähdytysveden lämpötila on liian matala, se ei ole hyväksi moottorille suuren lämpötilaeron vuoksi?
Meneekö vaihtoon vai ei ja pystyykö sen itse vaihtamaan kohtuuvaivalla? Pitäisköhän katsoa talvikäyttäytyminen ensin?
Tuolla hinnalla (480e) joo tuskin ostankaan. Toisaalla pelkät renkaat (heillä ei asennuspalvelua, joka ois n. 60e) maksoi 360e.JiiTeeÄssä kirjoitti:Kallista. Oulussa 342€ 195/65/15" Brisdgestone Noranza 2 evo uutuusmalli, kyllä mulle tämän syksyn testikolmosetkin kelpaa tuohon hintaan. Tosin vein irtovanteet. Nokialaisethan nyt pärjää vaikka slickseinä TM:ssä...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Sanoisin suoraan että termari on vaihtokunnossa, ei se talvella lämpene senkään vertaa kuin nyt. Lisää vaan moottorin kylmärasitusta kun se ei lämpene kunnolla missään välissä.
Tuon mittarin osoittimen tarkkuudesta on ollut juttua, jos haluaa varmistaa vaihtotarpeen niin kannattaisi katsoa suoraan obd liittimeltä miten ecu lämpöanturin lukeman näkee.
Se että lämmöt nousee kaupungissa lähes sataan ei ole ihmeellistä, väsynyt termari päästää mun ymmärryksen mukaan liikaa nestettä kiertämään ja kaupungissa täysi kierto ei normaalistikaan riitä vaan flekti alkaa sitten puhaltamaan.
Edit: niin ja sun pohdintoihin vastaten, ei se moottori voi käydä nestettä kuumempana eikä se vika ilmene niin.
Tuon mittarin osoittimen tarkkuudesta on ollut juttua, jos haluaa varmistaa vaihtotarpeen niin kannattaisi katsoa suoraan obd liittimeltä miten ecu lämpöanturin lukeman näkee.
Se että lämmöt nousee kaupungissa lähes sataan ei ole ihmeellistä, väsynyt termari päästää mun ymmärryksen mukaan liikaa nestettä kiertämään ja kaupungissa täysi kierto ei normaalistikaan riitä vaan flekti alkaa sitten puhaltamaan.
Edit: niin ja sun pohdintoihin vastaten, ei se moottori voi käydä nestettä kuumempana eikä se vika ilmene niin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Mittasin 10 kilsan matkalla lämpenemistä obd:n kautta. n. 60-70 asteeseen jäi lämmöt ja tyhjäkäynti nosti johonkin 77 asteeseen (minuutin aikana), joka oli siis mittarissa vähän vajaa "the viiva".
Käykös termarin vaihto silleen, että vanhan kun ottaa välistä pois, vanhat litkut tulee sitä kautta ulos? Eli tyhjennys eka (miten?)?
Käykös termarin vaihto silleen, että vanhan kun ottaa välistä pois, vanhat litkut tulee sitä kautta ulos? Eli tyhjennys eka (miten?)?
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Mulla käyttäytyi kaksi talvea sitten samalla tavalla ja vaihdatin uuden termarin -> nostaa 90 asteen viivaan asti kovemmillakin pakkasilla noin 10km maantieajon jälkeen ja sitten pudottaa yhdellä kertaa siihen väliviivaan, ehkä aavistuksen yli.zzs kirjoitti: Ei nouse yli tuon viivan ja pysyy muutaman millin sen alapuolella koko ajan. Sitten jos on kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä, niin nousee 90:iin ja jopa seuraavaan viivaan (100°?).

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Ilmeisesti etupakoputken jousto-osa vuotaa. Onkos kukaan vaihtanut hyvin tuloksin pelkän jousto-osan vai pitäisiköhän ostaa Heikalta koko etupakoputki, kun se maksaa vain 175e? Pitää tarkastaa kyllä eka, onko putki ruosteessa muutenkin. Keski- ja takaputki on jo vaihdettu jossain välissä.
