Mikä naputtaa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ilpo
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Syys 2010, 19:38
Paikkakunta: Hausjärvi

Mikä naputtaa?

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Osaako kukaan sanoa mikä on alkanut naputtaa konehuoneessa.
Ääni kuuluu konetta katsoessa jakopään puolelta ja ainoastaan kun kone on lämpimänä,
Ääni ei muutu kaasua painaessa mitenkään.
Tyhjäkäynnillä se naputtaa hitaasti ja välillä se yhtäkkiä rupeaa naputtaa tuplanopeudella.

Onko kellää tietoa?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pakokaasun takaisinkierron solenoidi.
Systeemi sijaitsee pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Tuttu hommahan tuo, kylmällä säällä alkaa tuo naputtelu. Kesällä takaisinkierrätystä ei vissiin käytetä ja ääntäkään ei kuulu.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

ohhoh

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Mites, onko tuo kuinka vaarallista? itellä taitaa kans naputella...
OT onko normaalia ettei ilmari mene päälle kun on alle 5 astetta lämmintä? auto on siis -02 GTA

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Molemmat asiaan kuuluvia. Kenno jäätyy jos menee liian kylmällä päälle.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ohhoh

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

dilledong kirjoitti:Mites, onko tuo kuinka vaarallista? itellä taitaa kans naputella...
OT onko normaalia ettei ilmari mene päälle kun on alle 5 astetta lämmintä? auto on siis -02 GTA
Juu, varotoimenpide ettei mene ilmastoisti päälle kun lämpötila laskee alle 4 plus asteen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Maunu kirjoitti:Pakokaasun takaisinkierron solenoidi.
Systeemi sijaitsee pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä.
Tunnusomainen helikopterimainen räpätys... Ei pitäisi rikkoa mitään, mutta jos ventiili ääntää, niin kannataahan se vaihtaa ennen kuin hajoaaa kokonaan. Puhdistaminen tuntuisi pahentavan, ainakin parissa tapauksessa joissa auton omistaja on halunnut hiukan säästää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

oorait

Viesti Kirjoittaja dilledong »

oolrait... minkähän hintanen mutikka kyseessä tuo venttiili on ja millasella osanumerolla? Sitä ilmaria tuli vaan ihmeteltyä kun eukon saksanseisojassa menee ainakin kiltisti päälle ja tuntuu monissa, tosin uudemmissa, muissakin menevän?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Monessa syttyy valo, mutta kompura ei lähde pyörimään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hyvä vaan, että kompura ei yhdisty kun pakkaset lähestyy, jos ilmastointi törähtää syystä tai toisesta päälle kun mahdollinen kosteus järjestelmässä on jäätynnyt on laskussa isohko summa :wink:

Aktiivihiilisäiliön venttiili on arviolta jossain välillä 50-100, ei ole varmaa tietoa vaan tuollainen mututuntuma
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kenno jäätyy jos menee liian kylmällä päälle.
mahdollinen kosteus järjestelmässä on jäätynnyt
Mulla on semmonen käsitys että ei kylmäaineet ei jäädy, voin tietysti olla väärässäkin.. :oops:

Mun ymmärtääkseni syy miksi ilmastoinnin kompressorin käynnistyminen estetään pakkasella on ns. nesteiskun vaara kylmillä kylmäaineilla. Nesteisku tuhoaa kompressorin.
Voi olla tietysti että olen ymmärtänyt tämänkin väärin... :mrgreen:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

DaViega kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Pakokaasun takaisinkierron solenoidi.
Systeemi sijaitsee pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä.
Tunnusomainen helikopterimainen räpätys... Ei pitäisi rikkoa mitään, mutta jos ventiili ääntää, niin kannataahan se vaihtaa ennen kuin hajoaaa kokonaan. Puhdistaminen tuntuisi pahentavan, ainakin parissa tapauksessa joissa auton omistaja on halunnut hiukan säästää...
Entisessä Mareassani naputti talvisin siitä lähtien ku ostin. 7 vuotta ja 150tkm tuli sillä ajettua, eikä mitään hajonnut. Joten en hirveesti huolestuisi, jos naputus tuosta osasta kuuluu.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin