kumimuumi kirjoitti:Alkuperäinen kysymyshän koski liikennnekäytöstä poistettua autoa. jolloin poistettuna on liikenteessä tapahtuvat vahingot: jäljelle jää palo, varkaus, ilkivalta ja ehkä joku muukin.
Hjpp:n auton tilanteesta en huomannut, että olisi mainittu onko liikennekäytössä vai poistettuna liikennekäytöstä. Täyskaskollisessa autossa putoaa kolari/törmäysturva pois ja muut turvat ovat voimassa. En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta käsittääkseni puhumme kuitenkin samasta asiasta. Ehkä.
^ Siis alkuperäisen avautumisen mukaisesti auto ei ole liikennekäytössä talvisin.
Ko. kulkineen vakuuttaminen oli muuten talven ajaksi huomattavasti kalliimpaa (useita satoja?), silloin kun se lojui tallissa ilman mitään rekistereitä. Ehtojakin oli saneltu oikein urakalla.
Tuo täys- ja osakaskon välinen hintaero on minimaalinen, kun ottaa huomioon kaikki bonus-, keskittämis-, "hyvä asiakas"-, tinkimis-, jne. etuudet. Suosittelen vertailemista.
Hiivatin hiivatti kun taisi hiivatista katketa oikea etujousi. Siitä päätellen, että kulma on nelisen senttiä alempana kuin vasen. Olisi nyt kolme viikkoa kestänyt! Tai loppuikänsä...
Hinautin koko pas eikun auton Konalaan. Onneksi siellä oli maanantaille tilaa ja tuo alfa pelaa. Paitsi että poika taitaa tarvita sen karvakolmioralliin viikonlopuksi. Pakko olla päissään, siis minun.
Pitkän mietiskelyn jälkeen uskalsin alkaa avaamaan alfan konetta. Ensin meinasin ottaa öljypohjan pois ja tarkistaa kiertokankien laakerit mutta kun öljyä tutkiessa ei näkyny mitään ihmeellistä ja kaikki kultainen metalli oli kannessa öljyn seassa ni päätin nostaa hatun pois. Lisäksi konetta pyöritettäessä ilman tulppia kuului nelossylinterin tulpanreijästä "plop plop-ääni jota luulin venttiilien aiheuttamaksi ääneksi.
No niinhän se oli että olisi pitäny kattoa ne veivien laakerit ensin... nimittäin ykkösen ja nelosen männät on hakannu kanteen kiinni. Ykkönen tosin vaan lievästi. Nelosen palotila: http://vehje.kuvat.fi/kuvat/P1070152.JPG
Lisäksi ykkösen ja nelosen männät lotaa muutaman asteen itsensä ympäri sylinteriputkessa...ja nelosen mäntä liikkuu aikalailla ylös-alas moottorin ollessa paikallaan...
Huomenna se öljypohja pois ja kampuran tarkastus. Jos kampura sökö ni kai se tulee halvemmaks ostaa vaihtokone. (koska kaks pakonokkaakin oli kulunu aika hyvin (kuvia albumissa))
Laiteaan nyt tänne, vaikka ei tuo nyt paljoa korpea. Eli getvosta kävin yrittämässä käyntiin ensimmäistä kertaa sitten lokakuun. No ensin ei lukot meinannu aueta ja antenni kävi hyppimään ylös alas. Virtoja ei edes saanu päälle.
No hyvä puoli oli, että tuli nyt selvitettyä samalla missä se akku luurailee ja otettua se jo esille latausta varten. Suunnitelma siis ladata akku ja käytellä sitä käynnissä vähän useammin
Oli tosiaan tarkotus käyttää käynnissä ja lisätä jarru/kytkinnestettä. Vaihattaa nuo kaikki nesteet sit ku ottaa taas keväällä ajoon niin öljynvaihdon yhteydessä.
Ai mitäkö? No sitä vain, että auton sisävalossa on hassu katkaisin OFF/ON/DOORS, ja sitä ei todellakaan kannata jättää kohtaan DOORS, kun jätät auton lämpimään talliin ovet avoimina tuulettamaan kosteutta pois lattialta...
Eli akku totaalityhjä ja lopullisen perseensudin sai aikaan se huomio, etten omistakkaan (vaikka muistelin niin) akkulaturia tai starttikaapeleita. Saati, että Priuksesta tohtisi ottaa varavirtaa hyppylangoilla - palaa vielä elektroniikat.
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
2010 versosta tuli ainakin ihan nätisti lisävirtaa. Akun päällä siinä on muuten kaasuräjähdysvaaran merkki No, ehkä sitä vetyä sieltä sitten tullee vai mitähän töhnää se noissa uusissa on, mutta huhhuh..
jeQQ kirjoitti:2010 versosta tuli ainakin ihan nätisti lisävirtaa. Akun päällä siinä on muuten kaasuräjähdysvaaran merkki No, ehkä sitä vetyä sieltä sitten tullee vai mitähän töhnää se noissa uusissa on, mutta huhhuh..
Jeps. Noh, akkulaturi haettu ja akkuun tunkataan virtaa. Saa nähdä onko siitä mihinkään...
Priuksessa on tuota eletroniikkaa niin, että en oikein tiedä mitä se tykkää "lainaamisesta", varsinkin kun "pidetään kierroksia virtaa antaessa" ei onnistu. Kaasun polkaisu paikallaan tuottaa lähinnä "ei mitään" efektin.
Ja toisaalta, en edes tiedä priuksen 12V akun paikkaa... etupellin alla se ei ole, olisiko jossain kontin pohjan alla hyvin paketoituna...
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
ssulti kirjoitti:Jeps. Noh, akkulaturi haettu ja akkuun tunkataan virtaa. Saa nähdä onko siitä mihinkään...
Priuksessa on tuota eletroniikkaa niin, että en oikein tiedä mitä se tykkää "lainaamisesta", varsinkin kun "pidetään kierroksia virtaa antaessa" ei onnistu. Kaasun polkaisu paikallaan tuottaa lähinnä "ei mitään" efektin.
Ja toisaalta, en edes tiedä priuksen 12V akun paikkaa... etupellin alla se ei ole, olisiko jossain kontin pohjan alla hyvin paketoituna...
Priuksen saa jollain kombinaatio X:llä käymään tyhjäkäyntiäkin
Lumisotalaiset olivat rakentaneet lumiesteen: tuota äärimmäisen raskasta lunta oli tiivistetty kinos pihanreunaan. Moisen korkeus vaihteli 20:stä 40:een senttiin.
Kukaan tietäisi, mistä rauta- tai muusta kaupasta saisi Helsingin seudulla vielä kunnollisia kolia? Meni nimittäin yksi rimpula tuota siloitellessa.
^ Meidän taloyhtiön pihalta ne on muutkin hakeneet, jo kahtena talvena peräkkäin. Nykyään kannattaa kuitenkin ottaa sorkkarauta mukaan jos aikoo yrittää.
^Hmmm, en taida ihan noin toimia. Ensin kyllä pitäisi saada pihan sohjoa vähemmäksi, että pääsisi Alfalla liikenteeseen, kun katukin on poikkeuksellisesti aurattu.
mattijus kirjoitti:Priuksen saa jollain kombinaatio X:llä käymään tyhjäkäyntiäkin
Saa. Sitä kutsutaan päästömittaustilaksi/huoltotilaksi. Missään manuskassa siitä ei kyl sitten kerrotakkaan, kun on kuulemani mukaan vaarallinen auton järjestelmille jos menee iskemään vaihteen sisään....
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
Nuo säännöt kanssa muuttuu. 04-mallisesta 147:sta otettiin vaan yhdet päästöt kierroksilla, eli ilmeisesti ne, mnille tehdään obd-testi, ei mitata tyhjäkäynnillä.
Näin näppärästi lähtee lakka Alfan maalipinnasta. Auto oli viikonlopun yli pihalla ja lumipeitteen alla. Keli lauhtui ja ihmettelin että mitä punaista lastua on lumen päällä.
No lakkaahan se on. Kaunista. Eli lakka kuoriutui maalipinnasta ja irtoaa lastuina. Pari kuvaa todisteeksi:
Viisaammat kertokoon mistä moinen reaktio. Ei oikein vakuuta Alfan maalipinnan laatu. En ole vastaavaan törmännyt aikaisemmin.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
h_lauri kirjoitti:Hiivatin hiivatti kun taisi hiivatista katketa oikea etujousi.
Sepä se siellä särki on. Lisäksi menee iskari ja 18.11. ostettu kitka uusiksi. Hinta töineen 850 eur (no voi ol et joku killinki tulee henkilöstöalennusta). Tuohon vuosihuolto ja katsastusmaksu lisäksi, niin maaliskuuhun saakka ollaan melko lailla ilman hilloa.
Auton saa pajalta aikaisintaan viikon päästä keskiviikkona. Jousi tulee joskus, mutta toivottavasti ei lentorahtina, sillä semmoinen kuljetus kestää makaronimaasta 8 viikkoa. Elleivät sitten ole nopeuttaneet moista 18 vuodessa.
Ihan ku oiskii riittäny et tost 75:sest meni kuskin sisälokari uusiks ei meinaan näytä yhtää terveemmält toi repsikan puolikaa Onneks entinen omistaja oli sentää takakaaret tehny kunnol ni niit ei tarvii rakentaa tyhjäst.
Sanoisin Eero että joku muu kuin Alfa corp. on kerinnyt tuon uudestaan lakata reilussa 21 vuodessa. Onhan sekin mahdollista että tuo 22v riitti alkuperäislakalle.
^^Jep. Kyllä se olis irronnut jo ajat sitten jos on irrotakseen. Noinhan käy jos massa kerkiää kuivaa liian kauan ennen lakan laittoa. Luultavasti joku vetässy uuden lakan pintaan ja auton nopeesti myyntiin.
Eero kirjoitti:Viisaammat kertokoon mistä moinen reaktio. Ei oikein vakuuta Alfan maalipinnan laatu. En ole vastaavaan törmännyt aikaisemmin.
Tarkalleen syytä en tiedä, mutta tuon ikäisistä (ja uudemmistakin) _punaisista_ alfoista lähtee tuo lakka ennemmin tai myöhemmin. Vähän kun jostain lähtee lohkeamaan ja kosteus pääsee alle niin jäätyessään lohkeilee isoina paloina. Itsellä 164 kuori lakat koko katosta ja konepellistä yhden talven aikana.
EDIT: Muistui mieleen että tutun vw vento (punainen) kuori myös lakat alfamaiseen tapaan talvella.
Taitaa lakka sopia huonosti yhteen joidenkin pesuaineiden kanssa. Pesin joku vuosi sitten yhden punaisen 164:n laimennetulla Pinelinellä. Kun aloin huuhtelemaan autoa vesiletkulla, tunkeutui vesi lakan alle. Lähti sitten lakat puolesta katosta kerralla ja vähän muualtakin. Suosittelen näiden kokemusten perusteella Pinelineä kaikille vanhojen Alfojen, etenkin 80-90 lukujen taitteessa tehtyjen pesuun. Tulee syväpuhdasta.
Kaksi kuukautta sitten tilasin rakennuslupakuvat pientalon yläkerrasta, en saanut. Vaihdoin tekijää, en saanut. Nyt meni hermot ja teen ne *erkele ite. Remontti on jo kohta valmis, ja lupaa ei vielä ole, kun ei ole kuvia.
Tässä nyt sitten yrittää opetella käyttämään erinäisiä ohjelmia että saa muutaman kuvan tehtyä, työ joka osaajalta tapahtuisi päivässä, vie multa varmaan monta viikkoa.
Ja kuinka vaikeeta on kaivaa pihaan monttu vesijohtoa varten. Kaivuri on ollut pihassa viikkoja mutta mitään ei tapahdu. Täytyykö tässä nyt seuraavaksi alkaa opettelemaan kaivurin käyttöä.
^ Ai niin, täytyypä soittaa rakennesuunnittelijalle. Kuvat piti saada valmiiksi niin että ne ehditään käsittelemään rakennusvirastossa ennen kesälomia 2010. Se ei ihan onnistunut, ja syksykin jo vierähti. Mahtaisikohan onnistua tulevaksi kesäksi?
^^ ja ^Rakentajat...se evoluutiossa erkaatunut oma rotunsa.
Juu, mietippä miten pitkään itse tekisit töitä samalla asenteella. Itsehän yritin saada syksyllä lvi-kuvia soittamalla, sähköpostilla, ajamalla 50 km toimistolle... Lopuksi menin kyselemään kilpailijalta, niin sitten sain kuvat ensimmäiseltä. Aikaa oli kyllä varattu monta kuukautta.
Noh, onneksi talo on jo reilusti yli puolen välin...
Olis niiin huippua saada Alfa hienoon maaliin kesäksi... Isoveikalla on osaamista ja tilat jne., mutta ei näytä vahvalta ajan kanssa :'( Oman yrityksensä kanssa niin kiinni, että paiskoo töitä paljon viikonloppuisinkin ja tietty kun vapaata on, niin yleensä sitten reissussa. On se kumma, kun ei pikkusysterin Alfalle voi varata aikaa muutaman ruostepaikan laittoon ja pohjan hitsaukseen. Pöh!
4-tuntia lapion varressa, että sais auton edes tallin ovelle. Ja sitten alkaa tulla tota valkoista *askaa lisää tuolta taivaalta. (loppu tästä on täysin painokelvotonta)
^mä en nyt ihan välttämättä tarttis yhtään alfaa tohon pihaan. =)
Juuh mönkkäriä katsellu, mutta toi tupalaina ensin kuntoon ---> saan lämpöisen 70 neliön tallin + 2 autotallia, joista toinen montulla.
Tarttis vaan löytää niin iso sombrero, jotta kaikki rahat pankista mahtuis.
Pitikin mennä Garrettille eilen kehumaan että omassa vessassa ei juuri ole Motor Control System Failureita näkynyt. Totta kai se tänään sitten hajosi. Keksi alkaa rykimään ja pätkimään, voimatkin katosivat johonkin.
Läppäriä sitten kiinni ja diagnosoimaan: Katkos kolmossylinterin ruiskusuuttimessa. Kyllä nuo liittimet näyttivät kiinni olevan ja kolmossuuttimen resistanssikin näytti samaa kuin naapurisuuttimen, eli kai se oli kunnossa. Ronkkimisen jälkeen näyttäisi taas käyvän nätisti, saas nähdä kuinka kauan.
Kyllä on pienikin homma työläs tehdä tienposkessa kun pimeää on kuin tontun perseessä ja nolla-asteinen kova tuulikaan ei tee projektista ainakaan miellyttävää. Eikö nämä voisi hajota vain kesäisin?
gYdEbUh kirjoitti:Sanoisin Eero että joku muu kuin Alfa corp. on kerinnyt tuon uudestaan lakata reilussa 21 vuodessa. Onhan sekin mahdollista että tuo 22v riitti alkuperäislakalle.
Tuota ei tietääkseni (autolla kaksi pitkäaikaista omistajaa) ole ylimaalattu kertaakaan ja ne alueet joita on maalattu ovat vielä kunnossa. Ja olihan tuota lakkaa lähtenyt muualta jo ennen omistustani, joten ei tämä näky nyt varsinaisesti yllättänyt. Mutta tuo tapa jolla se lähti, viikonlopun seisotus ulkona, se oli uutta. Noh, tulipahan hyvä syy alkaa suunnittelemaan auton ensimmäistä ylimaalausta
Saisi samalla kaikki osat suunilleen samaan sävyyn.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Voishan sitä kaikenlaisesta avautua. Mutta käväsin tänää Cittarissa ja ostin mm. pari Fazerin 'jumbo'(hemu)pussia kun oli alennuksessa. No kassalla alennus ei toiminut -> Mene infopisteeseen. Sitä ennen kävin tarkistamassa että alennuksen pienellä präntätty alennushinta-aika oli vielä voimassa jne. Infopisteellä soiteltiin puhelimella toiselle myyjälle että mikä on tilanne kun eihän mun sanaan ole luottaminen. Sitten sanottiin ettei mun pussissa lue jumbo vaan jotain muuta, vaikka hinta ja paino oli oikea ja kaikissa muissa lukuisissa samanlaisissa luki tuo teksti niin aika skarppina olis saanu olla että olis huomannu. No menin vaihtamaan pussia ja mulle valitettiin että 'olisin voinu avata ton portin minkä yli menit'. (en ollut sitä vääntämässä) Kun vaihdoin pussia huomasin että tuo minun 'väärä' pussini oli ainoa joka painaa tuon 325g mistä alkaen tarjous on voimassa, eli oikeastaan en ollut ottanut väärää pussia. vaihdoin sen silti ja palasin takaisin niin toinen myyjä huusi minulle että 'minnes olet menossa', kun menin portin yli infopisteelle takaisin, niinkuin olisin varas. Sitten kun edellinen myyjä palasi infotiskille niin olisi ensin palvellut jotain minun jälkeen tullutta asiakasta. Sitten kerroin vielä myyjälle että teillä on muuten väärä lappu kun siinä lukee 325-400g alennuksessa (pitäisi siis olla 350-400g) johon sain vastaukseksi hampaiden kiristelyä siitä että sen pitää olla jumbo pussi. Aika paskasti käytetty vartti.
gYdEbUh kirjoitti:Sanoisin Eero että joku muu kuin Alfa corp. on kerinnyt tuon uudestaan lakata reilussa 21 vuodessa. Onhan sekin mahdollista että tuo 22v riitti alkuperäislakalle.
Tuota ei tietääkseni (autolla kaksi pitkäaikaista omistajaa) ole ylimaalattu kertaakaan ja ne alueet joita on maalattu ovat vielä kunnossa. Ja olihan tuota lakkaa lähtenyt muualta jo ennen omistustani, joten ei tämä näky nyt varsinaisesti yllättänyt. Mutta tuo tapa jolla se lähti, viikonlopun seisotus ulkona, se oli uutta. Noh, tulipahan hyvä syy alkaa suunnittelemaan auton ensimmäistä ylimaalausta
Saisi samalla kaikki osat suunilleen samaan sävyyn.
Riippuu värinumerosta mistä noi lakat lähtee. Maalatuissa pysyy ja massa + lakka väreissä lähtee. Oliskohan 530 mistä noi lakat irtoaa?
Edit. Onhan noi kuitenkin kestänyt pidempään kuin Opelin värit samaan aikaan.
Noh, sitä sattuu. Meilläkin emäntä oli vahingossa peruuttanut jonkun toisen keulaan kun oli siirtynyt hieman pois suojatien päältä väistääkseen kevyttä väylää.. Ei sitten ollut pulinoissaan tarkastanut takapeiliä ja poks.
Niin. Vituttaa silti, kumminkin kun tarttee autoa joka päivä töiden ym takia.
Saa nähdä mitä vakuutustarkastaja sanoo tuosta, vaikka ei hirveän pahasti mennytkään ryttyyn...