Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?

Viesti Kirjoittaja JMV »

Tuli tuollainen mieleen...eli jos resetoi ECU:n (akku irti jne.) saako tuon airbag-valon pyörryksiin?

Onko tietoa katsovatko konttorilla vikakoodit -99 vuosimallin 156:sta, pistokehan siellä on, mutta eikös katsota -01 eteenpäin...?

Kiitokset

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei ECU:n resetointi ilmakasseihin vaikuta millään tavalla, eli ei saa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

-01 vuosi on ensimmäinen mistä luetaan vikakoodit.
Moottorin vikavalon palaminen ei haittaa sitä ennen.
Airbagvalosta en tiedä, onhan se vakavampi asia(turvalaite), luulen kyllä että airbagvalo ei saa palaa/ pitää syttyä kun virta kytketään ja sammua.

Yleisin vika kai on liittimen kosketushäiriö?
Vikakoodin luku, että näkee mikä pussi ja liitinten putsaus ja luku.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sammuttaako ECU:n resetointi airbag-valon?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

JMV kirjoitti:Tuli tuollainen mieleen...eli jos resetoi ECU:n (akku irti jne.) saako tuon airbag-valon pyörryksiin?

Onko tietoa katsovatko konttorilla vikakoodit -99 vuosimallin 156:sta, pistokehan siellä on, mutta eikös katsota -01 eteenpäin...?

Kiitokset
Eivät kato vikakoodeja.
Ja airbagi pitää kuitata joko omalla piuhalla/ohjelmalla tai ammattilaisella.
todennäköisesti valo kuitenkin syttyy uudelleen jos mitään korjausta ei tehdä.

Veikkaan että sulla(kin) on vikana vänkärin penkin sisällä oleva viallinen "apukuskitunnistin" jonka voi ketterästi korvata vastuksella, jonka jälkeen auto tosin luulee että vänkärin paikalla istuu aina joku...

Käsittääkseni jossain myöhemmissä malleissa bagin valo sammuu kyllä kun vika korjataan sitä ei tarvii kuitata millään ulkoisella koneella...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, myöhemmissä vuosimallissa tuon pitäisi sammua itsekseen kun vika on korjattu mutta ei vielä -99:ssä. Kuittaus täytyy tehdä korjaamotesterillä tai sitten esmes AlfaDiagilla ja OBD-piuhalla.
- Epäkelpokeräilijä -

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

fiatecuscan on toiminu mulla helpoiten/halviten...

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Puurot ja vellit taas hieman sekaisin. Ecu on moottorin ohjainlaite ja airbagilla on taas oma ohjainlaite mikä ei liity katsastukseen millään tavalla.
Vm 2001 eteen päin katsastusmies tarkastaa vain eobd järjestelmän toiminnan eli moottorin ohjainlaitteen/ecun vikamuistin.
Muistissa ei saa olla päästöihin liittyviä vikakoodeja vaikka moottorin valo ei palaisikaan (valon pitää syttyä ja sammua kun moottori käynnistyy).
Airbagin ohjainlaitetta ei ikinä testata millään testerillä katsastuksessa vaan todetaan järjestelmän toiminta merkkivalon perusteella:
valo pitää syttyä ja sammua virran kytkennän jälkeen muutaman sekunnin viiveellä.
Autosta ja mallista riippuen airbagin valo ja hetkelliset viat poistuvat joko itsestään tai vasta testerillä vikamuisti tyhjennettäessä.
Jossain merkeissä voi akun irroituskin nollata airbagin ohjainlaitteen vikamuistin.
Testerillä tai akun irroittamisella nollattaessa ei mikään rikkinäinen osa tai liitin vika muutu ehjäksi. :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

hoblaa kirjoitti: Autosta ja mallista riippuen airbagin valo ja hetkelliset viat poistuvat joko itsestään tai vasta testerillä vikamuisti tyhjennettäessä.
1 lusikka soppaan lisää: Itse olen elännyt siinä luulossa, että Airbagin vika valo ei sammu muuten kuin vikamuistin nollaamisella -> Airbag liittyy suoraan matkustajaturvallisuuteen ja 1 heikko lenkki voi olla hengenvaarallinen.

Jos jollain nyt kuitenkin on valo sammunnut itsekseen / omaa varmaa tietoa, niin saa korjata.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Esim. uudemmissa alfoissa valo sammuu itsestään kun vika on korjaantunut joko itsestään tai liittimiä kiristämällä, ei tarvitse testeriä. Vika kylläkin jää ohjainlaitteen muistiin. Tämä on fakta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

hoblaa kirjoitti:Ecu on moottorin ohjainlaite ja airbagilla on taas oma ohjainlaite mikä ei liity katsastukseen millään tavalla.
ECU = Electronic Control Unit eli härmäksi sähköinen ohjainlaite. Moottorinohjauksella, turvatyynyillä ja ABS:illä on kaikilla omat ECUnsa.

Katsastuksessa lueskellaan vain moottorinohjauksen (ja ehkä automaattivaihteiston?) ECUjen vikatiedot. Muidenkaan järjestelmien vikavalot eivät kuitenkaan saa palaa.
- Epäkelpokeräilijä -

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Tai ecu=engine control unit.

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Aiheeseen palatakseni...

Viesti Kirjoittaja JMV »

olipahan mielenkiintoinen katsastusreissu ja pääosaa näytteli mikäs muu kuin surullisen kuuluisa "ilmapussi-valo" koelaudassa.

Aamusta korjaamon testeri kiinni, valon kuittaus ja kaikki ok. Seuraavaksi suunta kohti konttoria ja katsastusta...on muuten aivan saa...n kallista nykyään. Vuoro tuli, auto tulille ja halliin, kaikki ok... Periaatteessa kaikki oli jo tarkistettu, mutta jostain inssi sai päähänsä mennä kurkkaamaan toimiiko se airbagin-merkkivalo vai eikö...no eikös se jäänyt tauluun palamaan vanhaan malliin...voiko paskempaa tuuria/paikkaa olla?

Hylätty...eipä auttanut muu kuin ajaa kiltisti korjaamolle ja uudelleen nollaus, jonka jälkeen sukkasillaan ja suurinpiirtein hengittämättä konttorille näyttämään...tällä kertaa valo sammui niinkuin pitääkin...

Leima tuli ja seuraavan kerran 2012...Luojalle kiitos...heh

Tietäspä mikä liitin siellä häröilee niin sais tuonkin rallin lakkaamaan. Kaikesta huolimatta, hieno on Alfalla päästää...

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Aiheeseen palatakseni...

Viesti Kirjoittaja katiska »

JMV kirjoitti:Aamusta korjaamon testeri kiinni, valon kuittaus ja kaikki ok. Seuraavaksi suunta kohti konttoria ja katsastusta...on muuten aivan saa...n kallista nykyään. Vuoro tuli, auto tulille ja halliin, kaikki ok... Periaatteessa kaikki oli jo tarkistettu, mutta jostain inssi sai päähänsä mennä kurkkaamaan toimiiko se airbagin-merkkivalo vai eikö...no eikös se jäänyt tauluun palamaan vanhaan malliin...voiko paskempaa tuuria/paikkaa olla?

Hylätty...eipä auttanut muu kuin ajaa kiltisti korjaamolle ja uudelleen nollaus, jonka jälkeen sukkasillaan ja suurinpiirtein hengittämättä konttorille näyttämään...tällä kertaa valo sammui niinkuin pitääkin...
Ai vikakoodit nollaamallako noita nykyään korjataankin? Olishan se ollutkin liian vaikeaa katsoa vikakoodista/-koodeista mikä liitos siellä oireilee ja putsata se.. eikä tarvitsisi leimalle jännittää.
En tyytynyt tavanomaiseen.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Niin, olis kannattanut kattoa se koodi.
Ei välttämättä parane liittimiä korjaamalla/tinaamalla, voi olla viallinen
istuinanturi kuten meikämaanviljelijällä....

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Mitäs onko kellään varmaa tietoa siitä että jos bagi valo palaa niin toimiiko kyseinen airbag? vai onko koko systeemi pois pelistä? ois kiva tietää jos joku mällänny ja valo palanut ja kuitenki kaikki toiminut ok? kun on kaikenlaisia tarinoita kuullut mutta faktaa ei oikee.

sen vois ajatella jopa niin että on aika vaarallista ajella valo päällä jos koko systeemi on pois pelistä, eikä vaa joku valo joka palaa...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Sillon kun valo palaa, niin luonnollisesti koko systeemi on pois käytöstä.

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JMV »

Kyllähän ne läpi luettiin, vaan eipä näyttänyt testeri sen tarkemmin missä liitoksessa vika on...muistaakseni ilmoitti " epäloginen järjestelmävirhe nro:19 ", tietääkö joku tarkemmin?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

JMV kirjoitti:Kyllähän ne läpi luettiin, vaan eipä näyttänyt testeri sen tarkemmin missä liitoksessa vika on...muistaakseni ilmoitti " epäloginen järjestelmävirhe nro:19 ", tietääkö joku tarkemmin?
käytä semmoisessa testerissä joka kertoo missä se vika on! Onnistuu myös kotioloissa alfadiagilla ja fiatecuscannilla kunhan obd -piuha on muokattu lukemaan myös abs:ää!

Vastaa Viestiin