Miksi yhteisiä pohjalevyjä?
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Miksi yhteisiä pohjalevyjä?
Autotehtaat käyttävät ja kehittävät yhdessä yhteisiä pohjalevyjä, joiden varaan sitten rakennetaan jopa kymmenittäin erilaisia automalleja. Malliesimerkki tästä vaikkapa useimmille Alfa-harrastajillekin tuttu Tipo4-projekti, jonka päälle tehtiin neljää eri merkkistä autoa.
Mutta selittäkääs minulle, mikä siinä pohjalevyn suunnittelussa sitten niin kallista on, ettei niitä kannata kovin montaa erilaista pitää kerrallaan tuotannossa? Vai onko termi "pohjalevy" itseasiassa harhaanjohtavaa yksinkertaistamista? Maallikko ei tajuu. Luulisi, että autossa on kuitenkin paljon muutakin vielä enemmän miettimistä ja luovuutta vaativaa suunniteltavaa?
Mutta selittäkääs minulle, mikä siinä pohjalevyn suunnittelussa sitten niin kallista on, ettei niitä kannata kovin montaa erilaista pitää kerrallaan tuotannossa? Vai onko termi "pohjalevy" itseasiassa harhaanjohtavaa yksinkertaistamista? Maallikko ei tajuu. Luulisi, että autossa on kuitenkin paljon muutakin vielä enemmän miettimistä ja luovuutta vaativaa suunniteltavaa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Pohjalevyhän tarkottaa koko alustaratkasua voimalinjoineen. Tuo määrittelee melkolailla myös mitä moottoreita käytetään. Ja kyllä, sen suunnittelu on perhanan kallista. Sen pitää olla kevyt, muunneltava, jäykkä ja taata vielä hyviä ajo-ominaisuuksia.
Jos alusta tehtäisiin vain yhteen autoon se olisi toki halvempaa. Mutta jos samaa voidaan käyttää useammassa, niin se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin että jokaiseen tehtäisiin uusiksi. Ja myös lyhentää kehitysaikaa kun on olemassa ikäänkuin muuttuva sapluuna.
Jos alusta tehtäisiin vain yhteen autoon se olisi toki halvempaa. Mutta jos samaa voidaan käyttää useammassa, niin se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin että jokaiseen tehtäisiin uusiksi. Ja myös lyhentää kehitysaikaa kun on olemassa ikäänkuin muuttuva sapluuna.
-Matti-
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tästä tipo4:stä tuli mieleen. Että aika erilaisia ratkaisuja siinä oli alustan suhteen. Saabissa jäykkä taka-akseli vs. italialaisten erillistuennat. Etupäässäkin oli eroja merkkien välillä. Alfasta tehtiin vielä nelivetoversio jne.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
aivan,my bad . Tuo Tipo4:hän on sitten isommille malleille tarkoitettuTiige kirjoitti:^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."