Valon anturi sökö tai johto sökö. Ei mitään harvinaisia vikoja kumpikaan. Tarkista johto, jos se on ehjä ja paikallaan niin vaihda anturi, uusi maksaa noin vitosen. Anturi löytyy koneen kyljestä kuskin puolelta, vähän laturista taaksepäin.
Poljin jää välillä pohjaan, ja joskus vaan palautuu vähän hitaammin. Kuuluu myös pieni narina kun kytkintä painaa. Ja joskus liikkeelle lähtiessä kuuluu sellanen ujellus kytkimen suunnalta..
Poljin jää välillä pohjaan, ja joskus vaan palautuu vähän hitaammin. Kuuluu myös pieni narina kun kytkintä painaa. Ja joskus liikkeelle lähtiessä kuuluu sellanen ujellus kytkimen suunnalta..
Eli oisko työsylinteri menny?
Kannattanee aloittaa vaihtamalla kytkinnesteet uusiin jos ei lähiaikoina vaihdettu ja ilmaamalla kunnolla. Jos tämä ei auta kannattanee avata ensin kytkinsylinteri (jompi kumpi) johon saat helpoimmin uudet tiivisteet. Itse jouduin vastaavassa tapauksessa repimään koko jumiutuneen kytkimen irti, mutta pakkanen oli pääsyyllinen.
Nyt en tarkkaan muista onko molemmissa sylintereissä palautusjousi, mutta taitaa olla poljinsylinterissä, ja todennäköisesti se on poikki. Viisainta on kunnostaa molemmat sylinterit.
Kertokaas joku noi 75:n takajarrulevy/vetarinpulttien speksit, kierteen nousu ja pituus. Kyseessähän siis toi M8 pultilla oleva pikkukoneisten (1.6) kiinnitys.
Täytyy hommata pultitkin valmiiksi ennen jarruremppaa, auto on kesäpaikalla seisonnassa ja viikonloppuna voi olla hankala Loimaalta löytää mallin mukaan oikeenlaisia uusia kilkkeitä sinne...
Rupesi kusemaan öljyä aika lahjakkaasti moottorin takaa toi v6. Minkälainen homma on vaihtaa kampiakselin stefa ja onko siellä muuta paikkaa mikä voi vuotaa? Sehän siellä varmastikkin on rikki, ajatellut että mitä tahansa muuta fiksattavaa saa tulla, mutta ei sitä.
Sen verran katsoin moottoritilan puolelta, että öljy ei tule kannen välistä tai venakoppien välistä.
Lähinnä tuli vaan tuosta mieleen, että jos se stefa vuotaa, niin joutuuko mosaa irrottelemaan tai ainakin osittain? Luonnollisesti pitää taistella kardaanit pois ja vauhtipyörä ja sen kotelo. Taitaa mennä seisontaan
kait tämäkin kuuluu tyhmiin kysymyksiin
tankki oli joku aika sitten irti ja saatuani takaisin kiinni,ilmeni seuraavanlainen ongelma:
Tankissa on n.10lirtaa bensaa,mittari kumminkin näyttää nollaa kumminkaan kyseinen oranssi valo ei pala.
Voiko olla niin että tankissa oleva vaalea mötikkä on jumissa ja sekoittaa mittarin?Virta kumminkin tulee kyseiselle mötikälle.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
MiNkO^^ kirjoitti:kait tämäkin kuuluu tyhmiin kysymyksiin
tankki oli joku aika sitten irti ja saatuani takaisin kiinni,ilmeni seuraavanlainen ongelma:
Tankissa on n.10lirtaa bensaa,mittari kumminkin näyttää nollaa kumminkaan kyseinen oranssi valo ei pala.
Voiko olla niin että tankissa oleva vaalea mötikkä on jumissa ja sekoittaa mittarin?Virta kumminkin tulee kyseiselle mötikälle.
Omassa Alfassa vastaavan tyyppinen ongelma. Edellinen omistaja oli irroittanut tankin anturin ja nyt ei bensamittari pelaa enää ollenkaan. Tosin muutkin "pikkumittarit" toimii lähinnä satunnaisesti, pitänee tarkistaa mittariston kunto.
Mistä mahtaa johtua noiden TS:n jakajien pyörittimien suht suolainen hinta? Motonetista saisi yhteensä 70€. Näyttävät minusta ihan tavallisilta pyörittimiltä, eikä mitään rajoitinmötikkääkään niissä näy. Vai onko joku vaihtanut tuohon jotkut muun malliset pyörittimet?
Vaihdoin moottoriöljyt ja samalla tutkin pohjaa. Varap.kotelon ylimääräiset reiät olikin tiedossa, mutta löytyi myös lisää hitsuuteltavaa. Toinen takajousilautanen on käytännössä ruostunut pois. Saakohan noita mistään vai joutuuko naputtelemaan itse?
Eero kirjoitti:Mistä mahtaa johtua noiden TS:n jakajien pyörittimien suht suolainen hinta? Motonetista saisi yhteensä 70€. Näyttävät minusta ihan tavallisilta pyörittimiltä, eikä mitään rajoitinmötikkääkään niissä näy. Vai onko joku vaihtanut tuohon jotkut muun malliset pyörittimet?
Vaihdoin moottoriöljyt ja samalla tutkin pohjaa. Varap.kotelon ylimääräiset reiät olikin tiedossa, mutta löytyi myös lisää hitsuuteltavaa. Toinen takajousilautanen on käytännössä ruostunut pois. Saakohan noita mistään vai joutuuko naputtelemaan itse?
'Harvinaisempien' 75 mallien osat ovat hypänneet reilusti ylös parin vuoden sisään. Toisaalta motonettikään ei aina ole halpa. Tohon mun Bemariin maksaa motonetissä takajarrulevyt 80e (ei jäähdytetyt) BMW:n lasipalatsissa on nettohinta samoille alkuperäisille levyille muutaman euron enemmän eli miltei saman hintaiset.
Eero kirjoitti:Mistä mahtaa johtua noiden TS:n jakajien pyörittimien suht suolainen hinta? Motonetista saisi yhteensä 70€. Näyttävät minusta ihan tavallisilta pyörittimiltä, eikä mitään rajoitinmötikkääkään niissä näy. Vai onko joku vaihtanut tuohon jotkut muun malliset pyörittimet?Tässä vinkki:saab 9000 pyörijät ovat 100%samoja eli niitä kehiin ja hintakin halvempi ja toimii taatusti!
Vaihdoin moottoriöljyt ja samalla tutkin pohjaa. Varap.kotelon ylimääräiset reiät olikin tiedossa, mutta löytyi myös lisää hitsuuteltavaa. Toinen takajousilautanen on käytännössä ruostunut pois. Saakohan noita mistään vai joutuuko naputtelemaan itse?
-hammastangon suojakumi (mistä saa tehostettuun hammastankoon kumin?)
-takaa jousilautanen on täysin laho. Mistä moisen korjauspalan saisi, kävisikö Alfettan vastaava? Sellaisen löysin maailmalta. Toinen vaihtoehto olisi naputella itse suorasta pelllistä.
Muutoin ei huomautettavaa löytynyt, jarrut ja iskaritkin oli ihan timmissä kunnossa.
Suojakumi löytyy varmaan ihan kylän varaosaliikkeestä, jossain merkin mukaan niin ainakin mallin mukaan.
Ilmeisesti takaa on mennyt se alapään lautanen? Enpä tiedä onko korjausosia saatavana, mutta tuossakin voisi varmaan hyödyntää jonkun muun auton lautasta.
Itse löysin 75:seen hammastangon suojakumin varaosaliikkestä mallin kanssa, se oli muistaakseni jostain Volvosta. Taisi olla vähän pitempi kuin Alfan oma. Tärkeintä on että kummassakin päässä reiät on sellaiset että pääsee pujottamaan paikalleen ja että eivät vuoda.
rasvanäppi kirjoitti:Itse löysin 75:seen hammastangon suojakumin varaosaliikkestä mallin kanssa, se oli muistaakseni jostain Volvosta. Taisi olla vähän pitempi kuin Alfan oma. Tärkeintä on että kummassakin päässä reiät on sellaiset että pääsee pujottamaan paikalleen ja että eivät vuoda.
Jees, toi tuskin muodostuu ongelmaksi, varmaankin löytyy sopiva kun lähtee mallin kanssa hakemaan. Tuo alajousilautanen pitäisi hankkia. Onko tietoa Alfettan takajousen halkaisijasta? Jos se on sama niin uskaltaisi tilata sen jousilautasen, niitä näyttäisi vielä saavan. Edittiä. sama näyttäisi olevan. Tilasin osan Frank Hanelilta, tuosta puljusta on hyviä kokemuksia.
Millähän tuohon mittaristoon saisi tolkkua? Tällä hetkellä lämpömittari sekä pa-mittari on täysin pimeänä. Mittarin lämpöanturi on vaihdettu, kokeiltu toista mittaristoa ja tankin anturi putsailtu mutta mikään ei ole auttanut. Lämpömittari saattaa kerran viikossa herätä hetkeksi jonka jälkeen taas pimenee. Pa-mittari ei ole toiminut kertaakaan omistusaikanani. Vinkkejä mistä vika voisi löytyä??
