Eli sellanen ongelma ois kun huomasin että auton alle oli ilmestyny lätäkkö jäähdytysnestettä oikean etupyörän kohdalle. No ajoin auton pukeille ja alle ihmettelemään niin selvisi että vuotaa sieltä moniurahihnapyörän ja koneen välistä jostain?Joku varmaan osaisi sanoa onko joku stefa mikä vuotaa vai vesipumpussa vikaa?Edellinen omistaja tehnyt jakopään n.15 tkm mutta ei vaihtanut vesipumppua samalla!
No vähä pahaa pelkään että on mutta onko siellä sitten mitään muita vaihtoehtoja? Lueskelin tuolta että kyseiseen malliin ei saa vaihdettua vesipumppua ilman että purkaa jakopään pois tieltä eli ei varmaan ihan ilmaista?
Eipä oikein oo. Pumppuhan ei maksa kovin paljoa, mutta jakopäärempalle kertyy hintaa. Siksi yleensä jakopäärempan yhteydessä kantsii uusia myös vesipumppu.
Nii vähän ihmettelen miks ei ole edellinen omistaja vaihtanu pumppua ku kerto olevansa töissä jossain korjaamolla ja rempannu koneen ku oli jakopää nimenomaa kilahtanu sitä edelliseltä omistajalta:DTai varma en oo onko vaihdettu mutta ei ainakaa kuiteissa ole mainintaa mitä antoi mukaan.Ja onko kaikki nyt sitä mieltä että se varmasti se pumppu on ku ei huvittais turhaa vaihattaa:(että ei ole mitään tiivistetta/stefaa mikä olisi helpompi vaihtaa? Ja onko kouvolan seudulta mitään hyviä/edullisia paikkoja jakopääremontille?
Voihan siellä periaatteessa joku letkun liitoskin vuotaa, jos pumppu on vaihdettu. Jos pumpun laakerit on menossa paskaksi niin pumppu voi periaateessa tietty jumittaakki jossain vaheessa, joloin hihna katkeaa tai hampaat menee. En ite oottelis kovin kauaa.
Ok no täytyy sitten alkaa hoitamaan asiaa vähän nopeammin.Mikään letku ei mielästäni vuoda tai eihän siellä suunnalla ole oikein mitää letkua tai liitosta?vai olenko väärässä?
no täytyy huomenna vielä töitten jälkee hieman tutkia asiaa mutta ei kai auta ku mennä vaihattaa uus pumppu:(vituttaa ku jakopäällä tosiaa ajettu toi vajaa 15 tkm:(
Kyllähän tuossa voi olla muitakin mahdollisia vuotokohtia, vesipumpun päällä on liitos joista lähtee metalliputki termostaattikoteloon, putki on tiivistetty kyllä hyvin tupla o-renkailla. Ensimmäisessä kuvassa termostaattikotelon liitos josta on keskikputki poissa, toisessa kuvasta kotelo näkyy hyvin, kiinnitetty 4:llä M6 pultilla.
En kyllä äkkiä usko että vika olisi näissä liitoksissa muta eihän sitä ikinä tiedä...
Toki ja toivottavasti olisi tuo helpompi vaihtoehto. Sitten varoituksen sana taas kerran, oheisessa kuvassa oli vesipumpulla ajettu 120 tkm. sen se kestää mutta ei paljoa pitempään... Materiaalina on POM-GF30:stä. Tuossa näkyy hyvin että kehä on jo halki.
No soitinkin jo tänään auton ex omistajalle ja ei ole vaihtanut jakopään yhteydessä vesipumppua:( Pääseekö nuo liitokset tarkastamaan kun purkaa ne hihnojen suojakopat pois vai tarviiko jotakin muuta?
Joo, suojakopat veke niin näät kyllä vuotaako pumppu..yläpuolelta kun otat kopan veke, ei oo monella ruuvilla kiinni, niin ehkä hyvällä tuurilla jo näät mistä kusee nestettä. Jos ei selvii yläpuolelta niin pyörä pois ja pyöräkotelon luukun kautta kurkkimaan mistä vuotaa... ei tarvi jakohihnaa poistaa sen takia että näkis mistä vuotaa. Jos pumppu on syyllinen niin sitten toki.
Jos vuoto tulee siitä putken tiivisteestä (joka kulkee kansien välissä). Saattaisi niiden vaihto periaatteessa olla mahdollista vetämällä putki pois toisesta suunnasta. Työtä siinäkin on paljon, mutta tulisi halvemmaksi.
Varmaksi en tosin uskalla sanoa saako putkea tarpeeksi vedettyä ulos.
Pääsääntöisesti koneisiin joissa vesipumppu ei pyöri jakohihnalla, vaihdetaan pumppu joka toinen hihnanvaihtoväli tai harvemmin. Näin myös alfan V6:sen suhteen. Toki kun tämmösiä tapauksia on niin aina voi miettiä olisiko kuitenkin ollut hyvä jos vaihtaisi jokakerta. Se on kuitenkin jossittelua, pitää muistaa että vanha ja käytetty auto on vanha ja käytetty. Oli edellinen kaveri siihen sitten tehnyt mitä vaan.
Selvennökseksi vielä että minä olen tämä syntinen entinen omistaja
En tarkemmin lukenut,mutta miten paljon vuotaa?
Yleensä,kun vuoto alkaa,niin se ei paineellisissa systeemissä paljon enää pahene.
Aikoinaan getvonen hiukan tiputti,sillä ajettiin samalla tiputus määrällä 2 vuotta,kunnes hihnalle tuli km:t täyteen ja vaihdon yhteydessä vaihdettiin pumppu.
Niin voipi olla tehostajan öljyäkin
Hihnanvaihdon yhteydessä kannattaa tosiaan aina vaihtaa pumppu ja kiristimet.
Ilmeisesti säästö syistä tuo jää monesti vaihtamatta,tai mitä turhaan ehjää vaihtamaan
No maistamalla olin sen toteavinani:Dja tänään nyt taas olin sitä hieman tutkiskelemassa niin kyllä se minusta on jäähdytysnestettä ja sitä tulee sieltä hihnapyörien takaa kyllä niin että valuma jäljet huomaa.Mutta nyt kun tuli asia puheeksi niin vaihoin tuossa pari viikkoa sitten juuri kyseiset ohjaustehostimen öljyt kun hieman ulvoi vanhoilla. Sieltä samasta nurkasta letku irti sen jaahdytys kiekuran alta ja rattia vääntämään:Dlenteli kyllä joka paikkaan varmasti sitä öljyä, voisiko vielä niitä valua? Hieman oli myös se irrotettu liitos "märkä" työnsin syvemmälle ja kiristin lemmaria.Täytyy seurailla.
Nii ja sellanen että purkasin tänään vain sen kopan päällisen siitä (ajan puutteen vuoksi) ja eihän siitä vielä nähnyt mitään vaikka kurkki sieltä renkaan kotelosta:(lähteekö ne taaemmat suojakopat irti kun avaa vain ne ruuvit niistä ja nostamalla pois?
alfa164 kirjoitti:En tarkemmin lukenut,mutta miten paljon vuotaa?
Yleensä,kun vuoto alkaa,niin se ei paineellisissa systeemissä paljon enää pahene.
Aikoinaan getvonen hiukan tiputti,sillä ajettiin samalla tiputus määrällä 2 vuotta,kunnes hihnalle tuli km:t täyteen ja vaihdon yhteydessä vaihdettiin pumppu.
Nyt kyllä nayttäisi siltä että se vuoto sielläjakopään puolella onkin todella pieni ehkä vain jatkunut jo jonkin aikaa ja siitä ne selvät punaiset valuma jäljet siellä suunnalla. Se että auton alla on ollut "lätäkkö" samoilla paikkeilla on varmaan johtunut siitä ohj.tehostimen löysästä liitoksesta vaikkei sieltäkään ole paljon nestettä hävinnyt. Se että oli hävittyänyt hieman jäähdytys nestettä johtunee siitä alaletkussa olevasta lämppärin liitoksesta jonka lemmari ainakin aivan punainen ja oli vähän löysällä..jatketaan suerailua..
Kantsii ehkä varulta tarkistaa vesiletkussa olevan letkulämmittimen klemmariliitos (jos semmonen löytyy). Ne löystyy usein ja pohjalevyä pitkin saattais jäähdytysneste sopivissa oloissa (ehkä) kulkeutua myös moottorin toiselle reunalla.
Niin siis kerran olen lisännyt mutta sen jälkeen kun kiristin juuri sen lämmittimen lemmarin ei ole tarvinut lisätä. Kyllä se sieltä vesipumpunkin suunnasta vuotaa mutta vain pisaran pari.
Vähän asiasta poiketen voisko joku selittää miten saa tarkistettua vaihdelaatikon öljyt?Mitä kautta ja pitääkö jotain purkaa?ei viitsisi muualta etsiä tietoa ku joka osaa kuitenkin kertoa:D
Rippe kirjoitti:Vähän asiasta poiketen voisko joku selittää miten saa tarkistettua vaihdelaatikon öljyt?Mitä kautta ja pitääkö jotain purkaa?ei viitsisi muualta etsiä tietoa ku joka osaa kuitenkin kertoa:D
Kuutosissa on vaihteistoöljyn mittatikku. Se löytyy läheltä rintapeltiä akun takaa. Eikö sulla ole auton ohjekirjaa? Siinäkin se on näytetty. Ota taskulamppu avuksi. Kyllä sen löydät. Tee tarkastus tasaisella paikalla. Autotalli tms.