156 SW takalasinpyyhkijän oma elämä ja muovikuoren vastustus
Valvoja: Moderators
156 SW takalasinpyyhkijän oma elämä ja muovikuoren vastustus
Alfamaisesti Alfani päätti ruveta pyyhkimään takalasia oma-aloitteisesti motarilla. Välillä herkesi ja sitten alkoi taas. Toisinaan moottorin tienoilta kuului sirinää. Ilmeisesti oikosulku tms.?
No, sitten avaamaan takaluukun kuoria eilisessä räntäsateessa. Kaksi ruuvia oli näkösällä, neljä takavalojen luukkujen alla ja kolme muovisten lätkien alla. Sisäkuori ei kuitenkaan lähtenyt suosiolla irti, enkä tohtinut ruveta sitä väkisin vääntämään. Vinkkejä?
No, sitten avaamaan takaluukun kuoria eilisessä räntäsateessa. Kaksi ruuvia oli näkösällä, neljä takavalojen luukkujen alla ja kolme muovisten lätkien alla. Sisäkuori ei kuitenkaan lähtenyt suosiolla irti, enkä tohtinut ruveta sitä väkisin vääntämään. Vinkkejä?
Viimeksi muokannut Roadkill, 19 Tammi 2011, 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Jos on samanlainen mekanismiltään kuin tuulilasinpyyhkijät, niin siellä sisällä saattaa olla kontaktipinnoilta irronnut metallimujua joka sekoittuu pinnoilla olevaan rasvaan, joka tekee rasvasta sähköä johtavaa. Tällöin pyyhkijät saattavat alkaa satunaisesti omaa elämää (koska systeemi luulee pyyhkijän olevan puolivälissä ja yrittää palauttaa sen ala-asentoon).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Muistaakseni 4 semmoista painettavaa muovikiinnikettä keskemmällä "kuorta". Todella tiukassa, kannattaa koittaa avittaa jollain työkalulla ettei halkea koko muovi!Roadkill kirjoitti:Kiitos, tsekkaan nämä. Tietääkö kukaan onko takaluukun muovikuoressa ruuvien lisäksi jotain klipsuja vai pitääkö kuori vaan vääntää väkivalloin paikoiltaan noiden ruuvien irrottamisen jälkeen?
Kun kerran avaat sen, niin kannattaa samalla irrottaa se akseli, hioa ruosteet pois ja uudet rasvat ja o-rengas siihen akseliin. Jos se o-rengas on vuotanut, niin se mötikkä voi olla puolillaan vettä.
Mulla on kahdessa autossa ruostunut tuo akseli jumiin.
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Omassa yksilössä takalasinpyyhkijä alkoi elämään omaa elämäänsä viime sunnuntaina. Auton pesun jälkeen kun autoon laittoi virrat, niin pyyhkijä alkoi pyyhkiä ja jatkoi sitä noin 20-30 pyyhkäisyn verran ennen kuin lopetti. Seuraavillä virtojen päälle kytkemisillä ongelman kesto lyheni: Ensin 5 pyyhkäisyä, sitten 3,1,1... jne. Maanantaina oireet olivat hävinneet.
Oletan siis että jostain mistä ei pitäisi mennä, menee vettä sisään. Aiempien kirjoittelujen perusteella todennäköisin paikka lienee se pyyhkijän akselin o-rengas.
Minkälainen o-rengas siihen käy? Jos hankkisi valmiiksi ennen kotelon avaamista. Jos RoadKill avaat sen, niin viitsitkö ottaa pari kuvaa niistä kiinnitysklipsuista? Osaisi sitten arvioida miten niihin pitää suhtautua ja missä kohdissa ne on.
Oletan siis että jostain mistä ei pitäisi mennä, menee vettä sisään. Aiempien kirjoittelujen perusteella todennäköisin paikka lienee se pyyhkijän akselin o-rengas.
Minkälainen o-rengas siihen käy? Jos hankkisi valmiiksi ennen kotelon avaamista. Jos RoadKill avaat sen, niin viitsitkö ottaa pari kuvaa niistä kiinnitysklipsuista? Osaisi sitten arvioida miten niihin pitää suhtautua ja missä kohdissa ne on.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Ne klipsit ovat vain varhoilumuovin ikkunanlaidassa - alalaitaa raottamalla ehkä pääsee näkemään. Ruuveja oli sitten vaikka ja missä eli nuo kannattaa katsella huolella ensin.
Yksi klipsi murtui vaikka kuinka "hellästi" yritti.
Miksihän en ottanut kuvia kun tuo oli auki vielä viime viikolla.
Moottorin akselin irroituksessa sai myös käyttää huolestuttavan määrän voimaa mutta antautui se lopulta.
Yksi klipsi murtui vaikka kuinka "hellästi" yritti.
Miksihän en ottanut kuvia kun tuo oli auki vielä viime viikolla.
Moottorin akselin irroituksessa sai myös käyttää huolestuttavan määrän voimaa mutta antautui se lopulta.
Tässä lupaamiani kuvia. Muovi lähti lopulta irti kun löysin luukun valon alta vielä yhden ruuvin. Nuo neljä nipsua olivat nekin aika lujassa, mutta pysyivät kuitenkin ehjinä.
Sen sijaan itse pyyhkimen moottori ei minua suuremmin puhutellut. Mistä suunnasta akseli irrotetaan? Ulkoa vai sisältä? Vika tosin on toistaiseksi hävinnyt.
Edit: Ehkäpä ruuvaan tuon mötikän alkajaisiksi pois ja ihmettelen sitten tarkemmin.
Sen sijaan itse pyyhkimen moottori ei minua suuremmin puhutellut. Mistä suunnasta akseli irrotetaan? Ulkoa vai sisältä? Vika tosin on toistaiseksi hävinnyt.
Edit: Ehkäpä ruuvaan tuon mötikän alkajaisiksi pois ja ihmettelen sitten tarkemmin.
- Liitteet
-
- 23012011073_2.jpg
- (56.25 KiB) Tiedosto ladattu 1471 kertaa
-
- 23012011078_2.jpg
- (44.3 KiB) Tiedosto ladattu 1471 kertaa
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Kiitos neuvosta mutta onko tässä siis tarkoitus käyttää valtaisaa väkivaltaa. "Normaali" sellainen ei tunnu auttavan. Mulla näkyy tuota akselin pääta tosi vähän joten sitä on aika hankala hioskella. Mutta ei tässä mitään sitten mistään irroitella ensin ennenkuin lyödään?toolman kirjoitti:Joo lyömällä, kantsii ensin näyttää hiomapaperia sille näkyvälle pätkälle.Ottimo kirjoitti:Miten sen akselin saa irti siitä kotelosta, lyömällä?
Muistaakseni tuo akseli kyllä jumitti sen kauluksen osalta eniten.
Eli parhaaksi osoittautui pyöritellä sitä muovia akselissa ja o renkaan välistä mömmöä sisään.
Sitten lämpöä siihen muoviosaan, jolloin jäi reilusti voimaa käyttämällä tuo musta osa käteen.
Sitten vasta moottori irti.
Sitten ruosteet akselista mäkeen ja vaseliiniä väliin ja uusi o rengas paikoilleen.
(No purin tuon moottorin ja voitelin samalla)
Muistini voi kyllä pettääkin, jotain kuviakin on jossain.
Eli parhaaksi osoittautui pyöritellä sitä muovia akselissa ja o renkaan välistä mömmöä sisään.
Sitten lämpöä siihen muoviosaan, jolloin jäi reilusti voimaa käyttämällä tuo musta osa käteen.
Sitten vasta moottori irti.
Sitten ruosteet akselista mäkeen ja vaseliiniä väliin ja uusi o rengas paikoilleen.
(No purin tuon moottorin ja voitelin samalla)
Muistini voi kyllä pettääkin, jotain kuviakin on jossain.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Tyhmä kysymys, mut kummasta suunnasta sitä akselia lyödään, pyyhkimen päästä vai koneiston puolelta? On sitten totaalisen jumissa. Ja onneks oon rikkonut vasta kontin verhoilun ja pyyhkintäkoneiston elektroniikan kotelon. Normipäivä siis
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Takapyyhkijä 156
Moikka
Murikka näyttää samanlaiselta kuin 145 takapyyhkijä. Kunnostin juuri omani. Tuo ainakin meni seuraavasti: Koneisto irti takaluukusta, vaihteen muovinen koppa auki. Sitten akselin pyyhkijän puolen c-clippi irti ja nitkutamaan akselia vaihteen puolelta ulos. Oli ruostunut aivan jumiin joten vaihde ruuvipenkkiin ja hivutusta. Kun irtosi, ruosteet pois akselista ja uusi o-rengas nyljetyn tilalle. Sitten suosikkiruosteenestorasvaa akseliin paljon ja takaisin kasaan. Kannattaa katsoa vaihteen asento että toimii ennenkuin laittaa luukkuun kiinni.
2c
TimoJ
Murikka näyttää samanlaiselta kuin 145 takapyyhkijä. Kunnostin juuri omani. Tuo ainakin meni seuraavasti: Koneisto irti takaluukusta, vaihteen muovinen koppa auki. Sitten akselin pyyhkijän puolen c-clippi irti ja nitkutamaan akselia vaihteen puolelta ulos. Oli ruostunut aivan jumiin joten vaihde ruuvipenkkiin ja hivutusta. Kun irtosi, ruosteet pois akselista ja uusi o-rengas nyljetyn tilalle. Sitten suosikkiruosteenestorasvaa akseliin paljon ja takaisin kasaan. Kannattaa katsoa vaihteen asento että toimii ennenkuin laittaa luukkuun kiinni.
2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????