Eero kirjoitti:Millähän tuohon mittaristoon saisi tolkkua? Tällä hetkellä lämpömittari sekä pa-mittari on täysin pimeänä. Mittarin lämpöanturi on vaihdettu, kokeiltu toista mittaristoa ja tankin anturi putsailtu mutta mikään ei ole auttanut. Lämpömittari saattaa kerran viikossa herätä hetkeksi jonka jälkeen taas pimenee. Pa-mittari ei ole toiminut kertaakaan omistusaikanani. Vinkkejä mistä vika voisi löytyä??
Mul toimii taas kaikki muut mittarit paitsi nopeus ja pa-mittari ja neki veti samaa aikaa pimeeks.... tosin nopeus mittarin viisari nousee 40kmh asti heti ku kääntää virrat päälle ja jää siihen kohtaa
Vaijeri päättyy pelkurinpuoleiseen satulaan ja vaijerin kuori loppuu omaan koloseensa kuskinpuoleisen satulan linkussa, muistaakseni. Vai mitä tarkotit????
Eero kirjoitti:Millähän tuohon mittaristoon saisi tolkkua? Tällä hetkellä lämpömittari sekä pa-mittari on täysin pimeänä. Mittarin lämpöanturi on vaihdettu, kokeiltu toista mittaristoa ja tankin anturi putsailtu mutta mikään ei ole auttanut. Lämpömittari saattaa kerran viikossa herätä hetkeksi jonka jälkeen taas pimenee. Pa-mittari ei ole toiminut kertaakaan omistusaikanani. Vinkkejä mistä vika voisi löytyä??
Tähän lämpömittariongelmaan liittyen: voisiko joku varmistaa missä sijaitsee lämpömittarin anturi? Vaihdoin tuohon kannen takaosassa olevan anturin (kanta muistaakseni 19mm) mutta eikö tuossa ole oma anturi myös varoitusvalolle?
rasvanäppi kirjoitti:Lämpömittarin varoitusvalon anturi on termostaattikotelossa.
Siis kyseessä on Twin spark, jossa on erillinen termostaattikotelo. Kannen takaosassa on kaksi anturia, joista toinen on muistaakseni 19mm. kannalla ja toinen anturi on pystyasennossa. Kumpi on lämpömittarin anturi vai onko kumpikaan?
Moottorin lämpöanturi ei ilmeisesti vaikuta mittarin toimintaan?
rasvanäppi kirjoitti:Lämpömittarin varoitusvalon anturi on termostaattikotelossa.
TC:ssä joo, mutta ei TS.
TS:n varoitusvalon anturi on sen mittarin anturin vieressä kannen takana (kannen ja rintapellin välissä, vähän ahdas paikka). Lisäksi on vielä yksi lämpöanturi ruiskulle imusarjan alla.
EDIT: Eero olikin nopeampi. Ohjekirjan mukaan keskempänä kantta oleva anturi olisi valolle.
Jahas, itekin taas vuorostaan. Onko 1.6 TC ja 2.0 TC patojen virranjakajat erit? Entä sytkäohjausboksit? Ostin tossa taannoin tuollaisen 2.0 kaasaripadan mutta siinä oli sitten jotenkin niin intoa täynnä ettei noita hoksannut pyytää mukaan.
J. Saari kirjoitti:Jahas, itekin taas vuorostaan. Onko 1.6 TC ja 2.0 TC patojen virranjakajat erit? Entä sytkäohjausboksit? Ostin tossa taannoin tuollaisen 2.0 kaasaripadan mutta siinä oli sitten jotenkin niin intoa täynnä ettei noita hoksannut pyytää mukaan.
Jos molemmissa bosch kärjetön jakaja, niin sanoisin että 95% varmuudella on samat. Ohjausboksit ja jakajan sisuskalut ainakin on samat. Varmaan akselikin.
pidemmän aikaa arc ilmoitellut öljyn vähyydestä,öljyä koneessa on riittävästi ja jää silti palamaan,vika anturissa Olin joskus ostavinaan toimivan anturin
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
Mittaa anturin vastus alkuun. Siellä pitäisi olla pieni vastus. Kun laitetaan virrat päälle, syötetään sinne virtaa hetken, ja jos anturi ei ole öljyssä, kuumenee se niin että vastus katkeaa hetkeksi. Silloin tulee hälytys öljystä. Jos anturi on koko ajan poikki, luulee ARC ettei ole öljyä.