Miksi yhteisiä pohjalevyjä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Miksi yhteisiä pohjalevyjä?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Autotehtaat käyttävät ja kehittävät yhdessä yhteisiä pohjalevyjä, joiden varaan sitten rakennetaan jopa kymmenittäin erilaisia automalleja. Malliesimerkki tästä vaikkapa useimmille Alfa-harrastajillekin tuttu Tipo4-projekti, jonka päälle tehtiin neljää eri merkkistä autoa.

Mutta selittäkääs minulle, mikä siinä pohjalevyn suunnittelussa sitten niin kallista on, ettei niitä kannata kovin montaa erilaista pitää kerrallaan tuotannossa? Vai onko termi "pohjalevy" itseasiassa harhaanjohtavaa yksinkertaistamista? Maallikko ei tajuu. Luulisi, että autossa on kuitenkin paljon muutakin vielä enemmän miettimistä ja luovuutta vaativaa suunniteltavaa? :crazyeyes:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jospa koko valmistusprosessi pitää suunnitella tuon pohjalevyn perusteella?
VMP

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Pohjalevyhän tarkottaa koko alustaratkasua voimalinjoineen. Tuo määrittelee melkolailla myös mitä moottoreita käytetään. Ja kyllä, sen suunnittelu on perhanan kallista. Sen pitää olla kevyt, muunneltava, jäykkä ja taata vielä hyviä ajo-ominaisuuksia.

Jos alusta tehtäisiin vain yhteen autoon se olisi toki halvempaa. Mutta jos samaa voidaan käyttää useammassa, niin se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin että jokaiseen tehtäisiin uusiksi. Ja myös lyhentää kehitysaikaa kun on olemassa ikäänkuin muuttuva sapluuna.
-Matti-

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tästä tipo4:stä tuli mieleen. Että aika erilaisia ratkaisuja siinä oli alustan suhteen. Saabissa jäykkä taka-akseli vs. italialaisten erillistuennat. Etupäässäkin oli eroja merkkien välillä. Alfasta tehtiin vielä nelivetoversio jne.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö tuohon Tipo4 levyyn tehty:

*155
*Coupe
*GTV
*Dedra
*Tempra
*Tipo
*Bravo/Brava

ynnämuuta. GTV:ssä ilmeisesti takapää monivarsituennalla. Muissa perus "prätkäsvingi" ?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Tiige kirjoitti:^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."
aivan,my bad . Tuo Tipo4:hän on sitten isommille malleille tarkoitettu

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mattijus kirjoitti:Jospa koko valmistusprosessi pitää suunnitella tuon pohjalevyn perusteella?
napakymppi.. :wink:

näinhän se menee..

Vastaa Viestiin