156 lämmityslaitteen puhallin?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 07 Huhti 2003, 14:31
- Car(s): Giulia Super 1.3 -73
Vespa GL 150 -64
Ducati ST4s -06
EX. 75 TS LE -91
EX. 156 Super -01
EX. 155 Super -96 - Paikkakunta: Liperi
156 lämmityslaitteen puhallin?
Hei,
onko kellään 156 omistajalla/käyttäjällä ollut ongelmia lämmityslaitteen puhaltimen kanssa?
Minulla alkoi kyseinen aparaatti temppuilemaan ja tietysti kovimpien pakkasten aikaan... Eli puhallin ei käynnisty ollenkaan (nopeudet 1-4) kun pakkasta on riitttävästi (n. -20). Leudommalla kelillä laite toimii. Sulakkeet on tarkastettu mutta itse laitetta en ole vielä ehtinyt purkamaan.
Voisiko vika olla esim. jumittavissa moottorin hiilissä?
onko kellään 156 omistajalla/käyttäjällä ollut ongelmia lämmityslaitteen puhaltimen kanssa?
Minulla alkoi kyseinen aparaatti temppuilemaan ja tietysti kovimpien pakkasten aikaan... Eli puhallin ei käynnisty ollenkaan (nopeudet 1-4) kun pakkasta on riitttävästi (n. -20). Leudommalla kelillä laite toimii. Sulakkeet on tarkastettu mutta itse laitetta en ole vielä ehtinyt purkamaan.
Voisiko vika olla esim. jumittavissa moottorin hiilissä?
Raudassa ei ole raha hukassa.
Mulla jumittui myös moottori reilu viikko sitten kun auto auto oli seissyt nelisen päivää pakkasilla. Tehnyt sen joskus aikaisemminkin, mutta lähtenyt pyörimään jonkin ajan kuluttua kuna antanut autoon käydä. Nyt ei lähtenyt, vaan otin kuumailmapuhaltimen ja puhallin ikkunan rajasta sekä jalkatilasta lämmintä ilmaa alaspäin, lähti pyörimään jonkin ajan kuluttua. Jotenkin se moottori jumittuu, olisiko rasva joka jäättyy tms.
Mulla oli sama ongelma, kun olin seisottanut autoa puolitoista viikkoa kohtuullisessa pakkasessa (siis yli 10 astetta koko ajan).
Noh, sitten kun oli liikkeellelähdön aika niin eihän se puhallin inahtanutkaan
Tsekkasin sulakkeet, ja kun kaikki näytti olevan ok niin soitin Malmin Deltaan - sieltä sanottiin että ei voi tehdä mitään, tuo tänne niin vaihdetaan puhaltimen moottori tms.
Onneksi soitin sen jälkeen myös Konalan Deltaan, ja ohjeethan olivat ihan päinvastaiset. Puhaltimilla on kuulemma tosiaan taipumusta jäätyä pakkasella. Asentaja (guru) neuvoi pikakorjauksen: "Avaa hanskalokeron alta verhouksessa oleva läppä, sen alta (siis yläpuolelta) löytyy musta mötikkä eli puhaltimen moottori. LYÖ SITÄ NYRKILLÄ!"
Aluksi ei lyöminenkään auttanut, mutta kun vein auton sulamaan puoleksi tunniksi talliin oli uuden kokeilun aika. Puhallin ei vieläkään inahtanut, mutta muutama nyrkinisku sai kuin saikin sen toimimaan! Sen jälkeen kaikki toimi ok...
Mitä tästä opimme: soita asiantuntijalle ennen kuin teet kalliita korjauksia. Munkin tapauksessa remontti olisi ollut täysin turha: tuo episodi sattui edellisenä talvena, eikä puhaltimessa ole sen jälkeen ollut mitään vikaa
Noh, sitten kun oli liikkeellelähdön aika niin eihän se puhallin inahtanutkaan