Viimeksi muokannut zzs, 10 Loka 2010, 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Vaihdan renkaat varmaankin tänään. Miten jarruja voisi herkistellä? Ilmeisesti liukutappeja voitelemalla, mutta miten se siis tehdään, pitääkö irrottaa jotain satulaa tms.?
Roiskeläppien asennuksessa ajattelin maalaamon ohjeiden mukaisesti laittaa peltiruuveilla peltilokariin kiinni ja pop-niiteillä muoviseen sisälokariin. Maalari laittoi mustaa massaa juuri peltilokarin sisäreunoihin, mutta kannattaisi varmaan laittaa jotain ruosteenestoainettakin niihin reikiin, jotka poraan. Mitä ainetta suosittelisitte? Voisiko käyttää vain maalaamosta ostamaani spray-pohjamaalia (sinkkiä kai) ruosteenestoon ruuvinreikään ja ruuviin?
Roiskeläppien asennuksessa ajattelin maalaamon ohjeiden mukaisesti laittaa peltiruuveilla peltilokariin kiinni ja pop-niiteillä muoviseen sisälokariin. Maalari laittoi mustaa massaa juuri peltilokarin sisäreunoihin, mutta kannattaisi varmaan laittaa jotain ruosteenestoainettakin niihin reikiin, jotka poraan. Mitä ainetta suosittelisitte? Voisiko käyttää vain maalaamosta ostamaani spray-pohjamaalia (sinkkiä kai) ruosteenestoon ruuvinreikään ja ruuviin?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Lue:zzs kirjoitti:Vaihdan renkaat varmaankin tänään. Miten jarruja voisi herkistellä? Ilmeisesti liukutappeja voitelemalla, mutta miten se siis tehdään, pitääkö irrottaa jotain satulaa tms.?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15845
Sanoisin että etujarruja ei juuri tarvitse näissä rassata, takalevyjen kanssa voi olla enemmän ohjelmaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mulla on tollaset kanssa. 3kpl peltiruuveja metalliseen lokasuojaan (laitoinmaalia ennen kuin laitoin ruuvin - olin siis porannut 2mm reiän ennen kun kiinitin ruuvilla) ja sitten samanlaisella pletiruuvilla kerran kiinni muovisesta sisäloksusta. Kannataa laittaa 4 ruuvilla siihen pletilokariin, niin ei varmana mene tavaraa siihen läpän ja lokasuojan väliin. pysyy noilla ruuveillakin, vaikka ovat aika kovat eikä jousta jos tulee kosketus töysyyn tms.zzs kirjoitti:^ Ne on ne Alfa Romeo -koristellut Korja-Kumi Oy:n tekemät läpät.
Joo, voisin kokeilla laittaa siihen sisälokariin 4 kpl poppareilla kiinni, jos vaikka pysyis hyvin kiinni. Sain sellasia alumiinisia niittejä, jotka sopii kuulemma hyvin muoviosien kiinnitykseen eikä vedä itteään läpi muoveista.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
^Tämä ketju voi auttaa:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Taidan hommata Motonetistä termarin.
Mulle neuvottiin, että ottais vain termarin irti ja nesteitä tulis sitä kautta jonkin verran ulos. On kuulemma termari niin ylhäällä, että ei tule paljon. Ja että pitäis laittaa uutta litkua sit peliin, koska vanhaan tulee kaikenlaista kökköä mukaan... Kokeilen kyllä ottaa sen talteen jollakin tavalla, niin ei tarttis turhaan ongelmajätepisteellä vierailla.
Mulle neuvottiin, että ottais vain termarin irti ja nesteitä tulis sitä kautta jonkin verran ulos. On kuulemma termari niin ylhäällä, että ei tule paljon. Ja että pitäis laittaa uutta litkua sit peliin, koska vanhaan tulee kaikenlaista kökköä mukaan... Kokeilen kyllä ottaa sen talteen jollakin tavalla, niin ei tarttis turhaan ongelmajätepisteellä vierailla.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Termari asennettu! Ja toimii! Nätisti nostaa 88°:een ja sitten tiputtaa päälle 80:iin. Ja taas, ja...
