TS alakerta ongelmat (laakeri)
Valvoja: Moderators
TS alakerta ongelmat (laakeri)
Tuossa kaverin kanssa pohdittiin tuota 2.0 TS:n alakertaa. Noistahan on menny luvattoman paljon kiertokangen laakereita. Jäätiin tuota miettimään, kun purettiin yksi kilpakone, jolla piti olla ajettu hyvin hyvin vähän ja siinä oli kiertokangen laakerit aika huonon näköset.
Onko öljynkierrossa joku perustavaa laatua oleva moka.. Vai onko tuo vaan tarkka öljynlaadusta? Olis mukava kuulla, jos joku on tuota asiaa tutkinu/pohtinu enemmän...
Onko öljynkierrossa joku perustavaa laatua oleva moka.. Vai onko tuo vaan tarkka öljynlaadusta? Olis mukava kuulla, jos joku on tuota asiaa tutkinu/pohtinu enemmän...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
2.0 TS:n alakerta
Kartalamakiksen virityskirjan mukaan ainakin vanhempien Alfan moottorien kampiakseleiden öljykanavat ovat aika ahtaat, joten ne voivat paljon ajetuissa moottoreissa olla melkein tukossa. Ainakin 2.0L TC:n moottoreissa on irroitettavat peltilätkät, jotka voi irroittaa, ja päästä rassaamaan öljykanavat auki.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Pitäkää öljypinta aina riittävän korkella, vaikka aina yli puolivälin. Jos ostaa käytetyn auton joka syö öljyä, niin todennäköisesti jossain vaiheessa lisäys on unohdettu ja öljypinta on ollut alle alamerkin. Vaurio on sitten saanut alkunsa jossain kaarteessa ja odottelee vain vittumaisinta mahdollista esilletulohetkeä.
Kimmo / alfatune.fi
En minäkään tuota syy-yhteyttä oikein jaksa uskoa, vielä vähemmän "liian tiivistä" kantta. (Miten kansi voi olla "liian tiivis"?) Tuo kuivana käyminen tuntuisi kaikkein loogisimmalta, varsinkin kun osa moottoriyksilöistä on ollut suhteellisen kovia hukkaamaan öljyä.kterkkila kirjoitti:^^ Perustuu mihin? Ei kyllä mihinkään.
^Se voima joka venttiilien taittamiseen vaaditaan, on kampikoneistolle vähän sama kuin luunappi lehmän otsaan. Ei siis oikeasti merkitystä tuollakaan.
Ei herneitä.
Aikoinaan kotona oli saksalainen laatuauto, jolla ajettiin jakopäävaurion aiheuttaman remontin jälkeen suuruusluokkana kahdeksan vuotta. Vähemmän laadukkaalla sakemannilla ajelin jakopäävaurion aiheuttaman remontin jälkeen n. 50tkm ilman laakeriongelmia. Toki näissä ei ollut otsikon mukaista TS -moottoria.
VMP
Olisi mukava nähdä moinen artikkeli? Olikohan siellä jotain muita syitä esiteltynä?Gasolina kirjoitti:AutoItalia-lehdessä oli joku vuosi sitten juttua näistä 16V TS:n ongelmista. Siellä oli maininta kampiakseli vaivoista, akselissa voi olla kiertymää, kannattaa tarkistaa akselin suoruus, jos laakeri vaivoja ilmenee.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
En ole kyllä kuullut pahemin ennen noista laakeri ongelmista, mutta jos näitä on niin tuskin johtuu hihnankatkeamisesta.
Enemmänuskon ahtaisiin öljyreikiin.
Ps: Olen joskus työskennellyt muutaman vuoden kiertokankien ja niiden laakereiden parissa. (ei tosin auto, mutta sama systeemi)
Enemmänuskon ahtaisiin öljyreikiin.
Ps: Olen joskus työskennellyt muutaman vuoden kiertokankien ja niiden laakereiden parissa. (ei tosin auto, mutta sama systeemi)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
No jos syy päänä on ahtaat öljykanavat, niin eikös homma korjaannu jollain esmes. forten motor flushilla?
varmana riittävät jos on kanavat puhtaana, mutta pienikin likaisuus nakertaa 'suorituskykyä' jo valmiiksi ahtaissa paikoissa.
Minunkin mielestä ventiillit vääntyvät ennemin kuin rupeaa kääntämään kiertokankea tai tekemään laakereille hallaa
varmana riittävät jos on kanavat puhtaana, mutta pienikin likaisuus nakertaa 'suorituskykyä' jo valmiiksi ahtaissa paikoissa.
Minunkin mielestä ventiillit vääntyvät ennemin kuin rupeaa kääntämään kiertokankea tai tekemään laakereille hallaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean