Latausongelma 33:ssa
Valvoja: Moderators
Latausongelma 33:ssa
33:sen latausjännite on hieman heikko n. 13,6V ja kyselen onko jossakin selkeätä vikapaikkaa? Laitoin uuden jännitteensäätimen ja jännite on tasaisempi, mutta ei taida tuolla jännitteellä saada pidettyä akkua latingissa. Ainakin johtoja pitää kattoa vielä tarkemmin...
Tämä on outo ja valitettavan yleinen ongelma 16v 33:sissa. Itse laturi ja jännitteentasaaja sinulla lähes 100% varmasti
kunnossa, mutta jännitehäviö tulee joko heikosta maakontaktista tai johtosarjan heikosta liitoksesta sieltä akun vierestä.
(Olikohan niin, että herätevirta kulki siinä nipussa?) Joka tapauksessa tätä vikaa esiintyy vain Motronic-malleissa, tai ainakaan
yhdessäkään IE:ssä ei ole samaa tullut vastaan.
Tämän latausongelman kanssa on painittu usean auton voimin, milloin laturia vaihdellen, milloin lisämaadotuksia tehden. Muistaakseni johtosarjan
liitokset piileskelevät siellä akun takana tai vieressä, joita putsaamalla, öljyämällä ja kiristämällä lataus saavuttaa normaalin tasonsa.
Voi joistain kuulostaa uskomattomalta, että vika olisi siellä, mutta kokeilkaa ja yllättykää.
kunnossa, mutta jännitehäviö tulee joko heikosta maakontaktista tai johtosarjan heikosta liitoksesta sieltä akun vierestä.
(Olikohan niin, että herätevirta kulki siinä nipussa?) Joka tapauksessa tätä vikaa esiintyy vain Motronic-malleissa, tai ainakaan
yhdessäkään IE:ssä ei ole samaa tullut vastaan.
Tämän latausongelman kanssa on painittu usean auton voimin, milloin laturia vaihdellen, milloin lisämaadotuksia tehden. Muistaakseni johtosarjan
liitokset piileskelevät siellä akun takana tai vieressä, joita putsaamalla, öljyämällä ja kiristämällä lataus saavuttaa normaalin tasonsa.
Voi joistain kuulostaa uskomattomalta, että vika olisi siellä, mutta kokeilkaa ja yllättykää.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Latausongelma 33:ssa
Minulla joskus startti pyöritti hieman hitaasti jolloin putsasin akun navat ja liittimet ja kiristin kaapelit kunnolla kiinni akkuun. Samalla latasin akun täyteen (30h) ja ongelma tuntui poistuneen. Akun kuntokaan ei ehkä enää ole ihan 100%.
Loistavaa, tällaisia vinkkejä kaipasinkin.XJ-JJJ kirjoitti:johtosarjan liitokset piileskelevät siellä akun takana tai vieressä, joita putsaamalla, öljyämällä ja kiristämällä lataus saavuttaa normaalin tasonsa.
Akku on uusi. Jännite häviää johonkin laturin ja akun välillä ja epäilen itsekin vahvasti jotain liitosta tai maadoitusongelmaa... Laturilta lähtevä paksuin piuha oli jokseenkin heikossa hapessa ja siellä on tapahtunut joskus ylikuumenemista ja sen joutunee uusimaan. Mutta huomenna täytyy jatkaa tutkimista.
Kävin läpi liitokset ja maadoituspaikat ja nyt latausjännite on 13,9V, mikä vaikuttaisi aika hyvältä. Voisi tietysti olla vieläkin hivenen korkeampi, mutta nyt on ainakin parempi. Jännitehäviö tapahtui kaiketi laturilta startille menevissä johdoissa. Tai sitten jossain mystisemmässä paikassa noissa liittimissä. Jonkin verran löytyi vihreää...
EDIT: ja nyt sain lautausjännitteeksi 14.1V, kun putsasin vielä laturin maadoituksen kiinnikkeisiinsä.
EDIT: ja nyt sain lautausjännitteeksi 14.1V, kun putsasin vielä laturin maadoituksen kiinnikkeisiinsä.
Mystisiä ovat 16venaisen latauspiirit, ei voi muuta sanoa! Hyvä että sait kuitenkin jonkinlaista latausta aikaan.
Olen mm. koittanut samoja latureita ensin 8v IE:ssä saaden tulokseksi iloiset 14.4V ja siirtänyt samaisen laturin
kahteen eri 16v:seen ja niissä latausjännite 13,7-13,9V vaikka suoraan akulta on otettu lisämaadoitus laturin
jalkaan paksulla käynnistyskaapelilla.
Olen mm. koittanut samoja latureita ensin 8v IE:ssä saaden tulokseksi iloiset 14.4V ja siirtänyt samaisen laturin
kahteen eri 16v:seen ja niissä latausjännite 13,7-13,9V vaikka suoraan akulta on otettu lisämaadoitus laturin
jalkaan paksulla käynnistyskaapelilla.