Onneksi soitin sen jälkeen myös Konalan Deltaan, ja ohjeethan olivat ihan päinvastaiset. Puhaltimilla on kuulemma tosiaan taipumusta jäätyä pakkasella. Asentaja (guru) neuvoi pikakorjauksen: "Avaa hanskalokeron alta verhouksessa oleva läppä, sen alta (siis yläpuolelta) löytyy musta mötikkä eli puhaltimen moottori. LYÖ SITÄ NYRKILLÄ!"
Aluksi ei lyöminenkään auttanut, mutta kun vein auton sulamaan puoleksi tunniksi talliin oli uuden kokeilun aika. Puhallin ei vieläkään inahtanut, mutta muutama nyrkinisku sai kuin saikin sen toimimaan! Sen jälkeen kaikki toimi ok...
Mitä tästä opimme: soita asiantuntijalle ennen kuin teet kalliita korjauksia. Munkin tapauksessa remontti olisi ollut täysin turha: tuo episodi sattui edellisenä talvena, eikä puhaltimessa ole sen jälkeen ollut mitään vikaa

- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nytten se meidän alfan lämppärinpuhallin otti kanssa ja meni mykäksi! Puhallin on meni perjantaina mykäksi lauantaina toimi taas ja nyt sunnuntain oli taas mykkä... Oliskohan tossa pakkasteoriassa perää? Autossa on sisätilan lämmitin ja vaikuttaa siltä rettä jos se on ollut päällä, puhallin toimii jos ei ole niin ei toimi...
Onko tuon puhaltimen moottorin irroitus iso homma jos avaisi, puhdistaisi ja rasvaisi laakerit ym. sieltä...????
Onko tuon puhaltimen moottorin irroitus iso homma jos avaisi, puhdistaisi ja rasvaisi laakerit ym. sieltä...????
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Pitäisikoöhän hakea vaan uusi puhaltimen moottori Motonet:stä:
LÄMMITYSL MOOTTORI/ESIVASTUS ALFA ROMEO 155/156
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa myös siivet mukana.
156 Puhallin+moottori jos ilmastoitu. . . . . . . . . . . . 13-1018 159.90 ???
156 Puhallin+moottori (ei ilmastoitu). . . . . . . . . . . 13-1019 144.90 ???
Ei tuo hinta nyt ihan mahdoton ole...
Onkohan toi oikeasti sopiva?
LÄMMITYSL MOOTTORI/ESIVASTUS ALFA ROMEO 155/156
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa myös siivet mukana.
156 Puhallin+moottori jos ilmastoitu. . . . . . . . . . . . 13-1018 159.90 ???
156 Puhallin+moottori (ei ilmastoitu). . . . . . . . . . . 13-1019 144.90 ???
Ei tuo hinta nyt ihan mahdoton ole...
Onkohan toi oikeasti sopiva?
Selailin tuntitolkulla näitä lämppärin puhallin -ketjuja, mutta vielä ei tullut vastaan että kenelläkään olisi ollut samaa ongelmaa. Nyt kun on projekti valmis ja ajossa, niin mieli tekee fiksailla käyttöauto 156:sta kuntoon.
Eli auto on 156 jts, boselift sisustallaa, kaksialueinen automaatti-ilmastointi. On mielestäni toiminut hyvin, mutta kuumana kesänä ihmettelin että näinkin uuden (tai sitten ei) auton ilmastoinnin pitäisi olla tehokkaampi, kun mökki jähtyi kunnolla vasta reilun vartin tyhjäkäynnin jälkeen pihalla.
