156 päästöt
Valvoja: Moderators
156 päästöt
Tuli sitten hylsy katsastuksessa, CO 1.3 kun sallittu oli tuo 0.3, myös HC siinä rajalla. Inssi oli sitä mieltä, että katti voisi olla syypää. Käsittääkseni se ei ole vielä kovin vanha, mutta pitäisikö tuo vaan suosiolla vaihtaa vai onko muita ideoita mistä moiset lukemat johtuisivat? Hiukan tehottomuutta oli havaittavissa tossa viime vuoden puolella, jolloin tuli mieleen että mahtaako ilmi toimia niinkuin pitää, mutta eikai se noita päästöjä sotke?
Kehui kyllä että on siisti auto En kyllä osannut odottanut hylsyä päästöistä...
Kehui kyllä että on siisti auto En kyllä osannut odottanut hylsyä päästöistä...
Tässä nuo lukemat:
Tyhjäkäynnillä: HC ppm 70 - CO% 0.01 - O2% 1.96 - CO2% 13.6 - Lambda 0
> 2000 r/min: HC ppm 98 - CO% 1.3 - O2% 0.08 - CO2% 14.1 - Lambda 0.97
Katti on ihan ehjän ja siistin näköinen ulkoa päin, eli josko siellä sisällä sitten olisi jotain häikkää Ilmamassamittarin vaihdan varmaan ainakin. Lähdin autolla lämpimästä tallista ja ajoin 40km maantie-ajoa ennen katsastusta, pari astetta pakkasta, auto seisoi konttorin pihalla 10min. Entäs sitten sytytyspuoli, kannattaako sieltä etsiä vikoja vai pitäiskö vaan vaihtaa ensin tuo ilmamassamittari ja kurkistaa katin sisälle? Joudun jokatapauksessa vaihtamaan väliputken ja takapöntön niin samallahan sitä kurkkaa että missä kunnossa se katti on sisältä.
Tyhjäkäynnillä: HC ppm 70 - CO% 0.01 - O2% 1.96 - CO2% 13.6 - Lambda 0
> 2000 r/min: HC ppm 98 - CO% 1.3 - O2% 0.08 - CO2% 14.1 - Lambda 0.97
Katti on ihan ehjän ja siistin näköinen ulkoa päin, eli josko siellä sisällä sitten olisi jotain häikkää Ilmamassamittarin vaihdan varmaan ainakin. Lähdin autolla lämpimästä tallista ja ajoin 40km maantie-ajoa ennen katsastusta, pari astetta pakkasta, auto seisoi konttorin pihalla 10min. Entäs sitten sytytyspuoli, kannattaako sieltä etsiä vikoja vai pitäiskö vaan vaihtaa ensin tuo ilmamassamittari ja kurkistaa katin sisälle? Joudun jokatapauksessa vaihtamaan väliputken ja takapöntön niin samallahan sitä kurkkaa että missä kunnossa se katti on sisältä.
Tyhjäkäynnin päästöt on rajojen sisällä, joten edelleen veikkaisin katin olevan OK. Mikä on moottorin lämpötila? Voisiko väsynyt termari aiheuttaa sen, että kone käy viileänä ja seos on rikkaalla sen takia?
Jos pakoputkessa on vuoto lambdan lähellä, se voi sotkea seoksia myös rikkaalle. Päästölukemien perusteella vuotoa tuskin on.
Jos pakoputkessa on vuoto lambdan lähellä, se voi sotkea seoksia myös rikkaalle. Päästölukemien perusteella vuotoa tuskin on.
VMP
No tuota, vähän hitaasti tuo kone on viimeaikoina lämminnyt. Se asettuu auton mittarin mukaan sinne 80 asteen tienoille, kun on ensin heitellyt hetken 70 ja 90 väliä. Autossa on pahvit kyllä ritilän ja maskin edessä, mutta vähän viileä tuo 80'C vissiin on näillekin keleille?
Eilen kuunneltiin ja katseltiin montussa pakoputkea eikä missään silmämääräisesti tai kuuntelemalla vuotoa havaittu. Mietin vaan että mistähän kannattaisi aloittaa, ettei tulisi ihan kaikkia osia uusittua turhan takia... Eipä tuo termostaatti pahan hintaiselta näytä, 55e näyttäis olevan heikalla. Onko millanen homma vaihtaa?
Eilen kuunneltiin ja katseltiin montussa pakoputkea eikä missään silmämääräisesti tai kuuntelemalla vuotoa havaittu. Mietin vaan että mistähän kannattaisi aloittaa, ettei tulisi ihan kaikkia osia uusittua turhan takia... Eipä tuo termostaatti pahan hintaiselta näytä, 55e näyttäis olevan heikalla. Onko millanen homma vaihtaa?
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynä twinsparkin kanssa. Ostin tarvikelambdan eikä menny vieläkään läpi. Vasta tuhdin diagnoosilaskun ja alkuperäisen Boschin lambdan kans mentiin läpi. Eli....älä ainakaan hae Motonetistä lambdaa...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
^^09/2000 asti kelpaa motonetin lambdat. Siitä eteenpäin pitää olla planaarilambda tai siis kolme.Kaalipata kirjoitti:Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynä twinsparkin kanssa. Ostin tarvikelambdan eikä menny vieläkään läpi. Vasta tuhdin diagnoosilaskun ja alkuperäisen Boschin lambdan kans mentiin läpi. Eli....älä ainakaan hae Motonetistä lambdaa...
^Edukkaammin http://www.vpv-motorracing.com/
En tyytynyt tavanomaiseen.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Lainataas tätä topiccia.
Eli äsken leimalla ja yritykseksi jäi tällä kertaa. Päästöt aivan sekaisin. Osaisiko joku tulkita mikä on vialla? Kaikki 3 lambdaa vaihdettu juuri.
Päästömittauksen arvot:
tyhjäkäynnillä
CO%:5.9
CO2:10.4
HCppm:1369
O2:1.1
kierroksilla
CO%:5.95
CO2:11.2
HCppm:817
O2:0.5
Katsatusmies pelotteli, että olisi mennyt ajokieltoon jos CO% olis ollu yli 6. Ainoa arvo mikä oli kuulemma okon tuo kierroksilla O2=0.5? Mikähän tässä on nyt vaihdettava? katti?
Eli äsken leimalla ja yritykseksi jäi tällä kertaa. Päästöt aivan sekaisin. Osaisiko joku tulkita mikä on vialla? Kaikki 3 lambdaa vaihdettu juuri.
Päästömittauksen arvot:
tyhjäkäynnillä
CO%:5.9
CO2:10.4
HCppm:1369
O2:1.1
kierroksilla
CO%:5.95
CO2:11.2
HCppm:817
O2:0.5
Katsatusmies pelotteli, että olisi mennyt ajokieltoon jos CO% olis ollu yli 6. Ainoa arvo mikä oli kuulemma okon tuo kierroksilla O2=0.5? Mikähän tässä on nyt vaihdettava? katti?
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Moottori oli kunnolla lämmin ja kierräteltiin kyllä kunnolla vielä katsastushallissa, mutta jotain on aika pielessä.
Vikakoodejahan tuo antoi eilen P0136, P0141, P0150, P1176 ja P1178. Lambdoja ja imuvuotoa noi vissiin meinaa? Ilmi?
Tänään menee se ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki sekä ilmanputsari vaihtoon ja samalla katottava tulppien tilanne.
Vikakoodejahan tuo antoi eilen P0136, P0141, P0150, P1176 ja P1178. Lambdoja ja imuvuotoa noi vissiin meinaa? Ilmi?
Tänään menee se ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki sekä ilmanputsari vaihtoon ja samalla katottava tulppien tilanne.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Noi kaikki koodit viittaa lambdoihin.
p0136: lambda-anturi lohko1 anturi2.
p0141: lambda-anturi lämmityspiiri lohko1 anturi 2.
p0150: lamda-anturi lohko2 anturi1.
p1176: seoskorjaus additiivinen lohko2.
p1178: seoskorjaus multiaktiivinen lohko2.
Mä kyllä sanoisin, et lambdat vaihtoon,
Jos itse ruuvaa ja halvalla yrittäis päästä ostais ensin yhen lambdan (käsittääksini kaikki samanlaisia) ja koittais vaihdella sitä paikasta toiseen ja nollailla koodit välillä (omalla mittarilla).
Kaikki viat ns. yhtäaikaa, tarttis jonkun vian mikä ne rikkoo
Mutta kait ne kaikki menee vaihtoon. (oma veikkaukseni).
Tuleeko kaikki vikakoodit heti.
p0136: lambda-anturi lohko1 anturi2.
p0141: lambda-anturi lämmityspiiri lohko1 anturi 2.
p0150: lamda-anturi lohko2 anturi1.
p1176: seoskorjaus additiivinen lohko2.
p1178: seoskorjaus multiaktiivinen lohko2.
Mä kyllä sanoisin, et lambdat vaihtoon,
Jos itse ruuvaa ja halvalla yrittäis päästä ostais ensin yhen lambdan (käsittääksini kaikki samanlaisia) ja koittais vaihdella sitä paikasta toiseen ja nollailla koodit välillä (omalla mittarilla).
Kaikki viat ns. yhtäaikaa, tarttis jonkun vian mikä ne rikkoo
Mutta kait ne kaikki menee vaihtoon. (oma veikkaukseni).
Tuleeko kaikki vikakoodit heti.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Sehän se onkin kun kaikki lambdat on just vaihdettu (alle 1000 km). Ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki vaihdettu. Ja ens viikolla aattelin vielä vaihtaa tulpat. Ja kaiken tämän jälkeen voi sitten todeta, että ilmihän se varmaan on viallinen noh, täytyy kattella jos sen ilmin vielä vaihtas ja sitten pöräyttäs kokeileen leimaa.
Halvin vaihtoehto olis varmaan viedä auto johonkin pakokaasutesteriin ja saada joku oikea vastaus tän "vaihtelen kaikki osat yksi kerrallaan" sähläyksen sijaan...
Halvin vaihtoehto olis varmaan viedä auto johonkin pakokaasutesteriin ja saada joku oikea vastaus tän "vaihtelen kaikki osat yksi kerrallaan" sähläyksen sijaan...
kannattais katsoa onko nokka-akselit kuluneet...vaikuttaa päästöihin aika tavalla...noissa ku on ollu tota vaivaa...tammi kirjoitti:Sehän se onkin kun kaikki lambdat on just vaihdettu (alle 1000 km). Ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki vaihdettu. Ja ens viikolla aattelin vielä vaihtaa tulpat. Ja kaiken tämän jälkeen voi sitten todeta, että ilmihän se varmaan on viallinen noh, täytyy kattella jos sen ilmin vielä vaihtas ja sitten pöräyttäs kokeileen leimaa.
Halvin vaihtoehto olis varmaan viedä auto johonkin pakokaasutesteriin ja saada joku oikea vastaus tän "vaihtelen kaikki osat yksi kerrallaan" sähläyksen sijaan...
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Huomenna menee auto "pajalle". Puhelimessa valistunut arvaus oli, yllätys yllätys, lambda-anturi. Oli sitä mieltä, että abikojatkoilla vaihdettu voi edelleen kiukutella. Mutta katellaan minkälaista käppyrää noi piirtää ja ollaan varmaan jo huomenna viisaampia.
Oireenahan autossa on ainoastaan rikkaalla käyminen->päästöistä kusahti katsastuksessa (ei muuten ollu mitään muuta vikaa leimalla!). Kylmänä ei mitään ongelmia, mutta kun moottorilämmöt nousee niin saa ihan liikaa polttoainetta.
Päivittelen tähan ketjuun korjauksen etenemistä.
Oireenahan autossa on ainoastaan rikkaalla käyminen->päästöistä kusahti katsastuksessa (ei muuten ollu mitään muuta vikaa leimalla!). Kylmänä ei mitään ongelmia, mutta kun moottorilämmöt nousee niin saa ihan liikaa polttoainetta.
Päivittelen tähan ketjuun korjauksen etenemistä.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
No niin. Kaikki kolme lambdaa, jotka oli juuri vaihdettu, meni uusiksi. Ja auto toimii taas. Nyt on autossa ricambi originalit eikä mitään abikoliitoksia ja heittämällä päästöistä läpi. Kyllä meni taas rahaa. Mutta ei se mitään niin kauan kun rahalla selviää Leima konttorilta lappuun ja taas hymy korvissa auton ratissa. Rupes jo toi Nissanin ajaminen tympimään.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Käytin autoni huollossa, päästötestissä, ennen katsastusta.
Muuten kaikki arvot ok, mutta CO niin tyhjäkäynnillä kuin 2000 kierroksellakin yli raja-arvojen. Vain hiukan, mutta hylsy olisi katsastuksessa tullut. Huoltomies arveli lämmittely-yritysten jälkeen että katti ei toimi. Vaihdettiin tarvikekatti, jonka jälkeen CO arvo putosi nollaan.
Koko jopi noteerasi alle 200 euroa, joten voin olla tyytyväinen!
Muuten kaikki arvot ok, mutta CO niin tyhjäkäynnillä kuin 2000 kierroksellakin yli raja-arvojen. Vain hiukan, mutta hylsy olisi katsastuksessa tullut. Huoltomies arveli lämmittely-yritysten jälkeen että katti ei toimi. Vaihdettiin tarvikekatti, jonka jälkeen CO arvo putosi nollaan.
Koko jopi noteerasi alle 200 euroa, joten voin olla tyytyväinen!
Joo se on aina hyvä jos rahalla selviää olis se aika V'**umaista jos joutuis perunoita maahan istuttamaan tähän aikaan vuodesta...tammi kirjoitti:No niin. Kaikki kolme lambdaa, jotka oli juuri vaihdettu, meni uusiksi. Ja auto toimii taas. Nyt on autossa ricambi originalit eikä mitään abikoliitoksia ja heittämällä päästöistä läpi. Kyllä meni taas rahaa. Mutta ei se mitään niin kauan kun rahalla selviää Leima konttorilta lappuun ja taas hymy korvissa auton ratissa. Rupes jo toi Nissanin ajaminen tympimään.
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Albert Einstein
Albert Einstein