Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?
Valvoja: Moderators
Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?
Tuli tuollainen mieleen...eli jos resetoi ECU:n (akku irti jne.) saako tuon airbag-valon pyörryksiin?
Onko tietoa katsovatko konttorilla vikakoodit -99 vuosimallin 156:sta, pistokehan siellä on, mutta eikös katsota -01 eteenpäin...?
Kiitokset
Onko tietoa katsovatko konttorilla vikakoodit -99 vuosimallin 156:sta, pistokehan siellä on, mutta eikös katsota -01 eteenpäin...?
Kiitokset
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-01 vuosi on ensimmäinen mistä luetaan vikakoodit.
Moottorin vikavalon palaminen ei haittaa sitä ennen.
Airbagvalosta en tiedä, onhan se vakavampi asia(turvalaite), luulen kyllä että airbagvalo ei saa palaa/ pitää syttyä kun virta kytketään ja sammua.
Yleisin vika kai on liittimen kosketushäiriö?
Vikakoodin luku, että näkee mikä pussi ja liitinten putsaus ja luku.
Moottorin vikavalon palaminen ei haittaa sitä ennen.
Airbagvalosta en tiedä, onhan se vakavampi asia(turvalaite), luulen kyllä että airbagvalo ei saa palaa/ pitää syttyä kun virta kytketään ja sammua.
Yleisin vika kai on liittimen kosketushäiriö?
Vikakoodin luku, että näkee mikä pussi ja liitinten putsaus ja luku.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?
Eivät kato vikakoodeja.JMV kirjoitti:Tuli tuollainen mieleen...eli jos resetoi ECU:n (akku irti jne.) saako tuon airbag-valon pyörryksiin?
Onko tietoa katsovatko konttorilla vikakoodit -99 vuosimallin 156:sta, pistokehan siellä on, mutta eikös katsota -01 eteenpäin...?
Kiitokset
Ja airbagi pitää kuitata joko omalla piuhalla/ohjelmalla tai ammattilaisella.
todennäköisesti valo kuitenkin syttyy uudelleen jos mitään korjausta ei tehdä.
Veikkaan että sulla(kin) on vikana vänkärin penkin sisällä oleva viallinen "apukuskitunnistin" jonka voi ketterästi korvata vastuksella, jonka jälkeen auto tosin luulee että vänkärin paikalla istuu aina joku...
Käsittääkseni jossain myöhemmissä malleissa bagin valo sammuu kyllä kun vika korjataan sitä ei tarvii kuitata millään ulkoisella koneella...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Puurot ja vellit taas hieman sekaisin. Ecu on moottorin ohjainlaite ja airbagilla on taas oma ohjainlaite mikä ei liity katsastukseen millään tavalla.
Vm 2001 eteen päin katsastusmies tarkastaa vain eobd järjestelmän toiminnan eli moottorin ohjainlaitteen/ecun vikamuistin.
Muistissa ei saa olla päästöihin liittyviä vikakoodeja vaikka moottorin valo ei palaisikaan (valon pitää syttyä ja sammua kun moottori käynnistyy).
Airbagin ohjainlaitetta ei ikinä testata millään testerillä katsastuksessa vaan todetaan järjestelmän toiminta merkkivalon perusteella:
valo pitää syttyä ja sammua virran kytkennän jälkeen muutaman sekunnin viiveellä.
Autosta ja mallista riippuen airbagin valo ja hetkelliset viat poistuvat joko itsestään tai vasta testerillä vikamuisti tyhjennettäessä.
Jossain merkeissä voi akun irroituskin nollata airbagin ohjainlaitteen vikamuistin.
Testerillä tai akun irroittamisella nollattaessa ei mikään rikkinäinen osa tai liitin vika muutu ehjäksi.
Vm 2001 eteen päin katsastusmies tarkastaa vain eobd järjestelmän toiminnan eli moottorin ohjainlaitteen/ecun vikamuistin.
Muistissa ei saa olla päästöihin liittyviä vikakoodeja vaikka moottorin valo ei palaisikaan (valon pitää syttyä ja sammua kun moottori käynnistyy).
Airbagin ohjainlaitetta ei ikinä testata millään testerillä katsastuksessa vaan todetaan järjestelmän toiminta merkkivalon perusteella:
valo pitää syttyä ja sammua virran kytkennän jälkeen muutaman sekunnin viiveellä.
Autosta ja mallista riippuen airbagin valo ja hetkelliset viat poistuvat joko itsestään tai vasta testerillä vikamuisti tyhjennettäessä.
Jossain merkeissä voi akun irroituskin nollata airbagin ohjainlaitteen vikamuistin.
Testerillä tai akun irroittamisella nollattaessa ei mikään rikkinäinen osa tai liitin vika muutu ehjäksi.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
1 lusikka soppaan lisää: Itse olen elännyt siinä luulossa, että Airbagin vika valo ei sammu muuten kuin vikamuistin nollaamisella -> Airbag liittyy suoraan matkustajaturvallisuuteen ja 1 heikko lenkki voi olla hengenvaarallinen.hoblaa kirjoitti: Autosta ja mallista riippuen airbagin valo ja hetkelliset viat poistuvat joko itsestään tai vasta testerillä vikamuisti tyhjennettäessä.
Jos jollain nyt kuitenkin on valo sammunnut itsekseen / omaa varmaa tietoa, niin saa korjata.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
ECU = Electronic Control Unit eli härmäksi sähköinen ohjainlaite. Moottorinohjauksella, turvatyynyillä ja ABS:illä on kaikilla omat ECUnsa.hoblaa kirjoitti:Ecu on moottorin ohjainlaite ja airbagilla on taas oma ohjainlaite mikä ei liity katsastukseen millään tavalla.
Katsastuksessa lueskellaan vain moottorinohjauksen (ja ehkä automaattivaihteiston?) ECUjen vikatiedot. Muidenkaan järjestelmien vikavalot eivät kuitenkaan saa palaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Aiheeseen palatakseni...
olipahan mielenkiintoinen katsastusreissu ja pääosaa näytteli mikäs muu kuin surullisen kuuluisa "ilmapussi-valo" koelaudassa.
Aamusta korjaamon testeri kiinni, valon kuittaus ja kaikki ok. Seuraavaksi suunta kohti konttoria ja katsastusta...on muuten aivan saa...n kallista nykyään. Vuoro tuli, auto tulille ja halliin, kaikki ok... Periaatteessa kaikki oli jo tarkistettu, mutta jostain inssi sai päähänsä mennä kurkkaamaan toimiiko se airbagin-merkkivalo vai eikö...no eikös se jäänyt tauluun palamaan vanhaan malliin...voiko paskempaa tuuria/paikkaa olla?
Hylätty...eipä auttanut muu kuin ajaa kiltisti korjaamolle ja uudelleen nollaus, jonka jälkeen sukkasillaan ja suurinpiirtein hengittämättä konttorille näyttämään...tällä kertaa valo sammui niinkuin pitääkin...
Leima tuli ja seuraavan kerran 2012...Luojalle kiitos...heh
Tietäspä mikä liitin siellä häröilee niin sais tuonkin rallin lakkaamaan. Kaikesta huolimatta, hieno on Alfalla päästää...
Aamusta korjaamon testeri kiinni, valon kuittaus ja kaikki ok. Seuraavaksi suunta kohti konttoria ja katsastusta...on muuten aivan saa...n kallista nykyään. Vuoro tuli, auto tulille ja halliin, kaikki ok... Periaatteessa kaikki oli jo tarkistettu, mutta jostain inssi sai päähänsä mennä kurkkaamaan toimiiko se airbagin-merkkivalo vai eikö...no eikös se jäänyt tauluun palamaan vanhaan malliin...voiko paskempaa tuuria/paikkaa olla?
Hylätty...eipä auttanut muu kuin ajaa kiltisti korjaamolle ja uudelleen nollaus, jonka jälkeen sukkasillaan ja suurinpiirtein hengittämättä konttorille näyttämään...tällä kertaa valo sammui niinkuin pitääkin...
Leima tuli ja seuraavan kerran 2012...Luojalle kiitos...heh
Tietäspä mikä liitin siellä häröilee niin sais tuonkin rallin lakkaamaan. Kaikesta huolimatta, hieno on Alfalla päästää...
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Aiheeseen palatakseni...
Ai vikakoodit nollaamallako noita nykyään korjataankin? Olishan se ollutkin liian vaikeaa katsoa vikakoodista/-koodeista mikä liitos siellä oireilee ja putsata se.. eikä tarvitsisi leimalle jännittää.JMV kirjoitti:Aamusta korjaamon testeri kiinni, valon kuittaus ja kaikki ok. Seuraavaksi suunta kohti konttoria ja katsastusta...on muuten aivan saa...n kallista nykyään. Vuoro tuli, auto tulille ja halliin, kaikki ok... Periaatteessa kaikki oli jo tarkistettu, mutta jostain inssi sai päähänsä mennä kurkkaamaan toimiiko se airbagin-merkkivalo vai eikö...no eikös se jäänyt tauluun palamaan vanhaan malliin...voiko paskempaa tuuria/paikkaa olla?
Hylätty...eipä auttanut muu kuin ajaa kiltisti korjaamolle ja uudelleen nollaus, jonka jälkeen sukkasillaan ja suurinpiirtein hengittämättä konttorille näyttämään...tällä kertaa valo sammui niinkuin pitääkin...
En tyytynyt tavanomaiseen.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Mitäs onko kellään varmaa tietoa siitä että jos bagi valo palaa niin toimiiko kyseinen airbag? vai onko koko systeemi pois pelistä? ois kiva tietää jos joku mällänny ja valo palanut ja kuitenki kaikki toiminut ok? kun on kaikenlaisia tarinoita kuullut mutta faktaa ei oikee.
sen vois ajatella jopa niin että on aika vaarallista ajella valo päällä jos koko systeemi on pois pelistä, eikä vaa joku valo joka palaa...
sen vois ajatella jopa niin että on aika vaarallista ajella valo päällä jos koko systeemi on pois pelistä, eikä vaa joku valo joka palaa...
käytä semmoisessa testerissä joka kertoo missä se vika on! Onnistuu myös kotioloissa alfadiagilla ja fiatecuscannilla kunhan obd -piuha on muokattu lukemaan myös abs:ää!JMV kirjoitti:Kyllähän ne läpi luettiin, vaan eipä näyttänyt testeri sen tarkemmin missä liitoksessa vika on...muistaakseni ilmoitti " epäloginen järjestelmävirhe nro:19 ", tietääkö joku tarkemmin?