156 JTS lämmöt
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani
156 JTS lämmöt
Aamulla pakkasta 20, auto lohkolämmittimessä. 8 km kaupunkiajoa ja lämmöt nousee vain havaittavasti. Normaalisti lämpenee selvästi paremmin. Ylä- ja alavesiletkut kylmät. Paisuntasäiliö lämmin muttei kuuma. Ylävesiletkua puristellessa tuntuu kuin paineet pääsisi jostakin karkuun koska tuntuu lutterolta.
Termostaattivika? Paisuntasäiliön korkki fuskaa? Vesipumppu on vaihdettu hihnahuollon yhteydessä viime syksynä.
Termostaattivika? Paisuntasäiliön korkki fuskaa? Vesipumppu on vaihdettu hihnahuollon yhteydessä viime syksynä.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani
Niin...
Termari vaihdetaan ensi viikolla. Alkuperäinen laitetaan ja osa maksaa tasan satasen ynnä asennus. Ei sihahtele, johtuuko ettei kehitä painettakaan kun ei lämpene, pähkittiin... Eilen illalla ujutin pahvia syylärin eteen ja tänä aamuna vaikka pakkasta oli enemmän kuin eilen, kone lämpeni hieman paremmin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Jaa-a, kyllä jo setämies asetteli ysikutosen keulaan paffeja 70-luvulla ja sitä ennen satakakslaiskaan.mattijus kirjoitti:Jos pahvi vaikuttaa lämpiämisnopeuteen, täytyy termarin olla rikki?
Pahvia tuon 156:nkin myyjä suositteli talveksi, lämpiää kuulemma puolet nopeammin. 28 km:n matka parinkympin pakkasessa eikä mitään lämpöä. Hiivatti hikeentyy alle 10 km:n ajolla, ja nyt siis höpisen moottorin lämpötilasta.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Suojaahan se motoria ajoviimalta, siihen kai se vaikutus enempi perustuu? Näin minä olen ainakin asian kuvitellut.mattijus kirjoitti:Sitä ihmettelen vaan tuossa pahvissa, jos termari toimii, ei kylmä neste kierrä syylärin kautta jolloin se ei myöskään jäähdytä. Ei nämä kuitenkaan mitään ilmajäähdytteisiä ole.
Itsellänikin on tuon saksanseisojan keulan reikiä tukittuna mutta lähinnä sen takia, ettei huohotin jäätyisi.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Näin minäkin sen näkisin. Sitä kun pään työntää ulos ikkunasta satasen vauhdissa -20C pakkasella, ja miettii sitten että siellä keulalla on alumiininen moottori, alumiininen öljypohja ja vaihdelaatikko, niin varmaan hoksaa että aika kovasti se ajoviima pystyy jäähdyttämään niitä ja hidastamaan lämpeämistä jos keulaa ei ole peitelty. Tuollainen rivoitettu öljypohja luovuttaa varmasti rutosti lämpöä öljyistä ajoviimaan, se kai siinä on ajatuskin, tosin kesää varten. Onhan kaikki nämä tietokoneenkin jäähdyttimet puhaltimella varustettuja alumiiniprofiileja.
Toisekseen, jos käy vinkka, ja auto on parkissa, niin se viilenee huomattavasti nopeammin jos viima pääsee puhaltamaan konehuoneen kautta.
Toisekseen, jos käy vinkka, ja auto on parkissa, niin se viilenee huomattavasti nopeammin jos viima pääsee puhaltamaan konehuoneen kautta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Wanha JTS lienee valurautaa, jonka seinämävahvuus lienee n.3-5cm?
Tuntuisi oudolta, että ajoviima vaikuttaisi merkittävästi (ehjän) nestejäähdytteisen auton lämpiämiseen. Ottomoottorissa on suhteellisen huono hyötysuhde joten valtaosa (75%?) energiasta hukataan lämmöksi.
Joku ropelipäähän varmaan osaisi laskea millainen energia tarvitaan yhden lämpöasteen siirtämiseksi tuon valurautaseinän läpi. Samaan aikaan nestevaipan toisella puolella lämpöä tuotetaan muutamalla kilowatilla.
En väitä, etteikö ottomoottorisen auton moottoritila eristämällä auto lämpiäisi nopeammin, mutta mistään huomattavasta erosta tuskin on kyse.
Osuva vertaus tuo pää vs. valurautamöhkö
Tuntuisi oudolta, että ajoviima vaikuttaisi merkittävästi (ehjän) nestejäähdytteisen auton lämpiämiseen. Ottomoottorissa on suhteellisen huono hyötysuhde joten valtaosa (75%?) energiasta hukataan lämmöksi.
Joku ropelipäähän varmaan osaisi laskea millainen energia tarvitaan yhden lämpöasteen siirtämiseksi tuon valurautaseinän läpi. Samaan aikaan nestevaipan toisella puolella lämpöä tuotetaan muutamalla kilowatilla.
En väitä, etteikö ottomoottorisen auton moottoritila eristämällä auto lämpiäisi nopeammin, mutta mistään huomattavasta erosta tuskin on kyse.
Osuva vertaus tuo pää vs. valurautamöhkö
VMP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
-03 myyntiin tullut = Wanha?
Enisei, taitaa Mattijusalla olla perinteisesti JTS ja JTD sekaisin, kyllä ketjun aloittajankin JTS on alumiinilohkoinen bensakone.
Enkä halua tästä tämän enempää kinata, sen olen jo aiemmin myöntänyt foorumilla että jts:n keulan peittämisen vaikutus on aika pieni, lähes huomaamatonta, ainakaan lämpöjen nostamiseen ajon aikana. Mutta se nyt on vaan 100- varma että kyllä se hieman nopeammin lämpenee ja ehkä pysyykin lämpimänä, jos keulan aukkoja tukkii.
Edit: niin ja jos moottorin seinämänvahvuus olisi tasaisesti kolmeakaan cm vesitilan ja ilman välissä, niin pelkkä lohko painaisi varmaan n. 600kg.
Enisei, taitaa Mattijusalla olla perinteisesti JTS ja JTD sekaisin, kyllä ketjun aloittajankin JTS on alumiinilohkoinen bensakone.
Enkä halua tästä tämän enempää kinata, sen olen jo aiemmin myöntänyt foorumilla että jts:n keulan peittämisen vaikutus on aika pieni, lähes huomaamatonta, ainakaan lämpöjen nostamiseen ajon aikana. Mutta se nyt on vaan 100- varma että kyllä se hieman nopeammin lämpenee ja ehkä pysyykin lämpimänä, jos keulan aukkoja tukkii.
Edit: niin ja jos moottorin seinämänvahvuus olisi tasaisesti kolmeakaan cm vesitilan ja ilman välissä, niin pelkkä lohko painaisi varmaan n. 600kg.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Wanhalla tarkoitan sitä TS perua (ei GM) olevaa kaksilitraista, joka on valurautalohkoinen ja esitelty muistaakseni 2002.
Ketjun aloittajaa en tunne, enkä hänen autoaan mutta allekirjoituksesta päättelin hänellä olevan juurikin tuo kaksilitrainen JTS.
Heittojahan nuo arviot 3-5cm on, kuten muukin lotto postauksessani
Ketjun aloittajaa en tunne, enkä hänen autoaan mutta allekirjoituksesta päättelin hänellä olevan juurikin tuo kaksilitrainen JTS.
Heittojahan nuo arviot 3-5cm on, kuten muukin lotto postauksessani
VMP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
2.0 JTS on alumiinilohkoinen, sama ryhmä kuin edeltävässä twinsparkissa, kansi on erilainen.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä verkossa ja Wikipediassa lukee väärin.
Kuvia: http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=1
Ei kannata uskoa kaikkea mitä verkossa ja Wikipediassa lukee väärin.
Kuvia: http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=1
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Täällä oli sama ongelma 2.0 TS:n (99) kanssa, eli edes 10km lenkillä lämmöt ei noussut juuri mihinkään. Sen sijaan tuommosen lenkin jälkeen kun auto oli tyhjäkäynnillä parkissa ~5minuuttia, oli lämpömittari jo hipomassa 90:ntä. Termari oli viallinen. Uusi termari ja nyt sama 10km lenkki jopa -25 pakkasessa 2h lämmityksen jälkeen nosti lämpöä jo selvästi yli 70:n, vaikkei kyllä juuri sen yläpuolelle ihan noin lyhyellä reissulla, kun -25c ja 50kmh vastaa kuitenkin jotain -70c purevuutta? Eli tehokas jäähdytys =P
Sitten vähän OT:
Nyt vähän huolettaa, kun lämmöt nousee aika nopeahkosti ja ei meinaa pysyä 90:n alla enää kaupunkissa - flekti huutaa vähän väliä ja auto tuntuu savuttavan hieman (hieman tarkoittaen aika reilusti, pahimmassa tapauksessa minuutin seisonnan jälkeen kuumalla pannulla pakittaminen lähes mahdotonta, kun on niin sakea savupilvi takana.) Väri vaalea, ehkä hieman harmahtava. Ja tämä ongelma nimenomaa kuumalla koneella, kylmällä koneella tuntuu savuttavan selvästi vähemmän.
Öljyä myös menee Ei sentään ole öljyt veden seassa, mutta vettä voipi vähän tihuttaa öljyjen puolelle? Sen tiedän, että useammasta paikasta vuotaa jäähdytinjärjestelmä (mm. letkulämppärin yläliitokset ja mahdollisesti termarin uusi alaliitos, alavesiletkun liitos ja/tai syyläri?), huomenna soittelemaan josko huoltoon saisi nosturille...
Näkeekö kansitiivisteen vuodon päästöissä? Tai ylipäänsä onko jotain selviä oireita, kuten käyntihäikät tms? Niitä kun ei ole, on vain tuo savutus...
Ja OT loppui. =P
Mutta kyllä on 156 lämmin kun termari toimii, ei pelkoa palelusta (vielä kun toimisi lämmönsuuntaus jaloille....)
Sitten vähän OT:
Nyt vähän huolettaa, kun lämmöt nousee aika nopeahkosti ja ei meinaa pysyä 90:n alla enää kaupunkissa - flekti huutaa vähän väliä ja auto tuntuu savuttavan hieman (hieman tarkoittaen aika reilusti, pahimmassa tapauksessa minuutin seisonnan jälkeen kuumalla pannulla pakittaminen lähes mahdotonta, kun on niin sakea savupilvi takana.) Väri vaalea, ehkä hieman harmahtava. Ja tämä ongelma nimenomaa kuumalla koneella, kylmällä koneella tuntuu savuttavan selvästi vähemmän.
Öljyä myös menee Ei sentään ole öljyt veden seassa, mutta vettä voipi vähän tihuttaa öljyjen puolelle? Sen tiedän, että useammasta paikasta vuotaa jäähdytinjärjestelmä (mm. letkulämppärin yläliitokset ja mahdollisesti termarin uusi alaliitos, alavesiletkun liitos ja/tai syyläri?), huomenna soittelemaan josko huoltoon saisi nosturille...
Näkeekö kansitiivisteen vuodon päästöissä? Tai ylipäänsä onko jotain selviä oireita, kuten käyntihäikät tms? Niitä kun ei ole, on vain tuo savutus...
Ja OT loppui. =P
Mutta kyllä on 156 lämmin kun termari toimii, ei pelkoa palelusta (vielä kun toimisi lämmönsuuntaus jaloille....)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
"Kyllä sen huomaa muutenkin" - eli? =) Kyllä se hyvin käy, normaalit heijaukset mitkä ollu keväästä lähtien eikä silloin katastuksessa ollut ongelmia muutaku ruosteen kanssa... Tehoa löytyy, ottaa kierroksia, ei röpötä jne.Jalamari kirjoitti:Ei se ole savua vaan vesihöyryä. kannentiivistevika näkyy päästöissä jos ei käy kaikilla, mutta sen huomaa kyllä muutenkin.
Ja mistä se vesihöyry tulee, jos ei vesistä? Ei kai se kone nyt kymmeniä litroja vettä saa kodension kautta putkeen?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
V6 kirjoitti:eikös 16v twinsparkissa ole rautalohko ja 8 venasessa on alumiini.....ja JTS perustui tuohon jälkimmäiseen TS koneeseen...
Nyt täytynee lakki kourassa myöntää että kyllä 2.0jts näyttäisi kuitenkin olevan valurauta lohkolla. Tuli turhan nopsaan vilkaistua nuo linkittämäni kuvatkin, näkeehän sen niistäkin. Nokkahihnan vaihdosta jäänyt vain itselle mielikuva alumiiniin menevistä kierre rei'istä, nämähän olivatkin alumiiniseen kanteen menevät vesipumpun pulttien reiät, sieltä kai tämä aivoröyhtäys sai alkunsa. Lohko on siis sama kuin 16v tessussa.Jalamari kirjoitti:Siis häh. Eikös JTS ole juurikin sama valurautalohkoinen, tuon laittamasi linkinkin perusteella.
Sori erityisesti mattijus.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
tein äsken hassun havainnon: jäähdytysnesteet tuntuu kiertävän kovalla paineella myös, kum kone on melkein kylmä (alle 70 näytti mittari) - luulin että niiden ei pitäisi juuri kulkea edes? Lämpenee hyvin kyllä... Vika vai normaalia? Termarivaihdon jälkeen ei mielestäni juurikaan kulkenut noin viileellä... Katsottu siis ihan paisarin paluuletkusta mistä sen hyvin näkee. Mietin josko noi vuodot selittyis liian korkeasta paineesta, ideoita? Ja sori vieläkin offtopikista, odotan tässä autoa että pääsee töihin enkä oikein voinut etsiä kännykällä inffoa.Jalamari kirjoitti:^Röpöttää, käy epätasaisesti. Nappaa yks puola irti niin huomaat.
Bensan ja ilman palamistuotteena syntyy vettä.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Omassani epäilen tuota korkkia, koska nestepinta aina vähän alle minimin. Vaikka lisää nestettä, nesteenpinta ajautuu samaankohtaan.
En ole jaksanut päätäni ton kanssa vaivata, mutta saattoi alkaa termarin vaihdon yhteydessä.
Eipä tota säiliöö tullu kateltua ennen termarin vaihtoa
En ole jaksanut päätäni ton kanssa vaivata, mutta saattoi alkaa termarin vaihdon yhteydessä.
Eipä tota säiliöö tullu kateltua ennen termarin vaihtoa
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Pystyykös tota testaamaan mitenkään, josko venttiili toimii vai ei? Nimittäin ylipaineellahan on tapana alkaa tunkemaan tavaraa läpi joka kolosta, mistä sitä nyt vaan mitenkään saa - eli letkuliittimistä :p
En kokeillut paljonko painetta on ajon jälkeen korkkia löysäämällä, mutta ei siellä ainakaan NIIN paljon ole, notta säiliö olis vielä mihinkään pullistunut. Tosin jos tuo sen tekis niin taitais olla lähemmäks 5baria kuin 1,2... (tuo 1,2 on täältä foorumilta löydetty arvio normaalista ylärajasta tuohon)
En kokeillut paljonko painetta on ajon jälkeen korkkia löysäämällä, mutta ei siellä ainakaan NIIN paljon ole, notta säiliö olis vielä mihinkään pullistunut. Tosin jos tuo sen tekis niin taitais olla lähemmäks 5baria kuin 1,2... (tuo 1,2 on täältä foorumilta löydetty arvio normaalista ylärajasta tuohon)
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani