Alfa 156 moniurahihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
romeo1
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2006, 09:01
Paikkakunta: janakkala

Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja romeo1 »

Kertokaas ystävät miten alfa 156 1.8 moniurahihnan saa vaihdettua?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onko ilmastointia?
VMP

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei kait se juurikaan eroa 2.0 TS:n hihnan vaihdosta? En osaa sanoa, tuoko ilmastointi mitään lisämaustetta muuten kuin yhden ylimääräisen hihnapyörän. Hihna lienee pidempi. Nostat autoa apukuskin puolelta hieman ylös, rengas pois, raivaat muovisuojia pois sen verran tieltä, että pääset käsiksi kiristäjän rullaan.

Moniurahihnan kiristäjässä on keskellä muistaakseni 15mm:n mutteri. Laita siihen esim pitkävartinen kiintolenkki (varsi alaspäin). Väännä varresta puskuriakohti, jolloin kiristinrulla vääntyy toiseen suuntaan ja hihna löystyy. Ei tarvii peljätä, että rullan keskellä oleva pultti antaisi periksi. Sitä se ei tee ;-) Toisella kädellä otat sitten hihnan pois joltakin hihnapyörältä tai kiristäjältä.

Asettele uusi hihna ensin kaikille hihnapyörille ja varmasti oikein. Löysää kiristin kuten edellä ja sujauta hihna kiristinrullalle. Tämä on yksikseen tehtynä hieman hankala temppu, mutta kyllä se onnistuu. Pari lisäkättä auttaa kummasti projektissa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

romeo1
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2006, 09:01
Paikkakunta: janakkala

156 MONIURAHIHNA

Viesti Kirjoittaja romeo1 »

mattijus kirjoitti:Onko ilmastointia?
On ilmastointi

Koitan Jii Peen ohjeilla selvitä
Mutta jos sulla on lisävinkkejä niin otan kernaasti niitä vastaan

Kiitokset sinulle

romeo1
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2006, 09:01
Paikkakunta: janakkala

156 MONIURAHIHNA

Viesti Kirjoittaja romeo1 »

JiiPee kirjoitti:Ei kait se juurikaan eroa 2.0 TS:n hihnan vaihdosta? En osaa sanoa, tuoko ilmastointi mitään lisämaustetta muuten kuin yhden ylimääräisen hihnapyörän. Hihna lienee pidempi. Nostat autoa apukuskin puolelta hieman ylös, rengas pois, raivaat muovisuojia pois sen verran tieltä, että pääset käsiksi kiristäjän rullaan.

Moniurahihnan kiristäjässä on keskellä muistaakseni 15mm:n mutteri. Laita siihen esim pitkävartinen kiintolenkki (varsi alaspäin). Väännä varresta puskuriakohti, jolloin kiristinrulla vääntyy toiseen suuntaan ja hihna löystyy. Ei tarvii peljätä, että rullan keskellä oleva pultti antaisi periksi. Sitä se ei tee ;-) Toisella kädellä otat sitten hihnan pois joltakin hihnapyörältä tai kiristäjältä.

Asettele uusi hihna ensin kaikille hihnapyörille ja varmasti oikein. Löysää kiristin kuten edellä ja sujauta hihna kiristinrullalle. Tämä on yksikseen tehtynä hieman hankala temppu, mutta kyllä se onnistuu. Pari lisäkättä auttaa kummasti projektissa.

Kiitokset ohjeista koitan selvitä hommasta...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

JiiPeen ohjeet on oikein kattavat myös ilmastoinnilliseen. Eroa taitaa olla vain yksi rulla lisää ja yksi hihnapyörä lisää.
15mm lenkki kiristimeen, kovaa vääntöä vastapäivään ja hihnan saa muljautettua joltain rullalta pois. (Kiristimen päältä varmaan helpoin)

Kannattaa vaikkapa piirtää hihnan kulkureitti, ennen kuin irroitat sen, niin
ei mene arvailuksi.
Avustava käsipari on erittäin tervetullut, yksin on hieman hankala ähistää remmiä paikalleen mutta onnistuu toki.

Itse laitoin (ilmastoinnillinen) hihnan ensin kompuran hihnapyörälle => tehostajan* hihnapyörälle => laturin hihnapyörälle => kiristimen rullalle => kampiakselin hihnapyörälle ja viimeisenä sitten jäljelle jääneelle rullalle kiristimellä löysiä kampeamalla. Kiristintä saa sitten kammeta ihan tosissaan. :-D

*se toinen mikä on ylhäällä tulipellin puolelle
VMP

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Oisko vinkkiä heittää: Tulin kotiin tuos 16:00 aikoihin ja auto toimi kun unelma.. Nyt koitin lähteä ja käynnistää ja lähdinkin liikkeelle ihan normaalisti, sitten huomasin kun koitin kääntää että perkele kun on jäykkäohjaus, että oisko kumi puhki...
No ei ollut, näköjään moniurahihna ei pyöri, mutta ei näytä olevan poikkikaan? Ainakin tuosta päältäpäin näyttäisi olevan kiinni..

Olisiko jollain auttavaa vinkkiä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Veikkaisin että kiristin on korkannut, muuten jos hihna olis kireellä ja jumissa, kun moottori pyöris se luistais kampiakselilta ja kuuluis helkkarinmoinen kitinä ja kumikäry nousis.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Tohtiiko tuota konetta käynnistää ollenkaan enää? Tai edes hetkeä pitää päällä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

V6:ssa apulaitehihna pyörittää vesipumppua joten konetta ei kannata käyttää ainakaan pitkään. Joku puoli minuuttia tuskin mitään haittaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyllä tyhjäkäyntiä kestää rallataa sen verran, että käy katsomassa pyöriikö hihna ja hihnapyörät, parista minuutista ei vielä pitäisi tulla minkäänlaista vauriota
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Jooh homma tuli selväksi ja korjatuksi.. anteeksi vain häiriö, mutta tuolla pimeässä kattelin ja näin ettei tuo moniurahihna pyörinyt, nyt päivällä kuitenkin käynnistelin ja kattelin ,että perkele sehän pyörii..

Viaksi paljastui loppujen lopuksi irronnut klemmari ja oli heittäny ohjaustehostimen nesteet pois :). Halvalla selvis onneks.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Jatketaan vanhaa juttua, eli kyseessä on 2.0ts vm99, mistä muualta kuin moottorista ittestään löytyy moottorinumero (ruoste ja paska tehneet tehtävänsä)..Pitäisi selvittää kuuluuko omaan 1960 vai 1975 pituinen hihna...paikallaan on uudenkarhea 1975 mutta tuntuu aika löysältä..kiristin on käytännössä ilman kiristysvaraa lepoasennossa ja vinkuu aiiika kovin ajoittain..hjalp!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eikös ne rekisteri- tai runkonumeron perusteella kaiva kaikki tiedot nykyään varaosaliikkeissä?

Itselläni tosin noilla tiedoilla antaa aivan totaalisen väärän mittaisen moniurahihnan eli ei se mikään 100% varma konsti ole.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Itse vaihtelin kanssa tuossa joku viikko sitten remmin ja kiristinpyörän laakerin. Vaihtelin kyllä irrottelematta sen kummin mitään, eikä tuossa kahta minuuttia kauempaa mennyt. Täytyy olla vain hyvä asento ja pienet kädet:) Ilmastoinnin pyörän laitoin viimeiseksi. Pitäisi vielä tuo ohjarinpyörän laakeri vaihtaa kun tahtoo pakkasaamuina ujeltaa :?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

James jatkoputki oli tarpeen meitsillä, kun remmiä asenteli paikalleen..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Finest »

uppia tännekin.
Tulipa vaihdettua kaikki rullat, alkavaa välystä oli rullissa, ääntä ei vielä kuulunut.
Kiristimeen pelkkä rulla. Sehän on sitten vasurin kierteellä.
3h sain aikaa menemään kun samalla vaihtoi kompressorin.
Normaalilla 15mm lenkillä ilman jatkovarsia liikkui nätisti kiristin. Sai toki vääntää, mutta alkaakohan jo olemaan kulahtanut?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Up up. Ja hjälp.

Ihan käsittämätön tenkkapoo tuon hihnan kanssa. Moottori siis 1.8 ts ilmastoinnilla. Hihnan pituus 1863, Motonetin suositusten mukaisesti. Ei mene millään päälle, vaikka kiristin on työnnetty niin pohjaan kuin mahdollista. Kokeilin sekä kompuran pyörälle että melko keskellä olevalle rullalle. Tulee mieleen että onko hihna liian lyhyt? Silmämääräisesti on hieman lyhyempi kuin pois otettu, joka tosin oli elämänsä ehtoopuolella. Toinen vaihtoehto on sitten kiristin, olisiko tässä uudessa lyhyempi löysäysvara kuin vanhassa (vanhan kanssa en toki vielä kokeillut).

Otan kiitollisna vastaan vinkit ja vihjeet.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Muistaakseni pitää viimeisenä laittaa kiristimen rullalle, väärässä järjestyksessä ei mene paikalleen.
VMP

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ohjainrullalle viimetteeks on tullut itse tuota törkkäiltyä. Voimavääntimellä kiristin niin löysälle kuin avaimella tilaa riittää, eli ensin vääntimen varsi syyläriin päin alaviistoon ja löysätessä niin pitkästi, että tökkää moottorin ylätukeen. Menee heittämällä remmi päälle.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos vinkeistä! Ei vaan mene päälle. Vihdoin älysin mitata vanhan hihnan, joka oli ungefär 1930. Ei siis ihme, että 1863-millinen hihna on hieman kireä. Pitänee mennä huomenna taas autoilevan ihmisen tavarataloon ja katsoa josko oikea (mpi) mitta auttaisi tässä pikkuprojektissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noista apulaitehihnoista kuullut hauskoja tarinoita. On eri levysiä ja pitusia riippuen "vähän siitä ja tästä". Kuulemma ollut erilevysiä rullia kahdessa muuten täysin identtisessä laitteessa, jolloinka on uramäärät vaihdelleet O_O Oli siis ollut sama koko ja varustelu sekä vuosimalli.

Eli kato, että tulee oikea määrä uraa ja pituutta niin homma toimii varmasti paremmin :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olikohan se 1863-millinen remmi autoon jossa ei ole kylmästöintiä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Joo, näissä tuntuu olevan mukavasti varianssia. Rasvis, tuo 1863 oli motonetin visio sopivasta pituudesta ilmastoinnilliseen, mutta ei näemmä nekään kaikkea tiedä :o:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
En tiedä, tästä vaan tullut joskus paljonkin puhetta tuon luottohuollon kanssa, että voi olla erimittaset kahdessa ilmastoidussa ja sitten se sama mitta voi löytyä vieläpä ilmastoimattomastakin. Yleinen sääntö on ollut: Soita Heikalle, se tietää. :D

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Okei, nyt kun hihna oli oikean mittainen eli 1930, meni se paikoilleen heittämällä. Vehjes käyntiin ja katsomaan - totesin että taas tehdään helppo asia moneen kertaan. Toisin sanoen älysin, että ohjainrullan laakeri on sökö. Siksi aikaisempi hihna oli päässyt rahnuttamaan koneen kylkeen itsensä rikki. Eiku uudelleen kauppaan. Tai sitten Heikalle. Argh.

Vastaa Viestiin