Auto laiska, ei vikakoodeja?
Valvoja: Moderators
Auto laiska, ei vikakoodeja?
Tervehdys, Ostin 156 v6 -99 alfan 1,5 kk sitten ja se pelasikin hyvin viime tiistaihin saakka.
Olin aamulla lähdössä liikenteeseen kun huomasit että auto on laiska alle 4000 kierroksen ja pensaa menee noin 20l satasella tasasella ajolla, kävin mittauttamassa vikakoodit ja niitä ei ole, korjaamo heitti arvauksen että jako olisi hypännyt pari hammasta käynnistyksessä (hihnalla ajettu 20tkm).
Oireet viittaisi kaasuläpän säätimeen, mutta eikö tämä anna vikakoodin?
Tai olisiko mitään mikä voisi aiheuttaa tälläisen vian ilman vikakoodeja?
Olin aamulla lähdössä liikenteeseen kun huomasit että auto on laiska alle 4000 kierroksen ja pensaa menee noin 20l satasella tasasella ajolla, kävin mittauttamassa vikakoodit ja niitä ei ole, korjaamo heitti arvauksen että jako olisi hypännyt pari hammasta käynnistyksessä (hihnalla ajettu 20tkm).
Oireet viittaisi kaasuläpän säätimeen, mutta eikö tämä anna vikakoodin?
Tai olisiko mitään mikä voisi aiheuttaa tälläisen vian ilman vikakoodeja?
Lambda
Moro, juniorin 156 2,5 -98sta oli ostettaessa lambda hajalla Päästöt taivaissa, mutta kyllä ainakin FiatEcuScanilla löytyi käyrien lisäksi myös vikakoodi eli ainakin meidän kinnerissä koodit on. Vaihdoin uuden Boschin lambdan, päästöt tuli kohdalleen ja kulutus tippui 5 l/100 km, mutta kulku ala-alueella heikkeni selvästi. Risalla lambdalla kulki huomattavan rivakasti alakierroksilta alkaen, ihmettelinkin palstalaisten puhetta heikosta alaväännöstä. Nyt pitää odotella 4000 rpm asti. Siis risa lambda voi aiheuttaa myös parempaa kulkua.
En tiedä miksi näin, mutta kyllä tyhjäkäynnillä pakokaasut tuoksuivat, nyt ei enää. Eikä hyvä kulku ollut vain korvien välin tuntumaaa.....
Jussi
En tiedä miksi näin, mutta kyllä tyhjäkäynnillä pakokaasut tuoksuivat, nyt ei enää. Eikä hyvä kulku ollut vain korvien välin tuntumaaa.....
Jussi
Moro
Mul oli sama ongelma saman mallisessa autossa.
Johtui puolan hajoamisesta. Se ei sytytä vika koodeja ja on muutenkin
ongelmallinen havaita(?) ainakaan monessa autosähköliikkeessä eivät ilman vikakoodia tehneet mitään. Nosti kulutuksen juuri samaan kuin sulla ja pakokaasupäästöt olivat sitten arvatenkin perseellään. Tuli raakaa bensaa ulos.
Jos parempi tuuri niin on puola on rikki ekoista kolmesta pytystä, voi itsekkin avata ja tarkistaa. Mulla oli sulanu rikki, selvästi huomas. Jos taas ongelma taaimmaisissa puolissa niin imusarja täytyy ottaa irti.
Laadukkaassa korjaamossa ottivat 7 tunnin työn + 100€ puolan. Olisko loppulasku ollu 500-600€. (siis mulla vaati imusarjan irroituksen)
Monessa paikassa pelottelivat kannenhalkeamisilla yms. kun eivät osanneet huoltaa. Jos tarkkaan kuuntelet käyntiä ja haistelet käryjä pakoputken perässä voit huomata helposti pienen epätasaisuuden.
Lambda oli mulla myös joskus rikki, ei aiheuttanut noin korkeaa bensan kulutuksen nousua. Tosin halpa korjaus jos siitä kiinni.
Mul oli sama ongelma saman mallisessa autossa.
Johtui puolan hajoamisesta. Se ei sytytä vika koodeja ja on muutenkin
ongelmallinen havaita(?) ainakaan monessa autosähköliikkeessä eivät ilman vikakoodia tehneet mitään. Nosti kulutuksen juuri samaan kuin sulla ja pakokaasupäästöt olivat sitten arvatenkin perseellään. Tuli raakaa bensaa ulos.
Jos parempi tuuri niin on puola on rikki ekoista kolmesta pytystä, voi itsekkin avata ja tarkistaa. Mulla oli sulanu rikki, selvästi huomas. Jos taas ongelma taaimmaisissa puolissa niin imusarja täytyy ottaa irti.
Laadukkaassa korjaamossa ottivat 7 tunnin työn + 100€ puolan. Olisko loppulasku ollu 500-600€. (siis mulla vaati imusarjan irroituksen)
Monessa paikassa pelottelivat kannenhalkeamisilla yms. kun eivät osanneet huoltaa. Jos tarkkaan kuuntelet käyntiä ja haistelet käryjä pakoputken perässä voit huomata helposti pienen epätasaisuuden.
Lambda oli mulla myös joskus rikki, ei aiheuttanut noin korkeaa bensan kulutuksen nousua. Tosin halpa korjaus jos siitä kiinni.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
No mites viallinen puola havaitaan?Leon kirjoitti:...ongelma saman mallisessa autossa.
Johtui puolan hajoamisesta. Se ei sytytä vika koodeja ja on muutenkin
ongelmallinen havaita(?)
Mitä tulee lambdaan niin omassa kärryssä kyllä alavääntö palasi
uuden lambdan vaihdon jälkeen, ei tarvinnut enää valoissa
kytkintä luistatella.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Ainakin meikäläisen FiatEcuScanissa on testiohjelma, jossa on mahdollisuus testata sytytyspuolat yksittäin. En ole kokeillut, mutta epäilen, että jos joku puola tekee häikkää satunnaisesti, niin vaikea löytää testiohjelmalla. Kunnolla risa varmaan löytyisi. En tiedä, onko puolilla oma vikakoodia, joka jäisi muistiin, mutta jos on niin siitähän tuo onkhelma aukeiais.
Jussi
Mullahan oli onkhelmaa ilmastoinnissa. FEC:llä sai testattua sekä magneettikytkimen että releen sekä tuulettimet. Kun niissä ei ollut vikaa, niin vaihdoin painekytkimen ja samalla Motonetin kuivaimen. Sitten Vantaan Motonetin pihakojussa mömmöt sisään ja ihme kyllä alkoi pelittämään normaalisti. 60 € täytöstä ei ollut kallis ja koju on auki kuten Motonet eli myös tänään. Ei ole muuten todellakaan mainos, vaan vinkki muillekin iltaisin ja viikonloppuisin palveluita haluaville.
Jussi
Mullahan oli onkhelmaa ilmastoinnissa. FEC:llä sai testattua sekä magneettikytkimen että releen sekä tuulettimet. Kun niissä ei ollut vikaa, niin vaihdoin painekytkimen ja samalla Motonetin kuivaimen. Sitten Vantaan Motonetin pihakojussa mömmöt sisään ja ihme kyllä alkoi pelittämään normaalisti. 60 € täytöstä ei ollut kallis ja koju on auki kuten Motonet eli myös tänään. Ei ole muuten todellakaan mainos, vaan vinkki muillekin iltaisin ja viikonloppuisin palveluita haluaville.
Kyl mun puolasta näki päällisin puolin selvästi että oli mennyt hajalle eikä tosiaan mitään koodia tai merkkivaloa syttynyt. Niil oli joku laite jolla näki sytytystapahtuman(?). Autohuolto Häkkinen Turku.
Oli muuten asiantuntevaa palvelua eikä lähettäneet seuraavaalle huoltamolle koska ei voi huoltaa kun ei kerta vikakoodiakaan näy.
No sama se ite en oo ammattilainen, mut 3-4 eri autohuoltoa tota yritti selvittää ja huumori meinas loppua ku alettiin varaosaautosta puhumaan kannen halkeamisten yms muodossa.
Oli muuten asiantuntevaa palvelua eikä lähettäneet seuraavaalle huoltamolle koska ei voi huoltaa kun ei kerta vikakoodiakaan näy.
No sama se ite en oo ammattilainen, mut 3-4 eri autohuoltoa tota yritti selvittää ja huumori meinas loppua ku alettiin varaosaautosta puhumaan kannen halkeamisten yms muodossa.
Noissa vanhemmissa 97-02 sytytyskatkokset ei mielestäni tee mitään vikakoodeja! Eli voi olla puola tai tulppa paskana, tai tulpankoloissa vettä. Mutta sen kyllä luulis huomaavan äänistä jos joku pytty on pimeenä. Jako voi olla pompannut, mutta todennäköisempää ois ilmi tai lambda tai joku anturi?
Todellako ei löydy vikakoodeja? Kannattais koittaa lukea vielä jossain muualla nuo koodit, joskus nämä korjaamot ei vaan osaa, ja silloin on helppo sanoa ettei siellä mitää koodeja ole!
Todellako ei löydy vikakoodeja? Kannattais koittaa lukea vielä jossain muualla nuo koodit, joskus nämä korjaamot ei vaan osaa, ja silloin on helppo sanoa ettei siellä mitää koodeja ole!

Tulpat tuli vaihdettua ja puolat mitattua, niissä ei ole vikaa, ainoastaan tulpissa oli mustaa nokea.
Kyseinen korjaamo käytti alfadiag ohjelmaa ja näytti osaavan hommansa, mitään vikakoodeja ei löytynyt.
En usko että ilmi olisi rikki, kun tehoja on yli 4000 jälkeen normaalisti käytössä.
Huomenna pakokaasu mittaus, jos se ei paljasta mitään niin sitten on vitsit vähissä.
Huomasin että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja täytyy tarkastaa nekin vielä.
Kyseinen korjaamo käytti alfadiag ohjelmaa ja näytti osaavan hommansa, mitään vikakoodeja ei löytynyt.
En usko että ilmi olisi rikki, kun tehoja on yli 4000 jälkeen normaalisti käytössä.
Huomenna pakokaasu mittaus, jos se ei paljasta mitään niin sitten on vitsit vähissä.
Huomasin että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja täytyy tarkastaa nekin vielä.
Näitä on paljon... lyhyttä kaupunkiajoa kylmään aikaan ja takapönttö ei koskaan ehdi haihduttaa sinne tiivistyvää kosteutta joka ruostuttaa ritilät tukkoon. Ellei sitten aiemmin ruostu pönttö puhki ulkopinnasta joilloin on pakko vaihtaa.alfa164 kirjoitti:En ole kyllä ikuna kuulutkaan saati kokenut,etä pakoputki menisi tukkoon,ellei joku ole omenaa sinne tunkenutEpezi kirjoitti:Alkuperäiseen vaivaan voisi vaikata edellisten lisäksi myös tukkeutuneen pakoputken, joko katti tai vaimennin.Mut aina kuulee uutta
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Ei V6:n jakopäässä ole merkkejä?jesse kirjoitti:Pakokaasu päästöt on alle katsastus rajojen.
Pakoputki ja katti on uusi.
Kattelin jakopään merkkejä raottamalla koteloa ja takimmaisen imu nokka olisi 4 hammasta jäljessä, eikö tälläinen heitto näkyisi jo tyhjäkäynnissä?
Huomenna pääsen lämpimään talliin katsomaan noita merkkejä paremmin.
VMP
Eli siellä on tussimerkit hihnassa ja pyörissä, no aikas kun pyörittelet, niin merkit saattaa osua kohdalleen (tai siis ainakin 2 pitäis osua jos joku pyörä on hypännyt), kukas laskis montako kierrosta voi joutua veivaamaanjesse kirjoitti:Mainitsin tuossa, että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja 20tkm sitten, ei paloilla.

Koitapas katsoa onko se hihnankiristin kireällä vai ei?(kone käynnissä)
Jos on kovin löysällä, niin voihan se olla pompannut.
Ei tuosta jaosta saa oikein tolkkua, merkit ei täsmää.
Löytyykö keneltäkään ajoitustyökaluja 50km säteellä kouvolasta, tietenkin korvausta vastaan, sais ainakin varmuuden onko ajoitus kohdallaan.
Tarkistin myös jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön korkki oli paksussa valkoisessa vaahdossa, ei liene normaalia?
Löytyykö keneltäkään ajoitustyökaluja 50km säteellä kouvolasta, tietenkin korvausta vastaan, sais ainakin varmuuden onko ajoitus kohdallaan.
Tarkistin myös jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön korkki oli paksussa valkoisessa vaahdossa, ei liene normaalia?
Aivan normaalia näissä!jesse kirjoitti:Ei tuosta jaosta saa oikein tolkkua, merkit ei täsmää.
Löytyykö keneltäkään ajoitustyökaluja 50km säteellä kouvolasta, tietenkin korvausta vastaan, sais ainakin varmuuden onko ajoitus kohdallaan.
Tarkistin myös jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön korkki oli paksussa valkoisessa vaahdossa, ei liene normaalia?