Meni kyllä hiukka pitempään kuin mitä luulin... Yhteensä kai 3,5 tuntia. Yritys oli kova saada entiset jäähdytinnesteet talteen, mutta taisin sitten kolme desiä pelastaa maahan joutumiselta. 2,5 litraa sitä meni sitten uutta nestettä takaisin, joten maaperä sai hyvät huikat. Eihän tuo märkä auton pohja yms. haittaa? Maalia ehkä syövyttää, mutta sen näkee sitten myöhemmin.
Termarin vaihdon kokonaiskustannukset n. 44e + 5e (nesteet) + 3e (klemmarit) = 53e. Deltan huoltohinnoilla taisin päästä jopa tuntipalkoille.
Meni kyllä hiukka pitempään kuin mitä luulin... Yhteensä kai 3,5 tuntia. Yritys oli kova saada entiset jäähdytinnesteet talteen, mutta taisin sitten kolme desiä pelastaa maahan joutumiselta. 2,5 litraa sitä meni sitten uutta nestettä takaisin, joten maaperä sai hyvät huikat. Eihän tuo märkä auton pohja yms. haittaa? Maalia ehkä syövyttää, mutta sen näkee sitten myöhemmin.
Termarin vaihdon kokonaiskustannukset n. 44e + 5e (nesteet) + 3e (klemmarit) = 53e. Deltan huoltohinnoilla taisin päästä jopa tuntipalkoille.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
'Motonetin' termarista täytyy mainita kun tuohon bemarin koitin vaihtaa vähän aikaa sitten, niin itse termari olisi käynyt, mutta en tiedä sitten oliko kumitiiviste termarin oma vai jonkun muun valmistajan mutta oli niin paska etten saanut asennettua vaan vanha takaisin ja motonettiin paska takaisin. Tuli huomattua ettei vanhassa termarissa ole oikeastaan mitään vikaa. (samaan aikaan molemmat kattilassa 'kypsymässä')
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Eipä tuosta mitään haittaa ole, koska jää kuitenkin suurimmaksi osaksi vaihdelaatikon päälle, josta pikku hiljaa valuu pois/kuivuu.zzs kirjoitti:Yritys oli kova saada entiset jäähdytinnesteet talteen, mutta taisin sitten kolme desiä pelastaa maahan joutumiselta. 2,5 litraa sitä meni sitten uutta nestettä takaisin, joten maaperä sai hyvät huikat. Eihän tuo märkä auton pohja yms. haittaa? Maalia ehkä syövyttää, mutta sen näkee sitten myöhemmin.
Tein saman homman eikä ole mitään jälkeä jättännyt
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Termarin vaihtajalle vinkki: ota isoin letku irti sitten, kun olet eka laittanut muovipussin termarin alle. Sitten vain keräämään se pari litraa nätisti pussiin ja nostat pussin lopuksi pois. Ei mene nesteitä harakoille tai muuallekaan.
Ois mennyt tuolla menetelmällä varmaan tunti nopeemmin - nyt tuli säädettyä tuon nesteen talteenottoyrityksen kanssa turhaan ja pitkään.
Ois mennyt tuolla menetelmällä varmaan tunti nopeemmin - nyt tuli säädettyä tuon nesteen talteenottoyrityksen kanssa turhaan ja pitkään.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Voi lentävät Lambdat
Itse tilasin passelit lambdat britanniasta Lambda Powerilta edullisesti lentopostissa pientä vippiä(lentopostivakuutus) vastaan. Toimitus parissa päivässä lähimpää postiin.
http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... fa%20Romeo
http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... fa%20Romeo

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Nyt on mittarissa 115000 km ja öljyä en ole lisännyt pitkään aikaan.
Näytti pysyvän viikonlopun pitkän matkan kahden mittauspisteen välillä (500 km) aivan samoissa lukemissa mittatikusta katsottuna. Ekalla tonnilla kulutti siis litran, mutta nyt on mennyt jo yli 3000 ja vielä ei ole syönyt litraa. Olisi kiva päästä 5000 kilsaa yhden öljylitran kulutuksella - huikeaa!
Kai se XADO-aine teki tehtävänsä...
Kulutus näytti matka-ajossa olevan 3 hengen kuormituksella 7,5 litraa / 100 km.
Näytti pysyvän viikonlopun pitkän matkan kahden mittauspisteen välillä (500 km) aivan samoissa lukemissa mittatikusta katsottuna. Ekalla tonnilla kulutti siis litran, mutta nyt on mennyt jo yli 3000 ja vielä ei ole syönyt litraa. Olisi kiva päästä 5000 kilsaa yhden öljylitran kulutuksella - huikeaa!

Kulutus näytti matka-ajossa olevan 3 hengen kuormituksella 7,5 litraa / 100 km.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Pientä päivitystä:
Auto toimii kuten ennenkin. Airbag-valot sain liittimet putsaamalla sammumaan.
Käytin auton ekaa kertaa ilmastointihuollossa (olisikohan ollut jopa 1. kerta koko elinaikana...?). Muuten oli kunnossa, mutta huoltomies sanoi, että veikkaisi jäähdytyspuhaltimen etuvastuksessa (?) olevan vikaa: puhallin toimii vain täydellä nopeudella. Epäili, että pitäisi olla puolinopeuskin, koska nyt ilmastoinnin paine pääsi nousemaan normaalin 10-15 barin sijaan 20 bariin ennen kuin tuo flekti puuttui asiaan.
Onkos tuossa flektissä muitakin nopeuksia kuin tuo "täysiä"? Akun etupuolen relelootassa oli FAN-, FAN 1- ja FAN 2-paikat, joissa vain FAN 1:ssä ja FAN:ssa oli releet (FAN 1 rele oli isompi musta, muissa punaiset, pienemmät). Liittyisikö asiaan?
Lämpötilamittari näyttänee oikein, ainakin 90:ssä pysyttelee ja ruuhkassa nousee 110...
Auto toimii kuten ennenkin. Airbag-valot sain liittimet putsaamalla sammumaan.
Käytin auton ekaa kertaa ilmastointihuollossa (olisikohan ollut jopa 1. kerta koko elinaikana...?). Muuten oli kunnossa, mutta huoltomies sanoi, että veikkaisi jäähdytyspuhaltimen etuvastuksessa (?) olevan vikaa: puhallin toimii vain täydellä nopeudella. Epäili, että pitäisi olla puolinopeuskin, koska nyt ilmastoinnin paine pääsi nousemaan normaalin 10-15 barin sijaan 20 bariin ennen kuin tuo flekti puuttui asiaan.
Onkos tuossa flektissä muitakin nopeuksia kuin tuo "täysiä"? Akun etupuolen relelootassa oli FAN-, FAN 1- ja FAN 2-paikat, joissa vain FAN 1:ssä ja FAN:ssa oli releet (FAN 1 rele oli isompi musta, muissa punaiset, pienemmät). Liittyisikö asiaan?
Lämpötilamittari näyttänee oikein, ainakin 90:ssä pysyttelee ja ruuhkassa nousee 110...
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Juu-u? Pakosarjahan sinänsä on helppo vaihtaa, mutta laipan pultit on tosi ahtaasti jäähdytyskanavan ja olikos siinä vielä ilmastointilaitteen kompressorikin vielä edessä.
Hyvä olisi varata tiivistesilikonia jäähdytyskanavan O -renkaaseen kannessa ja pakoputkenasennustahna sekä jäähdytinnestettä. Itse en vaihtaisi katteja ilman lambdojen uusimista. Ja uusi pakosrjan tiiviste on hyvä vaihtaa vanhan tilalle.
Koko komeushan tulee alakautta. Saa nostaa keulan melko ylös, kun muistaa, että voi joutua työstään konepellin alla siinä missä autonkin alla.
Jos nyt muistaisi projektin, jotain tuli tehtyä näin
Just, ja nesteet karkaa jäähdytyskanavasta moottorin etupuolelta
0.Irroita pohjansuoja pois tieltä
1.Löysää apulaitehihna ilmastointilaitteenkompressorilta
2.Irroita kompressori
3.Irroita jäähdytydnestekanava pakosarjan päältä
4.Irroita lambda liittimet
5.Irroita pakosarja jousto-osasta ja kannesta
Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä. Kompressorin kiinityksissä saattaa olla välystä, jos oikein hyvin laittaa, sen saa vielä linjaan remmin kanssa. Ja remmi pysyy äänettömänä. Lambdat helpoin vaihtaa pakosrjan ollessa irti.
Hajottamolta katit voi löytää pakosarjoineen 200-300€ vähän käytettynä. Ja homma hoituu päivässä.

Hyvä olisi varata tiivistesilikonia jäähdytyskanavan O -renkaaseen kannessa ja pakoputkenasennustahna sekä jäähdytinnestettä. Itse en vaihtaisi katteja ilman lambdojen uusimista. Ja uusi pakosrjan tiiviste on hyvä vaihtaa vanhan tilalle.
Koko komeushan tulee alakautta. Saa nostaa keulan melko ylös, kun muistaa, että voi joutua työstään konepellin alla siinä missä autonkin alla.
Jos nyt muistaisi projektin, jotain tuli tehtyä näin
Just, ja nesteet karkaa jäähdytyskanavasta moottorin etupuolelta
0.Irroita pohjansuoja pois tieltä
1.Löysää apulaitehihna ilmastointilaitteenkompressorilta
2.Irroita kompressori
3.Irroita jäähdytydnestekanava pakosarjan päältä
4.Irroita lambda liittimet
5.Irroita pakosarja jousto-osasta ja kannesta
Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä. Kompressorin kiinityksissä saattaa olla välystä, jos oikein hyvin laittaa, sen saa vielä linjaan remmin kanssa. Ja remmi pysyy äänettömänä. Lambdat helpoin vaihtaa pakosrjan ollessa irti.
Hajottamolta katit voi löytää pakosarjoineen 200-300€ vähän käytettynä. Ja homma hoituu päivässä.

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Jahas...
Kiitti ohjeista!
Nyt on pultit pakosarjan kannenpuoleisesta päästä irti lukuunottamatta tuota kompuran takana olevaa pulttia... Aloitin siis kätevästi tuosta listan kohdasta 5.
Katson vielä, saanko sen pultin mistään kohtaa löysättyä, nivelellä tai kiintolenkillä. Veikkaan etten.
Eikös tuossa apulaitehihnan löysäämisessä ole vaarana se, ettei hihna tule oikealle kireydelle? Jakopään hihnaan siinä ei tarvinne koskea, se kun hiukan pelottelee;)
Entä kompuran irrotus, eikö tarvitse kylmäaineiden kanssa leikkiä? Eli saa hoidettua ilman kylmäaineiden karkailua.
Jäähdytysnestettä näytti joo alkavan pikkuisen virrata, kun sen pakosarjan yläpuolisen mustan muovihökötyksen vasemman pultin otti irti. Taitaa olla vielä yksi ruuvi siellä jakopäänhinan kotelon sisällä pitämässä tuota muovihökötystä paikoillaan.

Nyt on pultit pakosarjan kannenpuoleisesta päästä irti lukuunottamatta tuota kompuran takana olevaa pulttia... Aloitin siis kätevästi tuosta listan kohdasta 5.
Katson vielä, saanko sen pultin mistään kohtaa löysättyä, nivelellä tai kiintolenkillä. Veikkaan etten.
Eikös tuossa apulaitehihnan löysäämisessä ole vaarana se, ettei hihna tule oikealle kireydelle? Jakopään hihnaan siinä ei tarvinne koskea, se kun hiukan pelottelee;)
Entä kompuran irrotus, eikö tarvitse kylmäaineiden kanssa leikkiä? Eli saa hoidettua ilman kylmäaineiden karkailua.
Jäähdytysnestettä näytti joo alkavan pikkuisen virrata, kun sen pakosarjan yläpuolisen mustan muovihökötyksen vasemman pultin otti irti. Taitaa olla vielä yksi ruuvi siellä jakopäänhinan kotelon sisällä pitämässä tuota muovihökötystä paikoillaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Apulaitehihnassa on automaattinen kiristin, joten vaaraa liian tiukasta tai löysästä hihnasta ei ole. laskee sen vaan rahassa takaisin sitten kun hihna on paikalla muun remontin jälkeen
Viimeksi muokannut DaViega, 06 Heinä 2011, 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Ahaa, hieno homma!
Nyt on pohjalevy irti ja kokeilin avata pultteja sieltä kattipakosarjan alaosasta. Korkkasi kuusiokanta. Ilmeisesti helpoin keino saada alaosa irti on porata noi pultit pois? Ylempi pulteista tosin on hankalassa paikassa (Dremel?).
Meneeköhän muuten takuut jakohihnasta, jos ronklaa tuon apulaitehihnan kanssa? Kysyn liikkeestä huomenna, jos ei ole varmaa tietoa kellään.
Nyt on pohjalevy irti ja kokeilin avata pultteja sieltä kattipakosarjan alaosasta. Korkkasi kuusiokanta. Ilmeisesti helpoin keino saada alaosa irti on porata noi pultit pois? Ylempi pulteista tosin on hankalassa paikassa (Dremel?).
Meneeköhän muuten takuut jakohihnasta, jos ronklaa tuon apulaitehihnan kanssa? Kysyn liikkeestä huomenna, jos ei ole varmaa tietoa kellään.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Just. Unohtui mainita, että pultteihin kannattaa laittaa irroitusainetta crc rost offia tai vastaavaa tunti ennen avaamista. Ei haittaa vaikka reilummin. Helpompi kait ne olis ehjänä ottaa. Jakopään muovisuojan saa pitää paikallaan, mutta apulaitehihnaston suojamuovi joutui irroittamaan, jos oikein muistan.
Auton alla olessa kiristinpyörä näkyy selvästi moottorin keskivaiheilla, kompuran putkien lomassa olevassa välissä.
Ja apulaitehihna lähtee helpoiten jousikiristinpyörän keskiöpultista vääntämällä tai vipuamalla lenkkiavaimella ja liuttaa hihnan kompressorinpyörän päältä. En tarkemmin muista kumpaan suuntaan. Oisko ollut keulaa kohti?
Jakopäänhuoltoon ei tiettävästi edes kuulu toi apulaitehihna pyörineen, ellei erikseen mainita.
Kompuran sai jotenkuten tuettua pulttien irroituksen jälkeen konehuoneen etuosaan, ettei kannata roikuttaa letkujen varassa. Ei pitäisi vuotaa mitään.
Auton alla olessa kiristinpyörä näkyy selvästi moottorin keskivaiheilla, kompuran putkien lomassa olevassa välissä.
Ja apulaitehihna lähtee helpoiten jousikiristinpyörän keskiöpultista vääntämällä tai vipuamalla lenkkiavaimella ja liuttaa hihnan kompressorinpyörän päältä. En tarkemmin muista kumpaan suuntaan. Oisko ollut keulaa kohti?
Jakopäänhuoltoon ei tiettävästi edes kuulu toi apulaitehihna pyörineen, ellei erikseen mainita.
Kompuran sai jotenkuten tuettua pulttien irroituksen jälkeen konehuoneen etuosaan, ettei kannata roikuttaa letkujen varassa. Ei pitäisi vuotaa mitään.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa