
GM:n V6
Valvoja: Moderators
Miksi muuten se kone piti vaihtaa, jos tämä GM-kutonen ei ole yhtään AR-kutosta etevämpi?Epezi kirjoitti:Mitä ilmeisimmin ovat olleet teknisesti toimivia, moitteet on tullut lähinnä polttoaineenkulutuksesta, käyntiäänistä ja tehonpuutteesta, vertailukohtana on tietysti pidetty vanhaa Alfan omaa Busso V6:sta.
Vanhassa vara parempi
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Saisihan sitä tehoa aina olla enemmän mutta onhan tuossa Holden-pannussa sentään enempi voimaa kuin yhdessäkään kaupasta haetusta BussossaEpezi kirjoitti:moitteet tehonpuutteesta, vertailukohtana on tietysti pidetty vanhaa Alfan omaa Busso V6:sta.

Ketjulla olevasta jakopäästäkään ei ole isommin haittaa, mutta harvempi alfisti nyt muutenkaan mihinkään järkiseikkaan kompastuu.
- Epäkelpokeräilijä -
Sinäänsä itse koneessa on ihan hyvin tehoa, mutta auton paino ja erityisesti voimaa hukkaava neliveto vie terän menosta.
Kone on poikittain keulalla joten ei ole kovinkaan järkevä ratkaisu nelivedon akselistolle.
30t kilomerin kokemuksella ei muuta pahaa sanottavaa kuin vie niin maan perusteellisesti menovettä ja voima tulee kuminauhamaisesti ulos,
joka lienee tyypillistä vapaasti hengittäville.
Kone on poikittain keulalla joten ei ole kovinkaan järkevä ratkaisu nelivedon akselistolle.
30t kilomerin kokemuksella ei muuta pahaa sanottavaa kuin vie niin maan perusteellisesti menovettä ja voima tulee kuminauhamaisesti ulos,
joka lienee tyypillistä vapaasti hengittäville.
One life, live it!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Näin on, jossainhan mitattiin 160hp pyöriltäSuba kirjoitti:Sinäänsä itse koneessa on ihan hyvin tehoa, mutta auton paino ja erityisesti voimaa hukkaava neliveto vie terän menosta.

Olisi mielenkiintoista tietää miten on kulutuksen kanssa 3,2 etuvetoisessa, sellaisia kun on ilmeisesti myös tehty.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Hmm, ainakin mitä näin netistä on tullut videoita katseltua ja kokemuksia luettua, niin jotenkin laiskalta vaikuttaa tuo GM:n pata. Muutenkin melko tylsän oloinen maailmanmoottori - ainakin suhteessa bussoon. Nykyisen GM-pohjaisen omistajien kommentteja lueskellessa lähes poikkeuksessa ensimmäisenä kommenttina on, että edellinen V6 oli tehokkaampi ja käytökseltään hienompi jne.
http://www.youtube.com/watch?v=jxMIcqAm_Dc
Harmillista kyllä, juurikin nuo nykyiset moottorit ainakin allekirjoittaneella aiheuttaa sen, että vaikka esim. uudemmat 159 -mallit kauniita ovatkin niin jotenkin tuo moottoritekniikka lyö kasvoille kuin märkä rätti, karkoittaen samalla omistamishalut. Varsinkin Alfojen kohdalla tulee sellainen fiilis ja toive että "autoon ulkonäköä vastaava moottori"... Tosin tämä uusi 1750TBi olisi mielenkiintoinen poikkeus nykyisestä massasta.
En nyt tarkoita suinkaan että nykyinen moottoripaletti huono olisi, minua kiinnostaa lähinnä tuo V6 ja Turbo -tekniikkaiset, joten tältä osin nykyinen tarjonta näyttää melko laihalta...
Ei taida menneeseen olla enää nykyisillä näkymillä palaamista, mutta jospa jossain vaiheessa tulevaisuudessa saisimme vielä tarjolle Alfan itsensä kehittämiä moottoreita vastaamaan ulkonäköä ja fiilistä - kovaa ja korkealta kauniiden sävelien saattelemana!
http://www.youtube.com/watch?v=jxMIcqAm_Dc
Harmillista kyllä, juurikin nuo nykyiset moottorit ainakin allekirjoittaneella aiheuttaa sen, että vaikka esim. uudemmat 159 -mallit kauniita ovatkin niin jotenkin tuo moottoritekniikka lyö kasvoille kuin märkä rätti, karkoittaen samalla omistamishalut. Varsinkin Alfojen kohdalla tulee sellainen fiilis ja toive että "autoon ulkonäköä vastaava moottori"... Tosin tämä uusi 1750TBi olisi mielenkiintoinen poikkeus nykyisestä massasta.
En nyt tarkoita suinkaan että nykyinen moottoripaletti huono olisi, minua kiinnostaa lähinnä tuo V6 ja Turbo -tekniikkaiset, joten tältä osin nykyinen tarjonta näyttää melko laihalta...
Ei taida menneeseen olla enää nykyisillä näkymillä palaamista, mutta jospa jossain vaiheessa tulevaisuudessa saisimme vielä tarjolle Alfan itsensä kehittämiä moottoreita vastaamaan ulkonäköä ja fiilistä - kovaa ja korkealta kauniiden sävelien saattelemana!

- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Joo, tottahan ne miehet puhuvat. On tuo Busso pikkuisen eri tuntuinen kuin edellinen 3.2. Tuntuu että 2.5 kiihtyy paremmin 0-100 kuin 3.2
Tosin se neliveto ja välitys tuossa varmaankin ne tuhoisimmat asiat jotka "pilaavat" sen kiihtyvyyden.
Sellainen maa moottorihan toi oli että ykkösellä rajoitin astuu kehiin 5500-6000rpm ja kakkoselle vaihdettaessa onkin välitys jo sellainen aavikko malli että mentiinkin jo 120km/h.
Neliveto oli kiva mutta minulle se oli ensimäinen enkä näin ollen muusta tiedä.
Voisin harkita uudelleenkin ostavani samanlaisen auton, olin kyllä kaikin puolin tyytyväinen. Paitsi kulutukseen! 15 l/100km on melko paljon

Tosin se neliveto ja välitys tuossa varmaankin ne tuhoisimmat asiat jotka "pilaavat" sen kiihtyvyyden.
Sellainen maa moottorihan toi oli että ykkösellä rajoitin astuu kehiin 5500-6000rpm ja kakkoselle vaihdettaessa onkin välitys jo sellainen aavikko malli että mentiinkin jo 120km/h.
Neliveto oli kiva mutta minulle se oli ensimäinen enkä näin ollen muusta tiedä.
Voisin harkita uudelleenkin ostavani samanlaisen auton, olin kyllä kaikin puolin tyytyväinen. Paitsi kulutukseen! 15 l/100km on melko paljon
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Kyllähän se syy miksi Busso ja vanha alu TS poistuivat tuotannosta oli pelkästi tuotantokustannustekninen... Esim. 155 tessujen hinnat tippuivat huomattavasti faceliftin yhteydessä kun kumilankamoottori siinä lanseerattiin ja koekäytettiin
.
Ei tiedä onko tulossa vanhaksi kun ennen kaikki oli paremmin... No, ei kai se auta kun nauttia kehityksen hedelmistä
.

Ei tiedä onko tulossa vanhaksi kun ennen kaikki oli paremmin... No, ei kai se auta kun nauttia kehityksen hedelmistä

Viljan tar fram det som inte fanns.
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Oma kokemus moottorista ja nelivedosta on hyvä. Voimaa on ainakin näin talvella riittävästi ja jaksaa vetää kuutosella jo 60 alkaen. Neliveto toimii hienosti ja antaa perän luistaa mukavasti ennen kuin esp auttaa kädetöntä kuskia. Kulutus on pyörinyt nurkka-ajossa 10-15 km itsellä 13 molemmin puolin ja mm. tänään -29 eli kylmäkäynnistyksistä voi puhua. Lähi menneisyydessä ollut nelikkoja mm. A4 TQ, S40 T5 AWD ja X-type AWD ja kulutus on aika lähellä Volvon kulutusta, Jagge? ja Audi meni vähän vähemmällä. Alfan takapainotus nelivedossa on kuitenkin maukkain, Jaggekin oli ok, mutta järjestelmänä Alfan asetuksilla Torsen on paremman tuntuinen. Vollen haldex ja Audin 50-50 Torsen toimi hyvin, mutta ehkä vähän tylsästi nykyiseen verrattuna.
Toistaiseksi olen tyytyväinen ja mielestäni 3.2 kone sopii loistavasti mukavuutta painottavalle kuskille ja potkua tulee tarvittaessa ihan riittävästi. Lisäksi itselle on plussaa sopiva pöhinä putkissa ja vaparikoneen luonne.
ja autohan on Brera 3.2 Q4
Toistaiseksi olen tyytyväinen ja mielestäni 3.2 kone sopii loistavasti mukavuutta painottavalle kuskille ja potkua tulee tarvittaessa ihan riittävästi. Lisäksi itselle on plussaa sopiva pöhinä putkissa ja vaparikoneen luonne.
ja autohan on Brera 3.2 Q4
jeah
Toi Alfan nelikko tosiaan vaikuttaa pätevälle ja hauskalle, vaikken itse ookkaan ajanut. Kokemusta ainoostaan vanhemmasta Subarusta. Jotenkin jää edelleen vain sellainen vaisu kuva uusista kutosista (paljon varmaan mielikuvaakin siinä), mutta täytynee jossain vaiheessa itse käydä toteamassa edes se ajopuoli. Nykyisestäni en kuitenkaan ajatellut luopua lähiaikoina - jos ikinä
159:stä harkinnassa lähinnä se vajaa 1.8 t Alfan omalla, mutta toki tuo nykykutonen ja nykysillä talvilla nelikkokin kiinnostaa 


- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: GM:n V6
Se Saabin muinainen V6 oli eri perua, eli se perustui vanhaan Opelin 54 asteiseen V6:een. Se taisi olla nimenomaisesti suunniteltukin "mitäänsanomattomaksi" eli huomaamattomaksi, tehoahan siinä oli vähemmän kuin Opelissa, mutta vääntöä enemmän ja reilusti alempana. Olihan siinä rinnalla sitten Saabin omat neloskoneet joita sitten myytiin niille jotka halusivat siltä koneelta luonnetta ja tehoa.Raveyard kirjoitti:Millasias kokemuksia Alfisteilla uusista Gm:n pataan pohjautuvista V6 myllyistä (2005 ->)? Onksne vastaavia mitäänsanomattomia pommeja kuin aikoinaan esim Saabin keulilla vai onks "Alfamaisia"?
Tuon nykykutosen tehot taitaa Saabilla ja Opelilla mennä jo neljännellä sadalla eli ei enää niin mitäänsanomatonta.

Re: GM:n V6
Tjoo eihän koneet ihan vertailukelpoisia...kestoa mä tarkoitin...saabistit ei ainakaan hirveesti arvostaneet/arvosta GM patoja omiinsa verrattuna keston ja toimivuuden puolesta puolesta, mutta omakohtaista kokemusta mulla ei ole mistään GM myllyistä ja siksipä kiinnostaakin havainnotTuomas K kirjoitti:Se Saabin muinainen V6 oli eri perua, eli se perustui vanhaan Opelin 54 asteiseen V6:een. Se taisi olla nimenomaisesti suunniteltukin "mitäänsanomattomaksi" eli huomaamattomaksi, tehoahan siinä oli vähemmän kuin Opelissa, mutta vääntöä enemmän ja reilusti alempana. Olihan siinä rinnalla sitten Saabin omat neloskoneet joita sitten myytiin niille jotka halusivat siltä koneelta luonnetta ja tehoa.Raveyard kirjoitti:Millasias kokemuksia Alfisteilla uusista Gm:n pataan pohjautuvista V6 myllyistä (2005 ->)? Onksne vastaavia mitäänsanomattomia pommeja kuin aikoinaan esim Saabin keulilla vai onks "Alfamaisia"?
Tuon nykykutosen tehot taitaa Saabilla ja Opelilla mennä jo neljännellä sadalla eli ei enää niin mitäänsanomatonta.

Re: GM:n V6
Ja vaik yjteistyökoneet nykypäivää niin onhan tosiaan eri valmistajilla vielä omat painotuksensa kuten sanoitkin niin Saabilla se turvallisuuspuoli ja Alfalla esim. urheilullisuus. Alfan oma kansihan tuossa taitaa nykykutosissakin vielä olla. Ja eihän se tosiaan tarkota että 2010 vuoden GM V6 on pommi jos mahdollisesti -90 luvulla heikkoja yksilöitä oiskin ollut
-

Viimeksi muokannut Raveyard, 14 Heinä 2011, 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: GM:n V6
ja sanottakoon vielä että että toki erikoista olisikin jos jollain jotain ihan katasrofaalista ilmennyt alle 5 v ikäisissä nykyvehkeissä, mutta toinen asia mikä kiinnosti oli nimenomaan olisko Alfa saanut jotain extraa noista irti.
Viimeksi muokannut Raveyard, 14 Heinä 2011, 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: GM:n V6
Tuon laittamasi linkin takaa löytyvän Opelin kone ei ole sukua Alfankin käyttämällä koneelle, eli sikäli vähän turha graafi jos pointti oli arvioida sitä Holden-moottoria.Raveyard kirjoitti:Vääntökäyrien mukaan ainakin antaisin Alfalle pointsit.
Täältä löytyy Opelin varhainen versio Holden-moottorista:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=861
Re: GM:n V6
Ok kiitosta infosta. on aika paljon samannäköinen tuo käyrä. Missä siis ero ja kenen tuo Alfan käyttämä kone lopulta on kun Gm iso lafka eikä niin jaksa sen lafkan setti ees muuten kiinnostaa? Holdenhan siis aussi, joka mielestäni käyttänyt usein letukan koneita mut voin olla taas väärässä???. On nää sekavia nää kuviot isoissa firmoissaTuomas K kirjoitti:Tuon laittamasi linkin takaa löytyvän Opelin kone ei ole sukua Alfankin käyttämällä koneelle, eli sikäli vähän turha graafi jos pointti oli arvioida sitä Holden-moottoria.Raveyard kirjoitti:Vääntökäyrien mukaan ainakin antaisin Alfalle pointsit.
Täältä löytyy Opelin varhainen versio Holden-moottorista:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=861

Re: GM:n V6
Siis ominaisuuksiltaan graphin perusteella tuota Alfaa vastaavampi. Minkähän valmistajan kehittämä tuo motti sitten mahtaa olla??? Oon liian laiska googlaamaan ja vailla kunnon pohjatietoa GM:n verkostoista ja viritelmistä
Siis kenen kehittämä lopulta tuo Alfan nykykutosen pohjaratkasu??? Gm:lläkin näköjään siis useita vastaavia kutosia tuntuu olevan 


- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Täältä löytyy infoa tuosta koneesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine