Tuosta vanhemman moottorin E10:n kestävyydestä, homma menee juurikin noin, että osa kumi ja muovilaaduista joko liukenee alkoholiin, tai sitten alkoholi muuttaa niiden rakennetta (lue: tiivisteet ja muoviosat joko pikkuhiljaa katoavat, tai hapertuvat, kun kumi kovettuu) osa laaduista taas ei ole moksiskaan, juuri nyt en muista mitkä.
Etanolista itsestään (E85) kulutuksen pitäisi olla noin 30% korkeampi kuin tavallisen bensan, ja sen takia pitäisi sitten bensalinjoja ja suuttimia kasvattaa ja niin edelleen, tiedätte kyllä. Johtuu juuri tuosta että etanolin energiasisältö on pienempi, mistä joku jo mainitsi. Toisaalta E85 on noin tuon kolmasosan halvempaa, joten plus miinus nolla.
Kumminkin tuonkin pitäisi pitää paikkansa että E85 moottorin pitäisi olla tehokkaampi kuin bensamoottorin, vissiin vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkästään energiasisältö. Sen tiedän ainakin että ahdetuissa moottoreissa tehon nousu johtuu osittain siitä että alkoholi haihtuessaan tarvitsee enemmän energiaa, ja sen takia ympäröivän ilman lämpötila laskee, kun etanoli ottaa tuon energian ilmasta. Siispä sylinterissä ilma on kylmempää. Joissain remmiahdetuissa koneissa ilman välijäähdytintä ahtoilman lämpötila on laskenut jopa sata astetta kun on siirrytty bensasta e85:een
Sori ot, itseä vaan kiinnostaa tuo e85. Mielessä on pyörinyt projektikuplaan etanolimoottorin rakentaminen, kun on mahdollista moottorilabrassa säätää. Ei vaan meinaa pohjoisesta mistään vielä saada ko. ainetta.
Sori taas ot