Nyt talvella on alkanut tuntua kumminkin, että auto ei myöskään lämpene. Kaikki säädöt pelaavat oikeen, puhlaltimen nopeudesta lämpötilan säätöön ja puhalluksen suuntaan asti.
Verrattuani projekti 147 puhaltimeen huomasin, että suurimmalla vaihteella 147:n puhaltimesta ilmaa tulee monin verroin enemmän (/voimakkaammin) kuin käyttiksestä. Ja ääntäkin kuuluu tulevan 156:sta enemmän, muttei kumminkaan häiritsevästi.
Nyt pitäisi alkaa etsimään vikaa, minkä vuoksi puhaltimen voimakkuus on heikentynyt? Puhalluksen nopeuden säätö kyllä toimii, ja lämmintä ilmaa tulee, mutta hemmetin vähän? Raitisilmasuodatinta tässä ei ole ollenkaan, että tukkeutuneesta ei pitäisi johtua, mikä kyllä tuntuisi loogisimmalta. Apua kaivataan, viikon kuluttua olisi lämmin talli jonkin aikaa käytettävissä, ja pitäisi osata alkaa vikaa etsimään.
Eli auto on 156 jts, boselift sisustallaa, kaksialueinen automaatti-ilmastointi. On mielestäni toiminut hyvin, mutta kuumana kesänä ihmettelin että näinkin uuden (tai sitten ei) auton ilmastoinnin pitäisi olla tehokkaampi, kun mökki jähtyi kunnolla vasta reilun vartin tyhjäkäynnin jälkeen pihalla.
Nyt talvella on alkanut tuntua kumminkin, että auto ei myöskään lämpene. Kaikki säädöt pelaavat oikeen, puhlaltimen nopeudesta lämpötilan säätöön ja puhalluksen suuntaan asti.
Verrattuani projekti 147 puhaltimeen huomasin, että suurimmalla vaihteella 147:n puhaltimesta ilmaa tulee monin verroin enemmän (/voimakkaammin) kuin käyttiksestä. Ja ääntäkin kuuluu tulevan 156:sta enemmän, muttei kumminkaan häiritsevästi.
Nyt pitäisi alkaa etsimään vikaa, minkä vuoksi puhaltimen voimakkuus on heikentynyt? Puhalluksen nopeuden säätö kyllä toimii, ja lämmintä ilmaa tulee, mutta hemmetin vähän? Raitisilmasuodatinta tässä ei ole ollenkaan, että tukkeutuneesta ei pitäisi johtua, mikä kyllä tuntuisi loogisimmalta. Apua kaivataan, viikon kuluttua olisi lämmin talli jonkin aikaa käytettävissä, ja pitäisi osata alkaa vikaa etsimään.
Oot tietoinen, että raitisilmasuodatin on tällaisessa paikassa, eikä konehuoneen puolella niin kuin vanhemmissa?
En tiennyt, eipä kyllä käynyt mielessäkään että mokomaa ovat siirtäneet
Varmasti vika juurikin tuossa, piti nimittäin vaihtaa jo 10tkm sitten, ja kun kurkkasin lipan alle tuulilasin nurkkaan niin aattelin että edellinen omistaja on nakannu mokoman koteloineen mäkeen, ku ei ollu ku verkko paikallaan (edellisestä tarinaa joskus muullon lisää, olisi vaan sopinut kuvioon kaikin puolin, autossa ollu paljo pommeja kyseisen kaverin jäljeltä
) En tullu ees aatelleeksi, käyttöohjekirjassakin kun mainittiin juuri tuo tuulilasin nurkka ku katoin..
Mutta ei, parempi näin, vikahan on varmasti tuossa, eikä mitään vakavaa ole
, kiitti rasvikselle ja jarsanille!

Varmasti vika juurikin tuossa, piti nimittäin vaihtaa jo 10tkm sitten, ja kun kurkkasin lipan alle tuulilasin nurkkaan niin aattelin että edellinen omistaja on nakannu mokoman koteloineen mäkeen, ku ei ollu ku verkko paikallaan (edellisestä tarinaa joskus muullon lisää, olisi vaan sopinut kuvioon kaikin puolin, autossa ollu paljo pommeja kyseisen kaverin jäljeltä

Mutta ei, parempi näin, vikahan on varmasti tuossa, eikä mitään vakavaa ole

Joo on tuttu ilmiö.
Nyt kahtena viimeaamuna ei ole lähtenyt pyörimään, mutta sitten vaan onneksi ollut tarkoituskin pysähtyä kauppaan niin sinne parkkitaloon sulamaan. Molempina kertoina on kyllä ollut sisätilan lämmitin puhaltelemassa. Ehkä se onkin syypää, kun puhaltelee hieman hanskalokeroa päin?
Viime talvena kanssa temppuili, omituisinta kai oli, että se lähti kyllä sitten 6h seisotuksen jälkeen kylmiltä taas pyörimään..

Viime talvena kanssa temppuili, omituisinta kai oli, että se lähti kyllä sitten 6h seisotuksen jälkeen kylmiltä taas pyörimään..

No nyt jumiutui omastakin tuo sisäpuhaltimen moottori...
Edit: puhallin lähti pyörimään koputtelemalla, eli taitaa olla hiilet loppu. Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa millaiset hiilet siihen sopii?
Edit: puhallin lähti pyörimään koputtelemalla, eli taitaa olla hiilet loppu. Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa millaiset hiilet siihen sopii?
Viimeksi muokannut Sautio, 16 Tammi 2011, 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Edit: puhallin lähti pyörimään koputtelemalla, eli taitaa olla hiilet loppu. Ei kenelläkään sattuisi olemana tietoa millaiset hiilet siihen sopii?[/quote]
^^^^^^^^^^
Taitaa olla niin että, hanki uusi puhallin. Vaihdoin omaani uuden puhaltimen viime kesänä ja kattelin että hiiliä olis aika vaikea vaihtaa. Ja on se kollektorikin varmaan kulunut kuopalle.
Minä löysin Motonetin postimyynnistä uuden.
^^^^^^^^^^
Taitaa olla niin että, hanki uusi puhallin. Vaihdoin omaani uuden puhaltimen viime kesänä ja kattelin että hiiliä olis aika vaikea vaihtaa. Ja on se kollektorikin varmaan kulunut kuopalle.
Minä löysin Motonetin postimyynnistä uuden.
Ei oikein malttaisi investoida 160 euroa yhteen sähkömoottoriin, ainakaan ensin tutkimatta saisiko vanhan kuntoon. Taitaa olla helpointa vaan päästää Dremelillä siihen huoltoaukko kylkeen, ja vaihtaa sitä kautta hiilet? Liukupintojen sorvaus taasen ei onnistu moottoria purkamatta.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sautio kirjoitti:Ei oikein malttaisi investoida 160 euroa yhteen sähkömoottoriin, ainakaan ensin tutkimatta saisiko vanhan kuntoon. Taitaa olla helpointa vaan päästää Dremelillä siihen huoltoaukko kylkeen, ja vaihtaa sitä kautta hiilet? Liukupintojen sorvaus taasen ei onnistu moottoria purkamatta.
Minä hinnoittelin oman työni niin kalliiksi, että sijoitus uuteen moottoriin tuntui peräti edulliselta.

-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Taas näitä Alfa romeon omistamisen ihanuuksia kun lämmityslaite ja ilmastointi tippu pelistä. Facelifti siis ja dualzone autom. ilmastointi, kaikki kolme pyörylää "sokeena". Oli aikasemmin sama vika mutta meni itsekseen ohi ja on nytkin pari kertaa kuukauden sisällä lähtenyt päälle. Tarkistettu ulkoilmasensori ja moottorin liittimet. Sekä herkistelty itse ohjainyksikön liittimiä. Ei tulosta
Mistäs sitä kannattais yleismittarilla ruveta etsimään vikaa? Ei viitsis ostaa uutta ohjainyksikköökään jos ei oo siinä vika. Vikakoodeja ei tarjoa. Auto vuosi sisälle tuolta apukuskin puolta jalkatilasta puhaltimen moottorin kohdin.
En keksi mistä sitä vettä sinne pääsee, tuulilasin ja pyyhkijöitten muovi tiivisteineen tuntuis olevan kunnossa. Ja tossa muovissahan on 3 reikää mistä se vesi sinne pääsee vapaasti ja ilmastointiritilä siinä vieressä niin tuntuu olevan aika älytön ratkasu :o
Contact spraylla tosiaan siivosin noi liittimet et jos sinne ois vettä päässy mut ei näyttäny hapettuneilta.
Seuraavaks varmaan tarvii tarjota moottorin liittimiin suoraan 12V sähköä ja kattoo pyöriikö

En keksi mistä sitä vettä sinne pääsee, tuulilasin ja pyyhkijöitten muovi tiivisteineen tuntuis olevan kunnossa. Ja tossa muovissahan on 3 reikää mistä se vesi sinne pääsee vapaasti ja ilmastointiritilä siinä vieressä niin tuntuu olevan aika älytön ratkasu :o
Contact spraylla tosiaan siivosin noi liittimet et jos sinne ois vettä päässy mut ei näyttäny hapettuneilta.
Seuraavaks varmaan tarvii tarjota moottorin liittimiin suoraan 12V sähköä ja kattoo pyöriikö
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Onko kaukalo (tuulilasin alapuolella lasin ja konehuoneen välissä) vedestä märkänä, tulpat täynnä? En ole edes löytänyt moisia 156:sta, mutta olettaisin siellä sellaisten olevan. Sulakkeet kunnossa?
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Tässäkö on maamme autonhuollon tulevaisuus?Aquatica kirjoitti:Onko kaukalo (tuulilasin alapuolella lasin ja konehuoneen välissä) vedestä märkänä, tulpat täynnä? En ole edes löytänyt moisia 156:sta, mutta olettaisin siellä sellaisten olevan. Sulakkeet kunnossa?
Viimeksi muokannut toolman, 06 Syys 2013, 03:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Kaukalosta vesi poistuu kyllä poistorei´istä normaalisti, ei ole siis tukossa. Sulakkeet on tarkistettu, sulakevika se ei oikein voi olla kun on välillä toiminut.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Häh?toolman kirjoitti:Tässäkö on maamme autonhuollon tulevaisuus?Aquatica kirjoitti:Onko kaukalo (tuulilasin alapuolella lasin ja konehuoneen välissä) vedestä märkänä, tulpat täynnä? En ole edes löytänyt moisia 156:sta, mutta olettaisin siellä sellaisten olevan. Sulakkeet kunnossa?


- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Edellisessä ei-ilmastoidussa epäiltiin sulakerasian pohjaa muutamaan sähkövikahärpäkkeeseen, eikä asiaa koskaan tutkittu sinä aikana kun auto talossa oli. Sulakerasian pohjassa oleva hapertuma tai kosteus voi (foorumilaisten oppien mukaan hyvinkin mahdollista 156:ssa) aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Pitäisi joskus tutustua tuohon ilmastoinnin sielunelämään tarkemmin, kun siihen tuntuu vaikuttavan kaikki maan ja taivaan välillä.Futuh kirjoitti:Kaukalosta vesi poistuu kyllä poistorei´istä normaalisti, ei ole siis tukossa. Sulakkeet on tarkistettu, sulakevika se ei oikein voi olla kun on välillä toiminut.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
- Car(s): 156 2.0 TS -99
- Paikkakunta: Kotka
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Minkäslaista jännitettä sieltä puhaltimen syötöstä pitäs tulla pihalle? Kyseinen käikäle ei pihahdakaan ja säätimen eri asennoilla sain mitattua lukemia vajaan voltin ja kolmen väliltä. Omasta mielestä kuulostaa hieman omituiselta...
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
- Car(s): 156 2.0 TS -99
- Paikkakunta: Kotka
Re: 156 lämmityslaitteen puhallin?
Kokeiltu tuvan puolella muuntajasta 1,5V - 6V suoraan napoihin ja pyörii. Sai kuitenkin hakea kontaktia aika lailla ennen kun pyörähti liikkeelle jotta oiskohan liitokset vaan sitten niin hapettuneet. Pitänee kuitenkin kaivaa se vastuskin pihalle ka kattoa miltä se näyttää.
*AMEND*
Liitokset jynssätty ja rasvattu, nyt ottaa ainakin muuntajasta heti oikein kipinöiden saattelemana tehoja sisään eli kontakti ainakin parani.
*AMEND*
Liitokset jynssätty ja rasvattu, nyt ottaa ainakin muuntajasta heti oikein kipinöiden saattelemana tehoja sisään eli kontakti ainakin parani.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!