156 2.5 V6 kytkin vai vaihteisto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
aaqee
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Joulu 2010, 21:06
Paikkakunta: Espoo

156 2.5 V6 kytkin vai vaihteisto

Viesti Kirjoittaja aaqee »

Moikka

Pari viikkoa ehdin olla uusi Alfan onnellinen omistaja ja nythän se temput teki.

Aamulla heitin n. 20km lenkin ja takaisin tullessa pihalle pysäköidessä sai ykköstä työntää hieman kovemmin sisään. En kiinnittänyt tähän enempää huomiota. Muutaman tunnin päästä uudelleen lähtiessä ei mennytkään pakki päälle, eikä mikään muukaan vaihde. Huoltoasemalta DOT4 nestettä jota lisäsin hiukan, neste oli kyllä rajoissa ennestäänkin, ei vaikutusta.

Kytkin ylhäällä kuuluu koneen suunnalta outoa rallatusta, hieman dieselmäinen ääni, poljin pohjassa ääni katoaa.

Poljinta painaessa poljin tärisee selvästi, poljin ylhäällä tai pohjassa tärinää ei huomaa.

Autolla ajettu 200 000, pitäisi nyt saada johonkin hinatuksi huoltoon.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kytkin korkkasi. 200tkm on jo ihan hyvin rullattu 156 V6:sen kytkimellä.
Tosin mikä aiheuttaa rallatuksen...joku viisaampi varmaan tietää.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
aaqee
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Joulu 2010, 21:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aaqee »

Kokeilin vielä moottori sammuksissa pistää vaihteita, hyvin menivät ja vaihde päällä kytkin ottaa kiinni kun nostaa sentin lattiasta. Kestääkö vaihteisto jos tuon nyt ajaa huoltoon, lähin huolto olisi 5km päässä. Vai onnistuukohan edes pieneltä nyrkkipajalta, onko kytkimen uusiminen iso urakka

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

6 tuntia oli muistaakseni kytkimenvaihdon osuus, kun vuosi sitten vaihdatin.

Jos saat siedettävästi jonkun vaihteen silmään, niin eihän se itse laatikko ajosta hajoile, vaikka kytkin olisikin loppu.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No ei se kyllä ihan siltä kuulosta että "kytkin" olisi mennyt.
Jos näin olisi, vaihteet menisi kivasti päälle ja pois mutta auto ei liikkuisi mihinkään.

Se on nyt sitten työ tai pääsylinteri väsähtänyt (tai joku tiiviste).
Siksipä kun kytkytintä poljetaan se ei irroita...

Kyllä autolla pystyy ilman kytkytinkäkin ajamaan, sopivasti vaan välikaasua vaihdettaessa. Liikkeelle lähtö onki oma lukunsa.

Itse lähtisin yrittämään sitä auton siirtoa silloin kun ei tuota muuta liikennettä ole, tai hinaamalla mieluummin. Hinaaminenkin voi olla kivempaa kone käynnissä niin jarrut ja ohjaus pelaa kevyemmin.

Ykkösen voisit saada päälle helpommin kun polkaiset kytkimen pohjaan ja samalla kiskaiset vaihteen silmään...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

niin ja se mikä siellä "rallattaa" on kytkimen painelaakeri ja se ei varsinaisesti ole vika jos se vähän ääntää. Itselläni kyseinen ääni hiljaisempana tai kovempana on ollut läsnä useammmassa autossa ja kertaakaan se ei ole vielä leiponut kiinni...

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

pjotrthegreat kirjoitti:No ei se kyllä ihan siltä kuulosta että "kytkin" olisi mennyt.
Jos näin olisi, vaihteet menisi kivasti päälle ja pois mutta auto ei liikkuisi mihinkään.

Se on nyt sitten työ tai pääsylinteri väsähtänyt (tai joku tiiviste).
Siksipä kun kytkytintä poljetaan se ei irroita...
Kun mulla työsylinteri levis niin nesteitä hävisi kun tiiviste falskasi, kytkin putosi lähes pohjaan -> toimivaa liikerataa muutama sentti mutta ajaa pystyi ja vaihteetkin menivät silmään.
Minkäännäköisiä rallatuksia tai kytkimen tärinöitä ei ilmennyt.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Jännää, eiköhän ne huollossa kerro mikä on vikana.

Muistathan mainita sitten mikä oli vikana!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

156 V6:ssa on vetotyypin kytkin. Kuulostaa siltä että osa paineasetelman kynsistä on katkennut ja irronnut "painelaakerista". Se laakerihan ei tässä tapauksessa paina vaan vetää kynsiä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
aaqee
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Joulu 2010, 21:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aaqee »

Rasvis kirjoitti:156 V6:ssa on vetotyypin kytkin. Kuulostaa siltä että osa paineasetelman kynsistä on katkennut ja irronnut "painelaakerista". Se laakerihan ei tässä tapauksessa paina vaan vetää kynsiä.
Tosiaan, joku kynsi oli murtunut ja painelaakeri muljusi miten sattui. Uusi Sachsin kytkin motonetistä 230e. Nyt vain odotellaan että saisi auton takaisin ajoon. Ja olihan se alkuperäinen levykin kulunut melkein loppuun noilla kilsoilla (200tkm). Sinne humahti veronpalautukset :) kiitos vastauksista

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Perhonen! Ei taida kannattaa lotto riviä tehdä tänäkään lauantaina... :lol:

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

sviddu....

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Jahas, sit meni ilmesesti kytkin täälläkin. Jumalaton rallatus vas. Etupyörän luota ja poljin ravistaa aikaajoin.... Laatikon lämmitessä rallattelu senkun voimistuu....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Kytkin. Itellä odottaa sama homma.....kestänee vielä hetken......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

jep

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Joo niihän se taitaa olla. Tietääkö joku oisko tohon tarjolla jotain muuta kun originaalia? Siis niinku jotain upgrade-osaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä tosiaan kytkin ja sitten vaihdelaatikko perään <3 Tai noh, oikeastaan vaihdelaatikko alko rutisemaan ykkösellä ja pakilla ja sitten alko kytkin rallattelemaan. Kyllä se kesti melkein 20tkm, sitten jysähti lopullisesti.

Auto tosiaan on 142tkm ajettu 156 2.0 TS, vm99. Ajaa kyllä pystyy vieläkin, jos uskaltaa... Kytkimen stefa vuotanut jo vaikka kuinka kauan ja laatikko pääsi tuossa talvella kuivumaan (oli n. 1.5desiä tavaraa jäljellä kun huollossa käytiin ihmettelemässä mekkalaa). Noh, tänään auto hinautuu huoltoon ja uusi kytkin + kumimuumin vaihdelaatikko odottelee siellä :p Meni sitten kahden ihmisen veronpalautukset tuohonkin...

PS.
Jos autossa on hinausturva/tms. vakuutuksien kanssa niin saapi sen hinauksen ihan vakuutuksen piikkiin tarvittaessa, niin meilläkin - vaikka auton sai omin voimin siirrettyä parkkipaikalle, eivätkä edes tarkempia speksejä kaipailleet.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

hintaa

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Nonni.... Autokeskuksen päivän hinta GTA:n kytkäimen vaihdolle osineen 1090€, mikä tarkoittanee että Osat tulee Heikalta ja vaihto suoritetaan itse tutulla verstaalla. Onko operaatiossa mitään ihmeellistä mitä pitäis tietää. Mitä ylläreitä mahdollisesti? Entä kannattaako vaihtaa jotain muuta samalla kun hilut on irti.....

Painelaakeri kuuluu tohon kytkinpakettiin ilmesesti? siis Heikan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites se työsylinteri? :) Täällä tulossa siis kytkinpaketti + painelaakeri + työsylinteri-nippu tuohon tessuun, niin onpahan sitten kaikki vedetty uusiksi kertalaakilla...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Painelaakeri kuuluu tohon kytkinpakettiin ilmesesti? siis Heikan.
Juu kyllä kuuluu, hommassa ei sinällään mitään ihmeellistä muuta kuin paljon työtä. Apurunkoa pitää löysätä, ja kiinnilaiton jälkeen pyöräkulmat pitää säätää.
Mites se työsylinteri?
Dilledongin V6:sessa taitaa työsylinteri olla vaihteiston ulkopuolista(perinteistä) mallia, kun taas sinun TS:ssä taitaa olla painelaakerin yhteyteen rakennettu työsylinteri joka täytyy toki vaihtaa kytkimen kanssa.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

jeps

Viesti Kirjoittaja dilledong »

näin olin ymmärtänytkin että työtätyötä... pyöränkulmasysteemitkin verstaalta löytyvä ni menee siin samalla. kandeisko jotain muuta vaihtaa samalla kun on osat levällään? vaikkei mitään särki oiskaan mut ihan varmuudeks ettei tarvii sit taas jumalatonta jumppaa tehä heti jos joku spragaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^ Asia pihvi. Enhän minä näistä oikeasti mitään tiedä :)

^ Eikös tuossa ole öljynsuodatin jossain ns. persiissä? Siitä vaan se ja öljyt vaihtoon samalla :-)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin joo, itseasiassa vakaajan kiinnityskumien vaihto voisi olla semmonen homma.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

okkei

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Täytyypi vaihtaa samalla... Onks tietoo osanumerosta?,

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:Niin joo, itseasiassa vakaajan kiinnityskumien vaihto voisi olla semmonen homma.
Tuo on hyvä idea!
Ja ehkä vielä vetarien stefat, vanhat saattaa alkaa vuotamaan jos/kun vetareita irrotellaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole tietoa osanumerosta, alkuperäisosana niitä ei ole saatavilla. Heikalta ainakin löytyy tarvikkeena.

Vastaa Viestiin